BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: dennie op 02 October 2011, 17:05:47

Titel: opbraak rangerrterrein nuth
Bericht door: dennie op 02 October 2011, 17:05:47
Zoals allang te verwachten is zou het rangeerterrein van nuth opgebroken worden,de vraag was alleen wanneer.
Dat antwoord is nou dus bekend.
Afgelopen week ( 26 september 2011) is ermee begonnen.
Bovenleiding zover er nog was paaltjes afsnijden (.niet meer afmonteren tegenwoordig).
De sokkels voor de nieuwe bovenleiding worden geplaats.
Ik was amper daar foto het maken of er stond beveiliging naast me,vragen wat ik het doen.Na het uitgelegd te hebben kon ik verder gaan,had de beveilgings-cameras wel gezien maar niks er bij gedacht.
Volgens de bewaking zou de opbraak 3 a4 weken duren,voornamelijk wordt er  overdag gewerkt en s nachts aan de bovenleiding aan de reizigerssporen,logisch s nachts rijden er ja geen treinen van Sittard  naar Heerlen.
Het passeerspoor wordt dichter naar het station toegelegd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM2077.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM2077.jpg)
wissel al geklemd
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM2079.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM2079.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM2083.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM2083.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM2088.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM2088.jpg)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM2086.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM2086.jpg)

grroet dennie
Titel: Re:opbraak rangerrterrein nuth
Bericht door: Tomasso op 02 October 2011, 17:12:02
Nu nog maar veel foto's maken voor de archieven van later. Straks is er niks meer te zien... (y)
Titel: Re:opbraak rangerrterrein nuth
Bericht door: Richard Snijder op 02 October 2011, 17:35:08
En weer gaat er een stukje Spoorweg Historie verloren,we worden oud :'(
Titel: Re:opbraak rangerrterrein nuth
Bericht door: ruudns op 02 October 2011, 18:42:39
 :'( Ik liep mijn MTS stage bij "het seinwezen" toen er daar nog bietentreinen geladen werden. Leuk om te zien als daar een 1100 die zware trein kwam halen. Eerst zand strooien, dan aan haken en dan wegrijden uit die kuil, soms door een 600 geduwd tot het hoofdspoor. Weg historie  :'(
Titel: Re:opbraak rangerrterrein nuth
Bericht door: MdR op 02 October 2011, 20:13:06
Waarom is dit terrein opgebroken? Moest het plaatsmaken voor nieuwbouw? Dat lijkt mij trouwens niet omdat als ik op google maps kijk dan ziet het er niet echt naar uit dat er huizen gebouwd gaan worden. Want als het niet echt een reden had, waarom verhuur je het terrein dan niet? Er zijn genoeg museumbedrijven die hun materieel nauwelijks kwijtkunnen, laat staan er een stukje mee te rijden. Door dit te verhuren heb je een win-win situatie toch? Het museumbedrijf heeft meer ruimte en de NS (of de eigenaar) heeft zo ook nog een bron van inkomsten.  Of ligt de waarheid heel anders?  :)
Titel: Re:opbraak rangerrterrein nuth
Bericht door: Tim Lubbers op 02 October 2011, 20:17:46
prorail was toch de eigenaar van het spoor ???
Titel: Re:opbraak rangerrterrein nuth
Bericht door: Rick 91 op 02 October 2011, 20:25:14
Prorail is inderdaad de eigenaar.

