BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Dennis op 12 September 2011, 22:06:13
-
Onderstaand mijn samenstelling van de D407 in 1983
Bm SBB LS47217
Bm SBB LS47217
Bm SBB LS47216
Am SBB LS47216
Bm DB
Bm DB
BDms DB
Dms DB
BKDM NS Artitec 2015601
Volgens mij klopt de model vertaling aardig.
Nu hoor ik dat graag als dat niet zo is (y)
Voor de duitse rijtuigen zoek ik eigenlijk Roco modellen.
Alle aangekondigde LS modellen heb ik al nodig voor andere samenstellingen ;)
De Dms heb ik al van roco, zal eens uitzoeken of ik daar nog andere nummers van kan krijgen.
Grtn,
Dennis
-
BD+D? Dat betekent 1½ bagagerijtuig... waar was dat goed voor?
-
Hallo Dennis,
Heb je ook foto,s van het stammetje?
Is mischien leuk om te zien.
Gr Arnout.
-
Hi Dennis,
Heb je de ZPAR van deze trein of heb je m van een foto? Leuk om de SBB UIC-X in een andere trein als de Loreley eens in te zetten.
dirkjan
-
BD+D? Dat betekent 1½ bagagerijtuig... waar was dat goed voor?
Daar zeg je me wat.
Ik heb werkelijk geen idee, heb de samenstelling van een VRM.
Nu ziek ik dat de BDms in een gearceerd rechthoekje staat.
Ga ervan uit dat er 1 van de twee in zat.
Hallo Dennis,
Heb je ook foto,s van het stammetje?
Is mischien leuk om te zien.
Gr Arnout.
Helaas geen foto van deze samenstelling.
Er staat een 407 in het boek jaren 80 bij de ns in kleur op blz 130.
Grtn,
Dennis
-
Hi Dennis,
Heb je de ZPAR van deze trein of heb je m van een foto? Leuk om de SBB UIC-X in een andere trein als de Loreley eens in te zetten.
dirkjan
Je bericht was net iets sneller als mijn bovenstaand antwoord ;D
Grtn,
Dennis
-
Nu zie ik dat de BDms in een gearceerd rechthoekje staat.
Ga ervan uit dat er 1 van de twee in zat.
Er staat een 407 in het boek jaren 80 bij de ns in kleur op blz 130.
Op de bewuste foto een BD. 20 augustus was een zaterdag, kennelijk in het weekend een iets ingekorte samenstelling t.o.v. jouw opsomming:
Bm SBB LS47217
Bm SBB LS47216
Am SBB LS47216
Bm DB
Bm DB
BDms DB
BKDM NS Artitec 2015601
Een ICR BKD van Artitec? Interessant... ;D
-
Zie mail ;D
Zelf denk ik dat er in 1983 nog weinig BKD`s ICR beschikbaar waren.
Grtn,
Dennis
-
Na het bestuderen van de foto in het boek kwam ik tot de conclusie dat eerste twee wagens geen Bm `tjes zijn maar Bcm`tjes.
Van de week heb ik bij mijn leverancier set 47 216 aangeschaft, een Am en een Bm.
En set 46 217, Bcm en nog een Bcm.
Tevens van de week bij Remco een Noordzee express aangeschaft.
Deze samenstelling is op 1 rijtuig na precies goed om de Rheinexpress af te maken.
Dus zolang mijn extra rijtuigen voor de rhein nog niet binnen zijn mogen de rijtuigen van de Noordzee die plaats innemen. (y)
Mijn samenstelling is nu als volgt;
Bcm SBB LS47217
Bcm SBB LS47217
Bm SBB LS47216
Am SBB LS47216
Bm DB Roco 44746
Bm DB Roco 44746 (ander bedrijfs nummer als bovenstaand model)
BDms DB Roco44749
BKDM NS Artitec 2015601 (Als ik ooit een LS ICR BKD vindt wordt deze vervangen)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03185_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03185_2.jpg)
Onverwacht erg snel een trein compleet, ook wel eens leuk ;D
Grtn,
Dennis
-
Kijk, top die foto, daar heb ik wat aan.
(y)
copy.
-
Kijk, top die foto, daar heb ik wat aan.
(y)
copy.
Had dat Woensdag even gezegt, dan had ik heb woensdag avond al geplaatst (y)
Zal wel een aardige zoektocht worden naar de Roco Bm`tjes.
Die schijnen redelijk zeldzaam te zijn.
Grtn,
Dennis
-
Ach, je hebt zo je contactjes ;D
-
En wij maar zoeken ;)
-
Waarschijnlijk gaan er bij mij een paar uit binnenkort, u hoort nog van ons!
Ik denk dat de RD wel kan, hij zat ook wel eens achterop de Loreley, dus dat moet kunnen...
