BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: wimk op 22 September 2011, 20:45:36
-
Beste mensen
Na een tijdje als vrijwel passief gebruiker van deze website te zijn geweest, lijkt het me goed om mij ook voor te stellen en ook van mijn baan wat te laten zien. Sinds ongeveer een jaar ben ik behept met het virus van de modelbouw. Eerst heb ik een oefenbaantje gemaakt bestaande uit een plateau van 40x100 cm met daarop een pendelbaan met links een uitloop (achterom de computermonitor en printer) van 1,5 meter. Die baan is vrijwel voltooid.
Binnenkort begin ik met een iets grotere baan. Wegens ruimtegebrek kan die baan niet groter zijn dan 100 x 140 cm. Daarop komt dezelfde treinbaan als voorheen (met een bocht een iets grotere uitloop) en een trambaan.
Bij het maken van een baan ga ik uit van de volgende uitgangspunten:
- Omdat ik diverse zaken zelf van karton wil maken, is gekozen voor de schaal h0, en niet voor een kleinere schaal N of TT.
- Bouw van huisjes e.d. wordt zoveel mogelijk door zelfbouw gedaan.
- Er moet ook iets van water, een boot, een veerpont of iets dergelijks op de baan aanwezig zijn.
- Ik ben niet bereid om (heel) veel geld te spenderen aan deze baan. Vandaar: veel zelfbouw.
- De baan is een analoge baan met het twee-rail systeem.
Hieronder eerst het baanplan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_baanplan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_baanplan.jpg)
Het baanplan van mijn nieuwe baan. Rood is de trein, zwart is de tram. Gearceerd wordt water (de horizonta gearceerde delen wordt een uitloop voor de veerstoep van een veerpont die van links naar rechts gaat varen. De trein (rode lijn) loopt links bovenaan nog ongeveer anderhalf meter over een smal plankje door tot een stootblok achter de computer-monitor. De baan is in twee niveau's: van rechts onderaan gaat de dubbelsporige tramlijn omhoog, het rechter spoor komt op hoog niveau boven de sporen (streeplijnen) die eronderdoor lopen. Met een hooggelegen viaduct gaat de trambaan van links naar rechts over het kanaal, over de trambaan en over de spoorbaan, en daalt dan weer (bij het dubbelsporige deel rechts) naar beneden. De andere brug over het kanaal wordt een laaggelegen brug, voorlopig vast, in de toekomst misschien beweegbaar.
Verder nog wat foto's van mijn eerste baan (die nu dus gesloopt gaat worden). Houdt even in het achterhoofd, dat ik nog maar een beginner ben, en dat er ook huisjes bij zijn die ik nu (met ruim een half jaar ervaring) al weer anders zou bouwen dan wat ze nu zijn geworden. Maar dat maakt de hobby nou juist zo leuk; je leert bij ieder bouwsel weer wat bij, en al doende wordt het steeds mooier.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_eerstebaan_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_eerstebaan_01.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_eerstebaan_02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_eerstebaan_02.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_eerstebaan_05.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_eerstebaan_05.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_eerstebaan_08.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_eerstebaan_08.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_eerstebaan_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_eerstebaan_10.jpg)
Op mijn website http://www.kusee.nl/modelbaan (http://www.kusee.nl/modelbaan) kun je wat meer van mijn modelbouwactiviteiten lezen. Daar zal ik ook een blog bijhouden. Als er nieuwe meldingen in die blog zijn, dan zal ik dat ook hier op dit forum melden. Overigens heb ik meer hobby's (en ook nog werk); de update-frequentie zal dus eerder in termijn van weken dan in dagen moeten worden uitgedrukt.
Met vriendelijke groet,
Wim Kusee
-
Wim, dat huis op de eerste foto. Is dat een model
van de woning waar je zelf in woont?
vrgr Steef
-
Ja, voor de helft dan. De andere helft is van de buren.
-
Eindelijk eens wat tijd om aan de bouw van mijn baan te beginnen. In oktober slechts tijd gehad om wat electronica in elkaar te solderen. Een pendelmodule voor de trein die heen en weer gaat pendelen (zie foto), twee maal een pulsbreedte module om de snelheid van de analoge treinbaan en analoge trambaan te kunnen regelen, en verder een schakeltableau in elkaar gezet.
Nu in november eindelijk een weekend vrij om te bouwen. Hout voor de tafel bij de bouwmarkt gehaald, gezaagd en de tafel in elkaar gezet. Alvast wat begonnen met de rails, maar dat is een klus die de komende weken gaat gebeuren, net als het aansluiten om dan te kunnen rijden.
