BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: K-Terp op 02 October 2011, 12:25:47
-
Dag medespoorders,
Ik ben een nieuw kopstation aan het ontwerpen, maar vraag mij af of ik nu een keerlus heb gecreëerd of niet.
Het kopstation word namelijk op beide sporen van een hondenbot aangesloten (zie afbeelding).
Normaal gesproken is er alleen sprake van een keerlus als er daadwerkelijk een lus aanwezig is die weer op hetzelfde spoor aansluit, maar als ik in onder afgebeelde situatie het spoor volg heb ik volgens mij toch een keerlus, ook is het in onderstaande situatie mogelijk om een trein om te keren.
Als er in onderstaande situatie een keerlus is ontstaan, waar kan ik deze dan het beste ontkoppelen?
Graag reactie
Vriendelijke groet,
Klaas
Dit is niet het baanplan, maar een schematische voorstelling.
(klik voor vergroting)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_kopstation_001_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_kopstation_001_2.jpg)
-
Als je je baan zo zou maken dan zou je twee keerlussen hebben: de twee lussen.
Als je de overloopwissel zou weghalen dan heb je geen keerlussen hebben.
Papierbouwer
-
Ik heb voor het gemak even de onderdelen genummerd.
Stel dat ik overloopwissel 4 zou weghalen, dan kan engelsman 6 vervangen worden door een wissel, dan kan ik niet meer vanuit spoor C en D op het hondenbot t.p.v. wissel 1 kunnen komen waardoor ik dan in tegengestelde richting op het hondenbot kom. Dat is eigenlijk niet de bedoeling.
Maar ditzelfde zou dan ook gelden voor overloop wissel 5 en engelsman 3 gelden, zou ik dezen ook aanpassen dan kan ik deze sporen niet meer kunnen oprijden omdat het hondenbot in 1 richting word bereden, dus moet er voor een andere oplossing worden gezocht.
Vriendelijke groet,
Klaas
-
Dit is volgens mij de oplossing.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hondenbot_oplossing.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hondenbot_oplossing.jpg)
Papierbouwer
-
Het "probleem" zit em in wissel 2 niet in de andere. Waarom niet gewoon een keerlus module op de keerlussen?
gr Michael
-
Ik heb hem nog een beetje veranderd. Zo kan je ook het kopstation in zonder op verkeert spoor te rijden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hondenbot_oplossing_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hondenbot_oplossing_1.jpg)
Waarom niet gewoon een keerlus module op de keerlussen?
Zijn vraag was waar je hem het beste kan loskoppelen.
Papierbouwer
-
hum.. het beste loskoppelen. Ik zou gewoon een keerlusmodule gebruiken. En dan deze in één van de lussen zetten. Dat is denk ik de gemakkelijkste oplossing. Tegenwoordig zijn keerlusmodules niet zo gek duur en niet zo heel moeilijk te installeren.
Groeten Ronald.
-
Maar als je hem in een van de lussen zet heb je toch in de andere lus kortsluiting. Dus dan zou het in alletwee de lussen moeten.
Papierbouwer
-
Nee, dat heb je niet. Dat is juist het mooie. Met één keerlusmodule heb je het hele probleem opgelost.
Groeten Ronald.
-
Ronald, dat zie je toch iets te optimistisch.
Er moet in beide lussen een keerlusmodule.
Dat kun je zien door in een van de lussen een keerlusmodule te plaatsen. Daar is het probleem dus opgeheven. Haal dan die lus in gedachten weg uit het sporenplan, en kijk wat er overblijft. De andere lus veroorzaakt dan nog steeds kortsluiting, dus daar moet ook zo'n module.
Algemeen geldt: als je met een trein ergens vertrekt, en je ziet kans om een zodanige reis te maken dat die trein andersom op hetzelfde punt terugkomt, dan heb je een keerlus.
Bij nader inzien zie ik wel een mogelijkheid om het met 1 keerlusmodule te doen. Je moet het dan niet in de lussen zoeken, maar juist in het station. Maak een scheiding tussen wissels 1 en 3 en tussen 2 en 5, en sluit het station op de keerlusmodule aan. Nadeel daarvan is wel dat je niet tegelijk een trein in het station kan laten bininenkomen en een andere laten vertrekken.
-
(klik voor vergroting)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_kopstation_001_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_kopstation_001_2.jpg)
Hallo Klaas,
Dit is een goed plan.
Ik zou alleen het kruis voorbij wissel 2 volledig isoleren (met 8 isolatie raillasjes) en dan via een relais, dat gelijk schakelt met wissel 2 de polariteit van het kruis regelen.
Wissel 2 op afbuigen, relais zorgt er voor dat de trein gewoon over het wissel kan rijden naar het station.
Wissel 2 staat op rechtdoor, dan krijgt het kruis dezelfde spanning als op het bovenste spoor van de hondebot voor wissel 1.
Met dit eerste plan kan je een trein laten vertrekken van het station en tegelijkertijd een trein laten aankomen in het station.
Groetjes
Wil
-
Waarom zou je dat kruis isoleren? Dat zijn gewoon 2 elkaar kruisende sporen die elektrisch niks met elkaar te maken hebben.
-
@Klaas, er zijn vaste kruisingen die elektrisch van elkaar gescheiden zijn en die elektrisch met elkaar verbonden zijn, mag de topic starter wel even kijken welke hij heeft.
gr Leo.
