BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Tim Lubbers op 23 September 2011, 21:18:22

Titel: Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: Tim Lubbers op 23 September 2011, 21:18:22
Hallo Allemaal ik wil graag een trekduwtrein van de DB samenstellen.
ik heb een br 151 die ik er voor wil gebruiken kan dat ???
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0623_10.jpg)

kan bijvoorbeeld een zilverling stuurstandrijtuig?
en welke rijtuigen?


Groetjes Tim.

 (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0623_10.jpg)
Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: JAB van Ree op 23 September 2011, 21:51:48
Een 151 was een pure goederenlok en miste de trekduw-inrichting dan ook... voor zulke treinen (met silberlingen en gezien tijdperk van deze lok) ben je beter af met een BR110 , BR111 of BR141.
Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: Mispoes op 23 September 2011, 21:59:45
Er werden wel eens reizigerstreinen gereden met de 151: zo reed de blauw/beige 151 133-6 op 30-08-1977 de D303 (Berlijn-München) op het Westduitse geëlektrificeerde deel.
Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: Rick op 23 September 2011, 22:19:15
Een 151 was een pure goederenlok en miste de trekduw-inrichting dan ook... voor zulke treinen (met silberlingen en gezien tijdperk van deze lok) ben je beter af met een BR110 , BR111 of BR141.
Van de Duitstalige Wikipedia:
"Zur Ausrüstung der Zugsteuerung gehören (knip) Wendezugbetrieb sind vorhanden. "

met nog een leuk plaatje. (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/91/151-129.jpg)
Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: Bart Donker op 24 September 2011, 08:16:47
De 151 is inderdaad dubbeltractie en trek/duw-vaardig. Er werden voor de opsplitsing van de DB in Regio, Cargo en Fernverkehr ook wel personentreinen mee gereden. Met een trein uit silberlingen zit je goed, daaruit bestonden immers veruit de meeste stoptreinen.

Groetjes, Bart
Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: Tim Lubbers op 24 September 2011, 10:42:39
Allereerst Bart,Rick,Mispoes,JAB van Ree Bedankt (y)
Nu weet ik dat het kan, ga ik nu proberen een duitse trekduwtrein samen te stellen :D
Ik ben al opzoek naar de rijtuigen dus mischien heb ik er dan een paar ;)  ik denk dat ik voor Fleischmann rijtuigen ga. Dan wil deze trekduwtrein ook nog gaan pimpen dan komt er nog een apart draadje bij.

Groetjes Tim.
Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: Arjan6511 op 24 September 2011, 11:43:42
Als je voor de Flm. rijtuigen gaat, hou er dan rekening mee dat deze tamelijk aan de korte kant zijn. Als je dan een lange lok gebruikt als de 151 valt dat extra op.

Persoonlijk zou ik voor 1:87 gaan, rijuigen van Roco zijn erg mooi te noemen en ook Piko heeft deze rijtuigen tegenwoordig in het assortiment met een goede prijs/kwaliteitsverhouding.
Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: Tim Lubbers op 27 September 2011, 14:17:47
Fleischmann is toch 1;87 ???
Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: Ruud K op 27 September 2011, 14:20:30
Nee, 1:93,5. Veel Märklin- en Trixwagons zijn dat ook. Ik vind dat heerlijk, maar daarover verschillen de meningen ;D.
Het komt erop neer dat lange personenwagons bij Flm 28,2 cm zijn en bij Roco en bijvoorbeeld Piko 30,3 cm.

Groet,
Ruud
Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: Bart Donker op 27 September 2011, 14:24:38
Mat'54:alle merken hebben H0 en zijn dus in 1:87. Maar, de lengteschaal kan verschillen en dat is wat Arjan en Ruud bedoelen.
Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: Tim Lubbers op 27 September 2011, 14:28:46
ooh gelukkig  ik dacht al zijn die rijtuigen veel te kort ??? scheelt maar 2 cm.
bedankt voor de info.

