BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: nachbar op 09 September 2011, 11:21:44
-
Dat er bij mij op de baan wel eens een treintje zijn eigen weg gaat i.p.v. de weg die koploper had bedacht wist ik al, maar dat dit ook op het groot spoor gebeurd (http://www.telegraaf.nl/reiskrant/10516094/__Trein_in_India_rijdt_980_kilometer_verkeerd__.html) wist ik niet.
grappig berichtje dus.
Groet,
Jeroen
-
Je zou kunnen denken dat dit een typisch derde wereld probleem is, maar een poosje geleden is zoiets ook in Europa gebeurd. Een internationale trein die de verkeerde afslag nam. Ik weet alleen de details niet meer.
-
Een reis van meer dan 2000 km is wel erg lang als je aan de buitenkant van de wagons hangt.
-
Dit bericht was vanmorgen op de radio. De machinist zal wel nieuw geweest zijn, dacht ik nog. Dat klopt dus nu ik het artikel gelezen heb.
-
Ik neem aan dat de machinist de verkeerde trein heeft meegenomen/meegekregen en zelf dus wel de goede route reed. En als het dan een lange afstands nachttrein is, dan duurt het even voor je daar achter bent.
Die variant hadden we in europa van de winter ook gehad. Met een nachttrein uit spanje die halverwege gesplitst werd in een deel voor Geneve Zürich en een deel voor Turijn Milaan. Je begrijpt het al: treindelen verwisseld.
-
Inderdaad, al had men dat toch wat sneller door (het waren trouwens delen naar Milaan en naar Zürich, EN Salvador Dalí / Pau Casals). Leverde overigens ook flink wat vertraging op.
Wat er toen gebeurd is: de Talgo wordt gesplitst in Lyon Part-Dieu. Bij de eerste planmatige stop van het treindeel richting Zürich (i.e. Genève) viel het het SBB-personeel op dat zij eigenlijk naar het treindeel voor Milaan aan het kijken waren. Dat treindeel is vervolgens via Lausanne - Sion - Brig - Simplon naar Milaan gestuurd, het andere deel heeft in het Frans-Italiaanse grensstation Modane rechtsomkeert gemaakt naar Culoz, Ambérieu of Part-Dieu (dat weet ik zo niet meer) om vervolgens toch richting Genève en Zürich te vertrekken, met een vertraging van zo'n vier uur.
-
Het is toch wel een beetje typisch Telegraaf bericht.
De waarheid is gelukkig wat minder erg.
Ga deze plaatsen maar eens opzoeken op Google Maps.
1. Van Tirupati tot Vijayawada ging het goed (ca.450 km)
2. Bij Vijayawada is de trein links gegaan in plaats van rechts. In Warangal werd dat duidelijk.
Afstand Vijayawada-Warangal hemelsbreed 200 km (dus 200 km verkeerd gereden)
3. Teruggereden Warangal-Vijayawada (dus nog eens 200 km gereden om weer goed uit te komen)
4. Verder normale route Vijayawada-Bhubaneswar-Varanasi verder gereden (ca.1450 km)
Op een totaalreis van 1900 km is dus 200 km verkeerd gereden, en nog eens 200 km terug, zodat je inderdaad op totaal 2300 km uitkomt.
-
En dan vooral die laatste regel van het artikel ::)
"De rit verliep allesbehalve comfortabel, maar we zijn al blij dat we niet op een andere trein gebotst zijn", zegt één van de ongeveer duizend passagiers in The Times.
Een omweg is niet erg, als je maar op je bestemming aankomt.
Gr.
Eric
-
OK, eerlijk is eerlijk aan die afstanden verkeerd rijden kunnen we in Nederland moeilijk komen. Toch gebeurd het in Nederland ook wel hoor.
Zie bijvoorbeeld de overbrengingsrit DEIII van Tilburg naar het NSM in april 2009 (klik (http://www.smmr.nl/html_code_nl/0904-de-3.html)).
Iets verder dan halverwege het verslag als het transport de lijn naar het spoorweg museum op draait. Bij de herkansing ging het wel goed. ;D
Oorzaak in dit geval een kwestie van lezen. ::) De treindienstleider had een stukje tekst over het hoofd gezien.
Groetjes,
Rik
-
Haha ja was mij gisteren nog overkomen ;D.. De trein werd door de treindienstleider 1 spoor te ver gestuurd, zodat we aan beide zijden van de trein een spoor hadden in plaats van dat we aan het perron stonden.
Mvg,
Roland
-
Toen de trein echter het station van Warangal binnenreed, een plaats die ongeveer 980 kilometer ten westen van Bhubaneswar waar de trein een tussenstop had moeten maken ligt, roken de passagiers onraad.
Relax man!!
Bij ons in Nederland begint men binnen 5 minuten al te griepen als iets niet helemaal goed verloopt. >:(
In India is men tenminste nog niet zo gestresst als hier, daar reageren de mensen pas na enkele honderden kilometers!
Incredible India, zullen we maar zeggen. . . . :-*
Gerard
-
Hahaha, wat een geknoei.....straks moeten ook machisten een tomtommetje meenemen onderweg. ik vind het toch best knapper om te verdwalen met een trein, dan met een auto, maar er zijn dus toch machinisten die het presteren.
In elk geval wel een grappig berichtje, is lees dit soort dingen liever dan de zoveelste oorlog of idioot die om zich heen gaat lopen schieten.
Groeten Ruud B.