Gr. Rick
Titel: Re:opbraak rangerrterrein nuth
Bericht door: dennie op 02 October 2011, 20:30:14
Mearten even lezen,het rangeerterrein gaat nog opgebroken worden,komende weken.
Het probleem is dat het rangeerterrein in feite al jaren ongebruikt is afgezien van wat materiaal stalling ick meen ik.
Er zijn al zoveel rangeer/opstelterrein leeg,dat het alleen maar geld kost om deze terrein te onderhouden,kort en krachtig gezegd de rails,bielzen en bovenleiding zijn  al aan vervanging toe wil je het terrein gebruiken.
Daarbij moet ik zeggen afgelopen jaar of vorig jaar  is zelfs 1 passeer (wacht)spoor compleet vernieuwd geworden is,die nou dus verplaats word naar het station.
Tevens toegangsweg is er eigenlijk niet meer.
Huizen worden er niet gebouwd wegens bevolkingkrimp en sowieso moest er dan ook nog gesaneerd worden de grond is vervuild.
De eigenaar van dit terrein is prorail en niet ns (vastgoed).
Titel: Re:opbraak rangerrterrein nuth
Bericht door: Hammondman op 03 October 2011, 08:51:18
Stalling van museummaterieel is niet echt handig daar, de gestalde ICK's zijn destijds deels uitgebrand en voorzien van een a-creatieve verflaag. Doordat het redelijk afgelegen is, is heterg vandalismegevoelig. Soms wandel ik er wel eens achterlangs om te kijken hoe het staat, ook toen de ICK's er nog stonden, helaas een trieste aanblik...
Titel: Re:opbraak rangerrterrein nuth
Bericht door: stomer2010 op 03 October 2011, 11:03:38
waarom geen containerterminal.
hoeft dij chemelot(dsm) geen gemaakt worden. je kunt direct naar duitsland.
of een ander bedrijf. volgens laatst uitgelekte europese toekomst regels zou er straks alle verkeer (goederen) verder dan 150-200km via spoor of water moeten gaan.
Titel: Re:opbraak rangerrterrein nuth
Bericht door: obb70 op 03 October 2011, 11:08:43
:'( Ik liep mijn MTS stage bij "het seinwezen" toen er daar nog bietentreinen geladen werden. Leuk om te zien als daar een 1100 die zware trein kwam halen. Eerst zand strooien, dan aan haken en dan wegrijden uit die kuil, soms door een 600 geduwd tot het hoofdspoor. Weg historie  :'(
mooi verhaal
Titel: Re:opbraak rangerrterrein nuth
Bericht door: Floris op 03 October 2011, 11:29:03
Mearten even lezen,het rangeerterrein gaat nog opgebroken worden,komende weken.
Het probleem is dat het rangeerterrein in feite al jaren ongebruikt is afgezien van wat materiaal stalling ick meen ik.
Er zijn al zoveel rangeer/opstelterrein leeg,dat het alleen maar geld kost om deze terrein te onderhouden,kort en krachtig gezegd de rails,bielzen en bovenleiding zijn  al aan vervanging toe wil je het terrein gebruiken.
Daarbij moet ik zeggen afgelopen jaar of vorig jaar  is zelfs 1 passeer (wacht)spoor compleet vernieuwd geworden is,die nou dus verplaats word naar het station.
Tevens toegangsweg is er eigenlijk niet meer.
Huizen worden er niet gebouwd wegens bevolkingkrimp en sowieso moest er dan ook nog gesaneerd worden de grond is vervuild.
De eigenaar van dit terrein is prorail en niet ns (vastgoed).