Groetjes Tim.

die al een Fleischmann siberling stuurstand heeft gekocht ::)
Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: henk op 27 September 2011, 14:47:14
En welke heb je dan gekocht?
Fleischmann heeft de Silberlinge in de loop der jaren in drie lengteschalen gemaakt.  ;D
Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: Tjalling op 27 September 2011, 14:53:04

die al een Fleischmann siberling stuurstand heeft gekocht ::)

En, is die mooi? Ben je er blij mee?

Zo ja, dan heb je dat helemaal goed gedaan! (y)


Groet,
Tjalling
Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: Ruud K op 27 September 2011, 14:53:59
Ja, da's waar. Vergat ik even. De oude Flm-silberlinge waren, meen ik, 1:100 in lengteschaal. Die zijn rond de 26,5 cm en dat scheelt wel heel veel met de 30,3 cm van de 1:87 lengteschaal.

Groet,
Ruud
Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: Sander Fondse op 27 September 2011, 14:58:23
Ter info,

5120 - Zilveren standstuurrijtuig (Konijnenhok), 24.6 cm lengte 1:00
5143 - Mintgroen standstuurrijtuig, 24.6 cm  lengte 1:100
5643 - Mintgroen standstuurrijtuig, 28.2 cm  lengte 1:93.5
5664 - midden instap standstuurrijtuig (Konijnenhok), 28.2 cm lengte 1:93.5

Dat gezegd hebbende. Een setje 5143-5144-5145 ziet er niet slecht uit. Liever niet met 1:87 rijtuigen mixen.
Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: Tim Lubbers op 27 September 2011, 15:05:15
http://hobby.marktplaats.nl/modeltreinen-h0/482654708-fleischmann-stuurstand-zilverling-5140-k.html
vandaag zij de verkoper dat hij mijn bod goed vond :D
moet hem nog krijgen :D

Groetjes Tim
Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: henk op 27 September 2011, 15:10:58
Dat is er eentje in de 1:100 lengteschaal.
En verder heeft Tjalling natuurlijk helemaal gelijk.


Ter info,

5120 - Zilveren standstuurrijtuig (Konijnenhok), 24.6 cm lengte 1:00
5143 - Mintgroen standstuurrijtuig, 24.6 cm  lengte 1:100
5643 - Mintgroen standstuurrijtuig, 28.2 cm  lengte 1:93.5
5664 - midden instap standstuurrijtuig (Konijnenhok), 28.2 cm lengte 1:93.5

Dat gezegd hebbende. Een setje 5143-5144-5145 ziet er niet slecht uit. Liever niet met 1:87 rijtuigen mixen.

De aloude 5120 is eerder in 1:110 lengteschaal. Je weet wel, uit de tijd dat alle vierassige rijtuigen even lang werden gemaakt ongeacht de lengte van het grote voorbeeld.  ;D
5143 is 26,9 cm lang en dus 1:100. Uit dezelfde serie als het rijtuig dat Tim heeft gekocht.
Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: Tim Lubbers op 27 September 2011, 15:27:19
dus het scheelt 3,4 cm
Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: henk op 27 September 2011, 15:44:43
Ja, het scheelt ruim 3 cm met echte 1:87 rijutigen en 1,5 cm met de latere 1:93 rijtuigen van Fleischmann.
Zoals Sander al schreef, een stammetje van die 1:100 rijtuigen oogt mooi hoor, maar beter niet combineren met langere exemplaren.
Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: Tim Lubbers op 27 September 2011, 16:11:34
oke bedankt voor de info maar ik wil de hele trekduwtrein ook alleen van Fleischmann rijtuigen maken.
 waarom heb ik niet voor roco gekozen ik vond de Fleischsmann stuurstand veel mooier dan de roco hij heeft veel meer detail,s en er zat ook al front en sluit verlichting op.
het scheelt dan wel 3 cm maar de bochten op mijn baan zijn ook niet al te groot.

http://www.modelrailforum.com/forums/index.php?showtopic=13380&st=60
ongeveer op de helft van de pagina hier bouwen ze er ook nog extra verlichting in.
bij de 3de laatste foto zijn de details heel goed te zien.


