BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Ttreintje op 02 October 2011, 08:39:35

Titel: DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: Ttreintje op 02 October 2011, 08:39:35
In dit forum kon ik nog niets vinden over de "nieuwe" DDM-1 met Loc1700 (of ik heb niet goed gezocht natuurlijk....)

Heeft er iemand toevallig informatie en ook een foto of filmpje van?


http://youtu.be/H0CRR4Vd4Yo (http://youtu.be/H0CRR4Vd4Yo)
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: Machinist Johan op 02 October 2011, 09:58:16
rijd nog niet rond, omdat de 1700 locs nog worden omgebouwd. als er stammen in dienst komen zal het als eerst gemeld worden op  somda.nl (http://somda.nl)
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: robin binsbergen op 02 October 2011, 10:29:40
mag hier ook hoor... Somda is niet heilig!

En ze rijden inmiddels in proefbedrijf, als het goed is zijn de eerste 2 loccen gereed. Hoe de rijtuigen ervoor staan weet ik niet, maar zal ook wel vlot gaan.

mvg,
Robin
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: 2010 op 02 October 2011, 10:34:10
De 1777 en de 1769 zijn inmiddels gereed. De gereserveerde 1700en zijn  de 1769-1781 (met uitzondering van de 1771) De stammen 6901, 6902, 6906, 6911, 6913 en 6915 zijn op dit moment klaar/in behandeling. Van de 6902, 6913 en 6915 weet ik in ieder geval zeker dat ze klaar zijn.

De 6903, met de defecte Bvk 103, krijgt waarschijnlijk als vervanging de op reserve staande Bvk 112 (Dgr). De 6908 is ook defect, maar wordt hoogstwaarschijnlijk hersteld met onderdelen van de eveneens defecte Bvk 105. Verder nog terzijde, maar zonder verdere bijzonderheden staan de stammen 6904 en de 6907.


Als het allemaal meezit gaan twee stammen komende maandagmiddag starten in de 14500 ;)

Gr Timo
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: 2010 op 02 October 2011, 11:19:09
Deze vond ik trouwens nog: http://www.flickr.com/photos/cees_1251/6175382961/in/pool-866599@N24/
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: Ttreintje op 02 October 2011, 14:49:30
Johan&Robin bedankt voor jullie input en inderdaad is Somda zeker niet heilig.

Timo dus a.s. Maandag kan ik mijn pneumatische lieveling weer tegenkomen , weet jij ook of het ombouwen net zo gaat als met de 1800 (Atb&dodeman) of gaat het nu soms als de trek-trek dus ook de batterij??
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: johnny-VIRM op 02 October 2011, 17:14:11
ik denk meer ombouwen als BDs (lok dan).
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: Sander. op 03 October 2011, 09:03:23
Nou, laat de battarij maar in staan, anders doet die loc niet veel meer... ;).  Verder weet ik het nog niet wat de bedoeling is. Ik weet niet waardoor het sluiten van de dodeman op de loc 1800 werd ingegeven. (de loc zelf of wellicht de Bvk) In dat laatste geval zal dat bij de 1700 dan ook moeten.
ATB is eigenlijk helemaal niet nodig, zelfs bij de BDs niet (meer)

mvg

Sander
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: Treinhobbijist op 03 October 2011, 09:39:04
..... Verder weet ik het nog niet wat de bedoeling is..........

Jullie gaan er toch niet oprijden zonder officiele wettelijke herinstuctie, neem ik aan. Dan worden de in en outs vanzelf duidelijk. En herinstructie is toch niet even een verklaring tekenen dat je het allemaal wel zo'n beetje weet...........
Dus pas op, waar je mee beizg bent ! Of zie ik dit verkeerd ?
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: johnny-VIRM op 03 October 2011, 10:24:53
ooit wel eens gedacht over techneuten die er aan sleutelen en zo ongeveer proberen te redeneren hoe het zit zonder het achterste van de tong te laten zien.........
Zover ik weet heeft de 1700 geen dru, maar ik denk wel dat je de ATB klep uit moet zetten FASE 4 1700 en FASE 3 DDM-1.
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: Maarten.T op 03 October 2011, 10:29:10
Voor zover ik mij kan herinneren hebben ze nog tot Feb.2011 gereden. Daarvoor nog in 2010. Dus denk dat het wel mee zal vallen. Op somda is er ook discussie over zie hier beetje onderaan ( http://www.somda.nl/forum/6358/9/ ) .
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: Treinhobbijist op 03 October 2011, 11:36:15
De regel is: één maal in de drie jaren wettelijke herinstructie, of het materieel nu daadwerkelijk rijdt of niet, maakt daarbij niet uit. Ga je op materieel rijden, en de wettelijke (her-)instructie ontbreekt/is verlopen, dan is er/heb je als mcn/bedrijf denk ik een probleempje.... Immers je voldoet niet aan de voorwaarden.
Verder vernomen dat het materieel waarop een mcn mag rijden, en dat is iets anders dan kan rijden, zeer binnenkort op de rijbevoegdheid/bedrijfspas komt te staan.

