BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: rjr op 19 September 2011, 22:14:41
-
Hoi,
Heb al geruime tijd voor digitale systeem de roco multimuis. Voor de computer aansturing heb ik de S88XpressNetLi hier aanhangen. Deze combinatie werkt op zich prima. Terugmelding heb ik via S88 op de S88XpressNetLi.
OP dit moment is de baan opgedeeld voor 3 roco boosters.
Het systeem werkt op zicht prima. De combinatie kan rustig de gehele middag draaien, treinen rijden betrouwbaar hun rondjes. Echter, er is 1 probleem. Ik kan niet met de hand er tussen door rijden.
Op het moment dat ik de muis gebruik, om een andere lok te besturen, om met de hand een wissel om te zetten. of met de hand een functie van een lok wil bedienen, dan gebeurd het regelmatig dat het hele systeem de kluts kwijt is. Niets reageert meer. De treinen die rijden blijven rijden, terugmeldingen komen niet meer binnen. Maar ook de muis is op dat moment niet meer te gebruiken. Zelfs de noodstop op de muis of in koploper werkt niet meer.
Alleen de spanning van de centrale halen helpt. Maar dat zou natuurlijk niet de bedoeling zijn.
Nu ben ik dus op zoek naar een combinatie die wat automatisch rijden betreft net zo betrouwbaar is als deze combinatie. Waarbij ik zelfde terugmelders en boosters kan blijven gebruiken. Waarbij ik wel alle drie de muizen aan kan sluiten, en waarbij ik dus ook handmatig op de muis een lok kan besturen, een wissel kan bedienen zonder risico dat de gehele combinatie gaat hangen.
Het liefst natuurlijk met zo min mogelijk aanpassingen in onderdelen.
Iemand advies? zijn er misschien mensen die met koploper/roco multimuizen wel stabiel en handmatig kunnen rijden? En welke interface is daarbij gebruikt?
Als we een andere centrale moeten gaan gebruiken als hoofdcentrale welke is dan beste in combinatie met de roco muizen?
Liefst heb ik zo min mogelijk extra opties. En centrale waarbij je weer een aparte interface moet aanschaffen voor de muizen geeft alleen maar meer mogelijkheden op problemen.
Liefst zou ik de huidige combinatie stabiel krijgen, maar dat zou aan de roco centrale zelf liggen, en dan wordt dat misschien wel moeilijk, of daarvan moet een update beschikbaar zijn?
Mijn baan is dus niet echt klein met 3 boosters. 25 sporen in schaduwstation. Op dit moment bijna 50 blokken, 10 terugmeld units van elk 16 ingangen, deels stroomdetectie, deels reedcontacten, en iets van 80 wissels op het moment. Maar de baan is ook nog niet af, er komt dus nog meer bij, zo moet het uiteindelijke station er nog gaan komen op een vierde booster.
Bedankt,
Roelco
-
Hoi Roelco,
Een tweede Maus die als slave achter de XpressNetLI hangt en dan daarme rangeren ?, zou dat een oplossing kunnen zijn ?
Ik kan het zelf niet meer testen, omdat ik de pendelbaan op LocoNet heb omgebouwd. Heb het vermoeden dat dat dan wel zou gaan. Overigens is het ook al vrij snel 'bal' als je een loc of wissel die door KL bestuurd wordt in het display van de Master Maus hebt staan. Kennelijk kost het displayen erg veel van die arme Atmel in de Maus ;) Met een tweede Maus stuurje dan eigenlijk alleen XpressNet berichten naar de MasterMaus en de slave doet z'n eigen ding dan wel.
Grtzz,
Karst
-
De oplossing die Karst geeft werkt enigszins... Het probleem doet zich dan een heel stuk minder voor, maar blijft zo nu en dan de kop opsteken.
