BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: everh003 op 14 September 2011, 21:13:10
-
Iedereen zegt dat de conrad wisselaandrijvingen zo makkelijk te monteren zijn, maar vanavond heb ik ruim 2u zitten prutsen om het ding goed onder de tafel te krijgen, zonder resultaat.
Het probleem is dat de wisseltongen niet goed tegen de rails aankomen.
Hoe doen jullie dit?
Het boorgat onder de biels lukt mij, maar dan onder de tafel.
De bijgeleverde schroeven van Conrad zijn flut:
- veels te kleine kop zodat je geen grip hebt
- geen zelfborend effect in hout
Ik heb het geprobeerd met tweezijdig plakband van Tesa, maar na 1 à 2 keer verplaatsen om te stellen, plakt dat ook niet meer.
Wie kan me helpen aan een degelijk stappenplan om dit voor elkaar te krijgen, ben er momenteel erg gefrusteerd van.
Jeroen
-
Ik doe het zelf als volgt:
- Het dikke Tesa-dubbelzijdigtape op de motor plakken.
- Motor één van de uiterste standen zetten, dit in tegenstelling tot de handleiding. De uitslag is groot genoeg om de wisseltongen tegen de rails te laten drukken.
- De steldraad monteren aan de motor. Zo ver mogelijk boven de aandrijving laten uitsteken. Dan zit je met het opzoeken niet direct tegen de bodem / plank aan met de tape.
- Dan plastic plakband eraf.
- Gat in biels opzoeken en draad doorsteken. Niet de bodem raken! dus niet vast plakken.
- De wisselmotor in de richting van de uiterste stand drukken. Dan komen de wisseltongen in de uiterste stand.
- Dan de motor tegen de bodem plakken.
- Testdraaien of de wissel goed wordt omgezet.
- Dan de steldraad met een (knijp)tang op maat net boven de biels afknippen.
- Testdraaien of de wissel goed wordt omgezet.
- Eventueel met twee bijgeleverde schroefjes de boel fixeren (gebruik daarvoor een bitje of schroevendraaier met zeer scherpe kruiskop). Maar dat hoeft niet. Bij mij hangen ze na 2 jaar nog steeds onder de baan...
Succes!
Groeten Ronald.
-
Jouw methode met dubbelzijdig plakband was ik inderdaad al tegengekomen, en geprobeerd toe te passen.
Maar diverse keren loshalen om te stellen heeft dus een nadelig effect.
Ik zal het proberen op de door jouw beschreven manier.
Maar duidelijk is wel dat als je de motor toch onverhoopt los moet halen je ook nieuw dubbelzijdig plakband erop moet doen.
Maar andere stappen in je plan zijn inderdaad ook zeer nuttig.
Jeroen
-
- Ik boor een gaatje in het midden van de "wisseltong stelbalkje", daar waar je het veertje ook hebt verwijderd. Dit gat ruim ik verder op met een klein boortje. Ik gebruik niet zo'n gat buiten de wissel.
- (denkbeeldige) lijn trekken onder de baan, hoe loopt de wissel. Hierdoor plaats je de motor zo recht.
- dubbelzijdig plakband er op plekken.
- motor in de middelste stand zetten.
- op je rug onder de baan gaan liggen.
- onder de baan geen licht, er boven juist wel.
- nu recht omhoog kijken. Doordat je nu licht van boven hebt kun je goed het gat in de "wisseltong" zien.
- het verenstaal door het gat drukken, let op dat je nu niet al het plakband vast drukt.
- houd de motor in de middelste stand, beweeg de wisseltong ook in het midden en houdt de motor gelijk aan de (denkbeeldige) lijn. Nu vastdrukken.
- wissel testen
- motor verder vastzetten met 2 nieuwe schroefjes uit de bouwmarkt. Het liefst een kruiskop
- het teveel aan verenstaal afknippen wat boven de wissel uitsteekt. Let op dat je niet teveel afknipt, want dan zakt het staal door het gat en kun je opnieuw beginnen.
Succes!!
-
dat het een lastig karweitje is dat klopt!!
maar er zit een goede boormal bij.
onder de wissel een gat boren van 10-12mm (volgens mij).
dan het balkje van de wissel waar de steldraad in gaat aftekenen aan de onderkant.
dan met de mal de gaatjes voorprikken met een priem.
