BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: MHS84 op 24 September 2011, 16:51:39
-
Beste mensen,
Sinds kort ben ik de trotse eigenaar drie Roco Nahverkehrswagen. Super mooie dingen, maar ze zorgen wel voor hoofdbrekens.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Raadplaatje_003a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Raadplaatje_003a.jpg)
1)
De koppelingen moeten vervangen worden, omdat mijn vloot met Fleischmann Profi-koppelingen is uitgerust. De Profi-koppelingen (6516) passen niet de Roco koppelschachten. Beide zijn NEM 362, maar in de praktijk past het niet. Ik heb de “V” in de Profi-steekkoppeling al tot de koppelingskop ingezaagd en de lipjes aan beide uiteinden van de “V” weggevijld, het past nu wel, maar dan zit de koppeling te los in de schacht. Als alternatief heb ik Roco koppelingsadapters (40396) en Fleischmann koppelingskoppen (6570) gekocht. De Roco-adapters passen prima in de koppelschachten, maar het kortkoppeleffect gaat verloren. De groef in de adapter, om een koppeling in hoogte te verstellen, is 2 mm dik. Hierdoor staan twee rijtuigen 4 mm van elkaar. Reizigers moeten van de ene naar de andere wagen “springen”. Wat kan ik prutsen om een Profi-koppeling, zonder veel geweld te gebruiken, in de schacht te krijgen en de dat wagens toch kort gekoppeld blijven?
2)
Volgens de catalogus zijn deze rijtuigen tijdperk V. De opschriften geven een revisiedatum aan van oktober 1989. De wagens zijn voorzien van het DB AG logo. Het koersbord boven de stuurstand geeft Freilassing aan. De rijtuigen zijn in depot in Hannover. Zijn de opschriften wel juist?
Groetjes,
Maarten
-
Maarten,
Ik had het zelfde probleem en heb van de zwaluwstaarten rondom wat afgevijld.
het k.k. koppelingshouder heb ik met rust gelaten en de nokjes van de zwaluwstaarten ook.
Probeer het maar eens uit.
Mvg
-
Eerst heb ik de zijkanten van de benen van de “V” met schuurpapier bewerkt en daarna de voor- en achterkant van de “V”. Resultaat: het past perfect. Bedankt, Ad.
Nu moet de tweede vraag nog beantwoord worden. Iemand?
-
Waarom zouden deze opschriften niet juist zijn?
Groet,
Basilicum
-
Omdat er 1989 op gedrukt staat en de DB AG logo's vanaf 1994 verschenen.
-
Niets mis mee toch?
-
Hoe vaak krijgt een rijtuig een revisie? Elke acht jaar, zo uit mijn hoofd. Dat past prima.
Tussendoor kan er best een mannetje met nieuwe embleemstickers om de rijtuigen zijn heengelopen.
Groet,
Basilicum
-
Bedankt voor je bijdrage, Bas, maar ik wil het graag zeker weten. Kan iemand het antwoord van Basilicum bevestigen of ontkrachten?
-
Hier (http://farm7.static.flickr.com/6154/6180660849_bd781fa15c_b.jpg) zie je iets dergelijks.
Railion logo er af, DB er op en de loc is denk ik niet gereviseerd op dat moment ;)
-
In ieder geval worden nieuwe logo's relatief snel aangebacht. Er wordt niet gewacht totdat al het materieel een keer in revisie is geweest.
-
Bedankt voor je bijdrage, Bas, maar ik wil het graag zeker weten. Kan iemand het antwoord van Basilicum bevestigen of ontkrachten?
Vooruit dan maar, ja dat klopt.
-
Door jullie feeback heb ik gevonden wat ik zocht:
Mindestens alle sechs Jahre müssen Eisenbahnfahrzeuge planmäßig wiederkehrend untersucht werden. Diese Frist darf, je nach Zustand des betreffenden Fahrzeuges mehrmals, bis zu einem Jahr, auf maximal acht Jahre verlängert werden.
http://de.wikipedia.org/wiki/Hauptuntersuchung_(Bahn) (http://de.wikipedia.org/wiki/Hauptuntersuchung_(Bahn))
Voertuigen van de DRG/DRB krijgen elk jaar een revisie, daarom vond ik de periode van de DB/DB AG aan de "lange" kant.
Case closed.