Alleen mcn welke dus (her-) instructie hebben gehad op de combinatie 1700+DDM (immers nieuw materieeltype) mogen hier op rijden. Immers er kan van alles zijn wat veranderd is, en is er ook, zie al welke discussie over remkraan/ATB/dodeman hierover in deze topic plaatsvond tussen mcn (?)
Tevens is er al heeeel lang (>3 jaar) geen officiele herinstructie DDM geweest........
Naar mijn mening is er dus een probleempje, voordat ze kunnen rijden.
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: Floris Dilz op 03 October 2011, 12:26:09
Ik denk dat alle machinisten kraaiende kleuters zijn die geen idee hebben wat ze doen en geen idee hebben of ze op een trein of op een grasmaaier zitten, maar gelukkig hebben we hier onze treinhobbijist die nog net op tijd een ramp heeft weten af te wenden!
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: Sander. op 03 October 2011, 12:35:08
... ik zat (als machinist zijnde) gewoon eea te beredeneren. Het verhaal over herinstructie klopt, maar ik denk niet dat er wordt gesteld dat het een nieuw materieel type betreft.  Iedereen is 1700 bevoegd bij NS. DDM-1 daarvan weet ik niet uit het hoofd wanneer ik daar voor het laatst instructie op heb gehad. Ervan uitgaande dat die niet verlopen is, dan kan men volstaan met een memo "hoe te handelen bij ombouwen van het materieel".  Er is technisch niets gewijzigd aan beide mat. soorten. Het gaat er alleen om welke systemen er bij ombouwen uit danwel ingeschakeld moeten worden in loc en Bvk.
Wat Johnny zegt over ATB fase 3 en 4 zou idd een reden kunnen zijn dat de ATB kleppen toch gesloten moeten worden...(niet aan gedacht)

We zullen wel zien als het zover is,

mvg

Sander.
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: Treinhobbijist op 03 October 2011, 13:50:49
...... maar gelukkig hebben we hier onze treinhobbijist die nog net op tijd een ramp heeft weten af te wenden....

Ik ben ook de beroerdste niet, echter geen ramp voorkomen, maar wel enkele zaken even scherp bekeken !

Als een mcn (Sander) al aangeeft dat:
Citaat
....DDM-1 daarvan weet ik niet uit het hoofd wanneer ik daar voor het laatst instructie op heb gehad. Ervan uitgaande dat die niet verlopen is.....
al niet meer weet wanneer hij instructie heeft gehad, dan kan het misschien juist wel weer eens tijd worden voor een opfriscursus. En een memotje gaat daar helaas niet voor door.
Dacht zelf dat het complete NSR machinstenkorps in 2010 nog opnieuw herinstructie Mat 64 moest krijgen omdat de wettelijke termijn anders overschreden werd. Dan was een memo ook goedkoper geweest voor NSR, dan een halve dag of zo instructie op het materieel voor elke mcn.
Overigens werken ATB fase-3 en fase-4 prima samen in ander materieel, bv Mat 64, dus waarom nu in de DDM niet ?
In een 1600 en DDM zaten beide fase-3, en toen moest de ATB wel uit gezet worden, dacht ik gelezen te hebben.
Veder is er aan de 1700'den en DDM (?) het één en ander gebeurt, maar wat dan wel ?
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: Sander. op 03 October 2011, 14:29:42
Citaat
Als een mcn (Sander) al aangeeft dat:
Citaat....DDM-1 daarvan weet ik niet uit het hoofd wanneer ik daar voor het laatst instructie op heb gehad. Ervan uitgaande dat die niet verlopen is.....
al niet meer weet wanneer hij instructie heeft gehad, dan kan het misschien juist wel weer eens tijd worden voor een opfriscursus. En een memotje gaat daar helaas niet voor door.

