BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Jos op 16 September 2011, 15:58:32
-
Ik hoop dat op dit forum wel een oplossing voor mijn probleem wordt gevonden.
Wat is het probleem: als mijn nieuwe Olympische Koploper van Märklin onder besturing van Koploper moet stoppen bij een bezetmelder (massadetectie) gaat hij veel te ver door, in bochten gaat het meestal goed maar op het rechte eind stopt hij veel te laat.
Na een hele tijd zoeken kwam ik er achter dat de massadetectie niet werkte doordat de voorste (aangedreven) wielen geen contact maakte door de anti slipbandjes! Pas als het volgende draaistel op het detectie punt komt stopt hij.
Met geen een andere trein heb ik dit probleem.
Ik heb getest zonder de twee voorste antislipbandjes en dan gaat het goed maar de wielen ratelen dan over de bielzen.
Ik maak gebruik van C-rails.
Assen wisselen met die van de tussenrijtuigen gaat niet omdat de bandjes op wielen van aangedreven assen zitten. Ook alleen verwisselen van de wielen gaat niet omdat de aangedreven assen 2,5mm dik zijn en de andere assen 2,0mm zijn.
De stopsecties langer maken gaat heel moeilijk omdat alles al is voorzien van ballast.
Ik heb geen idee hoe ik dit het best kan oplossen.
Wie kan me helpen?
Met vriendelijke groet,
Jos
-
Ah, gaan we hier verder? ;D ;)
Kennelijk kan je vrij nauwkeurig meten. Meet even de doorsnede van de wieltjes en dan op zoek naar wielen met die doorsnede die op een 2,5 mm as passen. Dat kan eigenlijk niet lastig zijn, omdat Märklin van een beperkt aantal standaardwielen gebruik maakt.
Bij de Trix kon ik wielen van een tussenrijtuig zonder meer op een aangedreven as zetten, maar kennelijk zit dat bij de Märklin anders.
-
Drie dagen geleden heb ik Keuterman een mail gestuurd met de vraag of er wielen zijn zonder antislipbandjes en voor een asdiameter van 2,5mm. Helaas nog geen bericht ontvangen en daarom ga ik het anders aanpakken namelijk het stel de andere kant op te laten lopen. De sluitwagen heeft namelijk wel wielen zonder bandjes.
Aangezien ik zowel met massadetectie (voor C-rail) als met stroomdetectie (voor M-rail) werk moest de sleper naar het voorste draaistel verplaatst worden, dat gaat vrij gemakkelijk.
Nu wordt het treinstel geduwd i.p.v. getrokken en is bij mij wat gevoeliger voor ontsporingen. Op 3 plaatsen de rails wat vloeiender laten lopen en nu loopt het treinstel foutloos rond.
Met het programma Koploper loopt het nu overal goed en stopt het stel op de juiste plaatsen en gaat niet meer te ver door.
Voorlopig blijf ik het zo maar houden.
Met vriendelijke groet,
Jos
-
Inmiddels een (vind ik logisch) antwoord van Keuterman ontvangen.
---------
Helaas zijn dergelijke assen zonder antislipband niet leverbaar.
Het maken van een dergelijke wielas is evenmin mogelijk omdat de daarvoor bestemde delen niet beschikbaar zijn.
Daarnaast zou het verwijderen van de antislipbanden de trekkracht dermate negatief beïnvloeden dat wij dat geheel afraden en een ombouw met negatieve effecten zullen we dan ook niet uitvoeren.
Erop vertrouwend uw vragen hiermee te hebben beantwoord,
m.v.gr.
G. Keuterman
---------------
Ik ga dus nu verder met het 'achteruit' rijdend stel zoals hiervoor beschreven.
-
Dat werkt ook als het stel toch maar één kant op hoeft. :)
Het antwoord is in zoverre typisch dat je nog twee wielen met asb zou overhouden en de Trix Koploper wordt met maar twee wielen met asb geleverd. Als er geen al te stijle hellingen op de baan zijn, is dat ook voldoende.
En wat ik kan, kan Keutermans natuurlijk ook.