BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Hobojohn op 09 October 2011, 08:09:20
-
Dag allemaal,
Hoe komt het nu dat je bij de ene lok (oude Roco 1100 bijvoorbeeld) de blauwe draad wel 'op het frame' moet zetten en bij een andere lok niet (Fleischmann br 96) om de lampen te laten branden?
Het gaat dus in beide gevallen om niet dcc-voorbereide loks.
Groet
Jan
-
Met op het frame zetten is wet wel oppassen geblazen. Bij veel oude locs is het frame verbonden met de stroomafname. De blauwe draad staat niet op exact hetzelfde potentiaal dan de stroomafname. Als je ze met elkaar zou verbinden zal er door de blauwe draad (en erger nog) door de elektronica een te hoge stroom gaan lopen die het einde van een deel van de decoder betekend.
De blauwe draad mag dan ook alleen aan het frame als je er 100% zeker van bent dat er geen contact is met de wielen.
Pas op met locs met veel speling in de wielen, in bogen en op wissels willen die wel eens even tegen het frame aankomen.
-
Bij een oude Fleischmann loc ligt één stroomafnamepool vrijwel altijd direct aan het chassis, bijvoorbeeld doordat de asjes in het chassis zijn gelagerd. Die elektrische verbinding is lastig te verbreken, zodat het niet echt een optie is de blauwe draad aan het chassis te leggen.
Bij de Roco 1100 gaat de stroomafname naar de printplaat en is één stroomafnamepool pas via een schroefje met het chassis verbonden. Die elektrische verbinding is gemakkelijk te verbreken.
Overigens 'moet' er natuurlijk niks.
-
De blauwe draad moet zeker niet. Ook als het kan heeft het nog niet mijn voorkeur. Contact tussen chassis/frame met de rails is snel gemaakt. Met alle gevolgen van dien.
-
De vraag is dan (voor mij) hoe het dan wel 'juist' moet bij bijvoorbeeld de Roco 1100.
Het frame van deze lok is geheel van metaal. De lampen liggen daar gewoon in.
Ik ga er dan maar vanuit dat deze fittingen dus 'tegen het frame zijn geisoleerd"
Allemaal blauwe draden aan de lampen zelf solderen en die in verbinding brengen met de blauwe van de decoder?
Groet
Jan
-
Draden aan de fittingen solderen zal niet helpen als je de fittingen zelf niet isoleerd t.o.v. het frame.
Je schrijft niet welke decoder je gebruikt maar in (vrijwel) elke handleiding staat wel een plaatje hoe je een decoder moet aansluiten als de lampjes niet geisoleerd zijn en anders staat dat beschreven of kijk je even in een handleiding van een andere decoder hoe het moet.
Dus gewoon de handleiding lezen en doen wat er staat.
In ieder geval die blauwe draad gewoon vergeten en afknippen tenzij je handig genoeg bent om hety lok chassis om te bouwen en alles te isoleren.
Gr.
Eric
-
Als het frame wel verbonden is met de stroomafname dan volstaat het in de meeste gevallen om de frontseinen enkel met de gele/witte draad aan te sluiten. De kant van de fitting die aan het frame zit krijgt dan stroom vanaf de stroomafname/rails. In veel gevallen werkt dit goed. Soms willen de lampjes ietwat flikkeren. Bij gebruik van de blauwe draad moeten de fittingen altijd geïsoleerd zijn van een spanningvoerend frame.
-
Dank maar weer voor jullie leerzame college. Het is me duidelijk wat er kan gebeuren.
Het is een Kühn Decoder en -eerlijk gezegd vertelt ook hij -net als jullie- precies wat er gebeuren moet.
Plaatje en de praktijk dat is nog wel even verder doordenken.
Dat is met jullie nu gelukt.
Bij de 1100 van Roco heb ik daarom draadlampjes aangebracht.
Bij de Fleischmann lok BR 103 heb ik de betrokken lamphouder (een hele plaat messing met een aangeklonken lampfitting) geheel van het frame geisoleerd en -hoe kan het anders- van de blauwe draad voorzien.
Alles brandt naar behoren.
Blijft boeien dat dcc.......
Fijne (treinen) dag nog.
Jan
-
Blijft boeien dat dcc.......
Heeft niet specifiek met DCC te maken. Bij andere protocollen heb je precies hetzelfde "probleem".
Het verschil zit in de manier waarop fabrikanten met het chassis omgaan.
Bij Fleischmann zijn de wielen maar aan één kant geïsoleerd. De ongeïsoleerde wielen geven hun spanning via de assen direct aan het locframe door. Het frame zit dus aan één kant aan de stroomafname.
Bij Roco zijn alle wielen geïsoleerd en de stroom wordt van de wielen afgenomen door sleepveertjes.
Het frame gebruiken ze dan voor de verlichting, daardoor hoeven de lampjes niet geïsoleerd in het frame te zitten.
Let wel, dit is de algemene regel. Het kan best zijn dat er modellen zijn waar het anders zit, dus voor de zekerheid altijd even controleren.
-
Klaas,
Ik neem aan dat je de oude Roco 1100 wel kent: een geheel metalen frame waar "de huls van de lampjes" gewoon los inliggen.
Betekent dit nu dat het zetten van de blauwe draad op het frame daarbij in casu wel kan? In tegenstelling tot Fleischmann? Of gewoon nooit (meer)doen?
Groet
Jan
-
Jan,
de oude Roco 1100 ken ik wel, want die heb ik zelf. Maar ik heb hem in elektrisch opzicht drastisch verbouwd (zie: http://people.zeelandnet.nl/zondervan/permaloog3.html (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/permaloog3.html), onderste foto's), zodat ik even goed moest kijken hoe het oorspronkelijk heeft gezeten.
Je kunt de blauwe draad daar inderdaad aan het chassisblok zetten, maar pas op. Eén van de schroeven waarmee de printplaat vast zit maakt contact tussen tussen het chassis en het printspoor waar de stroomafname aan vast zit. Die verbinding moet je dus ongedaan maken, b.v. door die schroef er uit te draaien.
Je hebt dus twee mogelijkheden:
of: 1. je haalt de schroef er uit en zet de blauwe draad aan het chassis.
of: 2. je laat de schroef zitten, en gebruikt de blauwe draad niet.
-
Maar je loopt dus een risico als je de blauwe draad aan het chassis legt. Het gebeurt heel gemakkelijk dat de wielen eventjes het chassis raken. Niet als het model keurig op de rails blijft, maar wel bij een onstsporing.
Bij DCC zou ik de blauwe draad niet gebruiken.
-
Allen dank voor de verdere info, aanvullende tips en waarschuwingen.
Ik heb er weer het nodige van kunnen opsteken.
Groet
Jan