Groetjes Tim.
Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: Hammondman op 27 September 2011, 19:40:14
Je kunt die zilvervissen ook nog combineren met 4 assige umbauwagens. 't Blijft een kwestie van smaak, maar het zou kunnen. Roco heeft er zelfs een startset mee uitgebracht. Die umbauwagens zijn trouwens in het echt een stukje korter dan de zilvervissen, daarmee zou je verschillende baklengtes nog kunnen verantwoorden in miniatuur. Al zien verschillende lengteschalen van één type wagon vreselijk uit. ;D

Heb zelf ook zo'n setje zilvervissen in mintgroen van flm. Best leuk spul. Enige modificatie die ik (nog steeds) moet doorvoeren is een setje stroomgeleidende koppelingen. De stroomopname van het stuurstandrijtuig is namelijk niet optimaal. Zodra je een setje stroomgeleidende koppelingen in je stam inbouwt heb je nog ook nog prima stroomtoevoer (eventueel doorverbinden met de loc en je hebt een wonderschoon rijdende combi).
Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: Bart Donker op 27 September 2011, 21:33:25
Silberlingen kun je inderdaad combineren met Umbauwagens, maar damn klopt het niet als je geduwd wilt gaan rijden. De Umbauwagens hadden namelijk niet de kabel die de signalen vanuit de stuurstand naar de loc overbrengt.

Groetjes, Bart
Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: WimC op 28 September 2011, 07:39:51
De 4-assers idd niet. De 3-assers volgens mij wel.

Groeten,
Wim
Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: Rudolfph op 28 September 2011, 07:54:34
3-assers inderdaad wel. Omdat er (afgezien van een proto-exemplaar dat in model niet verkrijgbaar is) geen Umbau-stuurstandrijtuigen waren, moet je altijd een Silberling of een Mitteleinstiegwagen als stuurstand gebruiken.
Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: Ruud K op 28 September 2011, 08:30:58
Bij mijn weten kwam de combinatie 3-assige Umbauers met Silberlingen niet voor, niet als rijtuigcombinatie en ook niet met een Silberlingstuurstand. Wel 3-assers met een groene Mitteleinstiegwagen als stuurstand.

Groet,
Ruud
Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: Falkenberg op 28 September 2011, 09:24:54
Rond Hamburg reden in de jaren 60 wel umbau drieassers met een Silberling als stuurstand. Andere regio's reden met de mitteleinstieg stuurstanden.

dirkjan
Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: hubertus op 28 September 2011, 09:37:17
In dit filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=CZAG5cOO7JU&feature=watch_response) direkt aan het begin is een foto van Umbau 3-assers met Silberling stuurstand te zien.

Huub (de bouwer van de modelbaan in het filmpje krijgt wat mij betreft de originaliteitsprijs voor het materiaal dat hij voor de stationsoverkapping heeft gebruikt)
Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: Falkenberg op 28 September 2011, 09:44:35
En zoals gewoonlijk staan de Umbau drieassers in dat filmpje weer wild door elkaar in de trein. Zucht...
Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: WimC op 28 September 2011, 09:53:41
Zoals ik het zie, staan ze in model precies zo als in het voorbeeld (zie de voorbeeldfoto's in het begin), of zie ik iets verkeerd?
Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: Falkenberg op 28 September 2011, 10:07:08
Nee, de AB3yg en B3yg staan per paartje altijd met de wc's naar de buitenkant van het stel. Dus ook staat de eerste klas aan de binnenkant van een set van 2 wagens.

dirkjan
Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: WimC op 28 September 2011, 11:03:24
Ah, OK. Ik zie het nu. Hij heeft de AB en de B direct achter de Silberlingstuurstand in de verkeerde volgorde gezet. 't Is nu Silberling-B-AB-B-AB-loc. In de foto van 't voorbeeld was dat Silberling-AB-B-B-AB-loc. Met idd de binnenkant 1e klas richting 2e klas van 't paartje. Als 'ie de 1e B achter de AB zet, staat 't wel goed.

