BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: 2010 op 25 September 2011, 14:29:27
-
Afgelopen week heb ik op marktplaats een afgedankt ICK 1e klas rijtuig gekocht. Het gaat om de versie uit 2007, met verkeerde traptreden en een dubbel toilet. De draaistellen ontbreken, de buffers ontbreken, de trapjes zijn afgebroken, er missen onderdeeltjes op de bodemplaat en de lak is op een aantal plaatsen beschadigd.
Het afdankertje wordt m'n eerste grote ombouwproject. Naast het herstellen ervan ga ik 'm ombouwen tot BD. Onderstaand de geschiedenis van dit rijtuig:
ICK BD
Vanwege een groot materieeltekort besloot de NSR in 2000 om 150 sneltreinrijtuigen van de DB te kopen en ze om te laten bouwen tot ICK (intercity korte termijn) bij PFA. Van de rijtuigen verschenen drie uitvoeringen: de A (1e klas), B (2e klas) en BD (2e klas met bagageruimte, invalidentoilet en HC). Opvallend was dat alle rijtuigen ongeveer uit hetzelfde type werden verbouwd.
De BD was bijzonder, omdat deze op een wat grotere manier was verbouwd dan de A en de B. Er waren namelijk vier coupé's opgeofferd aan de bovengenoemde voorzieningen en er verscheen aan beide kanten van het rijtuig een dubbele draai-vouwdeur, voor de rolstoelgebruiker. Hier een paar foto's van dit rijtuig, gemaakt door Martijn Haman:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2004_1023_tn.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2004_1025_tn.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2004_1215_tn2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2007_1980_tn.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tekening_typeick_BD_tn.jpg)
Tips zijn altijd welkom, graag zelfs!
Gr Timo
-
Gisteren heb ik de vloer vlak gemaakt en de tussenwanden bevestig. Hierbij maakte ik gebruik van stukjes styreen en Motip afwerkplamuur:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010432.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010432.jpg)
De volgende stap is het verder afwerken van het interieur en vervolgens de hele handel in de primer zetten...
Gr Timo
-
U heeft PB!
en binnenkort misschien wel deze:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4020.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4020.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4021.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG4021.jpg)
-
Je bent geweldig (y)
-
Wacht maar tot je mijn prijs hoort... ;D
-
Oei ::) ;)
-
Qua wandjes de laatste details aangebracht en toen het hele interieur in de primer gezet. Ik gebruik een spuitbus van Revel.
Let niet op de stoeltjes. Deze ga ik blauw spuiten zodra ik mij compressor heb opgehaald.
In detail:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010439.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010439.jpg)
Overzichtje 8):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010440.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010440.jpg)
De volgende stap is het zwart verven van de vloer en het uitsnijden van de klapstoeltjes. Komende week heb ik helaas even geen tijd om verder te werken, maar komend weekend hoop ik in ieder geval het interieur af te krijgen en een begin te kunnen maken met het exterieur.
-
misschien heb je hier wat aan,...: oud topic nog in het duits,... (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,3467.0.html)
-
Leuk! Ik ben niet de enige die dit doet/heeft gedaan. Ik hoop dat die van mij ook zo mooi wordt (y)
Gr Timo
-
Misschien herkennen mijn mede-modelspoordes het: Het gevoel van wel tevreden zijn, maar toch iets missen. De afgelopen week had ik het casco van mijn interieur steeds op de keukentafel staan en knaagde het toch steeds meer aan me dat ik eigenlijk over een aantal dingen nog niet helemaal tevreden was. De afwerking moest beter en de hoofdsteunen moesten toch zweven. Dit betekende dat ik in de practig gevormde bankjes moest gaan zagen, maar het moest maar zo zijn ;) :
De hoofdsteun moest geslitst worden van de rugleuning, welke vervolgens gefatsoeneerd moest worden met een vijltje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010446_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010446_1.jpg)
Een onthoofd bankje en het origineel naast elkaar:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010441_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010441_1.jpg)
Het invalidetoilet moest na het bekijken van foto's van het grootbedrijf een meer opvallende deur krijgen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010459_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010459_1.jpg)
Ook werden klapstoeltjes en deuren voor in de zijgang gemaakt. Hier het geheel voor de tweede laag primer:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010456.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010456.jpg)
Hier het geheel na de tweede laag primer en bankjes met zwevende hoofdsteun :P :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010464_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010464_1.jpg)
Hopenlijk kan ik morgen de bankjes blauw maken en het interieur een mooie zacht-beige kleur geven :D
Groeten,
Timo
-
Gisteren voor het eerst met airbrush gewerkt. Ik moet zeggen dat het me is meegevallen, maar dat ik nog niet helemaal tevreden ben met het resultaat. Hier en daar nog wat bijschaven en dan hoop ik dat wel te zijn.