Wij hebben dit probleem zelf ook geconstateerd op de clubbaan. De oplossing hiervoor is eenvoudig, het spul aanzetten en van de master maus afblijven. Het gebruik van slaves voor handmatige bediening zorgt dan wel voor een werkbaar geheel, maar desondanks lijkt de master maus toch nog heel af en toe compleet vast te lopen.
Mogelijk is het een oplossing om een Lenz LZV100 in te zetten als centrale i.p.v. een Multimaus. De multimauzen die je hebt kun je dan gewoon als slaves blijven gebruiken.
Gr. Dave
-
Karst,
bedankt voor het meedenken, maar ook dat werkt niet.
Heb er slaves aan gehad, 1, 2 zowel multi muizen als muis2's maar dat geeft hetzelfde resultaat.
Ook dan gaat het geheel hangen. En ook bij de slave moet je niet een lok actief hebben die ook door koploper aangestuurd wordt.
het lijkt er inderdaad op dat de muis de veranderende status van de actieve lok ook op het scherm wil plaatsen, en daarbij op een of andere manier de communicatie overhoop gooit.
Roelco
-
Mogelijk is het een oplossing om een Lenz LZV100 in te zetten als centrale i.p.v. een Multimaus. De multimauzen die je hebt kun je dan gewoon als slaves blijven gebruiken.
Dave, helaas uit eigen ondervinding zijn er dan nog steeds aan aantal beperkingen. Je kunt de Muis om een of andere reden niet goed combineren met een LH90, dan loopt ook de zaak vast. Meer muizen heb ik geprobeerd, en met de LH90 of LH100 is het ook bal en slaat de LZ100 vast. Fantastisch, als alles er als een idioot vandoor gaat zonder dat je wat kunt doen. Stop knop, alles is werkelijk dood. Alleen de stekker eruit geeft een oplossing. Joepie.
Groetjes, Hans
-
@Hans: Ik heb hier een tijdje geleden eens zo'n Lenz setje (centrale + IF) gehad i.v.m. wat testen voor mijn zelfbouw centrale. Problemen heb ik echter totaal niet gezien of gehad met enkel de Maus(en) los op de XpressNet bus. Maar hoe dat zit i.c.m. LH90 of LH100 weet ik niet.
Dit zat hier overigens wel via een LI101F interface en naderhand een zelfbouw interface. Terugmelding via een los HSI-88 compatible ding.
@RJR:
Heb je wel je master maus op een niet actieve lok en wissel gezet zoals Karst beschreef?
Toen wij dat deden en enkel de slaves gingen gebruiken deed het probleem zich een heel stuk minder voor (max. 1x per 8u). Maar als het zich voordoet is dat best *** omdat het zaakje gewoon door blijft rijden zonder ook maar iets in de gaten te hebben.
Gr. Dave
-
Dave,
Mine master muis staat standaard op een lok die niet op de baan staat, en niet in koploper bekend is. Voor de wissel instelling durf ik dat niet helemaal zeker te zeggen aangezien ik normaal geen wissels schakel met de muis. Zal dat nog eens controlleren voor de zekerheid.
De laatste tijd ( maanden ) rij ik al zonder slave op het systeem, omdat mijn ervaring eigenlijk is dat ik met slave er aan meer problemen heb in plaats van minder. Een ook de slave stond dan standaard op een lok die niet bestond op de baan en in koploper.
Roelco
-
Vanmiddag weer tijd gehad om te rijden.
De master op een new gezet, of te wel geen actieve lok.
De wissel op een adres dat boven de gebruikte aantallen zit.
Slave er weer aan. Daarop handmatig rijden. Met een lok die in koploper niet actief is.
Binnen een uur had ik het probleem weer. Zowel de slave als de master als koploper reageren geen van allen meer.
(koploper doet eerst nog wel iets, maar gaat vervolgens ook hangen, waarschijnlijk heeft die intussen een opdracht weg moeten sturen en wacht daar op reactie of zo )
Maar als ik ook met de hand wil rijden is deze optie dus niet echt iets.
