BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Stijn de Vreede op 15 March 2007, 14:30:19
-
Ik vindt het erg jammer dat de doorloopkop van de koploper in 2005 buiten dienst gesteld is. Bij de eerstvolgende revisie (al snel) zal het mechanisme ook eruit verwijderd worden en zal er een dichte deur voor komen. :o
Ik vindt het erg jammer dat er geen plan is om 2 koppen gekoppeld te bewaren.
Want eigenlijk zijn de koplopers er voor gemaakt om door te lopen.
Ik vindt dit erg jammer... :-|
Daarom lijkt het mij leuk als er een koploper met doorloopkop in musea te zien is.
Wat zijn de meningen hierover?
Stelling:
Er moet een koploper met werkende doorloopkop voor musea bewaard worden
Stijn :)
Foto's
Nieuw:https://images.beneluxspoor.net/bnls/4011.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4011.jpg)
Oud:https://images.beneluxspoor.net/bnls/ICM_Zl.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ICM_Zl.jpg)
-
Dat moet zeker ja, in een museum, ik vondt het namelijk altijd prachtig om te zien hoe de koppen doorliepen. Was ook meteen het eerste waar ik naar keek als ik een koploper zag. En als er dan een bewaard wordt.... :D
De nieuwe vindt ik naar mijn mening ook lang niet mooier dan de oude. Als je het aan mij vraagt zou ik gewoon 3 koplopers, met dus automatisch een doorloopkop aan elkaar koppelen. ;D
Gr,
Teun.
-
Nee,
Dit nog geen museummateriaal ondanks dat ze een ander uiterlijk krijgen.
Wordt dit materieel ooit terzijde gezet of gesloopt kunnen ze de koploper altijd weer in originele staat terugbrengen zoals ze met ander materiaal ook doen.
-
Nog een mooie foto die je nu (nog ;)) niet kunt maken...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/x1pN1mp8dKYgTF6JDzRfnTTI21JD3UE5qmE5UnHF2JYU3b1hyoSWOx8IrtppBRIPPwXV6i5sP4uviO5Jlg6jmJDELPUXWVAyOcgCGWKLSCP9DFJ55Aw_8w50g.jpg)
-
Ergens in de haven van Arnhem staat nog een koploper van de prototype serie. Ik geloof dat het de 4001 is. Ik denk dat je die zo mee kan nemen ;)
-
Is die niet voor oefeningen ???
-
Kon helaas geen keuze maken...de keuze stond er niet tussen.
Maar hier even mijn keuze.
Als het zo ver is, dan wel natuurlijk.
Moet zeggen dat ik met de nieuwe totaal niks heb, vindt ze niet mooi.
Vooral de ronding aan de blauwebaan, afschuwelijk.
-
Dan zou ik inderdaad voor de ICM-0 4001 staan, die in Arnhem op het terrein van de Akzo(in de buurt van Ahge) staat. Schijnt er ook van binnen nog goed uit te zien.
-
Volgens mij is dit ook een van de proto's.
Heeeeeele lange link (http://maps.google.nl/maps?f=q&hl=nl&q=arnhem&layer=&ie=UTF8&z=19&ll=51.967585,5.938802&spn=0.00111,0.00339&t=k&om=1)
-
Misschien moet er t.z.t. wel een stel worden bewaard, maar ik denk dat dat nu nog een beetje te vroeg is. Wat ook speelt, waar moet je al dat materieel kwijt en wie wil dit gaan onderhouden?
Moet zeggen dat ik met de nieuwe totaal niks heb, vindt ze niet mooi.
Vooral de ronding aan de blauwebaan, afschuwelijk.
Het lijkt wel of de kleur blauw ook anders is, lijkt een beetje donkerder, maar dit kan ook komen door de omstandigheden (fotograferen in het donker).
Groeten, Marnix
-
Er zijn in het verleden genoeg treinstellen in de verbouwing gegaan (denk aan de orginele plan V's plan T's en plan U's
Die worden als ze museum materiaal worden, meestal in de oude staat terugverbouwd.
Dat lijkt me prima als de koploper ooit in een museum zal belanden......
-
Dan zou ik inderdaad voor de ICM-0 4001 staan, die in Arnhem op het terrein van de Akzo(in de buurt van Ahge) staat. Schijnt er ook van binnen nog goed uit te zien.