Hier het resultaat:
De fietsenstalling en de stoelen met zwevend hoofdsteunen. Ik moet zeggen dat ik over het beige nog niet helemaal tevreden ben; het is te donker. De vloer heb ik überhaupt geen aandacht aan besteed, dus alle verf die zich daar bevind is daar toevallig gekomen tijdens het spuiten van de zijwanden. De klapstoeltjes zijn tijdelijk vastgemaakt met een plakbandje en worden later verder afgewerkt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010477.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010477.jpg)
Hier de coupégang in detail. De nieuwe tussendeuren zijn goed zichtbaar:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010508.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010508.jpg)
En vervolgens nog het vaste overzichtje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010482.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010482.jpg)
En nee :( Hoe meer ik dat beige zie, hoe meer ik de kleur vind lijken op een theezakje in bleekwater. Laat ik het er op houden dat ik de stoeltjes wel mooi vind.
Gr Timo
-
....en nu moet je in de rest van je stam ook alle stoeltjes aanpassen. HAHAHAHAHA.
-
Draak. ;D
-
Daar zeg je me zoiets... ;)
-
En nee :( Hoe meer ik dat beige zie, hoe meer ik de kleur vind lijken op een theezakje in bleekwater. Laat ik het er op houden dat ik de stoeltjes wel mooi vind.
Ik vind het eigenlijk nog wel meevallen. Ik heb 'vroegâh' dagelijks in die dingen gezeten tussen Den Haag en Rotterdam, en dit is wel zo'n beetje de kleur die ik mij herinner. Zeker in de zomermaanden, wanneer de verlichting vaak was uitgeschakeld. Was de TL-verlichting ingeschakeld, dan kreeg het beige een meer geelachtige ondertoon. Ik weet niet of je nog verlichting in deze bakken wilt plaatsen (misschien wel mooi gezien het werk dat je er nu aan hebt besteed), maar kijk eens of het huidige resultaat met koudwitte ledverlichting je nog steeds niet bevalt.
Mooi werk met die hoofdsteunen! Ik heb nog een paar bakken ICK (eerste editie) die ik misschien op deze manier onder handen wil nemen. Het interieur oogt toch wat realistischer zo. Als je echt de purist wilt spelen, dan kun je de zittingen met wat verdunde of lichtblauwe verf wassen (in diverse gradaties, verschillend per zitting). Die blauwe stof begon na een paar jaar behoorlijk te verslijten. De vraag is of je zin hebt in een dergelijk klusje. ;D
Groeten, Geoffrey
-
@Geoffrey
Ik ben inderdaad van plan om verlichting in te bouwen. Misschien spuit ik het interieur maar nog een keer met dezelfde kleur en bouw dan die koudwitte led's in waar jij het over hebt.
Dat de stoelen zo sleten wist ik niet, maar ik heb er wel over nagedacht de bak misschien vaalgeel te maken. Vooral de laatste jaren was het geel standaard overtrokken met een witte waas. Aangezien het tijdperk van mijn baan zich afspeelt aan het begin van deze eeuw heb ik besloten de bakken toch maar mooi glanzend te maken. Dit is ook direct de rede dat ik geen hele stam van ICK nodig heb (en dus ook geen hele stam bankjes hoef aan te passen) op dit moment heb ik twee rijtuigen in m'n bezit, die ik beide inzet in zigeunerstammen met ICR, K4, Plan W en in de toekomst DDM-1.
Mocht het tijdperk zich wat later zijn dan zijn de mogelijkheden met het vervuilen eindeloos :)
Over puristen gesproken: Ik ben nog wel van plan om de hoofdsteunen en leuningen een donkerdere tint te geven ;)
Gr Timo
-
geen koudwit nemen! de verlichting van die dingen was redelijk gelig.