Dan maar eens gaan inlezen in de lenz oplossing. Zal er geen lenz handregelaar aan hangen, aangezien ik nog 3 muizen van roco heb liggen, en dat is wel genoeg aan handregelaars.
Zag dat die dezelfde bus gebruikt, dus kan daar ook de S88XpressNetLi aan voor computerinterface?
Voor de bus zou het niet moeten uitmaken wat er aanhangt, een handregelaar of computer interface, zolang deze maar de juiste taal over de bus spreekt.
Zal ik alleen wel iets moeten regelen om de boosters van roco er aan te hangen. Misschien is daar een kabel voor de vinden, anders zal er vast zelf iets te maken zijn.
Roelco
PS, nadat het probleem er was heb ik de slave er weer afgehaald, de master op een niet actieve lok laten staan, en heeft het de rest van de middag goed gereden.
-
Zag dat die dezelfde bus gebruikt, dus kan daar ook de S88XpressNetLi aan voor computerinterface?
Zal ik alleen wel iets moeten regelen om de boosters van roco er aan te hangen. Misschien is daar een kabel voor de vinden, anders zal er vast zelf iets te maken zijn.
Roelco, voor het eerste is het antwoord Ja, maar de tweede is wat lastiger: Je kunt je kortsluitbeveiliging dan vergeten en ik weet niet of dat zo een goed idee is. Boosters van roco koppelen aan Lenz betekend dat je de korsluitbeveiliging niet kunt aansluiten. Helaas. :'(
Groetjes, Hans.
-
Rijden zonder kort sluit beveiliging lijkt me niet z'n goed idee. Het gaat echt wel eens mis. Kan rusting een hele middag rijden zonder ook maar 1 probleem, maar het komt ook wel eens voor dat er meerdere problemen op een middag zijn. Dus nee, geen optie.
Maar hoe dan verder?
Heb de roco boosters dan wel niet specifiek gekocht voor dit doel, maar zijn wel als zodanig in gebruik, en ben daar tevreden over, heb er op het moment 4 in mijn bezit.
Om dan over te moeten schakelen naar nieuwe boosters is ook zonde, zijn nu niet echt het goedkoopste onderdeel van de combinatie:(
Maar zijn er systemen die wel te koppelen zijn met de roco boosters? Of is dat zonder meer niet mogelijk? Heb er zelf eigenlijk nog geen kunnen vinden waar dit aangegeven staat dat het kan.
En hoe zit het met de roco interface zelf? Kan me toch niet voorstellen dat je dan ook dit probleem hebt dat er niet gecombineerd hand gereden kan worden.
En snel naar de hoofdschakelaar rennen om de baan zonder spanning te zetten is ook niet echt een elegante oplossing.
Roelco
-
Om dan over te moeten schakelen naar nieuwe boosters is ook zonde, zijn nu niet echt het goedkoopste onderdeel van de combinatie:(
En hoe zit het met de roco interface zelf? Kan me toch niet voorstellen dat je dan ook dit probleem hebt dat er niet gecombineerd hand gereden kan worden.
Hoi Roelco, ik hoop hierbij wat antwoorden of suggesties: 8)
1) de booster is maar een euro of 15 van Roco, de Lenz doet minstens 50euro 2ehands. (heb er 7 :-X) Van de Roco booster kun je zowiezo niet meer dan 5 gebruiken zonder een remgenerator, die de bus versterkt ivm de maximum fan out van de 10764.
Je kunt echter wel gewoon de Trafo's (lees duurdere onderdeel!!) gebruiken icm met de Lenz booster, no problemo. ;)
2) Ik weet hier niet welke Roco interface je bedoeld? De Li is gewoon een Xpressnet onderdeel welke je kunt blijven gebruiken, hij maakt de Li100 overbodig. Verder moet je naast de LV10x wel een LZ10x hebben, oftewel een centerale. MM eraan en klaar, regelen maar. Echter ook zonder MM werkt het uiteraard. Je bent ook gelijk een programmeerspoor rijker en de MM kan CV's uitlezen, werkt tof!
