BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: nighttrain1 op 18 September 2011, 13:28:10
-
ICE-3 koppen bij elkaar
Leuk maar hoe?
Nodig:
• 2 Symoba kortkoppelmechaniekjes,
• 1 Set Roco 4 polige koppelingen,
• Diverse stukjes gekleurd draad,
• Soldeerbout, max. 25 Watt
• Harskernsoldeertin
• Set sleutel vijltjes,
• Junior zaagje,
• Set binnenverlichting, 8 led strippen per treinstel,
• Poppetjes,
• Bison secondelijm gel
• Draad, 0,34mm2
• Gelijkrichtbrugcel, type B80R
• Relais, Merk; Zettler type; AZ6991-1C-12DE, met 1 wisselcontact
• Soldeerbout,
• Soldeertin,
• Krimpkous
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Desoldeerlint.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Desoldeerlint.jpg)
• Desoldeerlint
• Plakband,
• Diverse kleuren verf, (Revell SM 374,Humbrol Mat33,Revell 70,Revell 52,Revell 92),
• Metalen plaatjes, rijtuig gewichten,
Als eerst halen we de koprijtuigen uit elkaar.
Als de kap en de bodem van elkaar gescheiden zijn, zetten we de zaag in de delen, de naad waar de koppelingsdeuren in het echt via openen, zijn de leidraad tot waar het kunststof weg moet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0436.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0436.jpg)
Ik heb een Symoba kortkoppeling op z`n kop vast gelijmd op de bodemplaat, met de achterzijde gelijk aan de 2 achterste gaatjes waar de onderste spoiler in vast geklikt zit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppelkamer.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppelkamer.jpg)
Vijl de gaten zo uit dat de koppeling goed kan bewegen, je krijgt zo een mooie scherpe hoek.
En zie je geen kunststof meer zitten als je recht de koppelingskamer in kijkt.
De Roco koppeling moet zo ver in het rijtuig zitten zodat eigenlijk de deuren als het ware weer dicht kunnen, (dat kan in model niet meer omdat ze in de weg zitten en reeds vernietigd zijn).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Het_grote_voorbeeld_ICE_3_gekoppeld.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Het_grote_voorbeeld_ICE_3_gekoppeld.jpg)
Foto van hoe het in het echt eruit ziet.
Zorg er voor dat de gaten zo horizontaal mogelijk worden gevijld,
Zodat de koppelingen vrij spel hebben.
Het voorbeeld geeft aan hoe strak er onder de koplampen door gevlakt moet worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0433.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0433.jpg)
Een eerste test, links origineel, rechts bewerkt en echter nog zonder interieur.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0446.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0446.jpg)
Bij de seinen zit een loden blokje dat flink moet worden ingekort.
Links zit het blokje er nog op, rechts is het als weg en het gat heb ik opgevuld met een stukje styreen, wat ook al zwart is geschilderd zodat het geen licht meer door laat.
Ook is het raadzaam om de glazige koplampen te schilderen, zodat die ook geen licht meer doorlaten naar de koppelingskamer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0450.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0450.jpg)
Waar eerst een boutje zat om de neus goed te kunnen sluiten, zit nu de Symoba, dit boutje komt te vervallen, daarom heb ik een nieuwe bevestiging gemaakt boven het draaistel.
Nu kan de spoiler worden vast gelijmd.
Een verzonkeninbusboutje M3x5mm die ook vast zit in het loden plaatje en de neus goed laat sluiten.
Ook heb ik de 2 draaistellen zo verbouwd dat alle wielen zelf stroomafnemen en beter rollen dan met de fabrieksstroomafnemers, en ook nog nagenoeg geruisloos, d.m.v. stukjes desoldeerlint
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Desoldeerlinten_in_draaistel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Desoldeerlinten_in_draaistel.jpg)
Door middel van 2 stukjes desoldeerlint heb ik de stroomafname gemaakt.
Het fijne is dat je de desoldeerlinten kan vastzetten met de soldeerbout, even aandrukken en het kunststof van het draaistel komt door het lint heen, even laten afkoelen en het zit zo vast als een huis.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/desoldeerlinten_netjes_omgeplooit.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/desoldeerlinten_netjes_omgeplooit.jpg)
De desoldeerlinten nog even netjes omgeplooid en nu maakt ze goed kontact, de uiteindjes wat rafelig maken voor nog beter kontact en minder rolweerstand.
