BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: 112quinton op 23 September 2011, 18:26:52
-
hallo,
Ik heb eindelijk genoeg rails bij elkaar warmee ik mijn hele baan kan leggen (c-rail). Nu heb ik oude rails van toen ik tien jaar geleden met treintjes speelde ;D, maar nu is mijn baan een stuk groter dus heb ik er heel wat rails bij gekocht, nu zitten er hier endaar op de baan als ik de loc eroverheen laat rijden er een soort 'dode punten', hier mindert hij vaart en soms gaat het frontsein een uit of knippert en daarna doet hij het weer, dit komt op verschillende punten in de baan voor, het ligt ook niet aan de lok want ze hebben er alledrie last van. Kan dit liggen aan het feit dat een gedeelte rails al 10 jaar niet was gebruikt? Deze zijn ook nooit schoongemaakt met een railgummetje of iets dergelijks, is dat wel een goed idee? Of komt het probleem door iets anders?
Ik bestuur trouwens met het Mobile Station 2 van marklin
Misschien dat het ermee te maken heeft dat dat gewoon niet genoeg stroom levert voor een grote baan? (hij is zo'n 7-8 meter lang)
Mvg
Quinton
-
Schoonmaken lijkt mij zo wie zo een goed idee, niet alleen maar met een gummetje maar ook met wasbenzine, ofzo.
En bij zo'n grote baan kan het ook helpen om op meerder plekken de baan van spanning te voorzien.
-
zou je dat met die wasbenzine verder uit kunnen leggen, heb hier nog nooit van gehoord.
En hoe kan je een baan op meer plekken van spanning voorzien?
-
Doekje, beetje wasbenzine erop en rails poetsen.
Groet,
Ruud
-
De wasbenzine is een vloeistof. Die doe je op een doek (klein beetje) en gaat daarmee over de toppen van de railstaven. Hiermee haal je vuil dat op de railstaven zit weg. Iets bewerkelijker zullen de puko's zijn.
Vanaf de trafo lopen dan meerdere draden (of je gebruikt een ringleiding) naar verschillende delen van de baan, of je gaat gebruik maken van meerdere trafo's die elk hun eigen deel van de baan verzorgen. (zorg wel dat deze delen onderling van elkaar geïsoleerd zijn) Kijk op bijv http://nl.wikibooks.org/wiki/Modelspoorwegbouw/Voeding
( Is er al iemand bezig voor de encyclopedie om iets te schrijven over hoe de baan van spanning kan worden voorzien, analoog als digitaal? Want dat zie ik op dit moment niet erin staan.)
-
Kijk voor het schoonmaken van rails eens op:
http://wiki.modelspoorwijzer.net/index.php/Schoonmaken (http://wiki.modelspoorwijzer.net/index.php/Schoonmaken)
Tevens een linkje naar een manier om je baan beter van spanning te kunnen voorzien door middel van een ringleiding:
http://wiki.modelspoorwijzer.net/index.php/Ringleiding (http://wiki.modelspoorwijzer.net/index.php/Ringleiding)
mvg,
Sander
-
Bedankt voor de reacties,
Dat schoonmaken ga ik zeker doen!
En zo'n ringleiding ga ik ook doen, alleen ik gebruik c rails, dus gewoon aan de railsstaven solderen gaat niet, moet ik dan tig van die dure aansluitgarnituur setjes van Marklin kopen die je over die dingen onder de rails schuift, of kan je deze draadjes ook gewoon daaraan solderen, zodat ik geen 100 euro aan aansluitsetjes uit hoef te geven.
Mvg
Quinton
-
of kan je deze draadjes ook gewoon daaraan solderen,
Ja, uiteraard kan dat.
-
Oke. Dankjewel. Dan ga ik dat zeker doen, bespaart weer heel wat geld (y)
Mvg
Quinton
-
Nu heb ik dus ook een soldeerstationetje nodig, nu vroeg ik me af is deze van Conrad geschikt?:
http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flN0YXRlPTIxNzc3NjYxMDM=?~template=PCAT_AREA_S_BROWSE&glb_user_js=Y&shop=NL2&p_init_ipc=X&zhmmh_area_kz=&direkt_aufriss_area=1508030&~cookies=1gclid%3dCP-0kO7DwKsCFcYl3god8kU4vA&gclid=&scrwidth=768. Die van 19 euro.