Groetjes, Hans
-
Hans,
Bedankt voor de snelle reacties.
Mijn baan heb ik nu zo ingedeeld dat ik met 4 versterkers van Roco uit kom. Zit in theorie op bepaalde punten wel beetje tegen z'n limiet aan te werken, maar in de praktijk gaat het tot dus ver prima.
Ik weet dat de booster van roco niet zo duur is, maar de anderen dus wel al heel wat duurder, en 4 boosters voor 50euro is toch nog 200 euro. Op zich misschien niet z'n probleem in vergelijk met de rest van de waarde van de baan, maar dat vind ik toch wel beetje zonde als ik 4 goed werkende boosters in de kast heb liggen :(.
En met de roco interface bedoel ik 10785 die dan in combinatie met rocomotion werkt.
Maar goed, Het roco gebeuren werkte prima voor niet al te veel geld, maar heb wel altijd in mijn achterhoofd gehouden dat ik wel eens tegen z'n limieten kon aanlopen met mijn baan, en die heb ik nu dus waarschijnlijk wel bereikt, of misschien al wel wat eerder door zolang het handmatig rijden nog niet te doen:(.
Dus maar in Lenz verdiepen.
De LV is als ik het goed heb de boosters.
de LZ de centrale.
En ze hebben dan ook een LZV wat centrale en eerste booster in 1 is.
Het programmeer spoor had ik nu opgelost door een lossen roco eenheid te gebruiken en mijn MM even om te prikken ( of sinds ik de slaves niet meer gebruik zit mijn tweede muis daar eigenlijk standaard aan )
Het niet kunnen uitlezen van de CV's is wel een gemis dus dat zal zeker een verademing worden als dat in de toekomst dus wel gaat lukken :)
Roelco
-
Hallo Roelco,
citaat:
En met de roco interface bedoel ik 10785 die dan in combinatie met rocomotion werkt.
Voordat je mogelijks iet gaat kopen (10785) kun je ook overwegen om de nieuwe 10786 aan te schaffen, dit is een versterker en interface in een. Hierop kun je zowel de gewone rode muis als een draadloze muis (voor de toekomst, even sparen) op aansluiten.
€199.00 incl. het programma Rocomotion trainanimator en trainprogrammer waarme je decoder kunt uitlezen en programmeren
De leverdata heeft roco voorlopig gepland op week 48 2011, dus nog voor de Kerst.
Gr Piet
-
Hoi Roelco, blijf je helaas toch met het feit zitten dat de kortsluitdetectie niet gaat werken met de Roco boosters.
Waar je nog over zou kunnen denken(ik had dit probleem ook al namelijk, en het is me niet vreemd) om 1 roco booster te gebruken alleen voor de wissel aansturing. Scheelt je de berg ellende als je de schakelpulzen van de wissels niet op je rijnet hebt. :D Daar zou je msschien nog af kunnen zien van de kortsluitdetectie.
Maar verder zie ik niet hoe je het anders wil doen.
PC koppeling heb je geen interface voor nodig verder dan de XPressNetLi. Zowel Roco MM als Lenz LZ werken hier prima mee.
Groetjes, Hans
-
Beste mannen, Ik sta aan het begin om een digitalenbaan te bouwen en overweeg ook mijn recent aangekochte multimaus te koppelen aan koploper. Dus wat mijn betreft een interessant draadje. Nu vraag ik me af of deze problemen zich ook voordoen als je koploper met een twincenter / uhlenbrock.koppelt ???. Met name vrij kunnen rangeren lijkt mij interessant.
Hebben jullie hier ervaring mee.
