BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Ernest op 14 September 2011, 08:59:46
-
De Modeltorque in mij mat 46 heeft een kapot tandwieltje dat natuurlijk te vervangen is.
In de catalogus van G&MS zag ik de BB units die ook geschikt zouden zijn voor mat 46.
Ik vraag me af of dat geen betere en vooral degelijker oplossing is.
Heeft iemand hier ervaring mee ?
Groet,
Ernest
-
Ja, goed in te bouwen, kan soepel rijden, maar de trekkracht is net aan voor een mat '46. In ieder geval een variant met asb nemen en eerst ervoor zorgen dat je mat '46 optimaal soepel loopt.
Zelf ben ik tot de conclusie gekomen dat de BB te duur is voor het altijd aanwezige risico dat hij het net niet goed trekt.
-
Is eigenlijk een BB om te bouwen tot 3-rail?
Met sleper onder een ander draaistel dan wel...zijn de motoraansluitingen te bereiken / wijzigen?
Groet,
Jakop
-
Ik heb ook al eens een BB unit ingebouwd in een '46 en ik vond het
geen succes, gezien er een hoop extra werk bij komt kijken.
Het draaistel moet verbouwd worden, waardoor terugbouwen naar
de originele aandrijving niet mogelijk is met een hoop extra knutselwerk
In mijn geval reed de '46 niet meer dan slecht, en moest uiteindelijk alles
uitelkaar om ook de slepers van de beide draaistellen te vervangen door
fosforbrons.
Maar dan nog, de draaistellen, het loopt allemaal niet lekker soepel en
het is dus een klus voor een BB unit om het voort te laten bewegen.
Ik heb daarvoor het treinstel ook moeten verzwaren omdat er anders
in bogen geen doorkomen aan was.
Uiteindelijk kon ik wel zeggen, doe mij maar een modeltorqe want dat is
simpel in te bouwen, en als ie, in jou geval dan toch kuren heeft kan deze
ook zo vervangen worden zonder sloop/hak en breekwerk.
Hopelijk heb je wat aan mijn ervaringen....
Ik heb overigens geen '46 meer, na het debacle heb ik deze verkocht.
Gr.
Robbert Jan.
-
Als je een Lima Mat46 hebt zou ik ook eerder voor een Modeltorque gaan, maar nog beter : gewoon een Rivarossi exemplaar kopen (en desnoods een kapwissel doen als de gewenste variant er [nog?] niet is)
De nieuwe Rivarossi aandrijving is vrijwel perfect : sterk genoeg (ook voor een viertje :) ) , stil en vrijwel onzichtbaar ingebouwd. Ik ben nu een viertje aan het bouwen en heb toch maar het extra geld uitgegeven aan een Rivarossi stel (had al 3 oude Lima stellen liggen...)
-
Dat is dus duidelijk......nieuw tandwieltje plaatsen.
Heren bedankt voor de reacties.
Ernest
-
...en wil je m echt goed laten lopen, passend draaistel van een roco-loc dr in, grote boze motor dr aan met een dardannetje en hoppa, gaan met dat hok. Kost je wel wat interieur.
-
Ja, een ouwe BR215 scoren is een goedkope en zeer effectieve optie.
-
@Floris en Henk,
Zoiets heb ik nog nooit gedaan maar ok.....eens moet de eerste keer zijn.Dat vereist (lijkt mij) wel enig hak en breekwerk toch ? Het gevaarlijkste wat ik tot nog toe heb aangedurfd is een Modeltorque in m'n Lima '46je (dapper hè) en een Mashima in m'n Roco 1000.
Een BR215 onderstel heeft dus de correcte afmetingen ?
Ik heb nog een mooie nieuwe Mashima liggen met een cardannetjes dus dat is al winst maar op Marktplaats zie ik toch al 65 euri voor een 215 staan.
Ik hou daar natuurlijk wel een tweede draaistel van over voor een mogelijke tweede exercitie.
Ernest
-
Nou ja, het is niet lastiger dan een BB inbouwen. Radstand klopt op 1 mm. Voor de prijs kun je beter op de Duitse ebay of op beurzen kijken. Op Rail eentje gevonden voor 30 euro. Dan heb je twee draaistellen en als het beestje niet te oud is, ook nog een goede motor.
-
Henk bedankt,
Ik heb net een bod van €30 op een Roco215 uitgebracht en dat is inderdaad ong. het bedrag dat het me waard is.
Mat 46 gaat maar even in de wachtkamer want ik ga wel voor de optie die jij en Floris gaven.
Groet,
Ernest
-
De BBs in mijn beide Lima mat 46 doen het prima, maar ik heb dan inderdaad alles aan zitten passen zodat het hele stel soepel liep. Ik ben een fan van aandrijvingen die niet te zien zijn door de raampjes. Als Rivarossi een groene mat 46 met reclamebanen zou maken spring ik er direct boven op. Enige nadeel wat ik zie in de BB units is het gebrek aan een vliegwiel, maar als de motorloze bak ook stroom doorgeeft dan is een vliegwiel niet echt nodig denk ik.
Groetsels
Robert
-
je kan als je de motor (gewoon zo'n dikke roco-knol) onderin de stroomlijnbak van het stel legt m nog precies onder de ramen kwijt. (had piko dus bij de hondekop ook gekund, maar dat terzijde)
-
je kan als je de motor (gewoon zo'n dikke roco-knol) onderin de stroomlijnbak van het stel legt m nog precies onder de ramen kwijt. (had piko dus bij de hondekop ook gekund, maar dat terzijde)
Ik heb ook ooit gepoogd zo'n spud van G.M.&.S. te gebruiken om (zelfs) twee gekoppelde Lima Mat 46 tweetjes voort te bewegen. Dat was geen succes; één tweetje lukt wel, maar 2 tweetjes is al teveel. Toen ik ook nog een Rivarossi Mat 46 tweetje had gekocht, heb ik 't helemaal over een ander boeg gegooid. Ik wilde alle 3 de tweetjes gekoppeld laten rijden. Maar het motortje van Rivarossi is daar niet echt geschikt voor. Ik heb toen het inwendige van de Riva Mat 46 verbouwd en er inderdaad zo'n Roco "knol" ingezet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NieuwAandrijving_2.jpg)
Trekkracht genoeg. Vervolgens heb ik uit de andere Lima Mat 46's de aandrijvingen gesloopt en er gewone wielen ingezet en de electrische doorverbinding voor de interieur- en sluitverlichting heb ik laten lopen via 4-polige koppelingen, ook van Roco.
Op deze manier heb ik 3 Mat 46 tweetjes, die perfect over de baan rijden.
Je moet alleen wel e.e.a. willen en kunnen verbouwen, want alles bij elkaar heb ik best wel het nodige aangepast.
Ik weet niet of je hier nog wat aan hebt, maar zo heb ik het aandrijving-probleem opgelost.
Met vriendelijke groet,
Peter