Voor dat je het weet wordt deze ook tot schroot verwerkt... :(
-
Prototypes zijn vaak niet representatief voor een bepaalde serie treinstellen. Er zal over de nodige jaren vast een ICM het museum ingaan, maar dat zal dan geen prototype worden, maar een 'echte' ICM. ;)
Die doorloopkop wordt een leuk ombouwprojectje over 20 jaar ofzo... :P
-
tja, met werkende doorloopkop heb je
toch eigenlijk wel 2 stellen nodig.
dus maar en 3- en 4-tje dan!
-
Ik heb 2 3-tjes op mijn baan gekoopeld met een doorloopkop.
Werkelijk een mooi gezicht. Jammer dat dat in het echt niet meer zo is.
Maar museum materieel wordt het pas als er nog 1 of 2 van zijn, nu rijden er nog veel te veel van die dingen, al dan niet gekoppeld.
mvg,
Sander
-
Meneer Stijn heeft een erg emotionele band met prototypes geloof ik. Eerst die Railhoppers nu die ICM-0.
;)
(Stijn,SM'90 & ICM-0 fan?)
-
Afgezien van het feit ik het helemaal eens ben met Geoffrey.
Denk ik ook wat moeten we uberhaupt met een koploper in het spoorweg museum? Dat vind ik eerder zonde van de Koploper die daar voor word opgeofferd.
m.v.g.
Mark
-
Fantastisch idee! Nieuwe attractie voor het Spoorwegmuseum! Zittend in speciaal voor dit doel verbouwde Railtendertjes wordt het publiek door de koppen heen gesleept! Om de achtbaan helemaal compleet te maken zetten we er ook nog een paar overtollige VIRM-liftjes achter ;D ;D ;D
-
Ik denk dat wij wel op 1 lijn zitten Arjen ;)
Ik lees in je bericht namelijk wel wat sarcasme en dat strookt wel met mijn mening ;)
m.v.g.
Mark
-
Dat kunnen jullie wel zeggen, maar een ongemoderniseerde Koploper zal spoedig tot het verleden behoren ;)
-
Als je goed leest gaat het ons ook meer om de weize waarop het spoorweg museum opereerd, en niet zozeer over wanneer de koploper er uit gaat. ;)
Wat overigens volgens mij nog wel 20 jaar gaat duren.
m.v.g.
Mark
-
een ongemoderniseerde Koploper zal spoedig tot het verleden behoren
Dat is het hele idee van een modernisering... dat betekent nog niet dat het direct het museum in moet. Je kunt nu eenmaal niet elk schroefje dat ooit gebruikt is bewaren in een museum. Het is simpelweg onvermijdelijk dat niet alle materieeltypes in alle varianten altijd voor het nageslacht behouden blijven.
-
Ik stel voor naast een Koploper ook maar meteen preventief een VIRM, DD-AR, Citypendel, DDM, DM '90, ICE en Thalys naar het Spoorwegmuseum over te plaatsen om in oorspronkelijke staat te kunnen bewaren. Voordat je het weet zijn die treinen vandaag of morgen ook ineens gereviseerd ;)
-
Maar ik vindt dat de koploper iets bijzonders heeft wat hij na de revisie geheel verliest...
-
Als je goed leest gaat het ons ook meer om de wijze waarop het spoorwegmuseum opereert
Klopt ;) Maar ook om de vraag waar je die koppen dan wél neer moet zetten. Het is erg leuk om ze te bewaren, liefst in werkende toestand, maar ik zou zo gauw geen museum weten dat er wél plek voor heeft. Heeft iemand nog een achtertuin die groot genoeg is?
Arjen (die dus helemaal geen tuin heeft)
-
Misschien is de tuin van Stijn groot genoeg? :P
-
De beemster is groot genoeg ;D
-
Als ze nou van zo'n prototype aan twee kanten een stuk afhalen? Dus niet de hele kopbakken bewaren maar alleen een paar meter dan neemt het niet zoveel ruimte in... Het gaat toch om die doorloopkop...
Die trein op de Google Maps foto staat niet helemaal goed tegen elkaar zo te zien :D
Koen
-
Ook leuk; Een treinstel aan zijn eigen bak gekoppeld :)
-
Treinstel netjes rondbuigen en in z'n eigen staart laten bijten.