Gr. Panoz
-
Ik weet het voor die twee niet, maar met Lenz gaat het perfect. ;D
-
Hallo Panoz,
Ik zou in jouw geval de loconet interface en de s88ln van Rosoft nemen.
Een vriend van mij gebruikt dit op een Twincenter en rijd eigenlijk zonder storing en spontane resets.
Het komt nog wel voor maar heel sporadiesch.
Groet Adrie 8)
-
Om even mijn ervaring te delen (zonder diepgaande elektronica kennis) ;
We hebben op de club lange tijd deze configuratie gebruikt zonder problemen met als enige speciale optie dat de booster waar de mausen aan hingen geen voeding aan de baan gaf(toevallig omdat de dcc output kapot was...). Dus 1 booster puur voor de stroomvoorziening van de handregelaars. Misschien dat daar het probleem/oplossing te vinden is ???
gr Michael
-
Michael,
En daarbij door elkaar gereden met handmatig en computer sturing?
Kan het in elk geval eenvoudig even proberen hier dus dat is zeker de moeite waard. Word wel weer weekend alvorens ik er tijd voor heb.
Roelco
-
Ja ; computersturing in de vorm van wisselstraten schakelen en locomotieven bedienen via zowel lokmaus als koploper. Er was geen terugmelding / automatisch rijden actief.
gr Michael
-
Scheelt je de berg ellende als je de schakelpulzen van de wissels niet op je rijnet hebt. :D
Zoals al beweerd dus.
-
Om even mijn ervaring te delen (zonder diepgaande elektronica kennis) ;
We hebben op de club lange tijd deze configuratie gebruikt zonder problemen met als enige speciale optie dat de booster waar de mausen aan hingen geen voeding aan de baan gaf(toevallig omdat de dcc output kapot was...). Dus 1 booster puur voor de stroomvoorziening van de handregelaars. Misschien dat daar het probleem/oplossing te vinden is ???
gr Michael
Het heeft even geduurd voor ik dit testen kon, maar heb dat intussen toch gedaan. In booster waar niets mee gestuurd werd, alleen de muizen zaten er aan, 2 muizen, master en slave, en de xpressnetli ook op de slave.
Echter na een uurtje rijden ging dit als nog mis, dus ook dat is geen oplossing.
Intussen heb ik wel een lenz centrale in huis, LZV100. Met behulp van de uitleg van Karst elders op het forum de MM er aan kunnen koppelen. Wat handig om nu ook CV's te kunnen lezen :)
Heb dit verder nog niet getest op de baan omdat ik hier nog niet het juiste vermogen heb.
Wel eens even de scoop aan de verschillende onderdelen gehangen om te kijken of ze toch niet aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Zijn dan misschien geen standaard mogelijkheden voor, maar uiteindelijk moeten ze toch zelfde doen, dus dan zou je zeggen moet toch te koppelen zijn?
Zo heeft de Lenz centrale de uitgangen CDE voor aansluiting van extra boosters. CD voor signaal, E voor kortsluit detectie, die dus aan M moet worden gekoppeld om het systeem uit te schakelen. Als voorbeeld word in de documentatie zelfs aangegeven dat je dit via een schakelaar op de baan kunt doen als noodstop knop.
CD geeft het digitale signaal, maar dan tussen + en - 10 a 12 Volt.
Bij het roco systeem is dit tussen 0 en 10 Volt. De spanning van het Lenz systeem is net iets hoger dan die van het roco systeem, en inplaats van de + en - heb ik dus alleen de + nodig, plus een massa.
Voor de terugmelding moet ik dus iets bedenken waarbij de E naar massa wordt getrokken bij een kortsluiting. Op zich gebeurd dit bij 1 van de signalen van het roco systeem ook. Bij kortsluiting springt die even naar 0, daarna naar 0 of iets van 5V als ik het zo goed onthouden heb. Net als het DCC signaal zoals ook al door Karst ontdekt en vermeld elders hier op het forum, gaat die bij uitschakelen of naar 0 of naar 10V vast.
