BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: dracul op 08 September 2011, 00:05:12
-
Hallo Allemaal,
Ik heb een nieuwe opzet voor mijn baan gemaakt, het is een variatie op het welbekende hondenbotmodel. Mijn opzet is dat een trein wat van spoor moet kunnen wisselen, twee treinen tegelijk kunnen rijden (zodat je ze mooi passerend in verschillende richtingen hebt) en om een en ander wat aan te kleden met bergachtige taferelen.
Een specifieke tijdsperiode ga ik niet gebruiken, het hoeft niet te kloppen, als het maar mooi/leuk is.
Maar... het moet wel zo zijn dat je een tijdje kunt rondrijden met je treinen, zonder dat het direct verveelt.
Ik heb al eerder een topic geopend, maar ik merk dat na meer dan 1000 pageviews, niemand meer kijkt/reageert, terwijl ik wel graag tips/adviezen zou willen ontvangen. Ik merk wel of dat mag/niet mag van de moderator.
Anyway, de nieuwe opzet:
(http://familiehamelink.nl/wp-content/uploads/2011/08/opzet.jpg)
http://familiehamelink.nl/wp-content/uploads/2011/08/opzet.jpg (http://familiehamelink.nl/wp-content/uploads/2011/08/opzet.jpg)
Ik kijk uit naar reakties! Zowel positief als negatief.
Ik blijf op deze manier wel op één hoogte, wat misschien wel jammer is, daar ben ik nog niet helemaal over uit...
Groetjes,
Niels.
-
Rij je op gelijk (DC) of wissel (AC) spanning ?
Je heb er nu twee keerlussen in zitten die voor kortsluiting zorgen als je op gelijk spanning rijdt.
-
ik rij op gelijkspanning, je hebt gelijk!
Mmm... wellich dat ik dan beter het geheel volledig dubbelspoors kan maken en eventueel bij het toekomstige station een 3e spoor (middenstuk op de tekening)
Bedankt voor de waarschuwing!
Niels
-
Rij je op gelijk (DC) of wissel (AC) spanning ?
Nog maar eens zeuren: dit heeft niks met gelijkspanning of wisselspanning te maken.
Het gaat om 2-rail of 3-rail.
-
Het hebben van een of meer keerlussen hoeft natuurlijk geen reden te zijn om een baanontwerp op te geven.
Er zijn prima oplossingen voorkeerlussen.
Ernest
-
Dank jullie wel voor jullie reakties! Ga er nog even op broeden.
't Vervelende is dat ik leukere/interessantere banen kan maken als ik een en ander daadwerkelijk fysiek leg, in het tekenen 'zie' ik het gewoon niet en valt het elke keer tegen. Maar ik wil ook niet in het wilde weg wissels, bijzondere rails e.d. gaan aanschaffen, die later dan niet gebruikt blijken te worden... 't geld groeit me wat dat betreft niet op de rug (zoals bij zovelen!)
Dank zover en toch maar terug naar de tekentafel...
-
Nog maar eens zeuren: dit heeft niks met gelijkspanning of wisselspanning te maken.
Het gaat om 2-rail of 3-rail.
U heeft gelijk :-[ kon er gisteren avond even niet meer op komen.
-
En toch wist iedereen meteen wat je bedoelde...
-
'k Heb nog even zitten prutsen, maar het lukt toch allemaal niet zoals ik het wel. Ik heb het daarom nu maar feitelijk teruggebracht naar de basis van het hondenbotmodel, maar dan wel dubbelsporig:
(http://familiehamelink.nl/wp-content/uploads/2011/08/opzet2.jpg)
http://familiehamelink.nl/wp-content/uploads/2011/08/opzet2.jpg (http://familiehamelink.nl/wp-content/uploads/2011/08/opzet2.jpg)
Op/aanmerkingen hoor ik graag! Zoals gezegd, mijn wiskundige vermogens zijn beperkt, waardoor ik het echt niet 'zie' als ik in wintrack bezig ben. Als dit wat is om mee te beginnen, dan ga ik spulletjes bestellen en kan wellicht in de praktijk de baan verder aangepast worden. Mijn zoon van 4 zal in ieder geval blij zijn dat er dan eindelijk eens wat kan rijden! ;D
Alvast bedankt!
-
Wat je zou kunnen doen is 2 kruiswissels verwerken in je baanplan zodat je stationsspoor iets langer wordt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/opzet2.jpg)
Groetjes,
Jeroen
-
Dag Niels,
Om wat meer ruimte te hebben voor je treinen in het station achterin zou ik als ik je was:
1. de rechter wisselstraat wat verder naar rechts verplaatsen
2. de middelste wissels vervangen door dubbele kruiswissels (hele engelsmannen)
Ad 2. Nummer de wissels in de bovenste helft van de tekening van links naar rechts van 1 tot 6 en vervang dan 2 en 3 door een dubbel kruiswissel en nummer 4 en 5 ook.
Succes!
Gerard
[Edit: Wat Jeroen zegt dus, met de uitbreiding van wat verder uit elkaar plaatsen ;D ]
-
Je kunt ook de wissels in het onderste deel nog als meegebogen wissels doen en dan zou het er (incl. de verschuivingen van de bovenste wissels) ongeveer zo uitzien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/opzet3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/opzet3.jpg)
-
Ik ben momenteel druk bezig om jullie adviezen in de 'praktijk' te brengen en ben wat verder aan het stoeien...
Links (en eventueel rechts om weer naar beneden te komen) wil ik een railspiraal maken, zodat de trein ongeveer 12 cm stijgt, waarna het een soort van ravijntje kan oversteken over een brug.
Om voldoende ruimte voor de scenery te behouden, zat ik te denken dat het schaduwstation (achterste station) eigenlijk lager gelegen zou moeten zijn, maar dat betekent dat vanaf één punt er een lijn naar beneden te vervolgen zou moeten zijn, en één die omhoog gaat.
Is dat mogelijk? Vanaf een wissel de linkerzijtak laten 'cirkelen' in de spiraal naar beneden, terwijl de rechter juist omhoog gaat? Mijn ruimtelijk inzicht is niet je van het, dus wil graag horen wat jullie daarvan denken.
Sowieso moet het voorste station verder naar voren komen, want anders blijft er met een stationsgebouwtje eigenlijk helemaal geen ruimte meer over.
Ik sta open voor ideeën/tips/kritiek etc, etc!
Niels.
-
Ik weet niet wat de radius van de gebruikte rails is, maar het lijkt mij dat je in de bochten in de problemen komt met lange wagons. Wagons in de buitenbochten komen naar mijn idee in botsing met treinen in de binnenbocht met zo'n kleine afstand tussen de rails.
Gerrit
-
Hai,
Het is R2 en R3 van Roco (geoline)... R2 is inderdaad erg klein, maar uiteindelijk heb ik niet zo veel ruimte te gebruiken en hoop ik een deel van die rails in ieder geval voor het zicht achter bergen e.d. weg te werken.
Lange wagons heb ik (nog) niet, dus dat zal niet zo snel gebeuren en met hele lange combinaties zal ik ook niet gaan rijden, omdat het uiteindelijk wel in verhouding tot het station moet blijven.
Maar dank voor de opmerking!