Het kan dan ook mooi op een cirkel met kleine radius rondraaien (leuk voor het museum), tevens kun je de heledag "koplopen". ;D
Groet Gerrit
-
Dit soort topics krijg ik altijd rillingen van omdat er altijd maar weinig reactie's met enige vorm van realiteit op volgen... :(
Een trein is bedoeld om reizigers te vervoeren.
Zo'n ding is aangeschaft om dat [bv] 30 jaar te doen,
dan ga je niet na 15 jaar zo'n ding in een museum zetten.
Dat is je reinste kapitaal vernietiging en daarnaast heeft zo'n stel dan totaal nog geen museale waarde omdat ze gewoon nog rondrijden.
De normale museumbezoeker zal zo'n ding echt niet intressant vinden als met zo'n zelfde trein naar datzelfde museum toegereisd is.
Het idee om twee ICM's te bewaren, en dan wat iemand opperde zelfs een 3 en een 4tje is een hardstikke leuk idee, maar zal nooit gebeuren vermoed ik.
Enig idee wat voor ruimte dat inneemt ?
er is geen museum die daar de ruimte voor heeft.
De meeste musea zijn al blij dat ze hun huidige materieel park kwijt kunnen, laat twee van die lange krengen... :-|
[En dan nog onderhoud en andere kosten daar gelaten.]
Als je goed leest gaat het ons ook meer om de wijze waarop het spoorweg museum opereerd, en niet zozeer over wanneer de koploper er uit gaat. ;)
Wat wou je daarmee zeggen?
Je impliceert dat het NSM niks wil bewaren lijkt het,
ik denk echter dat het NSM mischien weleens veel meer dingen achter de schermen doet, dan jij ooit zal weten....
Dit soort topics zijn hardstikke leuk, allerlei bedenksels dat we alles maar moeten bewaren maar denk er nu eens met je volle verstand over na...
Dan kun je je bedenken dat elke meter trein die je ookmaar bewaard het nodig aan kosten meebrengt, de nodige ruimte inneemt en een bult papierwerk meebrengt. Weeg dat dan op tegen het algemeen museale belang en dan kun je mischien weleens bedenken waarom sommige materieelsoorten niet bwaard worden, en andere juist wel...
Moraal: Geld kom niet uit de lucht vallen, een trein bewaren is véél meer dan er alleen maar mee rondrijden, neemt altijd ruimte in die je eigenlijk nieteens hebt en vaak doen museumstichtingen meer dan je op het eerste oog kunt zien, afwachten is een schone zaak... :D
-
En zo is't maar net...
-
Die doorloopkoppen horen zonder meer tot een NS-tijdsbeeld. NS was er aanvankelijk ook maar wat trots op. Waarom niet voorlopig twee van die koppen van ICM 0 bewaren? Lijkt me nog een aardige attractie in het museum.
-
Henk: Precies!
De eerste serie (ICM 0?) is zelfs al (deels?) gesloopt. Daar hadden best een paar koppen van bewaard kunnen blijven.
Zoals ik al schreef: niet de hele kopbak maar alleen het deel tot en met de deuren ofzo. En Thom: dat lijkt me best realistisch!
Koen
-
Volgens mij is de 4001 de enigste ICM-0 die er nog is.
-
De spoorwegen zitten toch nog steeds met materieeltekorten? Ik snap niet dat
deze redelijk moderne stellen gesloopt moeten worden. Als je het met Zwitserland vergelijkt dan zouden we nog steeds met mat 46 en 54 kunnen rijden. Uitgerust
met laptops en internet net als in Zweden. Fantasielose figuren bij de NS.
-
ICM-0 is het zelfde verhaal als de Railhoppers. Alleen hebben deze het wat langer volgehouden.
2600 (beelen) zelfde verhaal.
Grote Sik ook (toch?)
2800 (kreupele marie)
Plan N (toch? :P)
Edit: Plan TT 501 ook nog.
Allemaal mislukkingen zegmaar :P
-
Jongens,
Voordat we weer lekker af gaan geven op de NS, blaat (ja ik werk nu elke dag met Floris he, krijg je dat) dan niet te hard over dingen waar je totaal geen verstand van hebt, of verdiep je erin.