Moet er nog maar eens rustig over nadenken, mijn elektronica opleiding is al even terug, maar er zal vast een oplossing mogelijk zijn de nieuwe centrale op mijn bestaande baan aan te sluiten zonder alles op te blazen, maar wel met kortsluit detectie.
De hierboven genoemde oplossing om de eerste booster onbelast te laten werkt in elk geval ook niet.
Groet,
Roelco
-
Ben ik nog even weer.
Heb intussen de lenz centrale aangesloten, kan nu beginnen met testen van automatische en handmatig rijden.
Echter nog voor ik overstapte kwam ik nog iets tegen wat me aan de eerder gegeven verklaringen doet twijfelen.
Mijn probleem dat de MM zich ophangt zou komen door een te lichte processor in de MM die het niet aankan om handmatig te rijden terwijl ook de computer sturing actief is.
Mijn ervaring met dit soort dingen is dat z'n processor dan dus te druk wordt, de reactie tijd van aansturen dus steeds trager gaat, en op een gegeven moment zo traag dat het niet meer werkt.
Goed gaat hier misschien net iets anders, en ben dus toch de overstap begonnen, echter.
Tijdens 1 van mijn laatste rij moment met de MM als centrale kwam het volgende voor:
Er was op dat moment een vriend aanwezig, en die wilde ik de aansturing van mijn armseinen laten zien.
Dus alles ingeschakeld. computer opgestart, en koploper gestart, maar nog geen connectie laten leggen met de baan.
De besturing op dat moment dus op de muis genomen, en via de muis een paar van de armseinen een paar keer heen en weer. Niets gereden, alleen deze actie. De XpressNetLi zat dus al wel aan het systeem via de slave aansluiting, maar kon nog niet communiceren met de computer, want koploper had nog geen connectie gemaakt.
Daarna wilde we de baan in bedrijf nemen, dus op de MM eerst een lok gekozen die niet actief is, meestal kies ik dan maar new loc, en voor de wissels 2 adressen genomen die niet bestaan in mijn baan.
Toen koploper laten verbinden, automatisch rijden actief, en koploper begon zijn werkt. Werd een wisselstraat goed gelegd, trein kon vertrekken. Volgende wisselstraat er direct achter aan, trein kon vertrekken, echter voor die vertrekt moest die eerst nog een paar sec de fluit laten klinken, dus die ging aan, maar nooit weer uit, reactie was weg. Systeem had zich al opgehangen.
Echter in dit geval dus duidelijk niet automatisch en handmatig gereden.
De ene MM die er aan hing had niets actief op het scherm dat ook door koploper aangestuurd wordt.
De MM kon het toch ook nog niet echt druk hebben. De wissels waren probleem loos omgegaan. De treinen moesten hun rij opdracht nog krijgen. Er hoefde geen sein geschakeld te worden waar ik net mee "gespeeld" was.
Ook heb ik niet aan de muis gezeten op dat moment, dus geen muis activiteit richting het scherm? Maar wel hangend.
Waar het mij nu op lijkt, maar hoor graag als dit anders is, is dat de xpressnetli de opdrachten die handmatig verstuurd waren dus wel heeft zien binnen komen en richting de computer wilde sturen, maar daar niet opgevangen werden omdat de computer niet klaar was.
De Xpressnetli krijgt zijn buffers hierdoor vol te zitten, en geeft richting de muis aan dat volgende opdrachten niet opgepakt kunnen worden.
Als de computer er eenmaal is stuurt die vrij wel direct z'n opdrachten, die worden netjes doorgestuurd door de xpressnetli. Daarna geeft die z'n opdrachten richting de computer, dan is z'n buffer leeg. Dus kunnen de andere opdrachten ook verwerkt worden, die zijn er alleen niet meer. De xpressnetli vraagt vervolgens aan de MM om die comando's, die zijn er niet, geeft de MM door, dat pakt de xpressnetli niet goed op, vraagt weer om de commando's, en zo zitten ze in een loop die het systeem ophangt?