.... van de andere materieel soorten weet ik dat (gelukkig) ook niet uit het hoofd....

Het gaat erom dat als betreffende mcn nog matbekendheid heeft ( lees:minder dan 3 jaar geleden voor het laatst herinstructie gehad heeft) op zowel loc 1700 als DDM-1 er met een memo volstaan kan worden.
Waarom een opfriscursus (buiten de wettelijk bepaalde herinstructie) op materieel waar je al "honderd jaar" en nog dagelijks mee rijdt???

Bij DDM-1 moest "vroeger" de ATB uitgezet worden op zowel loc als Bvk.  Dit is al jaren niet meer het geval. Tegenwoordig moet alleen de dodeman op de loc (1800) nog uitgezet worden bij ombouwen.

Hoe het dalijk gaat met DDM-1 en 1700 dat is hier (nog)  niet bekend. Ik kan me bij alle varianten van wel of niet uitschakelen van ATB en of Dodeman wel iets voorstellen.

Als er in de memo komt te staan:
Bij ombouwen van Bvk naar Loc vv dient u in de te verlaten materieeleenheid de ATB kraan / kranen te sluiten en in de nieuw te bedienen materieeleenheid te openen. Dit omdat het ATB BD signaal niet of niet betrouwbaar wordt doorgegeven tussen Loc en Bvk

..dan weet ik meer dan genoeg. Hoef ik geen halve dag voor naar de cursus  toch?

mvg

Sander.
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: Treinhobbijist op 03 October 2011, 16:28:22
.....dan weet ik meer dan genoeg. Hoef ik geen halve dag voor naar de cursus  toch?.......

En nu maar hopen dat alle mcn zo makkelijk denken over (her-)instructie materieel, dat zou een enorme kostenpost voor NSR schelen, niet zozeer die kleine groep mcn welke op de DDM gaan rijden, maar vooral veel besparen bij de  herinstructie van alle andere materieeltype's. Overigens vernam ik dat de materieelkennis bij veel mcn, ondanks de nu nog geven landelijke herinstructie, toch al matig is. Dat gaat nog wat worden, als er alleen met een memobriefje gewerkt gaat worden.
Nu maar hopen dat IVW er ook nog zo over denkt....
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: timtrein op 03 October 2011, 18:20:28
Gelukkig dat jij het allemaal weet, en dat ook nog uit je hoofd!|
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: johnny-VIRM op 03 October 2011, 18:45:08
Even terug op het gemengd ATB bij 64, vanaf de FASE 2 kasten zette het voorste stel doorgaande draad 87 onderspanning waardoor de aangekoppelde stellengedwongen buiten dienst gingen, maar via draad 88 hield je dan wel de KG klep op.
Dat men daar later per stel een FASE 3 of FASE 4 omheen knutselde is wat anders.
Bij DDAR hoef je ook niks maar later bij de BDS-en ging dat systeem toch fout.

Begin weer wakker te worden.
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: 2010 op 03 October 2011, 21:09:17
Nadat men vrijdagavond plachtte twee stammen via de 14558 en 14560 klaar te zetten in Enkhuizen, zodat deze dan maandagochtend  zouden startten in de 14523 en 14525, mislukte dit. Vandaag ging het, zoals spotters waarschijnlijk al hebben gezien, opnieuw mis.
Het was de bedoeling om weer via de 14558 en 14560 twee stammen klaar te zetten, maar door een voor mij onbekende rede zijn beide diensten daarstraks met DD-AR gereden en zijn de drie beschikbare stammen (6902+1772, 6913+1769 en 6915+1777(?)) niet in beweging gekomen. Hiermee is dus ook de kans verkeken dat ze morgenochtend rijdend te zien zullen zijn.

