BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Rob Bogers op 13 September 2011, 16:09:54
-
Nu had ik op zowel mijn Twin-center en mijn eerste (Twin-Booster 6807) een Piko transformator type 55007 aangesloten. Nu ben ik bijna zover om mijn tweede en derde booster aan te sluiten en was op zoek naar nog twee Piko trafo's maar naar nu blijkt zijn deze niet meer nieuw te koop, dus ik moet omzien naar een alternatief maar men zegt dat je bij gebruik van deze boosters je moet houden aan hetzelfde type trafo maar ja als ze niet meer te koop zijn.
Is de vergelijkbare transformator van Uhlenbrock een goed alternatief (UH20075) alleen hij is 15 Volt en 70 VA en de trafo's van Piko (lees ik op de behuizing) zijn 16 Volt 72 VA, het is nauwelijks de moeite maar ik vraag het toch maar even aan de kenners.
Groet,
Rob
-
Hoi Rob,
Conrad had altijd die bewuste trafo in het sortiment. Helaas is die niet meer leverbaar.
http://Dit is alternatief (http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=404289)
Grtzz,
Karst
-
Dat is niet zo mooi Karst maar dat was niet mijn vraag geloof ik. Ik hoop niet dat er nu allemaal alternatieven worden opgesomd die niet meer leverbaar zijn. De Uhlenbrock trafo is nog ruim voorradig maar kan ik hem gebruiken voor het doel zoals ik beschreef in mijn oorspronkelijke vraag?
Rob
-
Ah... ;D :-[
Vraag gemist ;)
Door het spanningsverschil, kun je problemen krijgen op de overgangen tussen booster secties. Maar... als ik het wel heb, zit er in de Twinbooster een mogelijkheid om hem op 'N' in te stellen ( dipswitch 4) ( net als het Twin-Center ). Dan zou de booster voor de correcte baanspanning moeten zorgen.
Grtzz,
Karst
-
Dat begrijp ik niet helemaal Karst. Het spanningsverschil is 1 Volt, immers de Piko gaf 16 en de Uhlenbrock 15 Volt. Als ik de dip-switch op aan zet dan is de spanning begrensd tot 18 Volt en bij off is de maximale spanning 24 Volt of zoals er staat geen begrenzing. Welke spanning is dan de correcte baanspanning als de trafo maar 16 of bij Uhlenbrock 15 Volt is en dan blijft nog steeds mijn oorspronkelijke vraag, kan ik die trafo van Uhlenbrock aankopen of niet?
Rob
-
Hoi,
Een 16 volt trafo geeft gelijkgericht 1.4 maal de ingaande wisselspanning af. Kennlijk zit er in de booster dus een stabilisatie schakeling die er max 18V van maakt. In dat geval is het 1V spanningsverschil niet erg.
Als die stabilisatie uitgeschakeld is, zie je dus het verschil direct terug op de rails.
Persoonlijk antwoord: Ik zou het niet doen ( als je geen 'N' gebruikt ) . Alle boosters op gelijke ingangsspanning, maar tja, da's mijn keus ;)
Grtzz,
Karst
-
Dus alle Piko trafo's vervangen door andere gelijke, dat is geen leuke optie als ik de kosten eens bekijk. Dat is dan 240 Euro vanwege 1 Volt spanningsverschil. en dan zit ik nog met die Piko's van elk 70 Euro.
Rob
-
http://www.anw-modeltreinen.nl/pk_transformatoren.htm geprobeerd?
En het Conrad alternatief van Karst is toch ook 16V dus wat is dan je probleem?
Gr, Ben.
-
Dat die niet meer leverbaar is, dat schreef Karst al, en AnW heeft de betreffende trafo niet meer anders had ik er wel een paar besteld.
Sorry ik zie nu pas welke trafo Karst bedoelde, en ja hij is leverbaar. Hoeraa!!! Opgelost.
Rob
-
Rob,
Het 'origineel' is niet meer leverbaar.
Het, klikbare, alternatief zelfs direct leverbaar ;)
Grtzz,
Karst