BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: HP TEE op 28 September 2011, 19:08:51
-
In het verleden reden er vaak 2 gekoppelde Benelux hondekoppen. Het kwam ook voor dat er een Benelux met een NS hondekop werd gekoppeld. Weet iemand of dat ook werd gedaan met de eerste NMBS hondekoppen (met zandgele banen) en een NS hondekop (groen)?
-
alles met dezelfde koppeling hoogte behalve diesel.
-
NMBS en NS hondekoppen werden gewoon door elkaar gebruikt en reden dus ook gekoppeld met groene NS-hondekoppen.
-
Vanaf 1960 reed de Beneluxdienst van Amsterdam tot Roosendaal (v.v.) gecombineerd met de dienst Amsterdam - Vlissingen.
Voor die laatste dienst werd Mat '54 en Mat '46 gebruikt. (Begin jaren '60 ook nog Mat '40.)
Je kan dus de Benelux-hondekop in de oude beschildering combineren met groene Mat '54, groene Mat '46 en zelfs met beide.
Een Pec ertussen kwam ook nog voor.
In de bekende fotoboeken (Elektrische treinen in Nederland deel 2, Hondekoppen en Muizeneuzen) kan je verschillende foto's vinden van dit soort combinaties.
Grtz,
Ton
-
Bedankt voor de info, maar ik bedoel expliciet de NMBS versie. Van de NS had ik dezelfde info gevonden, maar reden de NMBS stellen ook met een NS hondekop? Ik wil nl. de NMBS versie van Piko kopen, maar als die niet gereden heeft de NS hondekoppen moet ik nogeens goed nadenken.
-
De enige verschillen tussen de NS-versie en de NMBS-versie zijn de eigenaar en het nummer.
In de omloop reden ze gewoon door elkaar de relatie Amsterdam - Brussel. Met andere woorden: De ene dienst reed tussen Amsterdam en Roosendaal een NS-Benelux gekoppeld met de trein naar Vlissingen en de andere dienst een NS-Benelux gekoppeld.
Grtz,
Ton
-
Nog een klein detail:
Waarbij opgemerkt dat het elektrische deel van de koppeling van een Benelux en een NS Mat 54 verschillend, maar wel combineerbaar waren.
-
In de jaren 80 kwamen ze allen in Haarlem in revisie ook om de keuken eruit te halen, het leuke van het verhaal is dat ik als leerling in de zomer van '81 de keuken (wat toen 2 coupe's waren) en de vlakke kop helpen te bedraden na een brand, het toeval is dat dit de 220 901 was, vandaar dat ik deze ook besteld heb. (al was ie toen wat geler).
De koppeldozen hadden twee rijen hoger als de honde kop, met een hondekop bleven deze gewoon beschermd, in deze rijen zat de bediening van de spanningen ATB en memor en de in belgie verplichte deurvergrendeling.
-
(wat toen 2 coupe's waren)
Met bankframes van mat 46: onmiskenbaar door de ronde oorkussens, rood skai op een mat 46 bank...
-
inderdaad, en veeeel te dicht op elkaar.
-
In het verleden reden er vaak 2 gekoppelde Benelux hondekoppen. Het kwam ook voor dat er een Benelux met een NS hondekop werd gekoppeld. Weet iemand of dat ook werd gedaan met de eerste NMBS hondekoppen (met zandgele banen) en een NS hondekop (groen)?
klik hier eens http://www.seinarm.nl/Portals/0/stroomlijn/midnet/56net.html (http://www.seinarm.nl/Portals/0/stroomlijn/midnet/56net.html). Daar staan veel samenstellingen zoals ze gereden hebben. (y)
-
Alle is een beetje overdreven... "een aantal" klinkt al beter
-
vertel jij dan maar welke er nog ontbreken........
-
Alle is een beetje overdreven... "een aantal" klinkt al beter
Grappig! Dit ALLE had ik ook al in twijfel willen trekken. Ik mis sowieso de versies waain bloedneuzen en beneluxen werden gecombineerd, en ook samenstellingen met een PEC
Marco
-
vertel jij dan maar welke er nog ontbreken........
Ik beweer niet dat ik wél weet welke samenstellingen er allemaal greden hebben. ;)
Wat ik wel zie is dat er samenstellingen ontbreken die ik in de jaren '80 zelf heb gefotografeerd. Onder andere beneluxen+mat'46+mat'54.
-
tekst aangepast. Iedereen kan nu weer rustig slapen (y) (y)
-
Op de DVD "De Benelux in de vorige eeuw" is in kleur te zien: 1x Benelux + 1x mat 40 (vijfje) + 1x Hondekop bloedneus (tweetje) (y)