Nu kan het deksel er weer op.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300549.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300549.jpg)
Uiteraard zijn de rijtuigen verzwaard, (plaatjes bij mij te bestellen via m`n PM).
In de Piko tussen rijtuigen zitten helemaal geen plaatjes!
Geen wonder dat ze zo de rail uitgedrukt worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img247_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img247_3.jpg)
Schema van het elektrisch aan/uit schakelen van de front/sluit verlichting, als er kontact wordt gemaakt met nog zo`n koprijtuig. Als koppeling heb ik de Roco 4-polig koppeling gebruikt art.nr. 40345.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0456.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0456.jpg)
Ik heb de gelijkrichtbrugcel in het interieur op een balkon gelegd.
Ook zit daar de condensator van de antiknipper binnenverlichting.
Het relais paste net aan in de apparatenkast onder het interieur.
Om de interieur niet steeds omhoog te laten drukken heb ik het aan de bodemplaat vastgezet met stukjes plakband, (er gaat best veel draad in zo`n rijtuig).
Ik heb ook het interieur geschilderd,
Revell SM 374 grijs voor de vloer, koppelingskamer, panelen op de balkons en achterkant van het dashboard, welke nog net te zien is door de voorruit.
Humbrol Matt 33 zwart voor de stoelen van de 1e klasse, in de cabine en handels op het dashboard en bestuurdersstoel,.
Revell 70 voor het dashboard,
Revell 52 blauw voor de 2e klas stoelen,
Revell 92 voor de tafelbladen en achterpanelen
Ook heb ik er poppetjes in gezet en binnenverlichting geplaatst.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0460.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0460.jpg)
1e eind resultaat, een 2e klas koprijtuig.
De Binnenverlichting komt van http://www.modelleisenbahnbeleuchtung.de/ artikel 205 met als extra toevoeging een elco van 470uF per strip.
De poppetjes zijn van http://www.modeleissenbahn-figuren.com/
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3_koppen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3_koppen.jpg)
Toch niet gek, al zeg ik het zelf.
Wordt vervolgd...
Groeten Richard
-
ziet er goed uit, handige suggestie dat desoldeerlint.
-
(y) Ziet er top uit. Vraagje: geeft dat de-soldeerlint wel voldoende druk tegen de assen om een goede stroom afname te blijven garanderen? Ik zelf gebruik meestal de Hufing slepers http://www.hufing-tronic.de/images/big/universal_schleifer_008.jpg (http://www.hufing-tronic.de/images/big/universal_schleifer_008.jpg), die kun je zo lekker verbouwen en buigen. Op de plats waar ze de as gaan raken tik ik dan een "putje" zodat de wrijvingsweerstand nog kleiner wordt.
-
Ziet er goed uit Richard. (y) Knap stukje werk.
-
Vervolg:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300600.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300600.jpg)
Iedereen heeft z`n machinisten in de 1e klas zitten, bij mij zitten ze in de 2e klas koprijtuigen.
Alleen kan je dat niet zien, of misschien net toch wel aan de kleur van de bekleding van de stoelen waar de reizigertjes op zitten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300599.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300599.jpg)
In het gangpad naar de reizigerscabine zie je net nog het gaatje van het M3 verzonkeninbusboutje M3x5mm zitten, dit is in mijn 1e klas koprijtuig, geen machinist aanwezig.
Het koppelen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300583.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300583.jpg)
Rechts gaat tegen links,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300584.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300584.jpg)
Koppelingen zoeken de juiste positie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300591.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300591.jpg)
Links maakt al kontact met rechts, de sluitverlichting is al uit, rechts heeft nog geen kontact met links, want de frontverlichting brandt nog.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300585.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300585.jpg)
Nu is er kontact bij beide rijtuigen, de relais zij opgeschakeld en de front en sluitseinen zijn uit. Dat scheelt 2 functiedecoders
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300587.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300587.jpg)
Klik!, nu ook mechanisch aan elkaar vast.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300595.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300595.jpg)
Best mooi, beide koprijtuigen in schaduwstation 2.
Nu de rest van de trein nog voorzien van binnenverlichting.