-
Ik denk dat de RD wel kan, hij zat ook wel eens achterop de Loreley, dus dat moet kunnen...
Hij heeft toch ook nog tot 1984 meegereden in de Noordzee.
Grtn,
Dennis
-
In een goede Noordzee zit géén RD... ;D
-
In een goede Noordzee zit géén RD... ;D
Leg uit ???
-
Voor Frank is alleen een Noordzee uit 1974 een echte Noordzee 8)
dirkjan
-
Zoiets ja, en dan alleen op het Duitse deel (Hgl-OS) dus met DB 220 + 6x Gruppe 53, de RD achterlatend in Hgl...
-
Had dat Woensdag even gezegt, dan had ik heb woensdag avond al geplaatst (y)
Zal wel een aardige zoektocht worden naar de Roco Bm`tjes.
Die schijnen redelijk zeldzaam te zijn.
Grtn,
Dennis
Ik heb hem, twee zelfs ;D
-
Ik heb nog eens naar het plaatje van de Rhein Express (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?31,5362934) en de foto in de 80er jaren van de NS in kleur gekeken. Ik ben ervan overtuigd, dat de twee tweede klas SBB wagens toch echt Bm's zijn, niet Bcm. De Bcm werden uiterlijk 1978 blauw geschilderd, dus komen niet in aanmerking om on het groen in deze trein te staan. Bovendien hadden ze onder de eerste brede ruiten het opschrift couchette staan.
Scheelt mij weer, want dan hoef ik geen Bcm's te kopen :)
Weet iemand of de SBB Bcm in Nederland reden ein 70, begin 80?
dirkjan
-
@Dirkjan,
Maar op de foto in het boek (jaren 80 bij ns in kleur) tel ik toch echt 11 ramen?
Terwijl de LS Bm er 12 heeft, of is er ook een 11 ramer Bm?
Grtn,
Dennis
-
Er waren 220 Bm11, 100 Bm12 en 50 Bcm
dirkjan
-
Dus dan zal ik set 47 219 aan moeten schaffen :'(
Zit ik weer met een WRm, of is die in een andere NL trein te gebruiken?
Het liefst in combinatie met twee Bcm`s ;D
Grtn,
Dennis
-
Nee, de WRm reed niet in NL. Je kunt ook de oranje of de Bm met nieuwe opschriften nemen voor 1982.
dirkjan
-
Als variatie op de Rheinexpress van 1983 heb ik eens naar die van 1977 gekeken. Hier de links naar de samenstellingen van de trein in de zomer van 1977 en de winter van 1977/78. Ik heb daarbij de wagens in model er gelijk bij gezet. Het is nog een work in progress, dus opmerkingen zijn welkom. Is er interesse aan meer van dit soort samenstellingen?
Zomer:
(http://www.nh-finescale.nl/bnls-images/D215-1977zo.jpg) (http://www.nh-finescale.nl/bnls-images/D215-1977zo.jpg)
Winter:
(http://www.nh-finescale.nl/bnls-images/D215-1977wi.jpg) (http://www.nh-finescale.nl/bnls-images/D215-1977wi.jpg)
Klik op de plaatjes voor een groter beeld
dirkjan
-
Fraaie plaatjes! Een tip : 1977 was net het eerste jaar dat er botsneuzen kwamen... ik denk dat een blauwe of geel-grijze A-sein 1100 zonder neus beter past.
-
Prachtig! Ga vooral zo door.
Groet,
Ruud
-
Inderdaad Dirkjan, mooi gedaan!
Goed met al die nummers.
Erich
-
Is er interesse aan meer van dit soort samenstellingen?
Is de paus katholiek?
-
Heel erg gaaf Dirkjan.
Ik heb ze gelijk opgeslagen (y) Ga zo door helemaal super (y)
Groet,
Ron
-
Is er interesse aan meer van dit soort samenstellingen?
Absoluut! Dit heb je erg mooi gedaan. Helemaal top! (y)
mvg,
Gert
-
Zeker,
Goed bezig.
en met de jaartallen zit je zeker goed.
dave
-
Wie VRMs heeft, ongeacht jaartallen, ik kan deze gebruiken om andere treinen op deze wijze samen te stellen.
dirkjan
-
Fraai werk hoor! Dit kan een prachtig naslagwerk zijn voor onze toekomstige (model)spoorvrienden die al helemaal niet meer weten wat een VRM is......