Hieronder een paar foto's.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_electronica_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_electronica_01.jpg)
Een foto van de pulsbreede module waarmee de snelheid van de trein en van de tram kan worden geregeld.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_bouw_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_bouw_01.jpg)
De plaats waar de trambaan gaat komen. Links mijn bureau met computer en printer. Achterlangs de printer en monitor is een spoor waarop de pendelbaan eindigt. Rechts boven de kast komt de trambaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_bouw_02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_bouw_02.jpg)
Hier begint het al wat te lijken. De houtconstructie, nog zonder multiplex-platen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_bouw_03.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_bouw_03.jpg)
Een plaatje van de multiplex plaat erop. Onder het kruis komt van blauw geschilderd plexiglas een kanaal. De uitstulpingen links en rechts worden een veerhaven voor een veerpont. De gaten achteraan dienen om later tussen niveau nul en niveau 1 te kunnen komen. Achteraan komt er (op ca. 8 cm hoogte) een tweede plateau, waar de tram naartoe stijgt en daalt. Zonder die gaten zou ik er nooit meer bij kunnen, en voor het aansluiten van verlichting en om eventuele ontsporingen er bij te kunnne was dat nodig.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_bouw_04_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_bouw_04_1.jpg)
En voor dit weekend de laatste foto. Rommelmaken kan ik dus ook wel. Het leggen van de rails is begonnen, de dubbelsporige bocht (met flexrails) voor de tramlijn ligt als, rechts bovenaan nog los gelegde rails, waar het spoor (R1-bocht naar links achterlangs de printer) met een wissel gaat komen.De flexrails liggen nu nog even gewoon neergelegd, die moeten nog in de baan worden gemonteerd.
-
Afgelopen weekend weer wat tijd gehad voor de bouw van Gross-Kastendorf. Hieronder een paar foto's van de vorderingen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_bouw_05.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_bouw_05.jpg)
Een overzichtsfoto van het uiteindelijke resultaat van de sporenligging. Rechts vooraan met twee sporen het eindpunt van de trein, die onder de verhoging door naar links afbuigt achterlangs de printer. De tram is een dubbelsporige baan, die twee maal in een grote lus rond gaat. Eenmaal onder de verhoging in een tunnel, en eenmaal bovenop de verhoging. Er zijn in de trambaan dus geen wissels. Rechts zie je de helling waarlangs de tram naar de bovenverdieping (achter op de foto) rijdt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_bouw_06.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_bouw_06.jpg)
Wat meer detail van de insteekhaven voor de veerpont, de trein (rechts), de tram (links) en de nog provisorische brug over het kanaal. Het is de bedoeling om daar een ophaalbrug van te maken en in het kanaal een boot te laten varen. Maar dan spreken we wel over een eind in 2012.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_bouw_07.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_bouw_07.jpg)
Een detail van beide voertuigen. De tram staat op de helling. Over 85 cm lengte gaat deze ongeveer 7 cm omhoog. Een helling met een percentage dat tegen alle regels ingaat. Vooraf had ik op een stukje proefrail een testje gedaan, en gelukkig is het resultaat uiteindelijk net als de proef; de tram rijdt gemakkelijk de helling omhoog.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_bouw_08.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_bouw_08.jpg)
Soms neem je weleens een foute beslissing. Mijn eerste plan was om aan het eind van de helling een halte te maken. Dat doe ik met een kort stukje geisoleerd spoor. De overgang met de plastic isolerende railverbinder kwam precies bij de overgang van helling naar bovenste plateau te liggen. Ik had gedacht dat dat wel zou gaan, maar helaas. Met die overgang had de tram teveel moeite. Vele ontsporingen zorgden ervoor dat het hersporingsteam teveel werk had en in de toekomst ook zou krijgen. Inmiddels is deze constructie veranderd in een doorgaand stuk spoor, dat de overgang beter volgt. Ontsporingen zijn nu verleden tijd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_bouw_09.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_bouw_09.jpg)
Nog een overzichtsfoto met provisorisch neergezet wat huisjes van de vorige baan. Net achter het seinhuisje staat een oud trein-modelletje. Het was meer een goedkoop speelgoed-dingetje dat niet kan rijden (het heeft aan de wielen zelfs geen flenzen), maar het staat toch wel aardig zo bij het station. Ik weet nog niet of dat een blijvertje is of niet.
-
Leuk bezig Wim!
Groet Jaap
-
Inmiddels rijden de tram en de trein. Ik maak gebruik van gelijkspanning, en voor de snelheidsregeling is er een stukje pulsbreedemodulatie electronica in elkaar gesoldeerd.
Op Youtube is onder http://www.youtube.com/watch?v=DP_NIzLCjlU (http://www.youtube.com/watch?v=DP_NIzLCjlU) een filmpje te zien van de verschillen in snelheid, geregeld met deze PBM.
-
Leuk baantje!
Alleen er moet nog een brug gemaakt worden voor de tram over de gracht.