Gr, Wim
Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: Falkenberg op 28 September 2011, 11:06:57
Als 'ie de 1e B achter de AB zet, staat 't wel goed.
Dan moet ie de B nog omdraaien, want het heiige glas is de wc, die moet aan de buitenkant van t paartje staan. Dan staat t goed.

dirkjan
Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: Tim Lubbers op 28 September 2011, 12:14:23
http://images.google.com/imgres?q=fleischmann+set+umbau&hl=nl&lr=&safe=off&tbm=isch&tbnid=GHXa-cpQeyBy_M:&imgrefurl=http://www.fleischmann-ho.nl/e/news/news-2010/201039.htm&docid=2EAH8eAW20fl4M&itg=1&w=300&h=303&ei=IvOCTuDLEo7qOcDayRk&zoom=1&iact=hc&vpx=408&vpy=124&dur=1177&hovh=226&hovw=223&tx=85&ty=150&page=3&tbnh=134&tbnw=133&start=39&ndsp=21&ved=1t:429,r:2,s:39&biw=1366&bih=634

Deze ???
Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: Falkenberg op 28 September 2011, 12:17:15
Deze ???
wat is de vraag?
Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: Tim Lubbers op 28 September 2011, 12:24:35
ik bedoelde deze rijtuigen ;)

Groetjes Tim.
Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: Falkenberg op 28 September 2011, 12:27:27
Als je precied die wilt combineren met een silberling stuurstand gaat dat niet, aangezien deze uit tijdperk IIIa (voor 1956) zijn met 2e 3n 3e klasse opschriften. In dat tijdperk bestond de Silberling nog niet, die kwam pas vanaf 1961 op de baan.
Dan zul je op zoek moeten naar ombouw drieassers met 1e/2e klas opschriften.

dirkjan
Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: WimC op 28 September 2011, 14:43:41
Misschien ook goed even terug te gaan naar de oorspronkelijke vraag: of een BR151 (beige/oceaanblauw) met een stuurstand kan rijden. Dan denk ik dat een combinatie met umbauwagens en silberling niet de meest logische is. Maar ik kan er naast zitten.

Groeten,
Wim
Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: NS2465 op 28 September 2011, 15:07:03
De 151 is een lok speciaal voor zware goederentrein  gebouwd.
Ze reden ook wel in de reizigersdienst, maar dit was eerder uitzondering dan regel.
Er waren wel omlopen voor de 151 met reizigerstrein maar dan vaak op zondag, en verder om loks weer op de standplaats terug te krijgen.
Heb ze op zondag wel zien rijden met 1 silverling, is wel grappig, lok is bijna net zo lang als het rijtuig.
Dus 151 is wel mogelijk maar het is zeker geen standaard.
Doe liever een 110, 111, 141, 211, 218, dat is toch wel meer de standaard.

Rob
Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: Tim Lubbers op 28 September 2011, 15:23:51


Citaat
Dus 151 is wel mogelijk maar het is zeker geen standaard.
Doe liever een 110, 111, 141, 211, 218, dat is toch wel meer de standaard.
mijn enige Duitse elektrische locomotief is een br 151.

Groetjes Tim.
Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: tothebeach op 28 September 2011, 15:36:33
Prinzipiell sind die 151er auch für den Reisezugdienst geeignet, sie wurden früher planmäßig auf den Rampen der Frankenwaldbahn nach Probstzella und bei Lokmangel z.B. rund um Stuttgart oder auf der Ruhr-Sieg-Strecke eingesetzt. Heute ist dies auf Grund der fehlenden (mittlerweile zur Pflicht gewordenen) Türblockierung TB0 nicht mehr möglich (Wikipedia (http://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_151))
Op de eerste pagina van dit draadje werd reeds geschreven dat de 151 ook geschikt was voor personentreinen. Dus Tim, ik zou jouw lok gewoon inzetten in het personen verkeer, en in combinatie met je reeds gekochte silberling (als ik het goed begrepen heb) is dat gewoon mogelijk. Ze werden volgens dienstregeling ingezet, aldus wiki. Tegenwoordig is dat dus niet meer mogelijk.

Groet,
Michel

Paar plaatjes met personentrein:
(http://br151.lokjaeger.de/bilder/151-048Westerstetten06071989GL-b.jpg)
(http://br151.lokjaeger.de/bilder/151-160Stuttgart13051991GL-b.jpg)
(http://br151.lokjaeger.de/bilder/151-056BremenHbf15121987GL-b.jpg)
Bron: http://www.br151.de/
Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: Jeronimos op 28 September 2011, 15:39:36
Ik heb even gezocht en vond hier (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,1410719,1411063#msg-1411063) wat plaatjes.