De "kille" saneringsdrift bij Profail is er gewoon een van geld. Als de sporen zouden blijven liggen hadden ze volgens de tabelletjes vernieuwd moeten worden, wat dus ook weer geld kost en het onderhoud kost ook geld. Daar komt bij dat er weer een paar wissels minder zijn waardoor er minder storingen kunnen ontstaan en Profail dus minder snel negatief in het nieuws kan komen. Zelfs de overloopwissels, waarvan er recentelijk nog 2 voor een fors bedrag zijn vernieuwd moeten verdwijnen. Hoe het dan moet bij verstoringen van de treindienst is natuurlijk een ? maar waarschijnlijk kiezen ze dan gewoon voor de makkelijkste oplossing: treindienst staken.... :-\
Titel: Re:opbraak rangerrterrein nuth
Bericht door: Jes op 03 October 2011, 13:42:28
Misschien is dit een mooie plek om wat foto's te plaatsen uit de tijd dat het emplacement nog in gebruik was?
Titel: Re:opbraak rangerrterrein nuth
Bericht door: dennie op 03 October 2011, 20:29:19
Containerterminal is hier niet handig ,oke je zit vlakbij de autosnelweg maar dan heb je het ook gehad.
Handig is het om bij sabic het wel te doen omdat hier meerdere bedrijven liggen.
Hetzelfde geld voor born (zuidlimburg) omdat je hier ook overslag op water hebt.
Bij nuth ligt het probleem van containerterminal dat het te dicht bij het centrum van nuth komt (en aangrenzende gemeente)en de straten zijn al overbelast in nuth.
De overloopwissels worden niet verwijderd,er zou 1 wacht/passeerspoor blijven.
Titel: Re:opbraak rangerrterrein nuth
Bericht door: Floris op 03 October 2011, 20:32:38
De overloopwissels worden niet verwijderd,er zou 1 wacht/passeerspoor blijven.

Geloof me: ALLE WISSELS en het pas vernieuwde inhaalspoor gaan weg!! en ik kan het weten, ons bedrijf heeft de klus tenslotte aangenomen....

Sinds iemand, die nu weg is heeft geroepen dat we minder wissels moeten hebben (operatie SIMPEL SPOOR) heeft de hele organisatie flink zitten strepen en dit is zeker niet de laatste wisselsanering in Limburg...... :'(
Titel: Re:opbraak rangerrterrein nuth
Bericht door: Hammondman op 04 October 2011, 10:03:34
waarom geen containerterminal.
hoeft dij chemelot(dsm) geen gemaakt worden. je kunt direct naar duitsland.
of een ander bedrijf. volgens laatst uitgelekte europese toekomst regels zou er straks alle verkeer (goederen) verder dan 150-200km via spoor of water moeten gaan.

Containerterminal daar is veel te omslachtig aangezien het redelijk afgelegen ligt. Tot aan DSM is het nog een km of 10 die dan per vrachtauto afgelegd moet worden. Nuth tot aan de Duitse grens is ook niet handig, aangezien je dan het snelst via Sittard kunt rijden. Zeker met gevaarlijke stoffen moet je aan een aardige omweg denken. Direct rondom Nuth zit eigenlijk niets van groot belang waarvoor een containerterminal nodig zou zijn.

Overigens loopt het met containerterminals sowieso niet echt storm hier in de regio. Kijk eens naar Lanaken (goed, afgelopen vrijdag 2 treinen) waarvan 1 'fake' containertrein waar niets in zat. ;D
Titel: Re:opbraak rangerrterrein nuth
Bericht door: Eelco Storm op 04 October 2011, 11:07:51
De "kille" saneringsdrift bij Profail is er gewoon een van geld.

Dûh. Het is een commercieel bedrijf. En een rangeerterrein dat niet meer gebruikt wordt, kost alleen maar geld. Logisch dat ze er dan voor kiezen het op te ruimen ipv te vernieuwen.

Eelco
Titel: Re:opbraak rangerrterrein nuth
Bericht door: Streamliner op 04 October 2011, 11:15:06
Het doel van dit rangeeerterrein was van oudsher vanwege het kolenvervoer, dat viel weg en toen heeft het nog kunnen dienen voor de jaarlijkse bietencampagne. Nu dat ook weg is dan vind ik het inderdaad logisch dat het opgebroken gaat worden. Toch vraag ik me dan wel af hoe die bietencampagne ten einde is gekomen, vervoeren ze nu alles met vrachtwagens?
Mvgr Jan Wiebrand
Titel: Re:opbraak rangerrterrein nuth
Bericht door: hubertus op 04 October 2011, 11:18:26
Prorail is geen commercieel bedrijf. Neemt niet weg dat ze efficiënt met middelen om moeten gaan.
Dat het emplacement wordt opgeruimd, vind ik niet zo vreemd. Dat alle bijsturingsmogelijkheden hier ook verdwijnen vind ik wel een beetje merkwaardig, maar past in de filosofie "het beste wissel is geen wissel".
Ook al zijn die wissels erg handig om bij verstoringen de treindienst overeind te houden.
Maar ja, Prorail heeft er geen last van als het treinverkeer in zo'n geval wordt stilgelegd. Daar hebben alleen de reizigers (dat zijn die lastige figuren die het met treintjes spelen telkens weer belemmeren  ;) ) last van.