Het treinstel met het verbouwde 1e klas rijtuig (links) is van binnen al voorzien van de juiste kleuren en heeft al zo`n kleine 150 passagiers, en moet nog binnenverlichting krijgen.
Het rechtse treinstel zijn alleen de koprijtuigen en de bistro voorzien van de juiste kleuren en hebben passagiers, de overige rijtuigen zijn nog origineel..
De Bistro echter heeft al wel z`n pantograaf, dat heeft de andere weer niet.
Zo moeten ze allebei nog een en ander ondergaan, o.a. ook nog enkele rijtuigen omdraaien.
Wordt vervolgd.
Groeten Richard.
-
Mooi gemaakt met die verlichting. (y)
Er zitten nogal wat personen in de trein lees ik wel.
Ergens op dit forum is ook een draadje over het pimpen van de pantograaf wagen.
-
Dion,
Komt nog, ook hoe je de wagons verzwaard en ook hoe je een rijtuig omkeerd.
Ook wil ik de motorwagens gaan aanpakken, nu zijn er maar 2 assen aangedreven, ik wil er 4 asen aandrijving inbouwen. Genoeg te doen dus.
Ruudns,
Een rolletje desoldeerlint kost rond de 1,35 euro en er zit ruim 3 meter op.
Veerdruk te laag? druppie soldeertin erin en het lint wordt harder en kan veren.
Groeten Richard.
-
Nog zat werk te doen lees ik wel.
Succes, we lezen de voorruitgang hier wel. (y)
-
Piko ICE-3 rijtuig omdraaien, maar de stekkers moeten wel overeen blijven komen met de rest van de trein.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300536a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300536a.jpg)
Schroef de 2 schroeven die bij de draaistel uitsparingen zitten los en houdt met de eene hand de kap vast en trek voorzichtig aan het draaistel, de bodemplaat en de kap scheiden zich.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300537_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300537_1.jpg)
Het interieur zit met 4 haakjes aan de bodemplaat vast geklikt, even voorzichtig de bodemplaat bij het haakje uitbuigen en het interieur komt los.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300538.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300538.jpg)
Doe dit ook aan de andere kant en het interieur komt los.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300539.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300539.jpg)
Haal nu het veertjes los, let op het springt snel weg.
Om te voorkomen dat het veertje wegspringt, kunt U er nu een draadje garen door heen doen en knoopt U de eindjes aan elkaar, springt het veertje weg is het zo weeg terug gevonden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300542.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300542.jpg)
Nu kunnen de koppelingen eruit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300543.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300543.jpg)
Beweeg de koppeling naar een hoek daar is de uitsparing het grootst en komt de koppeling het makkelijkste eruit, doe dit ook aan de andere zijde.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300544.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300544.jpg)
Nu is het interieur met de bedrading geheel los van de bodemplaat, draai nu het interieur met de bedrading, 180’ om. (dus niet op z`n kop maar links naar rechts en rechts naar links).
Nu kunnen we het rijtuig weer in elkaar gaan zetten:
Maar dat bespreek ik later, ik moet nu weg voor een storing, dat heb je met storingsdienst.
-
Aller eerst alleen de bodemplaat met de draaistellen 180 graden omdraaien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300543a_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300543a_1.jpg)
Nu weer de koppelingen door de koppelgaten steken en voorzichtig plat drukken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300542a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300542a.jpg)
De koppeling op de plaats houden en het veertje terug plaatsen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300546.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300546.jpg)
Als U geen fijn punt tangetje heb om het veertje terug te plaatsen.
Kan U het ook met een pincet doen.
Bang dat het veertje onvindbaar weg springt tijdens de montage, rijg er een draadje garen doorheen en knoop de eindjes aan elkaar, het draadje met veertje is makkelijk terug tevinden.
Als het veertje dan op z`n plaats zit knoopje doorknippen en draadje voorzichtig verwijderen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300540a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300540a.jpg)
Veertje zit er weer mooi in.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300538a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300538a.jpg)
Nu kan het interieur er weer terug op z`n plek.
Nu kan ook het rijtuig verzwaard worden, of het interieur schilderen en/of voorzien van poppetjes en binnenverlichting.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300552.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300552.jpg)
Nu kan het rijtuig weer dicht, vergeet de schroeven niet.