Rode 151 (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,4795828,4795828) (valt dus eigenlijk buiten jouw vraag, maar wil ik toch laten zien)

Of (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,4880565) even scrollen.

En dit (http://www.tssf.eu/forum/index.php?topic=6426.0) is misschien een leuke link voor wat extra info

Alle Duits. maar weinig plaatjes van een stuurstandwagen met de 151.
Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: NS2465 op 28 September 2011, 16:05:26
Kijk dat is mooie informatie.
En verder zeg ik ook niet dat het niet voor kwam, bewijs genoeg zou ik zeggen,  een 151 voor reizigerstreinen, het gebeurde  gewoon niet zoveel.
De loks werden/worden gewoon voor andere doeleinden ingezet.
Maar zo zijn er wel meer ´onlogische´ diensten voor een aantal DB loks.
Een 110 en 141 zag je ook niet veel voor goederentrein, ze reden er wel voor maar dat was geen nomale inzet voor deze loks, ze waren daar niet voor gebouwd.
Zet maar eens een 141 voor een trein met 30 gevulde ketelwagens, gebeurt niet zoveel, alleen dat de trein blijft staan.

Rob
Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: Rudolfph op 28 September 2011, 21:07:07
Wat is onlogisch? Qua pk's is het misschien overkill, maar om omlopen sluitend te krijgen of om materieel uit te sparen kan het wel handig zijn. De inzet van een 151 scheelt waarschijnlijk wat ritten met losse locs en dus ook de bijbehorende personeelskosten. Dan is het opeens geen gekke keuze meer. Vergeet niet dat een 151 120 km/u mag rijden, en daarmee net zo snel als een 141 en veel oudere DB-rijtuigen (Umbauwagen, deel Silberlingen, etc.), . In de jaren '80 werden veel stoptreinen dan ook ingelegd met maximaal 120 km/u (wat eigenlijk best snel was in vergelijking met de 144'n welke tot begin jaren '80 nog reden en maar 90 km/u mochten).

Persoonlijke favoriet in deze: een 103 met één Silberling AB, heeft een tijd planmatig zo gereden ergens in Duitsland.
Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: arentjan op 28 September 2011, 21:57:51
Tim,

Ik heb nog plenty Fleischmann 1:93 Sliberlingen (laatste en langste versie). Erg fraaie wagens. Staan momenteel werkloos dus stuur een PM als je interesse hebt.

Ik heb helaas geen bijpassende stuurstandwagen, maar die kun je wel op Marktplaats vinden. Dat is dan het zilveren rijtuig met een oranje band op de voorzijde.

Let wel: de 1:93 wagens zijn als zilveren rijtuig alleen uitgebracht met een zwarte onderzijde, de 1:100 vooral met de turquoise/blauwe onderzijde.

Heb zelf ook de 1:100 blauw/beige/zilveren stuurstand en 1 rijtuig, maar die is toch korter en minder mooi dan de 1:93 wagens. Kun je eigenlijk niet goed gemixt inzetten.

AJ
Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: Hammondman op 29 September 2011, 20:18:17
Zilvervissen met umbau kan wel, maar dan meestal met vierassers. De drieasser kunnen ook wel, maar niet in trek duw combi's. Dat kan voor zover ik weet wel met de vierassige, deze hebben meen ik wel stuurleidingen waardoor combineren met zilvervis stuurstandwagens. Kan bijvoorbeeld met een oceaanblauwe br 212, umbau en dan een stuurstand zilvervis. Dat soort combi's hebben in Duitsland rondgereden.

Sterker nog, er zijn tests geweest van de DB met 3 assige umbauwagens met stuurstandinrichting!