Bieten worden inderdaad met vrachtwagens vervoerd, voorzover er nog suikerfabrieken in Nederland zijn.
De laatste spooraanvoer was naar Roosendaal en die fabriek is alweer een tijdje dicht.

Huub
Titel: Re:opbraak rangerrterrein nuth
Bericht door: Arjan6511 op 04 October 2011, 11:27:41
Wat kost iets wat niet meer wordt gebruikt?

Wat kost het om iets weg te halen wat niet meer wordt gebruikt?

Wat kost het om iets terug te leggen als men het weer wil gebruiken?

Maw: Prorail haalt infrastructuur weg (geven ze dan blijkbaar wel geld aan uit), wat een mogelijke doorstart van goederenvervoer op die locaties of omgeving zwaar in de weg staat. In dat geval moet er compleet nieuw worden aangelegd wat weer een godsvermogen moet gaan kosten.
Zo waren er bijvoorbeeld expediteurs die graag weer gebruik wilden maken van het lijntje naar Veghel. Prorail hield dat tegen, en zo zijn er wel meer voorbeelden.
Al met al rijst steeds meer het vermoeden dat Prorail het goederenvervoer per spoor stiefmoederlijk behandelt, dit ten gunste van het personenvervoer, wat wellicht zwaarder wordt gewogen in de politiek en daarmee samenhangend de media.
Het mag bekend zijn dat de politiek (lokaal of in Den Haag) het goederenvervoer per spoor ook niet echt toejuicht, aan de ene kant om regeltjes zo scherp mogelijk te houden of bijvoorbeeld Akzo Nobel een zak met belastinggeld te geven zodat zij een fabriek in Delfzijl kunnen sluiten om te het chloorvervoer sterk te verminderen. Over het feit dat er dan mensen op straat komen te staan hebben we het dan maar niet. Aantal jaren daarna iets soortgelijks met het ammoniakvervoer tussen Geleen en Beverwijk.

Titel: Re:opbraak rangerrterrein nuth
Bericht door: Illya Vaes op 04 October 2011, 11:44:51
Helaas heeft Floris gelijk.
Maar wie bedoel je met "iemand die nu weg is"? BK is weliswaar weg, maar roeptoeterde alleen maar na wat "Mr. Japan" hem influisterde en wat te mooi om waar te zijn klonk (en wat te mooi klinkt om waar te zijn, IS dat bijna altijd ook): "meer voor minder". Die influisteraar is er bij mijn weten nog en verstoort allerlei infraprojecten met het "wissels weg" mantra.
Wissels weg - het moderne aderlaten.
Titel: Re:opbraak rangerrterrein nuth
Bericht door: Marc tramt op 04 October 2011, 11:47:09
Wat kost iets wat niet meer wordt gebruikt?
Wat kost het om iets weg te halen wat niet meer wordt gebruikt?
Wat kost het om iets terug te leggen als men het weer wil gebruiken?