Verdiep je nu eens in het feit dat de eerste serie koplopers zijn gesloopt, en je kijkt er heel anders tegenaan.
Bedrijven leven niet van fantasie, maar keihard van geld.
-
Volgens mij is de 4001 de enigste ICM-0 die er nog is.
Nee, dat is niet waar. In ieder geval bestaat ook de 4005 nog (Amf) en de 4004 was ook nog ergens heen gebracht tbv oefeningen, maar of die nog bestaat weet ik niet.
Groet, Julius
-
Oja, de 4004 wordt alleen gebruikt voor het oefenen van het evacueren van mensen... Niet voor brand, terrorisme etc.
Verdiep je nu eens in het feit dat de eerste serie koplopers zijn gesloopt, en je kijkt er heel anders tegenaan.
En dat is al een hele tijd geleden, Toen waren er nog geen materieeltekorten
-
Die doorloopkoppen horen zonder meer tot een NS-tijdsbeeld. NS was er aanvankelijk ook maar wat trots op. Waarom niet voorlopig twee van die koppen van ICM 0 bewaren? Lijkt me nog een aardige attractie in het museum.
Klopt, maar ICM-0 was qua indeling totaal anders dan de rest van de serie. Dus waarom een kop die 14x voor kwam? Je kunt beter wachten totdat de rest van de serie er uit gaat, en dan een kop nemen die zeg 300x voor kwam. Het moet wel representatief voor het grootste deel van de serie zijn!
Er wordt gerust wel over nagedacht binnen spoorwegmusea, al suggereerd het overgrote deel van de hobbyisten hier (helaas!) anders. Was het museum-gebeueren maar zo makkelijk!
mvg,
Robin
-
En dat is al een hele tijd geleden, Toen waren er nog geen materieeltekorten
Ja, wat moet ik met deze opmerking ?
-
t.o.v. Cedesign
-
Aha.
-
De spoorwegen zitten toch nog steeds met materieeltekorten? Ik snap niet dat
deze redelijk moderne stellen gesloopt moeten worden. Als je het met Zwitserland vergelijkt dan zouden we nog steeds met mat 46 en 54 kunnen rijden. Uitgerust
met laptops en internet net als in Zweden. Fantasielose figuren bij de NS.
Ik snap niet dat je de NS dan fantasieloosheid kan verwijten, als je als Zwitsers of Zweeds bedrijf al bijna 50 jaar niets beters weet te bedenken dan oud matrieel op te knappen.
En de spoorwegen zitten nu wel met matrieel tekorten, maar op het moment dat de ICM-0 buitendienst gesteld werd juist niet, je gaat niet als bedrijf matrieel jaren bewaren voor het geval er eventueel een matrieeltekort komt.
Gr Dennis
-
Klopt Dennis, dat bedoel ik dan ook met blaten ;)
-
Bovendien waren de cabines van de oude serie koplopers levensgevaarlijk voor het personeel, je zat praktisch naast de trap. Hoe vaak er geen collega's naar beneden zijn gevallen, die trappen waren echt levensgevaarlijk die mis ik echt niet.
-
Ik snap niet dat je de NS dan fantasieloosheid kan verwijten, als je als Zwitsers of Zweeds bedrijf al bijna 50 jaar niets beters weet te bedenken dan oud matrieel op te knappen.
Beetje flauwe en ongefundeerde opmerking, maar dat weet je zelf ook wel. En ja, zij nemen misschien graag de moeite oud spul op te knappen dan weg te gooien, maar ga je mond spoelen als je blijft beweren dat zij niet met nieuw uiterst modern materieel aan zijn komen zetten. Mag ik je er nog even fijntjes aan herinneren dat zij teminste nog een fatsoenlijke locomotieven fabriek hebben? Daar is in Nederland al lang geen plaats meer voor...
-
ICM-0 is het zelfde verhaal als de Railhoppers. Alleen hebben deze het wat langer volgehouden.
2600 (beelen) zelfde verhaal.
Grote Sik ook (toch?)
2800 (kreupele marie)
Plan N (toch? :P)
Edit: Plan TT 501 ook nog.