Volgende hoofstuk: Rijtuigen verzwaren.
-
Hoe een rijtuig open moet staat hier boven beschreven (pagina 1)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300536_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300536_1.jpg)
Nu ga ik laten zien hoe je een rijtuig verzwaard.
Wil U ook van deze plaatje hebben mail mij dan even via `n PB.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300547.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300547.jpg)
Leg het smalle plaatje klem tussen de nokjes op de bodem van het rijtuig.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300548.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300548.jpg)
Even goed aandrukken zodat het goed klem zit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300549_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300549_1.jpg)
Leg nu de brede plaat er bovenop.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300550.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300550.jpg)
Nu kan het interieur er weer in geklikt worden.
Voor het mooie kan U uw rijtuig interieur nog schilderen en voor zien van poppetjes en binnenverlichting.
Wilt U dit niet, kan het rijtuig weer dicht.
Vergeet niet de schroeven er weer in te draaien.
Volgende hoofdstuk; Motorwagen ombouwen naar 4 aangedreven assen.
-
Haal de aangedreven draaistellen los van de rijtuigbak.
Ik beschrijf de ombouw van 1 draaistel.
Nodig;
een extra aangedreven as artikel nummer: 57194-34 (€ 4,86 ex. Btw*).
en een as met wormwiel artikel nummer: 57194-32 (€ 6,36 ex. Btw*).
Is bestellen bij de heer W. Wolters van Scaletrading in Apeldoorn, (binnen 3 dagen in huis).
(*Prijspeil oktober 2011.)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300610.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300610.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300558.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300558.jpg)
Het sluitplaatje is er nu af, zit vast op elke hoek met een haakje aan het draaistel frame.
Nu de beide assen verwijderen, en ook de as met het wormwiel
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300613.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300613.jpg)
Haal nu 1 as met wormwiel helemaal uit elkaar, en van de andere alleen de messing eind bus eraf.
Alles gaat er vrij gemakkelijk af alleen de worm niet, op de as zitten groeven in langs richting, op deze groeven zit de worm geperst.
Door de as stevig vast te pakken met een waterpomptang, of griptang, is het mogelijk om met een andere tang, liefste een punt tang de worm eraf te wrikken, pak de worm NIET vast met een tang, dan word de worm beschadigd en kunt U een nieuwe bestellen. ;D
Nog mooier is het als U een poelie trekkertje heb, (toch nog iets voor m`n verlanglijst van Sinterklaas gevonden).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300617.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300617.jpg)
Als alles gelukt is heeft U nu dit:
Waar alleen de messingbus afgehaald is kan nu de worm op, nog niet vastlijmen!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300618.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300618.jpg)
Even goed passen, draai de as een paar keer rond, druk tegen het zwarte rondsel loopt de worm nu vrij? Dan zit de worm goed. Nu kan de worm vast gelijmd worden met bijvoorbeeld secondelijm.
Lijm alleen smeren in het gat van de worm.
Wel goed laten drogen en daarna de lijmresten verwijderen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300619.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300619.jpg)
Even een paar drupjes SKF kogellagervet op de wormen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300620.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300620.jpg)
De assen weer terug op hun plek.
Let op dat de lagerringen goed op de juiste plek zitten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300622.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300622.jpg)
Dit kan de reserve onderdelenbak in.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300621.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300621.jpg)
Draaistel weer netjes afgesloten met het deksel.
Resultaat: Een bere sterk truckstel, (y) is nu de motor niet te licht? ???
Ja dus, tijd voor de inbouw van een GM&S Roco vervangings motor.
33x18 en lekker sterk, komt door het getrodeerde anker en ook een
stuk stiller dan dat oude speelgoed motortje. Ja ik weet het Piko is ook
speelgoed, maar je weet wat ik bedoel. ;)
Volgende hoofdstuk: motor vervanging,
(kan nog even duren, ben er nog volop mee bezig).
-
mooi draadje dit , ik heb er ook nog een liggen die ik eens moet opknappen , en hier staan dus bruikbare tips (y)
groet stefan ;)
-
Duidelijke en goede uitleg in je draadje Richard. (y)
Laat maar komen je uitleg over de in te bouwen nieuwe motor.
