BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: joren op 17 March 2007, 22:12:26
-
Ik ben ooit een keer met de trein over een kruising gereden. Ik bedoel hiermee waar twee sporen elkaar kruisen met ongeveer een hoek van 90 graden dus zo +. Dit was in Nederland, weet iemand ook de plek waar dit is en waar ik meer internet informatie hierover kan krijgen?
Alvast bedankt,
Joren
-
Blauwkapel, ten noordoosten van Utrecht. Voor de rest: klik hier (http://www.google.nl) ;D ;D.
-
Bedankt, voor de supersnelle reactie.
Joren
-
Er hebben er veel meer in nederland gelegen. Door sluiting van trajecten en vervanging door ongelijkvloerse kruizingen zijn er veel verdwenen.
Haarlem: Haarlem-Zandvoort kruist Velsen-Leiden (sluitstuk van spoorwegdriehoek in Haarlem)
Utrecht: Lunetten, Maliebaan-Lunetten-Culemborg kruist Arnhem-Utrecht CS (kort geleden gesloten?)
-
Haarlem is wel een goede, daar had ik even niet aan gedacht, maar Lunetten...dat komt niet echt in de buurt van de 90° natuurlijk. Lunetten is overigens nog hartstikke in dienst hoor, in alle richtingen ;D.
Tot niet zo lang geleden was er in Rotterdam ook eentje te vinden, de kruising tussen het 'groentelijntje' (vanuit Pijnacker richting Rtng en verder naar Gouda) en de verbindingsboog Hofpleinlijn - Centraal. Maar die is verwijderd om ruimte te maken voor RandstadDinges.
-
Haarlem is wel een goede, daar had ik even niet aan gedacht, maar Lunetten...dat komt niet echt in de buurt van de 90° natuurlijk. Lunetten is overigens nog hartstikke in dienst hoor, in alle richtingen ;D.
Tot niet zo lang geleden was er in Rotterdam ook eentje te vinden, de kruising tussen het 'groentelijntje' (vanuit Pijnacker richting Rtng en verder naar Gouda) en de verbindingsboog Hofpleinlijn - Centraal. Maar die is verwijderd om ruimte te maken voor RandstadDinges.
Maar helaas bestaat er niets in Nederland wat 90 graden is...
-
Joren,
Nico Spilt heeft er foto's van op z'n site.
Doals deze...
(http://www.nicospilt.com/k61622.JPG)
Voor meer foto's van blauwkapel op nico's site:
Kijk hier. (http://www.nicospilt.com/Bilthoven.htm#blauwkapel)
m.v.g.
Mark
-
In de halve zolenlijn vlak voor Geertruidenberg.De oude lijn kruist hier het spoor onder haast 90 graden met de aftakking naar Oosterhout.
SK
-
vroeger waren er natuurlijk veel meer, nl de overwegen waar de tram de trein kruiste. Een bekende foto daarvan is de overgang bij Driebergen, waar de tram loodrecht tov de trein kruiste. Ik kan zo snel geen electronische foto vinden...
Ik geloof ook dat er een NZH (Blauwe) tram het spoor in Voorschoten of Leiden gekruist heeft. Is dat zo? Was dit de Lammeschansweg die de trein Leiden-utrecht kruiste? En bij het oude station Leiden in de jaren 1936, was daar een gelijkvloerse kruising met de NZH?
Nico
-
Ik vind het wel interresant hoe ze zo'n kruising maken, qua techniek en beveiliging...
Bedankt voor de informatie ;D
Joren
-
Oss had ook spoor kruisingen ivm wat korte goederen lijntjes die de stad in gingen.
Groetjes Michiel
Ps; ik heb ff geen zin op te zoeken waar en tot waarneer ze er precies lagen zie ook de special de verbindende schakel(Nijmegen-Tilburg) van uitgeverij Uquilair.
-
Maar helaas bestaat er niets in Nederland wat 90 graden is...
True, maar dat neemt niet weg dat Blauwkapel meer de negentig graden benadert dan Lunetten ;D. De vraagsteller hed het namelijk over een kruising met "ongeveer een hoek van 90°", vandaar.
-
Hallo lui,
True, maar dat neemt niet weg dat Blauwkapel meer de negentig graden benadert dan Lunetten ;D. De vraagsteller hed het namelijk over een kruising met "ongeveer een hoek van 90°", vandaar.
Ik denk zelfs dat je in het grootbedrijf niet snel een exact 90º kruising zult aantreffen, anders dan bij tramlijnen. Straten staan nl. veel eerder haaks, 90º, op elkaar. Spoorlijnen gaan liever in een rechte lijn van A naar B en de kans dat ze hierdoor bij het kruisen van een bestaande lijn er precies haaks op uit komen is gering.
Overigens ...
Utrecht: Lunetten, Maliebaan-Lunetten-Culemborg kruist Arnhem-Utrecht CS (kort geleden gesloten?)
Hij is wel aangepast maar nog niet verdwenen, anders kon ik op 11 maart jl. niet via die richting met de trein naar het Spoorwegmuseum :). Als ik het goed heb is er wat veranderd aan de richting Maliebaan-Arnhem. Het heeft dacht ik ook ergens in de RM of de RH gestaan.
OLDO
-
In aanvulling op OLDO
We kennen in de railverkeerskunde ook geen grid structuur en alleen een radialen structuur. Terweil dat bij de wegen/stedenbouwkunde wel het geval is. ;)
m.v.g.
Mark
-
Dat is niet zozeer een aanvulling als wel een herhaling, maar dan doorspekt met fancy jargon :P ;D.
-
Zuivere 90 graden kruizingen komen niet voor. Een zuivere 90 graden kruizing zou bij passage op beide wielen tegelijk een slag geven. Dit is technisch ongewenst. Daarom zijn slechts bijna 90 graden kruizingen mogelijk. Ik weet niet tot welke hoek men in de praktijk gaat; ik schat zo een 80 graden.
-
In de halve zolenlijn vlak voor Geertruidenberg.De oude lijn kruist hier het spoor onder haast 90 graden met de aftakking naar Oosterhout.
Heb even de bestekstekening erbij gepakt van de aanleg van de lijn: hoek van de kruising is 90,1463 Gon. 100 Gon = 90 graden: de hoek is dus 81,13 graden.
Op de tekening wordt gesproken van een tijdelijke kruising, er zal ooit een spoor/verkeersbrug komen naar 's-Hertogenbosch. Nooit aangelegd volgens mij.