Allemaal mislukkingen zegmaar :P
Lekkere vergelijking, de Beelen hadden een niet geheel volmaakt ontwerp en zijn daarom na 6 jaar buiten dienst gegaan. De Grote Sikken reden nog zo'n 15 jaar rond, de 2801 was een protoloc, ook met zijn mankementen en van seriebow is het eigenlijk nooit gekomen. Plan N reed toch zo'n 30 jaar rond en de 501 was het protostel voor de rest van zijn serie en nog 246 stuks plan V. Dat ze nou niet bewaart zijn wil nog niet zeggen dat het allemaal mislukkingen zijn.
Over mat '46: Die stellen zouden nu 60 jaar oud zijn terwijl er al van Plan V/T wordt gezegd dat ze met 40 jaar al te oud zijn. Nu er nog mee rijden zou gewoon onzin zijn.
En over het topic: over zo'n 20 jaar zullen er vast wel een of twee Koplopers bewaard blijven, die dan in originele staat zullen worden teruggebracht (of niet, als er niet genoeg geld is). :)
-
de Beelen hadden een niet geheel volmaakt ontwerp
Understatement van het jaar ;D ;D
eelco
-
Ach,
Ik begrijp Stijn wel. Die doorloopkoppen hadden wel iets. De treinen bestaande uit koplopers waren de enige in Nederland waar je tijdens de rit van de ene in het andere treinstel kon komen en het interieur van de doorloopkop had wel iets van een ruimteschip in een SF-film. En dat kan dus niet meer. De doorloopkopinstallaties belanden op de schroothoop en wanneer over XX-jaar een museum een dergelijk treinstel bemachtigd dan kan hij er niet meer ingebouwd worden omdat ze allemaal gesloopt zijn. En nu kan zou dat nog voorkomen kunnen worden. En wie denkt er eens mee. Hoe kunnen we twee doorloopkop installaties bewaren voor het nageslacht? Dat nageslacht is u er misschien straks intens dankbaar voor. Dus eeuwige roem! En nu is de tijd daar! ;D
Van de railhoppers wordt ook een kop bewaard. Kunnen er ook geen twee koppen van gesloopte koplopers bewaard worden en ergens opgesteld worden waar het publiek er voor twintig eurocent weer eens van de ene kop naar de andere kop kan lopen. En wanneer de tijd daar is, kan de installatie weer in de twee te bewaren museumstellen gebouwd gaan worden!
Groeten,
Marco
-
Klopt, maar ICM-0 was qua indeling totaal anders dan de rest van de serie. Dus waarom een kop die 14x voor kwam? Je kunt beter wachten totdat de rest van de serie er uit gaat, en dan een kop nemen die zeg 300x voor kwam. Het moet wel representatief voor het grootste deel van de serie zijn!
Omdat die doorloopkoppen binnenkort 300 keer eruit worden gesloopt. Voor mijn part bewaren ze voorlopig alleen een paar keer de doorloopconstructie. Zal wel moeten als er zelfs maar vaag het plan zou bestaan om te zijner tijd een Koploper in oorspronkelijke staat te herstellen.
-
Understatement van het jaar ;D ;D
eelco
Nou ja, de motor was niet helemaal een goede keus maar de draaistellen en de bak was op zich niks mis mee ;D
-
Ooit heb ik nog eens een mail gestuurd naar de oud conservator van het NSM(Lex v. Marion of zo).
Deze vertelde dat er alleen een tussenbak van de eerste serie naar het museum zo gaan en er zou pas 1 in het museum terecht komen als hun einde diensttijd nadert bij de NSR. Dus ik neem aan dat dat er voorlopig nog niet in zit!! Zelf zou ik het geweldig vinden dat er 1 in de collectie (rijdend en wel) werd opgenomen.
Greetz:Menno
-
Lekkere vergelijking, de Beelen had... ...genoeg geld is). :)
Ok het zijn dan wel niet allemaal prototypes, maar ze hebben het allen (behalve Plan N dan) niet lang volgehouden. En ze zijn niet bewaard gebleven. Ik denk niet dat er in de toekomst nog wat over zal zijn van die ICM-0 stellen (behalve die tussenbak dan). Daar komt het wel weer enig sinds overeen met elkaar ;)
-
Ooit heb ik nog eens een mail gestuurd naar de oud conservator van het NSM(Lex v. Marion of zo).