Erik
-
Mooie baan en een slimme indeling, je kunt er zo goed om heen lopen. Van welk merk zijn je trams ?
Bert
-
@papierbrouwer: Ja, er komt (op termijn) nog een ophaalbrug over het kanaal. Ik wil ook een boot laten varen door het kanaal, en dan moet de brug kunnen bewegen. Maar voorlopig heb ik andere prioriteiten. En om toch te kunnen rijden heb ik de rails voorlopig gewoon recht over het water gelegd. Wordt vervolgd.
@leovardia: Ik heb een railbus van Brekina, en een tram van Halling.
Meer over het materieel en over de trambaan op mijn website http://www.kusee.nl/modelbaan (http://www.kusee.nl/modelbaan).
-
Dit weekend bezig geweest met wat scenery. Een viertal wachthuisjes gemaakt van karton, lucifers en een plastic kaftje. Het resultaat is te zien op de volgende foto's:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_wachthuisjes_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_wachthuisjes_01.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_wachthuisjes_02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_wachthuisjes_02.jpg)
-
Afgelopen week nog wat verder gebouwd aan de straat met straatspoor. Bosjes naast de straat, een heg ik het midden, en wat wachtende passagiers. Het station op de achtergrond staat alvast, maar de omgeving is nog lang niet af. Heb ik tenminste nog wat te doen dit jaar.....
Ook de stoeprand is nog niet zoals ik die wil. Nog even zoeken op internet naar een leuke rand om die af te drukken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_straatmetmensen_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_straatmetmensen_01.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_straatmetmensen_02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_straatmetmensen_02.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_straatmetmensen_03.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_straatmetmensen_03.jpg)
-
Afgelopen dagen ben ik wat verder gegaan met het bouwen van huisjes. Zoals al aangegeven bouw ik in karton. De rechter twee huizen (in detail in de bovenste foto) zijn nog niet af. De glaszetter moet nog langskomen voor de ramen, en de dakdekker heeft het dak er nog maar los (en scheef) opgelegd. Volgende week komen ze terug om het werk af te maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_huizen_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_huizen_01.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_huizen_02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_huizen_02.jpg)
-
Dit zal toch wel niet de definitieve plek van huisjes en trambaan zijn? De bewoners worden zo bij de voordeur platgereden ;D.
Groet,
Ruud
-
Ruud ik kan bewijzen met foto's uit mijn boekenkast dat dit wel degelijk voorkwam ;)
Buitendeuren gaan naar binnen open,dus bij het naar buitengaan eerst even om het hoekje kijken ;D
gr Ed.
-
Hierbij weer een update van mijn bouw-activiteiten. Nu bezig met een poortgebouw op het bovenste gedeelte van mijn baan. De onderkant begint wat te lijken (ramen moeten nog), de bovenkant moet een vakwerkgebouw worden. Nu alleen nog maar kleurloze pizza-dozen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_poort_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_poort_01.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_poort_02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_poort_02.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_poort_03.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_poort_03.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_poort_04.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_poort_04.jpg)
-
Weer even een update. Nu na een aanpassing aan de tram. Het model van Halling is redelijk geprijsd en ziet er toch wel aardig uit. Maar de stroomafnemer vond ik geen gezicht. Hard plastic van een dikte die 87 maal zo groot flinke balken zouden zijn. Gelukkig maakt Sommerfeldt fraaiere exemplaren. Hieronder enkele foto's van de stroomafnemer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_stroomafnemer_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_stroomafnemer_01.jpg)
Hier een foto van de oude situatie. Zoals je ziet, hard plastic.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_stroomafnemer_02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_stroomafnemer_02.jpg)
Maar het plaatsen van een Sommerfeldt-stroomafnemer zorgde wel voor een ander probleem. Mijn baan bestaat uit twee niveau's, waarbij de tram in een tunnel rijdt. Die tunnel was goed van hoogte voor de oude, maar te laag voor de nieuwe stroomafnemer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_stroomafnemer_03.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_stroomafnemer_03.jpg)
Maar niet getreurd. Ik ga toch niet met een functionerende bovenleiding rijden. Wat er komt is puur voor de show. Of de pantograaf door een veer daar tegenaan wordt gedrukt, of er net onder blijft steken, maakt mij niet zoveel uit. Met een drupje soldeer (linksonder en nog een drupje aan de andere kant) heb ik de nieuwe stroomafnemer vastgezet. De totale hoogte blijft nu net onder de 7 cm, en is dus voldoende om in de tunnel te kunnen rijden.
-
Deze week gewerkt aan de veerpont op de modelbaan. Van plexiglas is een kanaal gemaakt, waarover nu een veerpont heen en weer vaart. Het onderstel is van een paar legoblokjes met wielen, wordt door een touwtje (visdraad) voortgetrokken. Onder de baan zit een gelijkstroom-motortje met vertraging voor de aandrijving.