-
Dat is hier inderdaad zichtbaar:
http://www.flickr.com/photos/71654212@N00/64308774/
Maar ik ga het niet overdrijven en het interieur komt mooier uit als het wat witter is. Ik zal me eens gaan oriënteren ;)
Gr Timo
-
Die gelige kleur van de TL-verlichting lijkt juist het resultaat van weerkaatsing op die gelige binnenwanden. Volgens mij zaten er toch echt koudwitte TL-buizen in die bakken. Maar goed, het is alweer een poos geleden dat die dingen hebben gereden en misschien leken de TL-balken wel koudwit door het contrast met de binnenmuren.
Het huisstijl-geel verbleekte inderdaad vrij snel door het reinigen in de wasstraat. Mocht je de bakken gaan verouderen, vergeet dan ook niet om de daken onder handen te nemen. Bij sommige rijtuigen kwam daar het lichtgrijze/witte dak uit de jaren '90 onder de NS-grijze verf vandaan. PFA had lang niet overal even goed verfwerk afgeleverd, achteraf gezien.
Mocht je toch uit willen gaan van de beginperiode van ICK: hadden die bakken 'in den beginne' niet óók in de 2e klasse okergele of oranje gordijntjes als zonwering? Op de presentatiefoto's van PFA staan ze wel en ik meen me te kunnen herinneren dat ze er in het begin in hebben gezeten, om later toch weer te worden verwijderd. Kennelijk was zonwering alleen voor de reizigers 1e klasse. ;D
Groeten, Geoffrey
-
Klopt, ICK had ook in de tweede klasse in het begin gelige gordijntjes, die zijn niet door NS maar door een aantal uhm...gebruikers? verwijderd :-\. Ik zag er een hoop langs en in het spoor liggen. Aangezien deze gebruikers wat minder in de eerste klasse reisden zijn ze daar wat langer blijven hangen.
-
Bedankt voor jullie input (y) Ik zal eens wat foto's gaan bekijken en eens zien of ik iets na kan bootsen ;)
Die witte daken zijn overigens heel duidelijk zichtbaar als je over de ICK's in Nijmegen heen kijkt. Heb me in het verleden al afgevraagd waarom dat zo was.
Gr Timo
-
Hier hangen ze duidelijk voor de ramen:
http://www.flickr.com/photos/35626608@N00/4537970255/sizes/z/in/photostream/
En hier zijn ze zichtbaar in de eerste klas:
http://www.sleutelspoor.nl/img/ick/ick%20%206.jpg
Ook mooi:
http://www.flickr.com/photos/10678580@N06/1674476264/
En ik vond nog een leuk fotootje van een ICK na aflevering: Zo kan het dus ook!
http://www.flickr.com/photos/35626608@N00/5600258387/
Gr Timo
-
Heb gisteren keihard gewerkt aan m'n projectje.
Ben begonnen met het dichtmaken van een raampje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010597_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010597_3.jpg)
Vervolgens werd het raam op de plaats waar de bagagedeur moet komen uitgevijld, zodat ik niet met van die flinterdunne stukjes styreen hoefde te werken. Op deze manier kon ik de ronde randjes van de ramen later beter modelleren:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010596.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010596.jpg)
In het gat werden stukjes styreen ingelijmd. Deze werden vervolgens gemodelleerd met een fijn vijltje. Er is bewust voor gekozen om de deuren niet helemaal uit een nieuw stuk styreen te laten gestaan. Aan de onderkant van het rijtuig zitten namelijk van die klikdingen waarmee je het rijtuig aan het onderstel dient vast te maken. Als ik een nieuw stuk styreen gebruik, gaan die verloren. De groeven van de deurtjes ga ik later maken met een gutsje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010620.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010620.jpg)
Vervolgens werd een zeer groot deel van de andere zijde van het rijtuig uitgesneden. Ik had namelijk een compleet raam nodig om later het WC raam te fabriceren:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010620.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010620.jpg)
Het uitgesneden raam werd korter gemaakt, waardoor een klein WC raampje ontstaat, met raamrandjes. Waarom deze hele toer om een zo'n raampje? Ik kan zelf de opstaande randjes die zich rond de ramen bevinden niet goed namaken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010615.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010615.jpg)
Verder werden nog een aantal andere stukjes styreen uitgesneden om de zijwand dicht te maken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010617.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010617.jpg)
Het hele geheel, maar dan dicht:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010621.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010621.jpg)
Tot slot werd met plakkaatverf de band blauw geschilderd. Enerzijds omdat ik dan komende week even mooi uitzicht heb en anderzijds omdat ik dan goed kan zien wat ik volgend weekend moet plamuren. De plakkaatverf was ik er dan zo weer af met water:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010624.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010624.jpg)
Aan deze kant zijn de raampjes van de bagagedeur nog niet af:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010627_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010627_2.jpg)
Even voor de duidelijkheid: het rijtuig is nog niet af. Dit is alleen maar een soort tussenstadium. Bij de volgend update worden de wanden gladgemaakt met plamuur en ga ik het rijtuig in de primer zetten.