Deze vertelde dat er alleen een tussenbak van de eerste serie naar het museum zo gaan en er zou pas 1 in het museum terecht komen als hun einde diensttijd nadert bij de NSR. Dus ik neem aan dat dat er voorlopig nog niet in zit!! Zelf zou ik het geweldig vinden dat er 1 in de collectie (rijdend en wel) werd opgenomen.
Greetz:Menno
Dat 'of zo' mag je weg laten. Ik ga er in ieder geval van uit dat er een ICM uit de 4000-serie bewaard blijft, alleen is dat over zeg 20 jaar. Of deze rijdend en wel blijft is nu nog lang niet te zeggen. Zeker niet met alleen maar stuurlui aan wal zoals hierzo... Of zijn er hier nog meer die werkzaam zijn bij een museumorganistie? Ik vraag het mij af, aangezien er hier wel heel makkelijk gesproken wordt over "ff een railhoppertje en een ICM-0 bewaren".....
mvg,
Robin
-
@Felix: De 501 reed nog zo'n 40 jaar en de grote Sikken ook nog zo'n 15 jaar. Dat lijkt me toch wel redelijk. ;) En niet alle protoypes hoeven bewaard te worden, aan het seriemodel heb je meer.
-
@Stig
Ik wil niet beweren dat ze in zwitserland geen modern martrieel hebben, ik wilde alleen duidelijk maken dat het niet altijd de moeite loont om oud marieel oneindig op te blijven knappen. En omdat de NS dat niet doet werd ze fantasieloosheid verweten, wat volgens mij niet echt gegrond is. Vaak (ook in zwitserland) is het gewoon veel efficienter nieuw matrieel te ontwikkelen. Na zon dertig jaar zijn er inmiddels zoveel nieuwe technieken op de markt dat het gewoon veel beter is nieuw matrieel te laten bouwen dan oud matrieel op te knappen. Ik denk (de hobbyisten uitgezonderd) dat er weinig mensen nog op een gemoderniseerde mat'46 of '54 zitten te wachten. Je moet wel een beetje met de tijd mee blijven gaan.
Dus helaas ga ik m'n mond niet spoelen ;)
Gr Dennis
-
Als nou al die mensen die zo graag een ICM willen bewaren zich eens gingen verenigen(vereniging oprichten) in de stichting "DE KOPLOPER"
Dan zien ze dan wel wat het kost om zo'n ding te bewaren/exploitern.
Misschien dat de liefde dan toch iets bekoelt.
Je kan van NSR of welk commercieel bedrij dan ook niet gaan verwachten dat ze alles gaan bewaren tegen hoge kosten. :(
-
@Stig
Gr Dennis
Okay, duidelijk! (http://1.forumer.com/html/emoticons/tambayan/shake.gif)
-
Het lijkt me inderdaad nuttig als iemand (NSM? Stibans?) alvast wat ICM-spul gaat bewaren: denk aan twee doorloopkoppen en interieurspul, voor het geval dat. Nu kan het nog!
En of je het later dan ooit nog eens terugbouwt is vraag 2...
-
En of je het later dan ooit nog eens terugbouwt is vraag 2...
Dat werkt niet zo. Opslag kost ook geld (zeker als het om jaren gaat), je kunt dus niet 'even' iets bewaren omdat je er misschien vagelijk een plan voor hebt er eventueel mogelijkerwijs ooit in de toekomst eens iets mee te gaan doen... Vorenstaande geldt niet alleen voor commerciële bedrijven, maar ook voor museumorganisaties. Dus: regel een doorloopkop, leg die de komende twintig jaar in je woonkamer en schenk hem dan aan een organisatie die er interesse in heeft ;D. Op andere manieren gaat het niet gebeuren, simple comme bonjour...
(Waarom overigens wel een doorloopkop willen en niet allerlei elektrische apparatuur van vóór de elektronica? Dat kan minstens net zo inventief zijn geweest in zijn tijd en wordt bij grote revisies ook nog wel eens uit het materieel verwijderd)
-
(Waarom overigens wel een doorloopkop willen en niet allerlei elektrische apparatuur van vóór de elektronica? Dat kan minstens net zo inventief zijn geweest in zijn tijd en wordt bij grote revisies ook nog wel eens uit het materieel verwijderd)
Op zich heb je daar wel een punt, alleen denk ik dat het de gemiddelde museumbezoeker niet zo heel erg zal aanspreken...