Anyway, terug naar br 151, je zou het kunnen proberen. DB was vroeger erg creatief met bijzondere samenstellingen dus er is een hoop mogelijk.
Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: Falkenberg op 29 September 2011, 20:31:00
Zilvervissen met umbau kan wel, maar dan meestal met vierassers. De drieasser kunnen ook wel, maar niet in trek duw combi's. Dat kan voor zover ik weet wel met de vierassige, deze hebben meen ik wel stuurleidingen waardoor combineren met zilvervis stuurstandwagens.

Nope, de 4 assers hebben nooit stuurleidingen gehad, de drieassige juist wel (en ja, er waren rode 4 assers die met ET65 rondreden die het wel hadden, maar geen groene) Zie hier (http://de.wikipedia.org/wiki/Umbau-Wagen_%28DB%29)

Citaat
Sterker nog, er zijn tests geweest van de DB met 3 assige umbauwagens met stuurstandinrichting!
Er is ooit 1 BDyg omgebouwd naar een BDygf (met stuurstand). Bij gebrek aan succes is ie weer teruggebouwd. Was trouwens wel de enige 3 as pakwagen die los rondreed (achter een lok natuurlijk  8) )

dirkjan
Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: hubertus op 29 September 2011, 20:38:51
Inmiddels nog wat afbeeldingen gevonden van de BR151 met geduwde trek/duwtreinen.

http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,4795828,4798030#msg-4798030 (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,4795828,4798030#msg-4798030)

http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,1410719,1411063#msg-1411063 (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,1410719,1411063#msg-1411063)

http://www.eisenbahnerinnerungen.de/ellok/151080-318-25.html (http://www.eisenbahnerinnerungen.de/ellok/151080-318-25.html)
Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: Jeronimos op 29 September 2011, 20:58:48
Inmiddels nog wat afbeeldingen gevonden van de BR151 met geduwde trek/duwtreinen.

http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,4795828,4798030#msg-4798030 (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,4795828,4798030#msg-4798030)   (dubbel)

http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,1410719,1411063#msg-1411063 (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,1410719,1411063#msg-1411063)   (dubbel)

http://www.eisenbahnerinnerungen.de/ellok/151080-318-25.html (http://www.eisenbahnerinnerungen.de/ellok/151080-318-25.html)

Sorry Huub, niets ten nadele van jou. Maar sommige links zijn dubbel. Kijk maar naar mijn post.
Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: hubertus op 29 September 2011, 21:10:18
Maar goed dat jij oplet.  ;)
Hou het maar op een raadplaatraderafwijking, kan ik niet veel aan doen.    ;D

Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: Jeronimos op 29 September 2011, 21:13:07
;D

(we zullen het alom bekende brilletje hier maar niet doen, hé?)

Gauw verder.
Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: Hammondman op 01 October 2011, 17:15:51
Ah okee, meende dat net juist de 4 assers wèl stuurleidingen hadden, maar zie inderdaad ook op internet alleen trekduwcombi's met 3 asser-paartjes. Weer wat geleerd en dank voor de correctie. ;)
Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: Tim Lubbers op 05 October 2011, 18:16:21
Hallo Allemaal ik heb het fleischmann stuurstandrijtuig ontvangen er zat sluit en front verlichting op en ook binnenverlichting (y) Hij is super gedetaileerd en de verkoper zei dat er een ander doosje bij zat, dus waarschijnlijk is hij 1:93 (y) binnenkort foto,s.

Groetjes Tim.
Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: Hammondman op 06 October 2011, 13:42:24
Of ie 1:93,5 is kun je snel meten. De iets oudere generatie heeft een rijtuiglengte an 264mm (1:100), dan zou je met een 1:93,5 uitkomen bij de bekende 282mm lengte.
Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: frieza11 op 20 April 2012, 21:14:13
bovenste van de drehscheibe link is geen 151 maar een 181.2

de br 151 heeft idd als RB gereden met silberlingen stuurstand
de laatste jaren doen ze meer dienst als goederentrein
maar ikzelf /helaas geen foto van\ heb ik vorig jaar nog een br151 orientrood met een RE doppelstock trein gezien
op traject Wiesbaden HBF--Kassel
Titel: Re:Trekduwtrein van de DB.
Bericht door: Rick op 21 April 2012, 11:53:33
Ik zie geen 181.2?