Verder ga ik deze week eens kijken naar transfers van KleiNSpoor en het onderstel met Mispoes regelen.
Gr Timo
-
De afgelopen weken was het door samenloop van omstandigheden even rustig rond mijn projectje, maar afgelopen weekend kon ik er weer mee verder ;)
Inmiddels heb ik een deur gemaakt met kleinen reepjes styreen, die rond zijn gevijld:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010815_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010815_1.jpg)
Heeft het interieur een mooi zwart vloertje gekregen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010745.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010745.jpg)
En zijn er twee ventilatoren van het dak verwijderd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010589.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010589.jpg)
Misschien wel het belangrijkste nieuws: Het onderstel is gekompleteerd met een overtollig exemplaar van Mispoes (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010816_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010816_1.jpg)
Ben op dit moment bezig met het bestellen van de transfers van KleiNSpoor :)
Gr Timo
-
Al een hele tijd geen update meer gepost, maar er zijn wel degelijk vorderingen. De complete bak is cascotechnisch gezien af en gespoten. Ook de nieuwe raamindeling zit erin. De bak wacht alleen nog op bestickering en lak:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_451.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_451.jpg)
Op deze foto zijn ook goed de soort kozijnen te zien die ik aan de binnenkant heb aangebracht:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_452.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_452.jpg)
Verder afmaken volgt binnenkort.
-
Tof stukkie handvaardigheid
Hendrik Jan
-
Bedankt! Ik ben er ook wel tevreden mee :)
-
Kick,
Is een BD-rijtuig alleen te maken uit een A-rijtuig of is dit ook mogelijk uit een B-rijtuig?
-
De A en de B rijtuigen hadden de zelfde basis en aldus ook de raamindeling.
Bij de A rijtuigen waren de coupes vergroot door een tussenwand weg te halen, en een rij banken te verwijderen.
Groeten Arjen
-
Leuk kluswerk (y) !
-
Bij de A rijtuigen waren de coupes vergroot door een tussenwand weg te halen, en een rij banken te verwijderen.
En bij een BD-rijtuig was dit niet gedaan bij de coupés?
-
Bij de A rijtuigen waren bij elke twee coupe's een tussenwand weggehaald. Deze vergrote ruimte kreeg dan 6 zitplaatsen, maar had wel de twee gangschuifdeuren behouden.
Bij de BD's zijn er diverse coupe's geheel uitgebroken, en vervangen door de bagageruimte en invaliden toilet. alle drie de rijtuigseries hebben het zelfde type rijtuig als basis voordat de NS ze liet verbouwen.
Groeten Arjen
-
Bij de A rijtuigen waren bij elke twee coupe's een tussenwand weggehaald. Deze vergrote ruimte kreeg dan 6 zitplaatsen, maar had wel de twee gangschuifdeuren behouden.
Elke samengevoegde coupé had geen 6 maar 9 plaatsen. Tegen de overgebleven coupéwanden was een rij stoelen geplaatst, plus middenin de ruimte nog drie stoelen om en om in beide richtingen. Resultaat was:
| |_ |_ _| | |_ _| _| | |_ |_ _| | |_ _| _| | |_ |_ _| | |_ _| _| |.