Een gekoppelde doorloopkop spreekt wel een heel stuk meer tot de verbeelding, denk ik.
Overigens missen we naar mijn idee een belangrijk punt in deze discussie.
Er wordt hier gezegd: "Als over twintig jaar de koplopers uit dienst gaan wordt er wel weer eentje in de oude staat terug gebracht."
Echter: de doorloopkoppen worden er nu uit gesloopt en als er nu niets bewaard blijft, wordt het toch lastig om over twintig jaar de oude staat te herstellen, lijkt me...
En dat zou toch jammer zijn want het is toch een vrij bijzonder ontwerp dat daarom best een museumplaatsje verdient vind ik.
-
En dat is al een hele tijd geleden, Toen waren er nog geen materieeltekorten
Materieeltekort en -overschot is echt niet iets van deze tijd. Het duidelijkste voorbeeld is natuurlijk de periode tijdens en vlak na de oorlog, toen alles dat niet spontaan uit elkaar viel werd ingezet.
Het is een golf- (of sinus-) beweging, omdat de toename van het aantal reizigerskilometers niet netjes de pas houdt met de levensloop van materieel.
- Peter
-
Bij mijn beste weten is de Koploper revisie op dit moment alleen voorzien voor de drietjes. Over de viertjes is nog geen beslissing genomen.
Ik zou zeggen; richt een actiecomité op en beweeg NS ertoe de viertjes inclusief DLK te (laten) reviseren en voilà....
mvg
Sander.
-
Op zich heb je daar wel een punt, alleen denk ik dat het de gemiddelde museumbezoeker niet zo heel erg zal aanspreken...
Een gekoppelde doorloopkop spreekt wel een heel stuk meer tot de verbeelding, denk ik.
Nee. De gemiddelde museumbezoekers zijn opa & oma die een dagje met de kleinkinderen op stap gaan, die zien liever volledige treinen dan welk stuk mechaniek dan ook. Tevens zal het die bezoeker (in 2050) worst wezen of ze een Koploper zien met of zonder doorloopkop. Als het NSM alleen van hobbyisten zou moeten leven, zou het al lang geleden failliet gegaan zijn ;). In spoorwegmusea is het altijd druk rondom de treinen en staat er nooit een hond te kijken naar de hutkoffers, treinkaartjes, snelheidsmeters, sneeuwschuivers en wat dies meer zij.
Echter: de doorloopkoppen worden er nu uit gesloopt en als er nu niets bewaard blijft, wordt het toch lastig om over twintig jaar de oude staat te herstellen, lijkt me...
Je kunt ook een replica bakken aan de hand van het oorspronkelijke ontwerp 8). Dat is waarschijnlijk een stuk goedkoper dan zo'n ding twintig jaar bewaren...
-
Wist je nog die 4001?
https://images.beneluxspoor.net/bnls/ICM_0_Plan.gif (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ICM_0_Plan.gif)
Dit zou nog reëel zijn denk ik...
-
https://images.beneluxspoor.net/bnls/ICM_change.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ICM_change.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Revisie_ICM.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Revisie_ICM.jpg)
Ze hebben de deuren knopjes vervangen door het omroepsysteem:
https://images.beneluxspoor.net/bnls/cab_ICM.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/cab_ICM.jpg)
mvg,
Stijn :)
-
Ik vind wel dat er koplopers bewaard moeten worden maar dat gaat echt wel gebeuren.
-
ach anders bouwen ze ze te zeiner tijd toch weer terug naar een stel met doorloopkop. Bij de 1100 hebben ze toch ook de botsneus verwijderd en het stel terug gebracht in de oorspronkelijke toestand.
-
Eh, iets weghalen is een stuk gemakkelijker dan iets terug te plaatsen, vooral als het te terug te plaatsen object niet meer bestaat. Dus die vergelijking gaat enigszins mank.
- Peter
-
ach anders bouwen ze ze te zeiner tijd toch weer terug naar een stel met doorloopkop. Bij de 1100 hebben ze toch ook de botsneus verwijderd en het stel terug gebracht in de oorspronkelijke toestand.