Moet ik dan ook die draad bestellen? Ik dacht dat het ook met een soort ander soldeer-spul kon. (ben nieuw met het hele solderen...)
Mvg
Quinton
-
Hoi Quinton,
Ik bak en braad al een jaar of 3 met dat dingetje. Alleen als je de temperatuur regelaar veelvuldig op maximum instelt kan het handvat wat los gaan zitten tov de metalen delen.
Redelijk snel warm, temperatuur goed regelbaar voor die prijs.
groet,
Ivo
-
Oké, dan wordt dat em (y)
En wat heb ik nodig als soldeerspulmom het vast te maken aan de contactjes onder de rails?
Mvg
Quinton
-
moet ik gewoon soldeerdraad bestellen of soldeer pasta?
Mvg
Quinton
-
Gewoon harskern, GEEN pasta, dan riskeer je dat alles gaat oxideren! Mijn ervaring is dat je (de lipjes aan de onderkant van) C-rails prima kunt solderen met gewone harskern, en dat is de 'gewone' soldeerdraad die voor electronica wordt gebruikt...
-
Hans, bedankt voor het antwoord.
Mvg
Quinton
-
Succes!
Nog 1 tip: zorg dat je de overtollige warmte bij het solderen goed afvoert, ander smelt (er teveel van) het plastic van de C-rail. Ik gebruik daar zelf van die metalen lijmklemmetjes voor, waar ik de rubberen tipjes vanaf heb gehaald...
-
Sorry, maar ik snap nie wat je precies bedoelt met de warmte afvoeren.
Mvg
Quinton
-
Die lipjes aan de C-rail waar je je draden aan wilt solderen zitten aan metalen delen die in de kunststof zijn gegoten.
Als je (nog) niet zo ervaren ben met (snel) solderen is de kans groot dat je via de lipjes die metalen strip c.q. rail zoveel verwarmt dat die uit het plastic lossmelt, dat zou zonde zijn, toch?
Dus mijn advies is om deze overtollige warmte af te voeren, door op dat gedeelte een flinke schroevendraaier, tang of ander metalen voorwerp te houden.
Omdat je meestal je beide handen nodig hebt bij het solderen, is een klem(metje) dan wel handig (of je vraagt iemand om te assisteren).
-
Ik weet niet of dit nu wel zo'n goede tip is. :-\
Je hebt toch voldoende warmte nodig voor een goede soldeerverbinding, door via klemmetjes de warmte af te voeren, wordt het solderen alleen maar moeilijker.
Beste is om gewoon (veel) te oefenen. Begin met draadjes aan elkaar solderen en voer de moeilijkheidsgraad steeds wat meer op. Op zeker moment kun je dan zonder problemen ook de draden aan die lipjes solderen, zonder bang te zijn dat het plastic smelt.
Huub
-
...ik heb het over overtollige warmte, neem maar aan van iemand die meestal N-spoor rails soldeert dat het een nuttige tip is! En de laatste keer dat ik (voor een 3-rail modelspoor-collega) C-rails soldeerde heb ik het voor de veiligheid ook gedaan...
-
Ik weet niet of dit nu wel zo'n goede tip is. :-\
Huub
Huub, ik denk juist dat Hans zijn tip het wel een goede tip is... door op de plek te solderen en daar kort links en rechts een klemmetje op de staaf te zetten zal de hitte daar blijven waar je wilt nl. op het soldeerpunt. Wat teveel is kan de klemmen verwarmen waardoor de railstaaf op een normale temperatuur blijft. Zou je de klemmetjes niet gebruiken zal overtollige warmte die niet voor het solderen gebruikt wordt de railstaaf verwarmen en daardoor de bielzen laten smelten. En dat is juist wat je niet wilt ;)
-
Ik vind het erg knap dat mensen het voor elkaar krijgen buiten het soldeerpunt bielzen te laten smelten door opwarming van de railstaaf. Bij het soldeerpunt zelf kan het nog wel gebeuren als je net niet goed genoeg hebt schoongemaakt, maar daar heb je de warmte nodig voor een goed verbinding. Die klemmetjes te dicht bij het soldeerpunt, kost het alleen maar meer tijd/moeite om het soldeerpunt goed te verwarmen. Verder van het soldeerpunt af zou de warmte eigenlijk geen probleem meer mogen zijn. Vandaar dat ik die tip met de klemmetjes niet zo denderend vind. Maar ieder zijn mening, zullen we maar zeggen. ;)
-
Vraagje: heb je zelf wel es Peco code 55 N-rail of Marklin C-rail lipjes gesoldeerd?!
