BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Jes op 19 September 2011, 20:46:28
-
Beste Mensen,
Op 30 april 1970 bereed locomotief 2450 met een korte excursietrein de voormalige NFLS-lijnen Leeuwarden -Minnertsga en -Dokkum. Zie de site van Oege Kleijne (http://www.railromantiek.nl/p-zw-nfls1.htm) voor een sfeervol verslag van de dag en foto van de trein.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0474_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0474_4.jpg)
(Zeer slecht) kiekje uit het boekje 'Verloren Sporen' van Wietse Hoekstra - hier en daar nog tweedehands te verkrijgen.
Mijn vraag betreft de samenstelling van de excursietrein. Wie kan me vertellen uit welke rijtuigen de trein bestond? En zijn deze wellicht verkrijgbaar in schaal N?
-
Dat middelste rijtuig volgens mij sowieso niet. Dat is de HSM 905, die nu bij de MBS rijdt.
Eelco
-
alle drie de rijtuigen kwamen als ik het goed heb via de MBS.
In het eind dit jaar te verschijnen boek over de Noordfriesche zul je nog veel meer info vinden!
grtz,
Wim
-
eerste rijtuig lijkt me een oostenrijker, middelste is die 905 en de achterste is nu bij de SHM als ik me niet vergis, oud-staatsmijnenrijtuig. In H0 is er wel wat te krijgen qua oostenrijkers, al weet ik niet of die korte er ook is, de 905 is als kit te krijgen en het staatsmijnending... tja, er is wel wat van fleischmann dat je met nieuwe wandjes gelijkend kan krijgen... in N? vergeet t.
-
In H0 is die medium (6-ramen) oostenrijker er niet. Wel de large (7-ramen), ook met deze ramen, en de small (5-ramen), volgens mij niet met deze ramen, maar deze medium is er helemaal niet in model. Zeker in N niet.
-
In H0 is die medium (6-ramen) oostenrijker er niet.
Afgelopen week zijn er net 4 stuks van verkocht op ebay , de zesramers . Deze zijn geproduceerd door de kleinserieproducent Much uit Oostenrijk . Deze man is al jaren met pensioen .
gr Jos
-
Die eerste wagen is geen Oostenrijker, maar een wagen van de Bentheimer Eisenbahn, die in 1948 een nieuwe opbouw kreeg. Zelfde idee als bij die oostenrijkers, kwam ook veel voor bij Duitse Privatbahnen. Heeft dus op de Bentheimer Eisenbahn gereden, maar ook op de Meppen-Haseluner Eisenbahn en de Ahaus-Enschedeer Eisenbahn. Ergens is er een foto waarop zo'n wagen in de jaren vijftig met een ELNA-lok van de BE in Enschede-Zuid staat. Is in 1970 naar Haaksbergen gegaan:http://nmld.nl/index.php?page=object&id=1066&lan=nl (http://nmld.nl/index.php?page=object&id=1066&lan=nl)
Matthijs.
-
Ik herken op het plaatje een voormalig HSM rijtuig dat momenteel bij de MBS in Haaksbergen dienst doet.
Andre
-
Heren, hartelijk dank voor de antwoorden, het is me helemaal duidelijk. Ik merk wel weer dat ik in de verkeerde schaal bouw. :P Nouja, dan moet het er maar gewoon een beetje op lijken.
In het eind dit jaar te verschijnen boek over de Noordfriesche zul je nog veel meer info vinden!
Ah goed te horen dat het boek bijna te verwachten is. Ik ben zeer benieuwd! :)
-
Afgelopen week zijn er net 4 stuks van verkocht op ebay , de zesramers . Deze zijn geproduceerd door de kleinserieproducent Much uit Oostenrijk .
Dat is nieuw voor mij. Bedankt voor de info. Er is iig geen grootseriemodel van dus. Geeft in dit geval ook niet helemaal, aangezien het een ander rijtuig is dus.
-
Het eerste rijtuig was de MBS C 341
http://www.nmld.nl/index.php?page=object&id=1066&lan=nl
Het tweede de TS C 405
http://www.nmld.nl/index.php?page=object&id=1070&lan=nl
Het derde de TS C 290
http://www.nmld.nl/index.php?page=object&id=1124&lan=nl
Voor de levensloop van de rijtuigen, zie de links.