BeneluxSpoor.net forum

Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: ivk op 05 September 2011, 14:08:58

Titel: Young meets old
Bericht door: ivk op 05 September 2011, 14:08:58
Ik werd geattendeerd op het volgende filmpje: Young meets old (http://"http://www.youtube.com/watch?v=rRM2cnZOn3s&feature=youtu.be").
Leuk om te zien dat jong en oud elkaar óók in het groot tegen komen.
Titel: Re:Young meets old
Bericht door: Jes op 05 September 2011, 14:21:53
De juiste link: http://www.youtube.com/watch?v=rRM2cnZOn3s&feature=youtu.be (http://www.youtube.com/watch?v=rRM2cnZOn3s&feature=youtu.be)
Titel: Re:Young meets old
Bericht door: NS-Reiziger op 05 September 2011, 14:23:37
Leuk filmpje, alleen zitten er twee fouten in de link.

Zo, klik (http://www.youtube.com/watch?v=rRM2cnZOn3s&feature=youtu.be), doet ie het wel.

:edit: ...en Jes was mij dus net voor. (y)

Vriendelijke groet,

Keesjan
Titel: Re:Young meets old
Bericht door: Jan-Peter op 05 September 2011, 21:54:19
Heren,

De stoomlok was overigens nog sneller dan zo'n ICE  ;D

Begin ik oud te worden, of was vroeger alles beter.....  ;)

Jan-Peter
Titel: Re:Young meets old
Bericht door: Forever Rocofan op 05 September 2011, 22:21:25
@ Jan - Peter,

Jammer dat de treinen niet dezelfde kant op reden anders had die ouwe stoomreus er mooi voorbij gedenderd  ;D

Vraag me nu wel af welke van de twee sneller op gang komt vanuit stilstand.....de ICE is wel modern maar ook behoorlijk lang en zwaar.....dus als je de stoomloc met 3 rijtuigen er naast zet en ze vertrekken gelijk.......

Heb het gevoel dat de stoomloc best een eind vooruit zou kunnen sprinten op het eerste stuk.....

Ik ken wat mensen bij de SSN, dus die stoomlok met 3 rijtuigen kan ik wel organiseren, wie regelt de ICE, dan kunnen we het testen. ( geintje )

Groeten Ruud B.

Groeten Ruud B.

Titel: Re:Young meets old
Bericht door: Anoniem op 05 September 2011, 22:26:01
de ICE is wel modern maar ook behoorlijk lang en zwaar.....dus als je de stoomloc met 3 rijtuigen er naast zet en ze vertrekken gelijk.......

Ja hallo.... een Fiat Panda trekt ook sneller op dan een Lamborghini die een caravan vol lood trekt. Dat is geen vergelijk natuurlijk ;D. Wat je werkelijk wilt weten, is of die stoomloc de ICE er ook uittrekt met 8 rijtuigen aan de haak. En dan is het antwoord meer dan hoogstwaarschijnlijk "nee" ;).
Titel: Re:Young meets old
Bericht door: ivk op 08 September 2011, 13:21:47
De juiste link: http://www.youtube.com/watch?v=rRM2cnZOn3s&feature=youtu.be (http://www.youtube.com/watch?v=rRM2cnZOn3s&feature=youtu.be)

Leuk filmpje, alleen zitten er twee fouten in de link.

Zo, klik (http://www.youtube.com/watch?v=rRM2cnZOn3s&feature=youtu.be), doet ie het wel.

Bedankt (y). Als je iets knipt en plakt moet je het natuurlijk wel goed doen :-[.
Titel: Re:Young meets old
Bericht door: Jeroen Water op 08 September 2011, 13:50:50
Ja hallo.... een Fiat Panda trekt ook sneller op dan een Lamborghini die een caravan vol lood trekt. Dat is geen vergelijk natuurlijk ;D. Wat je werkelijk wilt weten, is of die stoomloc de ICE er ook uittrekt met 8 rijtuigen aan de haak. En dan is het antwoord meer dan hoogstwaarschijnlijk "nee" ;).

Het vergelijk tussen het optrekken van een ICE of een stoomloc gaat sowieso mank, aangezien de ICE-3M geen motorwagen heeft, maar de tractiemotoren over meerdere draaistellen en dus onder een aantal bakken zijn aangebracht.

Jeroen
Titel: Re:Young meets old
Bericht door: mmhajvth op 08 September 2011, 13:55:45
Dan zorg je toch voor een ICE en 8 stoomloc's?  ;)

m.v.g.