Jeroen
-
Mijn samenstelling is nu als volgt;
Bm SBB LS47220
Bm SBB LS47220
Bm SBB LS47216
Am SBB LS47216
Bm DB Roco 44746
Bm DB Roco 44746 (ander bedrijfs nummer als bovenstaand model)
BDms DB ADE B-3003
BKDM NS Artitec 2015601 (Als ik ooit een LS ICR BKD vindt wordt deze vervangen)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03420.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03420.jpg)
Hij is iets gewijzigd,als het goed is is hij nu goed (y)
Grtn,
Dennis
-
In het boek Het grensbaanvak Venlo-Kaldenkirchen staan 2 foto's van de Rhein Expres. Op blz. 44 staat een foto met de samenstelling uit de winterdienst 1982/83, waarbij de ICR BKD achterblijft te Venlo.
Op blz. 25 staat een prachtige plaat van de Rhein Expres uit de zomerdienst van 1979 (toen reed de trein nog naar Innsbruck) met als restauratierijtuig een Schürzenwagen. Op de website "Bundesbahnzeit" http://www.bundesbahnzeit.de/page.php?id=E10.1%20-%20DIE%20Schnellzuglok (http://www.bundesbahnzeit.de/page.php?id=E10.1%20-%20DIE%20Schnellzuglok) (scrollen naar foto 21) staat ook een foto van de Rhein Expres (winterdienst 1975/76) met een Schürzenwagen als restauratierijtuig.
Nu mijn vraag: heeft iemand foto's van de Rhein Expres (en meer specifiek het restauratierijtuig) uit 1977/78?
-
Ik heb ook een vraag over die restauratiewagen aan de kenners hier, met name Dirk Jan. Ik heb onlangs een geel-blauw ex-Apfelpfeil NS restauratierijtuig als verbouwd door Mispoes gekocht. Niet het buffetrijtuig dus, maar die met de lampjes op de tafels. Erg mooi ding.
Mijn eigen belangrijkste herinnering aan deze rijtuigen is dat ik ze een aantal keer medio jaren '80 aan het begin van de avond in Eindhoven zag doorkomen. Sta je als gewone reiziger op het perron naast die jaloersmakende tafels met lichtjes, etc. Ik probeer nu met spoorboekjes uit die tijd te reconstrueren welke trein dat geweest kan zijn, maar ik kom er slecht uit. Als ik de gelegenheden reconstrueer, zou het ca. 19:30 moeten zijn geweest, in de periode 1983-1987. In mijn herinnering waren het treinen richting Rotterdam, maar het kan ook richting Venlo of Maastricht zijn geweest. Geen van deze rijrichtingen geeft echter een duidelijke resultaat. Het dichtst in de buurt komt de Rhein Express, onderwerp van dit draadje. Ik vind dan bv. de Rhein Express die in de dienstregeling '84-85 om 20:28 uit Eindhoven richting Dordrecht vertrok. Maar dat is een uur later dan met mijn herinnering verenigbaar is (we waren op weg naar een concert dat altijd om 20:15 begon). In de andere richting vind ik om 21:24 een Brittannia express richting Venlo. Als die te laat was, zou ik die na afloop op de terugweg gezien kunnen hebben, maar ook dat is niet wat ik me herinner wat betreft die restauratiewagens.
In het spoorboekje '85-86 vind ik wel een IC 414 Koeln-Hoek van Holland die om 20:05 in Eindhoven stopt, met de aantekening Rhein Express. Dat zou qua tijdstip krap kunnen. Had die zo'n restauratiewagen?
Iemand een ander idee in welke trein die restauratiewagens door Eindhoven kwamen rond die tijd in die periode? Misschien toch een reisbureautrein?
-
Dat was dan inderdaad een vakantietrein, met (vanuit Den Bosch) of zonder (uit Den Haag) autotransporters. De tijden weet ik niet, aangezien ik van die treinen geen dienstregelingen heb.
dirkjan
-
Op 10 augustus 1984 heb ik een vakantietrein opgewacht bij Susteren zo rond de klok van vijf. Volgens omloop zou (alleen op vrijdag) een 1500 die trein moeten aanvoeren die daarna voor onderhoud de lijnwerkplaats Mt indook. De omloop klopte wat dat betreft want de 1502 stond er voor. In de trein o.a. het geel/blauwe restauratierijtuig. De gemaakte foto zwerft ergens rond op het forum.
-
OK, dank beiden!
Die foto van Mispoes is deze:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img434.jpg)
Nuttige foto. Voor de trein die ik bedoel lijkt het wel wat vroeg. Weet iemand welke trein dit was?
Klopt het dat ik hier achter de loc een eerst een slaaprijtuig type MU zie en dan een T2S?
-
Een buitenlandspoorboekje van die tijd heb ik niet, wel één uit 1988 en als de tijden overeenkomen zou het om de Costa Expres (9271) kunnen gaan die om 16.50* uur te Mt aankomt en van Ht naar Narbonne gaat.
T2S dacht ik niet, het lijkt namelijk dat het tweede rijtuig schortplaten heeft...
*± 16.30 uur doorkomst Susteren
-
WLABmh misschien?