-
Dion,
Zoek de verschillen: de onderste is van Piko.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ICE_3_motoren.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ICE_3_motoren.jpg)
Groeten Richard
-
Door de foto is het verschil erg duidelijk.
Sta je soms niet altijd goed bij stil dat dit onderdeel erg belangrijk is en niet alleen het uiterlijk van het model.
-
Eerst nog wat anders:
Ik heb de tussen rijtuigbakken onderling vergeleken:
- De 1e klas of een 2e klas rijtuigen vergelijk zie je het enige verschil dat er een 1 of een 2 voor de klasse aanduiding op staat en een ander nummer voor de rijtuig bak.
- Maar ook tussen een klasse bakken en het bitro rijtuig zitten veel overeenkomsten:
De draaistellen komen uit de zelfde mal, de klasse rijtuig draaistellen zijn gemakkelijk omtebouwen naar aangedreven draaistellen. - Ook de bodem platen zijn allen gelijk, ze hebben allemaal de gaten waar de kardanas door heen kan.
- Alle bodemplaten hebben nokken waar je het gewicht op vast kan schroeven waar de motor in opgesloten zit. (Je kan deze nokken ook prima gebruiken om er een gewicht in aan te brengen bij de klasse rijtuigen. Als je een extra rijtuig koopt, zit er dus geen gewicht in, reden dat er nog al eens ontspoorde bij mij. Het enige metaal wat er aan zit zijn de wielen,de pantograaf, de bedrading, de stekkers van de koppelingen en het koppelingsveertje.)
Voor de rest zijn de kappen verschillend, maar de onderzijde die in de bodemplaat connect, past maar op 1 manier. zie de foto`s.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300533.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300533.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300535.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300535.jpg)
Om nu meteen m`n bistro rijtuig naar de :-X te helpen heb ik eerst het plan op gevat om een klasse rijtuig aan te passen.
Ik wil tenslotte ook verlichting inbouwen en interieur in het rijtuig zoveel mogelijk behouden.
Het klasse rijtuig heb ik toch liggen omdat ik al een bistro rijtuig heb aangepast met een pantograaf erop. Alleen geen foto reportage van gemaakt, om in dit draadje verslag van te doen. (Komt nog).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0519.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0519.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0520.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0520.jpg)
Eerst eens goed kijken naar het interieur van een bistro rijtuig, (zie foto`s boven), daarvoor is er ruimte gemaakt voor een extra gewicht onder de interieur plaat, de vloer zit een stuk hoger, (Met een enorm blokgewicht op de plaats van de dichte wand in het bistro rijtuig).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0521.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0521.jpg)
Om hier voor een interieur deel 1e of 2e klas pas te maken heb ik eerst een strip Evergreen in het gangpad gelijmd.
Omdat ik geen rond vliegende banken wil hebben als ik de bodem er (op m`n werk) onderuit vrees op de vreesbank.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0522.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0522.jpg)
Redelijk gelukt toch?
Later ga ik passen welke banken er als nog uit moeten om ruimte te maken voor de motor, vliegwiel en aandrijving.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0532.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0532.jpg)
Nu eerst de motor inpassen in het bodemgewicht, ook hier voor moeten enkele ribben in het gewicht plaats maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0560.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0560.jpg)
Ook nu weer op m`n werk even met de vreesbank aan het stoeien geweest.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0564.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0564.jpg)
De motor zit er nu in, ligt nog los, de motor as is iets te lang, aan beide zijdes.
De lengte die werkelijk nodig is, is 5mm buiten het lager.
Gebruik een doorslijpschijfje in je dremel of Proxxon, de as is knoeperhard!
Zet wel even een veiligheid bril op, en houdt de as vast met een tang aan de andere zijde van de motor, zo voorkom je dat de as gaat draaien en je motor elektrisch doorbrand!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0568.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0568.jpg)
Als de moror mooi past en het vliegwiel kan vrij rond draaien, zet dan je motor vast.
Ik heb het gedaan met dikke dubbelzijdige tape, redelijk makkelijk corrigeerbaar en dempt het geluid ook nog.
Kan ook met sileconen kit, dempt het geluid ook goed, maar had ik even niet voorhanden.
Nu is het tijd om de kardan assen op lengte te maken.