-
Het eerste wel, het tweede niet.
-
Hoi
Märklin C-railstaven zijn van RVS, erg gemakkelijk te solderen is dit dus niet.
Gewoon aansluitset Märklin 74040 kopen, dan ben je van het gesoldeer af.
Bart
-
Wat ik zelf altijd doe is zorgen dat je het stukje railsstaaf aan de zijkant waar je wilt solderen even opkrast met een klein scherp oud schroevendraaiertje en breng daar met een soldeerbout met een klein puntje eerst een beetje soldeer tin aan. Door zo kortstondig mogelijk dit te doen op een zo klein mogelijk oppervlak zal geen plastic smelten. Vertin vervolgens het aangestripte stukje draad ook. Vervolgens vloeit de tin in no time als je de draait aan de rails gaat solderen en is ook weer het risico van plastic smelten nihil. Enne, de rails wat aan de zijkant opkrassen/vijlen doet echt wonderen bij het hechten van de tin.
Succes !
Gr
Frans
-
er is inmiddels een hele discussie ontstaan :P
@Lokpaint: Daar heb ik niet zo veel aan, ik heb al gezecht dat me dat veel te veel kost om 40 van die setjes aan te gaan schaffen..
@fransomatic: maar bij c-rails moet je het niet aan de staven solderen maar aan die lipjes onder de rails
Mvg
Quinton
-
aansluit draden solderen op de aansluitpunten van c rail is geen rocket science.
en smelt gevaar is ook geen issue, wel handig om je draden eventueel naar buiten te werken, gewoon de bout door de rails duwen.
gaat prima met een gamma bout en gamma harskern soldeer.
ook met peco ervaring 8)
-
Zal ik ook eens op een paar zere tenen gaan staan? 8)
Warmte afvoeren met klemmetjes, dat doen mensen die niet kunnen solderen.
Bij solderen is het de bedoeling dat je het materiaal verwarmt tot minstens de smelttemperatuur van het soldeertin. Als je er een klemmetje of iets dergelijks op zet, dan duurt het alleen maar langer voordat die temperatuur is bereikt. Dat klemmetje sta je ook op te warmen,en dat geeft zijn warmte ook weer door, zodat je het doel voorbij schiet.
In het geval waar het hier over gaat is de methode: lipje vertinnen. Mag 1 à 2 seconden duren, en daar smelt je plastic niet van. Dan je draadje vertinnen. Draadje tegen het lipje houden en nog even de soldeerbout er tegen om de zaak in elkaar te laten vloeien. Klus geklaard.
Ik soldeer meestal draden direct tegen de railstaaf. Daarbij houd ik de soldeerbout soms 5 seconden of nog langer tegen de rail. En als ik dan het resultaat bekijk verwonder ik me erover dat mensen kans zien om de dwarsliggers te laten smelten, want dat gebeurt bij mij nooit.
Dus niet te bang zijn, maar wel veel oefenen.
-
Of gewoon op een (oude) rail, die je niet gebruikt voor de baan, gaan oefenen, voordat je daadwerkelijk aan de slag gaat?? (y)
Jules.
-
Mag ik Klaas bijvallen.
Solderen van rails is tot 10 tellen (ook peco code 55).
Punt erop is 1 wachten tot 3 dan soldeer erbij. Binnen de overige tellen zal een soldeerplek ontstaan tegen de zijkant van de rail. Bij 10 je bout weghalen. Hierna rustig een draadje voorbereiden (vertinnen).
Plek weer opwarmen (ook tot 3 tellen en hierna de draad erbij. Binnen een paar tellen is de verbinding ontstaan en netjes gevloeid. Geen beschadigingen of wat anders. Dit gebeurt pas bij zo'n tel of 50.
Groet,
Gerard van der Sel.
(Die al 40 jaar soldeert).
-
Zoals lokpaint al zei c-rails solderen is veel moeilijker dan gelijkstroom rails.
Sloop je rails niet.
-
Klopt. C-rail is van roestvrij staal en daar pakt soldeer heel slecht op.
Maar bij C-rail is het ook nauwelijks nodig om direct aan de staaf te solderen. Daarvoor zitten nou juist die lipjes aan de onderkant. Die zijn van een ander materiaal dat uitstekend soldeert.