(en daarbij helpt dus de aftekening van de wisselbalk)
schroefjes erin met een goede schroevendraaier.
steldraadje er doorheen prutsen en dan vastzetten op de wissel motor,
en bij de wissel afknippen.. klaar...
doordat er sleufgaten op de wisselmotor zitten is er altijd nog iets te stellen,
en lukt het meestal wel om een goede uitslag te krijgen van de wisseltongen.
grtjs erik
-
Dat aftekenen van de wisselbalk is wel een idee. Vaak genoeg aan het zoeken geweest om de motor in de goede hoek te krijgen.
En het wissel ligt toch al los, dus even onder de tafel houden is geen probleem.
Ik krijg weer moed om het te gaan proberen.
Jeroen
-
Om dit topic weer eens een schopje te geven.
Inmiddels hangen de wisselaandrijvingen, en gaan ze goed om.
Maar ik blijf toch problemen houden dat aan een kant de wisseltongen niet goed worden aangedrukt.
Het wissel betreft een N-spoor Peco, code 55, hele engelsman, dus twee wisseltongen.
Ik heb het veertje verwijderd, omdat anders de aandrijving het niet trok.
Voor de duidelijkheid: er hangen twee aandrijvingen onder, een voor elke wisseltong. Verbonden met het dikste stuk verenstaal uit de verpakking.
Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om proef te rijden, maar ik ben bang voor ontsporingen.
Zijn er ervaringen met deze wissel icm de Conrad aandrijving.
Jeroen
-
Heb je de veertjes uit de wissel gehaald?
-
Ik heb het veertje verwijderd, omdat anders de aandrijving het niet trok.
Ja dus.
-
Aha, ik had even snel door de draad heen gelezen maar dit gemist.
Volgende vraag; wat gebruik je om de aandrijving aan te sturen? Gelijk- of wisselstroom, welke spanning?
-
Ik gebruik wisselstroom, welke spanning kan ik nu niet even zeggen.
Ik gebruik de Wisselspanningsuitgang van een standaard Fleischmann MSF transformator.
De aandrijving op zich gaat ook goed om, keurig tot aan zijn eindstand.
Mijnidee is dat het verenstaal te zwak is om de wisseltong helemaal aan te duwen. Gaat een engels wissel zwaarder dan een gewoon wissel?
Jeroen
-
Op zich wel, maar ik heb bij een Marklin collega zulke aandrijvingen gebruikt om een C-rail Engelse wissel met 4 tongen (!) te bedienen omdat de standaard Marklin aandrijvingen het te snel opgeven. Werkt prima, maar vereist wel goed afstellen. Misschien moet je nog es goed naar de afstelling kijken?! Trouwens, bij ons op de club gebruiken ze volgens mij deze aandrijving ook voor een Peco Code 55 wissel met 4 tongen!
-
Het kan dus wel. Maar weer eens paar uurtjes besteden aan testen.
Maar ervaringstips zijn welkom
Jeroen
-
Het is gelukt.
Enkele minimieme tikjes tgen de vleugels waar het verenstaal vastzit aan de motorarm was voldoende.
Geen ontsporingen, nu nog de polarisatie van de puntstukken goed krijgen, maar dat is een kwestie van meten.
Jeroen
-
Hallo
Misschien mosterd na de maaltijd.
Ik gebruik zelf Tortoise aandrijvingen. Deze schroef ik op een los plaatje triplex iets groter dan de voet van de T.In dit plaatje 3 gaten boren. Eén voor de steldraad en voor en achter een gat van 15mm voor de bevestiging onder de baan.
Dit geheel onder de baan vast schroeven met parkertjes van 5 mm doorsnee + ring van 20mm doorsnee. Nog niet volledig vast schroeven.Dan Kun je heel gemakkelijk de fijn instelling verzorgen. Als alles klopt definitief vast schroeven.
Op dit triplex maak ik ook een grotere aansluiting voor de bedrading zodat je onder de baan niet in die kleine soldeeraansluitingen van de T. moet prutsen.
Jaap