Nu zou dit volgens de specs van Xpressnet niet helemaal zo kunnen werken, omdat elke device een windows krijgt waarin ze mogen zenden. Daarbuiten moeten ze stil zijn. Misschien dat de xpressnetLi ook buiten z'n windows verstuurd?
Als er zo iets aan de hand is vraag ik me af of de Lenz centrale wel hier mee overweg kan? We zullen het van de week uittesten, maar het laatst geziene probleem komt bij mij wat vreemd over als we het afzetten tegen een te zware actie op de MM als we automatisch en handmatig rijden. Want die situatie deed zich dus niet voor bij mijn laatste hang situatie.
Roelco
-
Ondanks dat ik voorgaande niet geheel kan verklaren heb ik vanavond kunnen testen met de Lenz centrale.
Helemaal 1 op 1 overzetten werkt niet aangezien roco zijn wissel nummering anders heeft dan de rest moest ik alle wissel nummers her nummeren, en de eerste decoder herprogrammeren omdat die blijkbaar buiten het bereik van de lenz centrale valt.
Op zich niet geheel onverwachts natuurlijk omdat het bekend was dat roco met zijn nummering bij 0 begint.
Echter, er waren ook een aantal wissels die nu opeens goed aangesloten waren, terwijl anderen juist weer fout aangesloten waren. Terwijl ik niets in de bedrading heb veranderd.
in 1 geval betrof het een gehele wisseldecoder die opeens anders zat, maar daarnaast zaten er ook nog wat afzonderlijke wissels die opeens anders om zaten.
Goed, dat allemaal omgezet ben ik voorzichtig gaan rijden om te kijken of het verder allemaal goed zat, en de terugmelders het nog normaal deden. Dit was inderdaad het geval.
Verder heeft het goed gereden, en dat terwijl ik met een MM handmatig aan het rijden was tussendoor. Ook wissels geschakeld via de MM. Tot dus ver allemaal zonder problemen.
Lijkt dus geen verkeerde keus te zijn geweest, al ben ik nog een beetje voorzichtig.
Maar zoals het er nu naar uit ziet ligt het inderdaad volledig aan de MM van roco ( zoals door verschillende al wel aangegeven, maar ik ervaar het graag zelf :) )
Roelco
-
Zoals in vorige bericht al aangegeven was ik nog een beetje voorzichtig, en dat is niet geheel verkeerd geweest.
Ondanks dat het op zich prima rijd, handmatig en automatisch door elkaar heb ik toch nog een klein probleem.
Hiervoor gebruik ik alleen de Lenz centrale, LVZ100 versie 3.5.
2 roco MM's
geen computerinterface er dus aan.
Als er kortlsuiting op de baan komt schakelt de centrale de spanning netjes van de baan. De twee MM's geven de stop knipperend op het scherm weer, en de centrale knippert ook via de rode led.
Dan druk ik op 1 van de twee muizen op de stopknop om de kortsluiting op te heffen. Als de kortsluiting echter nog in de baan zit dan gaat het mis. De muis die ik bediend heb geeft geen kortsluiting meer aan. De andere wel. De centrale heeft de kortsluiting uitgeschakeld, en probeert de spanning op de baan te zetten, echter detecteert dat er nog kortsluiting is ( je kunt dat horen ) de centrale schakelt, dus weer af, maar probeert het na ongeveer 1 sec weer.
De ene muis blijft al die tijd de melding geven dat er kortsluiting is, de andere muis waar ik de stopknop bediend hebt, geeft geen melding meer, ondanks dat die er dus nog altijd is.
Is de kortsluiting eenmaal opgeheven dan krijgt ook de tweede muis de melding dat het opgeheven is, en werkt alles weer zoals verwacht.