Er is in het verleden al eens vaker iets gezegd over het gebruik van de Nederlandse schrijftaal door sommigen op dit forum, maar bij zo iets tenenkrommends als het bovenstaande kan ik het niét laten:
- het is te "zijner" tijd en als we het over de 1100 hebben is het geen stel maar een loc.
-
Als je die botsneus van een 1100 eraf haalt komt gewoon de oude neus tevoorschijn.
groet,
marco-
-
@Wijktrein:
Er is in het verleden ook iets gezegd over je eigen naam gebruiken en de citaat-functie correct gebruiken, maar daar zeggen we ook niets van. ;)
- Peter
-
Als je die botsneus van een 1100 eraf haalt komt gewoon de oude neus tevoorschijn.
groet,
marco-
Daarnaast was danook van de 1122 alles bewaard wat eraf ging toen de neus erop kwam.
Zonder dat, had het niet gelukt.
-
kijk dan hoeven we dus alleen maar te zorgen dat alles wat van de koploper verwijderd wordt bewaard word ;D
-
Even onbescheiden zijn en mezelf citeren ;D.
Dat werkt niet zo. Opslag kost ook geld (zeker als het om jaren gaat), je kunt dus niet 'even' iets bewaren omdat je er misschien vagelijk een plan voor hebt er eventueel mogelijkerwijs ooit in de toekomst eens iets mee te gaan doen... Vorenstaande geldt niet alleen voor commerciële bedrijven, maar ook voor museumorganisaties.
Dat het indertijd met de 1122 wel gebeurd is doet niets af aan het feit dat opslag ook geld kost. En dan kosten een paar sierstrips en nummerplaatjes nog stukken minder dan een manshoog mechaniek ;)
-
Nou kan je het best in een museum goederenwagen opslaan denk ik. Kost niet meer ruimte en geld denk ik, die wagon sla je toch al op.
-
Je hebt niks nieuws bedacht, de gemiddelde wagen bij een museum staat al nokkie vol...
-
Dan moeten ze er meer bewaren ;D Het was meer een reactie op Wesley dat de opslag geld kost.
Of kost de opslag in goederenwagens echt zoveel geld?
-
Adagium 1: liggende voorraden kosten overal en altijd geld (daarom staan bedrijven zo te springen om JIT-management). En bij dit soort dingen moet je ze ook nog eens af en toe onderhouden zodat ze in goede staat blijven verkeren en niet wegrotten (wederom meer dan voor wat sierstrips en nummerplaten). Dat is ook al niet gratis...
-
Het hele museumgebeuren kost geld. Het goedkoopste is om er helemaal mee op te houden heren. :P Ik kan niet in de financiën van het spoorwegmuseum kijken, maar als er ruimte is, dan graag aandacht voor de doorloopmechanismen.
-
Sander meldde al in deze draad (blz. 5) dat het koploperdoorloopkopkoppelingsmechanisme (ha, een doorgekoppeld woord ;D) alleen uit de drietjes wordt verwijderd. In de viertjes blijft het gewoon aanwezig tot nadere orde. Wanneer die voor revisie in aanmerking komen, is de kans groot dat ze eveneens verwijderd worden, maar zover is het nog niet.
Groeten,
Marco
-
Toch heb ik een maand of een paar maanden geleden nog 3x ICM gezien, waarvan er 2 met doorlopkop open gekoppeld waren. Nummertjes kan ik niet opzoeken en zal ik ook nooit meer weten, Somda is nu gesloten en ik heb de spot met mijn hersenen gedaan :(
Edit: ik las even in het bericht van peter het woordje geen niet :)
Foto's heb ik ook niet, ik fietste langs het station naar de bibliotheek.
Voor doorloopkoppen kan je ook naar http://www.nicospilt.com/japan2.htm (http://www.nicospilt.com/japan2.htm) gaan, daar staan ook 2 foto's van Japanse koplopers :D
-
Hallo Allemaal,
Vanmiddag over de pleyroute gereden met de auto.
De koploper is vanaf die weg goed te zien. Staat op het terrein van de Akzo Nobel Arnhem.
Hopelijk krijgt die een mooi plekje waar die kan pronken ergens in der landen.
Gr Alexander
-
Dat ding word daar gebruikt voor hulpverleningsolefeningen, die zal echt niet meer pronken....