Mvg,
Gert
-
Een wat? Het lijken me ook twee MU's, met beide kanten zichtbaar dus. Erachter een WR van de NS. Als Dat de Costa Express is, caddie in ieder geval een aantal Less (autotransporters van de SNCF) erachter hangen.
dirkjan
-
Een WLABmh. Is toch gewoon een gebruikelijke aanduiding?
mvg,
Gert
-
In het spoorboekje '85-86 vind ik wel een IC 414 Koeln-Hoek van Holland die om 20:05 in Eindhoven stopt, met de aantekening Rhein Express. Dat zou qua tijdstip krap kunnen. Had die zo'n restauratiewagen?
Ja, de D414 had in de dienstregeling van 1985-1986 een WRm van de NS in de samenstelling opgenomen. Zie onderstaande foto van D415 in de buurt van Keulen op 22 augustus 1985 (je ziet: niet van mij maar van dhr. Biemann uit Duitsland van Drehscheibe):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/85_0822_D415_Rhein_Express_Kln.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/85_0822_D415_Rhein_Express_Kln.jpg)
Samenstelling:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/D415_Rhein_Express_ZpAR_85.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/D415_Rhein_Express_ZpAR_85.jpg)
Groet,
Bas
-
Het lijkt me, ook op basis van ZPAR een barrijtuig en geen Restaurant (met lampjes op de tafel), maar wel een leuke inzet. Die past op de treinbaan met zo weinig wagens (6 in de kortste variant)
dirkjan
-
Is toch gewoon een gebruikelijke aanduiding?
Ja en nee. De aanduiding WLABmh staat voor een generieke aanduiding van een slaaprijtuig eerste, tweede klas, langer dan 24 meter met airco. Maar dat is wel het DB systeem. Alleen de WLABmh 174/175 types van de DB droegen die codering. De MU types, zoals je die in de trein ziet staan, hadden de meer internationale aanduiding WLABm. Bovendien kregen de MU pas vanaf de bouwserie 1968 ook airco ingebouwd.
dirkjan
-
Oke. Ik doelde eigenlijk op die Nederlandse slaaprijtuigen waarvan Roco ooit twee nummervarianten heeft uitgebracht.
Dacht dat die deze aanduiding hadden, maar kennelijk heb ik het mis. Weet je welke ik bedoel of zal ik een foto maken?
mvg,
Gert
-
Dat is de T2S en die is het niet.
In die tijd had NS slechts 3 slaaprijtuigen, 1x Mü en 2x T2S.
-
Ben toch nog even naar zolder gegaan om te kijken.
Ik bedoel dus echt niet een T2S. Wat ik hier heb (twee exemplaren) is een NS-rijtuig in het donkerblauw, met een cremekleurige streep over de gehele lengte (ook over de deuren) en een wit NS-logo.
En als type aanduiding WLABmh. Roco catalogusnummer 45076 en 45076.1.
Exact 1:87 versie. Volgens mij is er ooit ook een 1:100 versie geweest.
Dit is toch geen fantasie-model van Roco?
mvg,
Gert
PS: En het heeft schortplaten, dus lijkt het op dat tweede rijtuig op de foto.
PPS: Mijn geheugen blijkt goed. Hier (http://marnan.eu/roco-44927-h0-ns-slaap-rijtuig) een foto van de 1:100 versie van Roco.
-
En hier zo'n rijtuig in werkelijkheid: http://www.abload.de/image.php?img=1987-10-244313dbwlabmqkukd.jpg
Heeft de NS er soms enkele gekregen uit de TEN-pool, toen die werd opgeheven?
mvg,
Gert
-
Heeft de NS er soms enkele gekregen uit de TEN-pool, toen die werd opgeheven?
Ja zie: http://www.martijnhaman.nl/internationaal.htm#ab33
Blijkbaar maar heel kort van 1995 tot 1997 bij de NS in dienst geweest, daarna bij de DSB en in 1998 al buiten dienst.
Groeten,
Lolke
-
Dank voor je reactie Lolke. Dan ben ik toch niet helemaal gek met mijn idee dat we WLABmh-rijtuigen hebben gehad bij de NS. Maar aangezien Frank's foto van 1984 is, kan het tweede rijtuig op de foto dus onmogelijk zo'n WLABmh zijn.
Dan vermoed ik dat Edgar Dirkjan gelijk heeft en we naar de andere kant van een MU kijken.
mvg,
Gert
-
In de vakantietreinen (het forfaitaire vervoer) zaten normaal gesproken niet-NS slaaprijtuigen, veelal SNCF, maar ook andere maatschappijen (vanuit de TEN pool). Je kunt bij het tweede rijtuig duidelijk de luiken op het dak van een vroeg-model MU zien.
dirkjan