-
Ik moest gelijk denken aan een verhaal van een collega. Die man werkte in zijn jonge jaren als treinsteward op vakantietreinen. Het is een keer bij een wintersporttrein naar Zell am See voorgekomen dat men op het grensstation met Duitsland vergeten is de Nederlandse loc af te koppelen. Eenmaal aangekomen in Zell am See zag men de verstekeling aan de trein hangen. Ik kan me levendig voorstellen dat de passagiers, zowel heen als terug, nogal raar hebben opgekeken bij het zien van een NS loc in Oostenrijk. Men heeft het maar met een grap afgedaan. Die loc is uiteindelijk achteraan de trein weer retour gegaan naar Nederland...
-
Of die Hondekop die even voorbij Zutphen de, overigens niet geëlektrificeerde, lijn naar of Winterswijk of Hengelo is opgestuurd. In plaats van rechtdoor naar Deventer. Is door een DE-2 weer onder de draad getrokken. Jaren '70 denk ik.
-
Haha, daar moeten fotos van zijn. Een NS loc in een Oostenrijks landschap. Of dacht niemand toen aan een kodak momentje? Nu heeft 28 op de 10 (overdrijven is een vak) mensen een GSM waar je een foto mee kan maken.
Groetsels,
Robert
-
Now, gezien 't feit dat er meer GSM's verkocht zijn dan er inwoners zijn, zou 't zomaar kunnen.
-
Ik moest gelijk denken aan een verhaal van een collega. Die man werkte in zijn jonge jaren als treinsteward op vakantietreinen. Het is een keer bij een wintersporttrein naar Zell am See voorgekomen dat men op het grensstation met Duitsland vergeten is de Nederlandse loc af te koppelen. Eenmaal aangekomen in Zell am See zag men de verstekeling aan de trein hangen. Ik kan me levendig voorstellen dat de passagiers, zowel heen als terug, nogal raar hebben opgekeken bij het zien van een NS loc in Oostenrijk. Men heeft het maar met een grap afgedaan. Die loc is uiteindelijk achteraan de trein weer retour gegaan naar Nederland...
Dat lijkt me stug, de NS loc zit voorop de trein. Die kan je niet vergeten af te koppelen, want dan koppel je de DB loc aan de NS loc.
-
Dat kan alleen als in dat grensstation de richting omkeert. Dan komt de NS-loc achteraan te hangen. Maar ik kan even niet bedenken in welk grensstation tussen Nederland en Duitsland de trein van richting verandert.
-
Is een bekend broodje Aap verhaal. Denk je nu echt dat de gemiddelde reiziger daar van opkijken. Die rijtuigen alwaar ze inzaten in Utrecht staan toch ook gewoon in Oostenrijk, kijkt ook niemand van op.
Overigens even off-topic: Achterop de PTT Posttrein van Den Haag HS naar Utrecht ging wel eens de rangeersik van HS mee. Onderweg werd er gewoon 130 km/h gereden, gevolg: alle wikkelingen van de motoren van de Sik af....... immers een Sik kan hard rijden, maar 130 was net iets te veel.
-
Dat lijkt me stug, de NS loc zit voorop de trein. Die kan je niet vergeten af te koppelen, want dan koppel je de DB loc aan de NS loc.
Is echter wel mogelijk,
Bij aankomst in Bad Bentheim koppelt de NS-lok af, en neemt soms enkele versterker-wagons aan de achterkant van de trein mee. Met wagons en al kan de lok dan of wachten aan de kant van Oldenzaal op de volgende trein, of rijdt met wagons en al terug naar Oldenzaal/Hengelo.
-
Dus dan zouden ze vergeten zijn om de versterkingsrijtuigen los te koppelen, maar zou wel de loc aangekoppeld zijn. Lijkt me ook niet erg realistisch. ;)
-
Tuurlijk, het zou wel kunnen. ???
Toen de NS lok al aangekoppeld was om de versterkings rijtuigen mee terug te nemen naar Ned, en voordat de versterkings rijtuigen van de verder gaande trein waren losgekoppeld, vertrok de trein al verder Duitsland in.
Ik vraag me wel af ,of de NS machinist toen nog uit de lok is gekomen.
Het blijft vreemd , want er moet ook nog een remproef zijn gehouden maar mss waren de luchleidingen al afgesloten, zodat de NS lok en v. rijruigen onberemd zijn mee gesleept.
Als ik zo verder redeneer ,wordt het eigenlijk steeds onwaarschijnlijker... :-[
Groeten ,Peter,die de situatie in Bentheim heeft geprobeerd te reconstrueren.
-
Vakantietreinen richting Oostenrijk gaan en gingen echter niet doorgaans bij Bentheim de grens over...
-
Locs kunnen alweer heel wat jaren in opzending achterop de trein meegestuurd worden.
Dat zou een plausibele verklaring kunnen zijn, al klinkt het broodje aap mij als verklaring wat waarschijnlijker in de oren.
Maar je weet nooit...
Huub
-
Bentheim =Venlo. ;)
Het verhaal is al vreemd genoeg .
Peter
-
Vandaag nog trein verkeerd bij Munchen.
In het kort, Bij pasing zou het richting centraal station (haupt), maar in plaats daarvan ging het naar Munchen zuid.
Hieronder stukje tekst van de duitse teletekst (bron: mittenwaldbahn.de)
München: Eine Regionalbahn hat sich in
München verfahren. Der aus Garmisch-
Partenkirchen kommende Zug bog in Pa-
sing falsch ab und fuhr deshalb statt
zum Haupt- zum Südbahnhof. Der Zugfüh-
rer musste ins Führerhäuschen am ande-
ren Ende der Waggons steigen, um zu-
rückzufahren. Laut Bahn war ein Compu-
terfehler schuld an dem Umweg. Wie es
zu der Panne kam, sei noch ungeklärt.
Computer foutje, doet koploper het bij mij toch een stuk beter :D
Groeten,
Jelmer