Ben benieuwd hoe de situatie zich ontwikkeld... Morgen een nieuwe kans ;)

Gr Timo
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: Maarten.T op 04 October 2011, 01:12:39
(6902+1772, 6913+1769 en 6915+1777(?)) niet in beweging gekomen. Hiermee is dus ook de kans verkeken dat ze morgenochtend rijdend te zien zullen zijn.
Ben benieuwd hoe de situatie zich ontwikkeld... Morgen een nieuwe kans ;)
Gr Timo

6902+1772 is nog niet inzetbaar vanwege problemen met een kabel. Dit wordt nu verder uitgezocht.
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: Sander. op 04 October 2011, 01:44:55
Meneer treinhobbijist,

u leest alleen wat u wilt lezen en concludeert er maar wat op los. Het geeft geen pas zo met het vingertje te lopen zwaaien. Schoenmaker...... ...... en ga vooral mij en andere collega's niet de les lezen en van vakonbekwaamheid beschuldigen.  :(
Alle wettelijke bepalingen betreffende (her-)instructie worden netjes nageleeft. Bij minieme wijzigingen/aanpassingen aan materieel of bedieningsvoorschriften ontvangen we al sinds 1839 gewoon een "blauwtje"  Niets nieuws onder de zon.

 :-X
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: Treinhobbijist op 04 October 2011, 12:35:47
Het ging hier over de (her-)instructie DDM, zover de gegevens bij mij beschikbaar, is dit de afgelopen 3 jaren niet meer gegeven. Dit zou dan, net als bij al het andere materieel, moeten plaatsvinden. (Het gaat dus niet over de huidige aanpassingen aan de 1700 en/of de DDM.) Dit gaf ook al problemen bij de hernieuwde inzet in de winter 2010/2011..... Ook toen was er geen herinstructie.......

Natuurlijk verschilt de vakbekwaamheid van mcn onderling. Mijn opmerking moet je dan ook niet te persoonlijk aantrekken. Echter als je eens wist wat voor vragen er binnenkomen bij de helpdesk van Nedtrain, dan reizen soms de haren je te bergen. Laatstzat ik in een trein alwaar een defecte deur moest worden dichtgedaan, de conducteur wist nog net hoe het luik open moest, maar toen hield het op. De mcn moest 8 wagens teruglopen, dat zorgde voor veel vertraging ! Maar gelukkig, hij wist het wel  :D
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: Ttreintje op 04 October 2011, 14:23:11
Allereerst geweldig de reactie's (en inhoud hiervan) over mijn vraag.

De bevoegdheid DDM-1 geld voor het stuurrijtuig en niet voor de loc  , nu wil het geval dat ik uiteraard! bevoegdheid heb voor de loc1700 en ook nog DDM-1 stuurrijtuig, mijn vraag over de batterij is niet zo vreemd vind ik, want in de  trek-trek samenstelling 1800/1700 1700/1700 moest de batterij toch echt uit.

En inderdaad Sander het enige wat ik wil weten is het hoe en wat , en dan lekker rijden. Maar goed, ik begrijp uit het verhaal van Timo dat er nog steeds problemen zijn.

We wachten het af.

Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: robin binsbergen op 04 October 2011, 14:38:10
uiteraard moet je de batterijen niet uitzetten van de loc, het betreft immers het tractievoertuig ;)

Ik verwacht dat het enige verschil de 'neutre' zal zijn, die zit namelijk niet in een 1700. Verder heel simpel de dodeman en ATB-kranen diecht doen, met de sleutels naar de andere kant gaan en aldaar alleen de ATB in de 'bierkelder' inzetten en daarna verder opbouwen in de cabine en klaar is Kees.

mvg,
Robin
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: Ttreintje op 04 October 2011, 18:18:01
uiteraard moet je de batterijen niet uitzetten van de loc, het betreft immers het tractievoertuig ;)

Ik verwacht dat het enige verschil de 'neutre' zal zijn, die zit namelijk niet in een 1700. Verder heel simpel de dodeman en ATB-kranen diecht doen, met de sleutels naar de andere kant gaan en aldaar alleen de ATB in de 'bierkelder' inzetten en daarna verder opbouwen in de cabine en klaar is Kees.

mvg,
Robin

Robin je heb gelijk , inderdaad is in dit geval de loc de tractie en dus niet zoals ik eerder aangaf in trek/trek , erg stom van me :-[

Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: 2010 op 04 October 2011, 19:12:43
Hetzelfde verhaal als gisteravond: zojuist zijn de 14558 en de 14560 niet met DDM-1, maar met een setje DD-AR en VIRM gereden. Het gaat om dezelfde treinstellen als gisteravond, maar dan omgekeerd. De 14558 met de 9468+9549 en de 14560 met de 7845+7830.
Morgenochtend weer retour naar Amsterdam voor deze vier en dan zullen we zien of ze zullen plaatsmaken voor het echte 14500 materieel ;)