Nodig; krimpkous, kniptang, vijltje en seconde lijm.
knip je te lange kardanas in 2 gelijke delen.
Zet eerst je rijtuig op een stuk rechte rail.
Steek beide helften in de kardan koppelingen zie foto.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0574.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0574.jpg)
Nu zie je meteen hoeveel je kardanas te lang is.
Maak nu de as precies pas.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0575.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0575.jpg)
Smeer nu 1 deel in met secondelijm en doe er een stukje krimpkous voor de helft overheen, steek nu ook de andere helft met wat lijm aander andere zijde in het krimpkous, krimp de krimpkous voorzichtig met een soldeerbout, zorg ervoor dat je kardanas niet smelt!!!! :o
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0578.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0578.jpg)
Dit als resultaat. Bij het plaatsten van de kardanas wel even het draaistel los halen. (y)
Mocht het zo zijn dat de kardanas te kort is geworden, blijkt bij test draaien van de motor en het bewegen van het draaistel, (komt er dan uit,) de kardankoppeling aan de motor zijde iets van de motoras bewegen richting van het draaistel. (Te lang kan bijna niet). ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0587.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0587.jpg)
Doe dit nogmaals voor de andere zijde.
Nu kan het interieur gepast worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0588.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0588.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0590.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0590.jpg)
Al afgetekend welke stoelen eruit moeten.
Wordt vervolgd.
-
Vandaag een setje plaatjes bij je gehaald. Heb vanavond lekker wat doen. Leuk draadje met enorm veel goede tips. Ga het zeker volgen.
---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=51.883867,4.217418
-
Hallo Richard
Ik heb indertijd alle ramen er ook nog uitgehaald en de tussenstijlen zwart geverfd. Die tip stond in een modeltijdschrift. Ging allemaal erg makkelijk en zag er heel erg goed uit. Effect zie je dus echt wel.
Groeten
Bas
-
Goeie tip trouwens, (y) ik zag dat het witte kunststof door scheen met de binnenverlichting aan in het donker.
Groeten Richard.
-
Ombouw draadje ligt al even stil omdat ik bezig ben met de inbouw van m`n ringvaartspoorbrug op module, in m`n baan, treinen kunnen nu ook niet rijden dus ook niet testen
Sorry voor de overlast, maar ik ben nog lang niet klaar met de ombouw van m`n ICE-3`en en dat wil ik allemaal nog beschrijven.
Bouw draadje van de ringvaartspoorbrug kunt U vinden via de volgende link:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,43310.0.html
-
Vandaag maar weer eens verder gegaan met de 2e klas motorwagen, deze komt direct achter het stuurstandrijtuig. Op zolder is het nu veel te heet èn buiten in de achtertuin in de schaduw is het redelijk te doen.
Met de modulebak kan ik ook niet verder, want ik zoek nog enkele belangrijke details, daarvoor heb ik een afspraak met m'n neef voor een bezoek op de brug.
En omdat ik toch zin heb om iets nuttig te doen, dan voor Pampus in de zon te gaan liggen, waar ik een gruwelijke hekel aan heb, heb ik het Piko ICE-3 project maar weer opgepakt.
Foto's + verslagje volgen vanavond.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1259.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1259.jpg)
Nog maals passen, past net niet., interieur zat verkeerdt om.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1264.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1264.jpg)
Eerst het gat voor de motor tussen de banken wat groter gemaakt, het paste wel maar met de bedradig erin net weer niet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1266.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1266.jpg)
Bedrading netjes onder de banken door, althans wat er nog van over is... 8)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1268.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1268.jpg)
De eene zijde,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1269.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1269.jpg)
En de andere zijde, alles past mooi, de decoder aansluiting zit ook al aan de bedrading vast gesoldeert en nu wordt het interieur in de voor mij juiste kleuren gebracht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1270.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1270.jpg)
Nu zit er ook de bevolking er in en de motor zie je bijna niet meer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1273.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1273.jpg)
Nogb even een foto van boven.
(Wat naast het rijtuig ligt, zijn de geamputeerde armen en benen, ledematen die in de weg zaten).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1267.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1267.jpg)
De kap zonder ruiten, omdat de kap licht door laat wordt de binnenzijde wit geschilderd en ik geen verf op de ruiten wil, zijn die eruit gehaald.