Een antwoord op deze vragen zou de discussie een stuk zinniger maken.  :)
Overigens is het een misverstand om te denken dat infrastuctuur of onroerend goed waar niets mee gebeurt geen geld kost.
Titel: Re:opbraak rangerrterrein nuth
Bericht door: Eelco Storm op 04 October 2011, 11:57:42
wat "Mr. Japan" hem influisterde en wat te mooi om waar te zijn klonk

Er van uit gaande dat hiermee op het zogenaamde 'LEAN-systeem' gedoeld wordt, toch even een reactie van iemand die daar zeer kritisch tegenover stond, maar die daar door zijn werk wel op terug gekomen is. LEAN kan zeer zeker kostenbesparend en efficientieverhogend werken. Echter wel binnen reeële kaders, het is niet blind toe te passen op elke tak van sport. Maar met wat aaanpassingen kan het zeker goed werken. Ook bij ProRail.

Eelco (die tot vorige maand LEAN werkte)

PS: "wat te mooi klinkt om waar te zijn, IS dat bijna altijd ook" is typisch een tegenwerping die je kunt verwachten als LEAN ergens wordt ingevoerd. Vaak komen de mensen er na verloop van tijd op terug...  ;D
Titel: Re:opbraak rangerrterrein nuth
Bericht door: Thom op 04 October 2011, 12:20:33
Een antwoord op deze vragen zou de discussie een stuk zinniger maken.  :)
Overigens is het een misverstand om te denken dat infrastuctuur of onroerend goed waar niets mee gebeurt geen geld kost.
Vergeet ook niet dat liggende infra letterlijk en figuurlijk wegrot, en op een gegeven moment ook niks meer waard is...
Titel: Re:opbraak rangerrterrein nuth
Bericht door: stomer2010 op 04 October 2011, 20:50:00
maar een rangeerterrein is om te rangeren. met een verbinding tussen sittard en duitsland kunnen ze het ook gebruiken en te denken aan vuiltreinen de overslag lag er.
ook de bieten ze gaan nu per vrachtauto bv naar born voor de boot of per vrachtauto naar duitsland. wat ik ook niet snap aangezien dit bedrijf een spoorweg aansluiting heeft.
Titel: Re:opbraak rangerrterrein nuth
Bericht door: Eelco Storm op 04 October 2011, 20:50:56
ook de bieten ze gaan nu per vrachtauto bv naar born voor de boot of per vrachtauto naar duitsland. wat ik ook niet snap aangezien dit bedrijf een spoorweg aansluiting heeft.

Dan zal de vrachtauto dus wel goedkoper zijn....
Titel: Re:opbraak rangerrterrein nuth
Bericht door: Illya Vaes op 04 October 2011, 22:40:36
Er van uit gaande dat hiermee op het zogenaamde 'LEAN-systeem' gedoeld wordt,
[...]
PS: "wat te mooi klinkt om waar te zijn, IS dat bijna altijd ook" is typisch een tegenwerping die je kunt verwachten als LEAN ergens wordt ingevoerd. Vaak komen de mensen er na verloop van tijd op terug...  ;D
Nee, dat gaat niet over LEAN (wat "gewoon" gezond verstand en vooral proces is, juist niet dogmatisch wissels en linkerspoorbeveiligingen wegslopen).
Er zijn gevallen dat ergens gewoon enorme inefficiency is, waardoor je de veroorzaker kunt wegnemen en daardoor toch meer bereiken, maar meestal is "meer voor minder" gewoon fantasie.
Of je krijgt niet meer, of het kost niet minder, of ergens wordt iets afgewenteld of "verborgen" bestaande dienstverlening of eigenschappen weggesloopt (de verzelfstandiging van NS was ook "meer voor minder" - we weten allemaal dat er ook dingen minder zijn geworden, wc's uit treinen gelaten, correctief onderhoud i.p.v. preventie [en het constateren van de noodzaak van correctief onderhoud blijft "toevallig" achterwege], er wordt meer op "vol" gepland, ...).
Men rekent zichzelf graag rijk, JUIST als men daardoor niet zichzelf hoeft te veranderen (ergo: liever wissels slopen dan LEAN en zelf klantgerichter worden en mogelijk dus zichzelf wegbezuinigen!).