Gr Timo

Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: timtrein op 04 October 2011, 19:39:17
Het ging hier over de (her-)instructie DDM, zover de gegevens bij mij beschikbaar, is dit de afgelopen 3 jaren niet meer gegeven.
Dan zou ik die gegevens nog maar eens verifiëren, aangezien er toch echt mee gereden gaat worden. Als de betreffende standplaatsen herinstructie moesten krijgen dan zou dat echt wel gebeurd zijn. Zie ook de reactie van mcn'en dat zij nog geldige instructie hebben.
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: 2010 op 05 October 2011, 20:40:21
Driemaal is scheepsrecht zou je denken...
De 14558 met de 7830+7845 en de 14560 met de 8662

Gr Timo
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: 2010 op 06 October 2011, 19:26:47
Het wordt wellicht eentonig, maar vandaag de 14558 met de 8662 en de 14560 met de 7830+7845.

Leuker nieuws: Vandaag werden door Nedtrain loc 713 de stammen 6907 en 6908 na een half jaar stilstand van Zaanstraat naar Watergraafsmeer gesleept voor onderhoud.

Gr Timo
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: Ttreintje op 06 October 2011, 19:30:44
Timo weet jij misschien waarom ze nog niet ingezet kunnen worden?

Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: 2010 op 07 October 2011, 16:46:25
Zoals hierboven al door 2278 gezegd zijn er problemen met een kabel van de 1772+6902. Verder weet ik weinig over de problemen. Ik denk persoonlijk dat ze gewoon alles willen oplossen en daarna pas de stammen de baan op willen. Er zullen zich blijkbaar nog wel meer, wellicht kleine, problemen voordoen. In principe moeten er naast de 1772+6902 namelijk nog andere stammen beschikbaar zijn. Kennelijk is er gewoon geen haast bij...

Misschien kan 2278 je meer vertellen.

Het is in ieder geval zo dat de 14558 en de 14560 vandaag weer door hetzelfde materieel werden gereden. Misschien volgende week...

Gr Timo
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: Maarten.T op 07 October 2011, 19:35:35
Misschien kan 2278 je meer vertellen.
Gr Timo
Nee, dat kan ik niet. Helaas.
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: Ttreintje op 07 October 2011, 20:19:25
Beide bedankt voor jullie antwoord.

Ik verwacht wel dat ze er een beetje haast mee gaan maken want er staat o.a. teveel Mddm/Ddar stuk, en de echte "herfst pret" moet nog beginnen ;)
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: Rick 91 op 07 October 2011, 20:21:56
De herfst is nog een voorproefje wat moet gaan komen, wacht maar op de winter. Dan zal ook wel weer veel materieel defect gaan.

Gr. Rick
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: 2010 op 09 October 2011, 10:11:33
Ik voorspel dat DDM-1, als de winter echt begint, ook wel weer te zien zal zijn in andere diensten (o.a. 2200). En hopen doe ik dat trouwens ook ;)
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: Rick op 09 October 2011, 10:27:58
Dat lijkt me ook wel logisch als je 10 stammen reactiveert waarvan je er acht op reserve hebt staan...
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: Ttreintje op 09 October 2011, 19:48:08
Of (net zoals vroeger)  weer in de 5800  :)

Laat maar snel komen dit heerlijk 1 remming spul.
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: 2010 op 10 October 2011, 18:52:02
Vandaag weer niet
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: Sander. op 10 October 2011, 19:28:06
Ik weet niet hoeveel haast ze ermee hebben, maar loc 1780 (toch ook een van de beoogde exemplaren) had gister nog 10 ICRen aan de haak.
Het lijkt me logisch dat dit (dure) mat pas echt in omloop gebracht wordt als er flinke tekorten aan het ontstaan zijn.
Neemt niet weg dat ik het liever vandaag nog dan morgen op de baan zie verschijnen.

mvg

Sander.
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: 2010 op 10 October 2011, 20:48:44
Helemaal in dienst komen ze inderdaad pas als er echte problemen zich voordoen. De 14500 is een soort warmhoudertje. Deze dienst van twee slagen per dag zorgt er in combinatie met de wekelijkse roulatie binnen de tien aanwezige stammen ervoor dat het boeltje in goede conditie blijft.