Wordt vervolgd.
-
Ziet er netjes uit. (y)
-
Hey Dion, dank je wel!
Even een test tussen door, ik heb even gepast met de kap weer op het rijtuig maar nog zonder ruiten,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1276.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1276.jpg)
Als je het weet zie je de motor liggen, anders kijk je er zo overheen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1277.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1277.jpg)
Nu kan je de motor zien, vergelijk maar eens.
Als straks de ruiten er ook weer in zitten, en ook de binnenverlichting* erin zit ben ook ik benieuwd naar het resultaat. (*Moet ik eerst nog bestellen, kan nog even duren dus).
Het adhesie vermogen van dit rijtuig valt me nog mee. Niet zo sterk als een Bistro rijtuig maar daar zit dan ook zo`n onwijs groot gewicht in, zodat er geen poppetjes of binnenverlichting bij kan.
Wordt vervolgd...
-
Geweldige ombouw. (y)
Zelf heb ik een 7 delige met dus in het middelste rijtuig de motor. Nu valt me op dat het geduuwde deel mooi aansluit maar het getrokken deel dus uitrekt. Maw. de koppelingafstand bij trekken neemt toe. Is hier volgens jouw eenvoudig iets aan te doen?
Allie
-
Bij duwen druk je de koppelingen in elkaar en bij trekken trek je ze uitelkaar, om een kortkoppeling soepel z'n werk te laten doen is er ruimte nodig, die wordt nu gevult, positief en negatief.
De enige manier is gaan expirimenteren met het veertje. Ben bang dat het niet gaat lukken ivm de ruimte die een sterkere veer nodig heeft. Een sterkere veer wordt vanzelf groter en die ruimte moet je dan maken. Freeswerk dus.
Ik heb daar geen ervaring mee.
Succes
-
Ik ben zo benieuwd naar hoe je de binnenverlichting ingebouwd hebt. Heb je daar een voorbeeldje van?
-
Vandaag even test gereden op de nieuwe baan, het treinstel loopt regelmatig uit de rail, dat kan diverse redenen hebben:
- De rail ligt er belabbert bij, (klopt helaas)
- Er zitten te veel onregelmatigheden in de bochten waardoor de koppelingen wrijving geven en de wielen ontsporen
- De rijtuigen zijn nog niet zwaar genoeg
Aan de nieuwe (2e klas) motorwagen zal het niet liggen, die trekt met de vier assen aangedreven in z`n eentje ruim 1,5 treinstel de helling op, en is nog niet eens even zwaar als de 2 assen aangedreven originele bistro rijtuig waar van de fabriek uit de motor is in gebouwd.
Als treinstel in de rail blijft komt er een filmpje op jijbuis, (maar dat kan nog even duren ::) ).
-
Nu is het tijd om de kardan assen op lengte te maken.
Nodig; krimpkous, kniptang, vijltje en seconde lijm.
knip je te lange kardanas in 2 gelijke delen.
Zet eerst je rijtuig op een stuk rechte rail.
Steek beide helften in de kardan koppelingen zie foto.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0574.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0574.jpg)
Nu zie je meteen hoeveel je kardanas te lang is.
Maak nu de as precies pas.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0575.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0575.jpg)
Smeer nu 1 deel in met secondelijm en doe er een stukje krimpkous voor de helft overheen, steek nu ook de andere helft met wat lijm aan de andere zijde in het krimpkous, krimp de krimpkous voorzichtig met een soldeerbout, zorg ervoor dat je kardan as niet smelt!!!! :o
Beter is de krimpkous te vervangen door een stukje buis van Evergreen kunststof of een stukje modelbouw messing, wat ik later ga doen.
Reden is dat de krimpkous door de middelpunt vliegende kracht gaat buigen op de breuk van de afgeknipte kardan assen en je een hoop onaangename geluiden hoort in het rijtuig.
-
@ ronnooy de verlichting strippen zijn art.nr 205 van www.zugbeleuchtung.de welke zijn voorzien van een extra zware anti knipper elko. (220uF)
Hoe ik die binnen verlichting inbouw:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0456_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0456_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0457.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0457.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0458.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0458.jpg)
De lichtstrip in het dak vast zetten met dubbelzijdig foam tape.
Aansluiten aan de continue voeding* die door de gehele trein loopt.
