BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Maertus op 04 October 2011, 21:52:31

Titel: Hoge en Lage koppeling in één trein
Bericht door: Maertus op 04 October 2011, 21:52:31
Ik ben benieuwd of er wel eens een trein is geweest waarin een treinstel (of meerdere) met hoge Scharfenbergkoppeling koppeling (mat '64 en later) én een treinstel (of meerdere) met lage Scharfenbergkoppeling (Plan U / mat '54 of lager) in voorkwam.

Maakt niet uit of er een wagon / koppelboom / loc / koppelwagen / of iets ander tussenzit... maar gewoon die combinatie in één trein!
Maakt ook niet uit of het een slooprit / museumrit / of slechts stilstaand gekoppeld (geparkeerd).
 
Gezien het feit dat er op het Haarlemmermeerspoor / Jollenpad wel eens een loc met plan V achter een ander ritje werd "geplakt" was ik benieuwd of jullie mij misschien kunnen helpen???
 
Ik hoop echt dat u mij kunt helpen??? Ik zou u zeeeeeeeer dankbaar zijn!!!
 
Oja; bijvoorbeeld een losse "mat54 bak" (in)direct gekoppeld aan een "mat64 bak" (of moderner) zou ik ook al fantastisch vinden!!!

en dan met betrekking tot modelspoor: Komt dit hier wel eens voor, zo'n dergelijke combinatie?
Ik hoop op reacties! Zou ik top vinden!
 
 
Titel: Re:Hoge en Lage koppeling in één trein
Bericht door: 1200blauw op 13 October 2011, 22:57:35
Volgens mij kan dat per definitie niet, of begrijp ik je nu verkeerd? Scharffenbergs moeten bij mijn weten op dezelfde hoogte zitten om te kunnen koppelen. Het zou hooguit kunnen met een koppelwagen, maar dat is dan in bijvoorbeeld een slooptransport geweest lijkt me, zeker niet in reguliere dienst.
Titel: Re:Hoge en Lage koppeling in één trein
Bericht door: Machinist Johan op 14 October 2011, 06:28:44
Goedemorgen!

Niet om het een of ander, maar ik denk dat je hier:

http://somda.nl/forum/10958/h_hoge%20koppeling/ (http://somda.nl/forum/10958/h_hoge%20koppeling/)

die vraag ook gesteld hebt, en beantwoord gekregen.
nu kan het zijn dat je hoopt op een ander antwoord, en daar is verder ook niks mis mee in mijn opinie.

zelf heb ik verder geen idee of hoge en lage koppelingen in een trein hebben gereden. een logisch antwoord zou zijn: alleen dmv koppelwagen..

Groet

Johan