Ik zag afgelopen zaterdag de 6907 en de 6908 trouwens geparkeerd staan in de bocht richting Diemen. Voor de rest was de Watergraafsmeer voorzover ik kon zien behoorlijk leeg. De stammen lijken grotendeels bij Zaanstraat te staan. Dat terwijl je juist zou denken dat als er daadwerkelijk problemen waren, de stammen toch bij hun onderhoudsstek, Watergraafsmeer, zouden moeten staan.

Gr Timo
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: Streamliner op 10 October 2011, 20:55:53
Was het niet goedkoper en sneller geweest om weer een paar 1800'en te reactiveren? Ondertussen heeft geen enkele stam zich nog in de reizigersdienst laten zien en ik lees op Somda dat personeel eerst weer herinstructie op DDM-1 moet krijgen. Alhoewel ik het me ook kan voorstellen dat dit ook voor de 1800 dan moet gebeuren. Benieuwd hoe lang dit nog volgehouden kan worden voordat het materieeltekort nijpend wordt.
Mvgr Jan Wiebrand
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: 2010 op 10 October 2011, 21:21:24
Je was me voor ;) Ik heb de vraag inderdaad even bij Somda op tafel gelegd en daar zei broek53, de expert, dat de NSR de herinstructie op DDM-1 nog niet op orde heeft...

Voorlopig waarschijnlijk  nog even wachten dus. Met 1800 was het volgens mij hetzelfde verhaal geweest en daar komt ook nog eens bij dat Nedtrain dan ook weer 'kennis zou moeten maken' met dit type ;) Hoewel het geluid van onze oude vriend natuurlijk niet te versmaden is...

Gr Timo
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: timtrein op 10 October 2011, 22:06:59
Die herinstructie is dan alleen voor DDM-1, de 1700 blijft natuurlijk gelijk.
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: Maarten.T op 10 October 2011, 23:14:55
Ik zag afgelopen zaterdag de 6907 en de 6908 trouwens geparkeerd staan in de bocht richting Diemen. Voor de rest was de Watergraafsmeer voorzover ik kon zien behoorlijk leeg. De stammen lijken grotendeels bij Zaanstraat te staan. Dat terwijl je juist zou denken dat als er daadwerkelijk problemen waren, de stammen toch bij hun onderhoudsstek, Watergraafsmeer, zouden moeten staan.
Gr Timo

De stammen die op de Zaanstraat hebben hun onderhoud al gehad. Bij de HSA werkplaats en daar achter kunnen nog wel een aantal stammen rondzwerven. Op de Drg staan er ook nog een aantal stammen al dan niet met schade.
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: 2010 op 12 October 2011, 15:52:19
Naast het probleem van de herinstructie schijnen de stammen ook nog een veiligheidsstoring te hebben (dus niet de 1700en).

Gr Timo
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: 2010 op 24 October 2011, 19:03:58
De reactivering van de stammen vordert gestaagd. De 6903 heeft inmiddels zijn Bvk 103 geruild tegen de 112, die overigens aan de andere zijde is geplaatst.

Het was de bedoeling om vandaag met de eerste stammen te gaan rijden, maar dat is wederom niet het geval ::)
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: Ttreintje op 25 October 2011, 16:28:05
De reactivering van de stammen vordert gestaagd. De 6903 heeft inmiddels zijn Bvk 103 geruild tegen de 112, die overigens aan de andere zijde is geplaatst.

Het was de bedoeling om vandaag met de eerste stammen te gaan rijden, maar dat is wederom niet het geval ::)

Ik had van een collega begrepen date er eerst nog proefritten moeten worden gedaan, deze week 2 en volgende week ook 2.

Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: 2010 op 25 October 2011, 19:30:53
@Ttreintje
bedankt voor de info

Begint zo langzamerhand een rommeltje te worden in de 14500, vandaag de 14558 weer opgeheven...
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: laurent op 01 November 2011, 00:41:34
Wat ik mij nou afvraag is wat men nou precies gewijzigd heeft en waaraan. Als ik het zo hoor heeft men wat aan de 1700's gewijzigd, maar was het niet beter geweest om aan de DDM-1's wat te wijzigen (indien mogelijk)? Dan had je alle 1700's er wellicht voor kunnen gooien en was je serie dus nog beter. Of zijn de 1700's die voor DDM-1 geschikt zijn gemaakt ook nog gewoon geschikt voor ICR met BDs en is het alleen een stukje formaliteiten?
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: Sander. op 01 November 2011, 14:56:13
Wat ik ervan begrepen heb zijn op de loccen de stuurstroomkabels aangepast naar het type dat gebruikt wordt op DDM-1. De loccen zijn daardoor tijdelijk niet meer geschikt voor het rijden met DDM2/3 danwel ICR BDs. (in trek-duw formatie wel te verstaan)
Wellicht dat er nog wat kleine aanpassingen verricht zijn, maar tot op heden heeft mijn werkgever er nog niets over gecommuniceerd richting het rijdend personeel.