* om je decoder van stroom te voorzien.
Dit heeft ook nog een ander voordeel, als de treinstel stil valt en het licht gaat in een rijtuig uit weet je direct waar je probleem zit. Daarom is het misschien slim om beide koprijtuigen stroom te laten opnemen uit de rail.
-
Extra zware elko? Niet echt, eerder een gigantisch ding. Zou je aanraden om een mooi klein type te zoeken. 100 uf is al ruim voldoende.
-
Extra zware elko? Niet echt, eerder een gigantisch ding. Zou je aanraden om een mooi klein type te zoeken. 100 uf is al ruim voldoende.
Helaas de 100uF is niet voldoende, de verlichting dooft in mijn ogen te snel.
Van de week tests uit gevoerd met een 8 wagen trein, een 2e klas rijtuig voorzien van 4 aangedreven assen en een Mashima motor en alleen een onder gewicht uit het bistro rijtuig.
Wel elk rijtuig voorzien van een groot en een klein gewicht van eigen makelij en een bistro rijtuig als dummy, (ook voorzien van een groot en een klein gewicht van eigen makelij).
Maar deze 1e omgebouwde set rijd heel mooi, kan zelfs kruipen, de maximale snelheid ligt zo rond de 250km/u maar ook dat is ruim voldoende voor m`n modelbaan.
Hier kan je de set o.a. zien rijden:
https://www.youtube.com/watch?v=PuI7OpCy3rk
Wordt vervolgd,....
-
Helaas de 100uF is niet voldoende, de verlichting dooft in mijn ogen te snel.
In welke zin? Bij het uitschakelen of tijdens het rijden? Als bij uitschakelen: dimmen kan vaak in de decoder ingesteld worden. Als tijdens rijden: de wielen/stroomafnemers eens controleren, dan is dat meestal het probleem. Nadeel van 220uf is dat het erg grote condensators zijn vergeleken met de 100uf's, is weer lastiger te verstoppen...
Groeten,
Rauke
Verstuurd van mijn GT-S7500 met Tapatalk
-
Rauke,
DE 220uF ligt in dit geval op het balkon , maar kan ook nog weggewerkt worden onder het interieur, "in de apparaten kasten" onder het treinstel.
Van stroom afname problemen heb ik geen last meer, beide koprijtuigen nemen stroom af.
De ledstrips worden standaart geleverd met 100uF condensatoren.
-
Hallo Richard,
Voor zover ik kan zien zit je elko niet op de juiste plek aangesloten. Deze lijkt nu tussen de groene en rode draad te zitten en dat is volgens mij de voeding. Als de stroomvoorziening nu wegvalt dan zal de stroom razendsnel wegvloeien via de decoder en de motor.
De elko moet achter je brugcel geplaatst worden. De diodes in de brugcel verhinderen dat de elko ontlaadt via de voeding.
gr. Frits
-
Sorry Frits,
Mijn elko zit prima aangesloten achter de diodenbrug, doe je dat niet, zegt 'ie binnen 10 seconden boem! Ervaring mee? Ja! ;D
Probeer het maar eens...... (De zooi die eruit komt niet inademen, is zeer giftig).
En de kleur van de bedrading deert mij op dat moment niet zo.
-
Liever niet.......
Zoals ik al zei, voor zover ik het kan zien. Vreemd dat je toch last hebt van knipperende verlichting.......of had ik dat ook verkeerd gelezen.....
Verstuurd vanaf mijn HTC One X met Tapatalk
-
Hier (https://youtu.be/4U8TQm1EQSg)rijden ze dan, tijdens een test en rijdag van de BNLS modulebaan in Lelystad.
-
Hallo,
Ik hoop blokjes lood te krijgen vanuit de garage waar mijn broer werkt. Hoeveel gram doen jullie per bak? Ik rijdt de ICE 3 van piko in 4 delige uitvoering. Het koprijtuig gaat er uit in een R2 profi bocht. De restauratie/motorwagen is de 2e wagen. Alleen de voorste bak verzwaren zou oplossing moeten bieden dan toch?
Vreemde is dat hij denk ik 20 keer goed er doorheen gaat en dan weer 3 keer uit de rails loopt. Frustrerend haha.
Bedankt en Gr Hans