Hieronder enkele foto's.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_veerpont_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_veerpont_01.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_veerpont_02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_veerpont_02.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_veerpont_03.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_veerpont_03.jpg)
De aandrijving en de eindafschakeling (van mecano) om te zorgen dat de pont stopt bij de andere oever.
Voor het heen en weer gaan is gebruik gemaakt van een zelfgemaakte pendelmodule. Die zorgt ervoor dat de pont iedere minuut heen en weer vaart.
Op Youtube kun je in een filmpje zien hoe het beweegt: http://youtu.be/bqzuhNkpuTY (http://youtu.be/bqzuhNkpuTY)
-
Leuk bedacht, zo met die veerpont 8)
-
Wie dacht, dat er op Kastendorf geen bouwarbeid meer plaatsvond, nu toch maar weer een update.
Het heeft even stilgelegen, omdat ik nogal wat tijd kwijt was met het bouwen van een PIC-loader en het experimenteren met PICs. De gedachte is om de aansturing van de trams en trein met PICs te gaan doen. Maar om wat ervaring op te doen ben ik begonnen met een eenvoudig programma. Drie verkeerslichten (negen ledjes) op een kruispunt worden met een PIC aangestuurd. Hieronder een foto van zo'n verkeerslicht:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_12april_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_12april_01.jpg)
Maar ook andere bouwwerkzaamheden zijn doorgegaan. Hieronder een foto van twee nieuw gebouwde huizen.
Het linker is van karton, die daarachter (achter het water) is een huisje van Kibri. Zelf ga ik nog steeds voor eigen ontwerp van karton, maar ik wilde toch even proberen hoe het werken met plastic gaat. Voor mij geeft plastic geen extra toegevoegde waarde boven karton, voor mijn portemonnai wel, dus ik blijf lekker bij karton.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_12april_02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_12april_02.jpg)
Verder is er een wagenlaadplaats gebouwd. Het spoor onder de overkapping is overigens slechts nep, de wagen kan niet rijden, het spoor is niet verbonden met de rest. De laatste aankleding met gras, het ballasten van het spoor en dergelijke moet nog gebeuren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_12april_03.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_12april_03.jpg)
En tenslotte nog een foto van de veerpont met enkele huizen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_12april_04.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_12april_04.jpg)
-
Inmiddels is er weer wat verder gebouwd.
De brug over het water bestaat nu niet alleen meer uit rails, maar heeft een opbouw gekregen. Gemaakt van roerstokjers heb je op eenvoudige manier een brug.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kastendorf_2012_05_03_Foto_4128.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kastendorf_2012_05_03_Foto_4128.jpg)
De straat is wat uitgebreid, gevarenborden voor de overweg moeten nog worden gemaakt, maar de tram rijdt wel voorzichtig. De heggetjes bij de huizen zijn gemaakt van schuursponjses. Met e-e-n schuursponsje kun je meters heg maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_2012_05_03_Foto_4130.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_2012_05_03_Foto_4130.jpg)
De Aldi heeft ook een vestiging geopend in Kastendorf. De tram die ernaast staat is net nieuw aangeschaft. Helaas nog zonder motor (want die waren uitverkocht). Hopelijk wordt het motortje snel geleverd, zodat ook deze tram kan gaan rijden op trambaan Kastendorf.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_2012_05_03_Foto_4131.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_2012_05_03_Foto_4131.jpg)
De nieuwe tram draait om de stadstoren langs. Rechts de vertrekplaats van de veerpont. De auto staat te wachten tot deze kan meevaren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_2012_05_03_Foto_4132.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kastendorf_2012_05_03_Foto_4132.jpg)
-
Trambaan Gross-Kastendorf is niet meer.
Hij is niet helemaal afgebouwd, maar wel ver. Maar onverwacht kreeg ik de beschikking over wat meer ruimte om een baan te bouwen. En na lange afwegingen (eerst afbouwen, of slopen en opnieuw beginnen) heb ik voor dat laatste gekozen. Vorige week is de baan afgebroken. De plannen voor een nieuwe baan zijn al vergevorderd. Te zijner tijd zal ik een nieuw bouwdraadje openen. Wat terugkomt is in ieder geval mijn werkende heen-en-weer-varende veerpont, en de trambaan. Maar op de nieuwe baan zal er ook een trein gaan rijden.
De plannen en vorderingen van die nieuwe baan zullen te volgen zijn
op mijn website http://www.kusee.nl/modelbaan (http://www.kusee.nl/modelbaan), of in een bouwdraadje dat ik binnenkort zal openen.
Wim K
-
Jammer dat de trambaan er niet meer is!
Zag er erg professioneel uit!!! ;)
Vondt het Veerpont idee erg uniek!!!
Groetjes;
Maarssen-Ruysdaalveen