In mijn ogen had het verstandiger geweest om alle DDM rijtuigen van andere stuurstroomkabels te voorzien en er dan een overtollige ICR BDs tegenaan te zetten. Was er ook geen probleem geweest qua materieelbevoegdheid van de machinisten...(en is een leuke combi voor de hobbyisten)

Als men nog langer van dit reserve materieel gebruik wil maken kan de BDs op termijn vervangen worden door een dan overtollig geworden DD-AR Bvk (na de DDZ ombouw blijven er <29 over)


mvg

Sander.
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: Duvel op 01 November 2011, 15:34:14
Wat ik mij nou afvraag is wat men nou precies gewijzigd heeft en waaraan. Als ik het zo hoor heeft men wat aan de 1700's gewijzigd, maar was het niet beter geweest om aan de DDM-1's wat te wijzigen (indien mogelijk)? Dan had je alle 1700's er wellicht voor kunnen gooien en was je serie dus nog beter. Of zijn de 1700's die voor DDM-1 geschikt zijn gemaakt ook nog gewoon geschikt voor ICR met BDs en is het alleen een stukje formaliteiten?
Misschien hadden ze zelfs wel alleen de stuurstand kunnen wijzigen, geen idee of die stuurstroomkabel ergens tussendoor nog aftakkingen kent.
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: 2010 op 01 November 2011, 19:00:21
@laurent Persoonlijk had mij het ook beter geleken als ze de DDM-1's hadden aangepast. Op deze manier creëer je weer een zoveelste losse serie, terwijl je met die andere optie het DDM-1 en het ICRm qua loctype op een hoop zou kunnen gooien. Van het DDM-1 technisch gelijk maken aan DD-AR is trouwens al vaker gesproken, maar uitgevoerd is het nooit.
De rede dat men voor deze optie heeft gekozen is simpelweg het overschot aan 1700en door het verdwijnen van ICRm naar de Hispeed. Nu is dat overschot er ook bij de 1800en, maar deze hebben dus een batterij die dood kan gaan en zijn dus minder aantrekkelijk. Nadeel van deze optie is wel dat in 2013 het volledige ICRm park terug komt naar de binnenlandse dienst (met ex beneluxrijtuigen). Dit betekend dat het binnenlandse ICRm park nog nooit zo groot is geweest en dat men de 1700en dan ook wel helemaal nodig zal hebben hiervoor. Extra 1700en zouden dan wel weer vrij kunnen komen door de DDZ verbouwing, waarbij deze locs niet meer nodig zijn, al denk ik dat het volledig verdwijnen van DD-AR met loc wel eens heel lang zal kunnen gaan duren ;)
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: timtrein op 01 November 2011, 19:58:28
NSR en NT zullen er heus wel over na hebben gedacht, denk je niet?
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: Streamliner op 01 November 2011, 20:35:43
In dat opzicht heb ik al eerder gedacht, waarom niet een stel 1800'en opknappen? Maar dat even terzijde.

In de RM stond dat men voor aanpassen van de 1700 koos vanwege het feit dat het bestand locs, met andere woorden het aantal, redelijk groot is. Een flink aantal is niet nodig voor het trekken van binnenlandse treinen(ICRm, DD-AR en de Berlijntreinen) en dus is er gekozen de locs aan te passen omdat er geen tekort ontstaat aan 1700'en bestemd voor diensten met ICRm, DD-AR enzovoort.
Mvgr Jan Wiebrand
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: robin binsbergen op 01 November 2011, 20:40:34
en een stuk of 12 1700en aanpassen gaat sneller dan een hele vloot rijtuigen.