Echter, als ik in bovengenoemde situatie wel de S88XpressNetLi er aan hang, met koploper dan blijft koploper in dat laatste geval wel gewoon een foutmelding geven. Die heeft dus niet door dat de treinen al weer zijn gaan rijden met alle gevolgen van dien:(.
En in dat geval is het ook mogelijk de muis die ik bediend heb weer helemaal op te hangen. Hij reageert niet meer. Ook niet als je de muis bediend. Zelfs deze loskoppelen van het systeem, en binnen 5 tot 10 sec opnieuw aansluiten geeft een foutmelding op de muis, en geen verbinding met het systeem. Ik leg hem er dan maar naast en vervang hem voor de rest van de dag voor een derde muis die ik heb liggen.
Dit ophangen heb ik alleen nog maar bij de MM's gezien, niet bij de lokmuis 2 die de kinderen nu gebruiken.
Zijn er mensen die deze verschijnselen ook gezien hebben? Met name de manier van afhandelen van een kortsluiting lijkt bij de lenz centrale anders te worden gedaan?
Heb daarna gisteren de eerste testen gedaan met de roco boosters op de lenz centrale, en dat lijkt prima te werken. De loks rijden probleemloos van de ene naar de andere sectie, en een kortsluiting op het deel van de roco booster wordt netjes doorgegeven naar de lenz centrale. Voor de duidelijkheid, bovengenoemde probleem is gedaan zonder de roco boosters aan het systeem, dus enkel en alleen met de Lenz centrale en 2 roco muizen.
Groet,
Roelco
-
Roelco, intressant.
Ik heb het jouw beschreven probleem ook gehad, als ik 1 MM en een LH90 aan de bus had hangen.
Daardoor rij ik nu met 1 MM en zie nu (bijna) geen problemen meer, heel enkel een sluiting zonder dat de MM hem ziet, echter koploper ziet dit wel tot nu toe. Eens in de 5 maand of zo slaat de LZ op hol, en gaat alles aan de haal na een sluiting, maar dat komt uit de LZ100, en heeft niets met de MM te maken volgens mij.
Ik zou graag nog even weten hoe je de boosters van Roco aan de LH hebt geknoopt, want daarben ik al langer naar op zoek. Zou je dat hier willen posten? (y)
Groetjes, Hans
-
Ik heb de beschreven problemen elke week wel een keer. Als ik langer dan 1.5 uur aan het rijden ben komt het voor.
Zit nog wel te denken om de centrale een update naar 3.6 te geven. Geen idee of dat hier iets mee van doen heeft.
1 muis kan natuurlijk wel, maar heb er juist 2 aan hangen omdat 1 gebruikt wordt door de kinderen, en ik er dan ook nog 1 heb om in te grijpen. De derde moet er ook nog vast aan komen te zitten zodat ik ook aan de andere kant van de baan de controle kan overnemen.
Wat die connectie betreft. Was er zelf over aan het nadenken, en toen liep ik tegen een site aan waar het netjes stond beschreven. Dus maar niet het wiel opnieuw uitgevonden maar het schema gemaakt. De meeste onderdelen heb ik standaard op voorraad, alleen de opto's moesten gehaald worden:
http://usuaris.tinet.cat/fmco/home_en.htm
bij DCC deel op booster klikken
en dan op
Roco10761-CDE, CDE Adaptor for Roco 10761 booster
hier staat schema, met wat doorklikken kun je ook de printlayout vinden. Heb het schema gewoon op een experimenteer printje gemaakt. Met een 1.5 uur was het aangesloten en reden de treinen over beide boosters.
Wel lijkt er nog een snelheidsverschil in te zitten. Spanning van beide boosters misschien nog niet helemaal gelijk, maar dat is bij de lenz te regelen, dus daar ga ik nog wel een keer rustig naar kijken met de scoop er aan.
Roelco