Ik ben, misschien wat te snel, van schaal N uitgegaan. Andere schalen weet ik niet.
-
Ten eerste bedankt voor de vele reacties.
Okay, er zit dus wel degelijk een keerlus in.
Ik had dat vermoeden al omdat je de trein kan omkeren.
De kruising is niet elektrisch met elkaar verbonden (dit is een kruising, er kan dus niet van spoor veranderd worden), misschien is het nog wel belangerijk om te weten dat er digitaal wordt gereden (Roco).
De manier die Papierbouwer aangeeft is niet mijn voorkeur omdat er dan in tegengestelde richting terug gereden moet worden, het keren van een trein is dus niet ongewenst, maar vonkjes komend uit de de trein is wel ongewenst.
Het idee van Klaas Zondervan is denk ik juist en heb het even geilustreerd.
Kan je dan echt niet tegelijkertijd met een trein binnenkomen en vertrekken, is er dan nog iets anders te bedenken?
Vriendelijke groet,
Klaas
(klik voor vergroting)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_kopstation_001_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_kopstation_001_4.jpg)
-
Is het nu niet zo dat wanneer je keerlusmodule je station ompoolt (het blauwe gedeelte) dat je dan bij wissel twee kortsluiting krijgt?
Gerard
-
Volgens mij niet, want die is geïsoleerd van het station (rood van blauw)
Vriendelijke groet,
Klaas
-
Ik denk dat er pas echt een werkbare oplossing gevonden kan worden bij bekendmaking van het hele baanplan en wat de wens van de treinbewegingen is. Evt idd de klassieke oplossing van gescheiden stroomkringen.
-
Volgens mij niet, want die is geïsoleerd van het station (rood van blauw)
Hij kan dan wel geïsoleerd zijn, maar op het moment dat de eerste metalen wielen over die isolatie rijden heb je wel een sluiting te pakken.
Ik zou zeggen, doe niet moeilijk en neem een tweede keerlus module en los het aan beide kanten op. In het midden kun je je dan naar hartelust uitleven met alle creativiteit. Hey, je kunt er zelfs een hele engelsman neerleggen i.p.v. een vaste kruising, voor meer rij-mogelijkheden.
Een ander alternatief is een dubbelsporig hondenbot maken. Dan ben je ook van al het gedoe af, en heb je vooraan nog de gelegenheid om een parade-baanvak te maken.
Gerard
-
Helemaal met Gerard eens !
Ik had een vergelijkbaar probleem; hondebot + station.
Twee ultieme keerlusmodules gekocht bij WR en de zaak draait probleemloos.
Erg veel goedkoper en vooral veiliger kan het volgens mij niet.
Groet,
Ernest
-
Het leggen van een dubbel hondenbot is wel het meest effectief alleen word dat op een modulebak van 70cm breed wel een krappe bedoening met H0, ook wanneer er 2 van de 4 rails onderdoor lopen.
In dat geval laat ik het idee met dit kopstation maar bij een idee, en kan bij de vele andere niet uitgevoerde ideeën.
Bij het idee met 2 keerlusmodules: op welke plaatsen moeten dan de isolatoren, en aansluitingen modules komen?
@Ernest, heb jij een internetadres van waar jouw keerlusmodules vandaan komen?
Vriendelijke groet,
Klaas
-
waarom niet het hele baanplan gepost?
-
@ Obb70; omdat ik nog geen heel baanplan op "papier" heb, ik zal proberen het in volgend bericht schematisch weer te geven .
-
De isolaties zijn in de gebruiksaanwijzing wel helder aangegeven. Wat je daarvoor aanlengte nodig hebt is: een meldsectie A ter lengte van (ruim) je langste loc, een keerlussectie ter lengte van ietsje meer dan je langste trein, en een meldsectie B, wederom ter lengte van (ruim) je langste loc.
Dus afhankelijk van de lengte van je lussen gaat OF de hele lus aan weerszijden hier aan op, of een gedeelte daarvan.
Voor een adresje voor de LDT modules: zie onderaan deze pagina (http://www.anw-modeltreinen.nl/ld_bezetmeldmodules.htm).
Gerard
-
Opzich kan het getekende baanplan met 1 keerlus module gemaakt worden.
Kruising (tussen wissel 2 en 5) is sectie A
Wissel 5 is sectie B
Spoortje tussen wissel 1 en de engelsman 3 zijn de secties D en E (E bij wissel 1).
De rest van het emplacement is sectie C.
Je kunt nu met een trein tegelijk het station binnen komen of verlaten.
Met een tweede trein heen en weer rijden in het station is toegestaan mits je niet in secties A, B, D en E komt terwijl een trein het station binnenkomt of verlaat.
Succes met de bouw.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Category-294246/xTreme-Keerlus.html
Groet,
Ernest
-
Okay,
Ik denk dat ik er maar gewoon 2 keerlusmodules op op de "lussen" zetten, die van bovenstaande link vallen best mee in de prijs.
Volgens mij kan ik in de beschrijving van Gerard te veel verkeerd doen :(.
Maar allemaal heel erg bedankt voor de reacties.
Groet,
Klaas
-
Klaas,
Wijze beslissing. Zelfs ik vertrouw mezelf met mijn eigen oplossing niet.
Gelukkig is bij mij een keerlus oplossing nog goedkoper.
Groet en succes,
Gerard van der Sel.