mvg,
Robin
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: Maarten.T op 02 November 2011, 01:02:57
NSR en NT zullen er heus wel over na hebben gedacht, denk je niet?
Ben het er helemaal mee eens. Dit is niet iets wat je zomaar even op een zaterdag middagje uitvoert. Komt veel meer bij kijken dan je denkt. Moet wel allemaal in een werkplaats gebeuren. Je personeel hebben. En capaciteit (rangeerders/logistiek). Daarnaast moet alles wat de baan weer op komt een complete onderhoudsbeurt krijgen. Dat moet tussen het huidige proces door plaatsvinden.
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: laurent op 02 November 2011, 12:18:23
In dat opzicht heb ik al eerder gedacht, waarom niet een stel 1800'en opknappen? Maar dat even terzijde.
1800's zouden van NSFS zijn, 1700's van NSR, oftewel, de 1700's heeft men in eigendom terwijl de 1800's geleased worden.
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: Ttreintje op 05 November 2011, 14:52:25
Voor zij die het willen weten over het ombouwen van deze stam: dit gaat hetzelfde als de Ddar.

Er zijn nu al meerdere 200 km proefritten gedaan en daarbij zijn geen (veiligheids)storingen ontdekt, dus ik zeg rijden met die hap want dan hebben de mensen op de lijn Ekz- Asd weer wat meer ruimte!.

Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: 2010 op 07 November 2011, 21:06:16
De instructie is inmiddels begonnen :)
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: 2010 op 22 November 2011, 00:16:58
Een beetje late melding nog, maar vandaag (gisteren eigenlijk ;)) beet stam 6911+1781 eindelijk als eerste DDM-1 de spits af in de 14560. De rode banken zijn eindelijk terug!

Gr Timo
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: Sander. op 22 November 2011, 13:32:21
Ahh mooi,  ben benieuwd wanneer we daar nu dan ook door NS over worden ingelicht. Heb er nog steeds geen officieel bericht over gehoord....

mvg

Sander
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: Thom op 22 November 2011, 21:43:47
Waarom moet er daar iemand officieel over ingelicht worden?
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: Albert.H0 op 22 November 2011, 23:04:25
Als je daar machinist bent. Of zo.
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: Sander. op 23 November 2011, 07:47:13
Ja idd Albert, daar doel ik op.

Thom,  dat wij hier in select gezelschap al maanden weet hebben over de herinzet van DDM-1 en de manier waarop, wil niet zeggen dat eea bij het rijdend personeel (MCN en HC) al bekend is. Ik schat dat zo'n beetje 95% van die beroepsgroep gewoon werkt bij de NS. De overige 5% beleeft er ook (in welke mate dan ook) wat hobby aan.
Kortom, het lijkt mij handig dat rijdend personeel weet wat ze buiten kunnen tegenkomen. Helemaal wat betreft (afwijkende) bediening en benodigde (wettelijke) (her-) instructie.
Menigeen zal het ding gewoon voor DD-AR aanzien als de loc voorop zit en zo wegrijden....



mvg

Sander.
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: Thom op 23 November 2011, 12:14:01
Het kwartje valt nu pas, dat je Mcn bent ;)

Klonk al zo vreemd dat je vond dat ze een forum of reizigers officieel in meostne lichten erover  ;)
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: robin binsbergen op 23 November 2011, 12:21:58
vreemd, maar bij NT hebben we allang een schrijven gehad.
(ligt hier naast me :-)

mvg,
Robin
Titel: Re:DDM-1 met Loc1700 i.p.v. Loc 1800
Bericht door: Sander. op 23 November 2011, 16:14:10
@Thom,  ik had idd iets duidelijker mogen zijn vwb mijn functie,  maar we zijn eruit  (y)

@Robin,  ik neem aan dat de machinisten van Amsterdam Regio er inmiddels ook een schrijven over hebben gehad, zeker gezien de (her-) instructie, maar een week of 3 geleden wist men daar nog van niets. (Raakte toevallig met een Amsterdammer aan de praat en hij wist nog van niets)

Als het materieel ook verschijnt in 3700 en 3900 wordt de kans dat ik hem tref beduidend groter. (Ow  en per nieuwe dienstregeling ga ik ook naar Enkhuizen, dus......)

En daarbij staat het materieel in het weekend op reserve en stuurt Bijsturing het bijvoorbeeld weer naar Eindhoven als supporterstrein.....
Nouja  we zullen wel zien.

mvg

Sander