Mark
Titel: Re:Young meets old
Bericht door: Anoniem op 08 September 2011, 13:58:57
Nou ja, dat hoeft nog niet mank te gaan. Je kunt een loc (eender welke) met een zooi rijtuigen best naast een ICE 3M zetten en kijken welke er sneller optrekt, juist om de verschillen bloot te leggen. Wat je alleen wèl moet doen, is zorgen voor dezelfde "payload"-capaciteit, in dit geval: hetzelfde aantal reizigers dat je zou kunnen vervoeren in dezelfde omstandigheden. Dus: x zitplaatsen 1e klas, y zitplaatsen 2e klas en een restauratierijtuig compleet met apparatuur. Dan zul je - logischerwijs - op ongeveer 8 rijtuigen uitkomen, en ik ben er nog steeds tamelijk van overtuigd dat de stoomloc dat verliest...
Titel: Re:Young meets old
Bericht door: Petertrein81 op 08 September 2011, 13:59:48
Moet je de test wel eerlijk doen en dan dus in Duitsland, want onder Nederlandse gelijkstroom
wordt de ICE3M behoorlijk geknepen, slechts 4400 kW ipv 8000 kW.
Overigens kan ik je uit persoonlijke ervaring vertellen dat een ICE3 op droge rails onder wisselstroom een aardige 0 tot 100 sprint in de benen heeft.
Ik denk dat de stoomlok zelfs met slechts 3 rijtuigen weinig kans maakt.

Groet Peter,
Titel: Re:Young meets old
Bericht door: Anoniem op 08 September 2011, 14:06:43
Nee, je kunt die test ook gewoon in Nederland doen, je vraag is immers of de ICE zou winnen onder Nederlandse omstandigheden, niet of-ie zou winnen onder optimale omstandigheden. Bovendien zegt het vermogen niet zo veel over de acceleratie van een voertuig. Vrachtwagens hebben veel meer vermogen dan standaard personenauto's, en toch trek ik altijd alle vrachtwagens eruit bij het stoplicht ;D.
Titel: Re:Young meets old
Bericht door: mmhajvth op 08 September 2011, 14:11:53
Hey Wesley,

Heb jij ook een dikke oplegger achter je wagentje hangen dan?
(Om niet mank te gaan natuurlijk  ;))

m.v.g.

Mark
Titel: Re:Young meets old
Bericht door: Petertrein81 op 08 September 2011, 14:14:48
Dat zou alleen kloppen als het aanzetkoppel van de ICE onder beide stroomsystemen gelijk is.
Dat maakt voor de stoomlok in ieder geval niet uit, die heeft altijd evenveel koppel, mits er genoeg druk is.

@Wesley, heb je dat ook al eens geprobeerd met een vrachtwagentrekker zonder trailer.
Die trekken je er namelijk dik uit bij het stoplicht met je middenklassertje.

Groet Peter,
Titel: Re:Young meets old
Bericht door: Anoniem op 08 September 2011, 14:26:36
Jongens, nooit het idee van een metafoor meegekregen? Die neem je dus niet letterlijk... ::)

Wat ik aan wilde geven, is dat motorvermogen niets zegt over acceleratie. Daar heb je andere gegevens voor nodig, zoals - inderdaad - het aanzetkoppel. En dát wordt weer bepaald door een groot aantal variabelen, waaronder motorvermogen, maar ook de massa van het voertuig (which is why ik geen enorme oplegger achter mijn Volvo hoef te hangen, noch de truck zijn oplegger hoeft achter te laten...).
Titel: Re:Young meets old
Bericht door: [Patrick] op 08 September 2011, 15:28:35
Heren,

De stoomlok was overigens nog sneller dan zo'n ICE  ;D

Begin ik oud te worden, of was vroeger alles beter.....  ;)

Jan-Peter

Ik denk beide Jan-Peter  hahaha


Trouwens erg gaaf filmpje, ik ga voor de stoomlok natuurlijk
Titel: Re:Young meets old
Bericht door: Lokpaint op 08 September 2011, 15:51:14

Wat ik aan wilde geven, is dat motorvermogen niets zegt over acceleratie. Daar heb je andere gegevens voor nodig, zoals - inderdaad - het aanzetkoppel.


Nee hoor; voor acceleratie heb je vermogen nodig en slechts weinig koppel.

Bart
Titel: Re:Young meets old
Bericht door: Anoniem op 08 September 2011, 16:00:19
Een vehikel dat 3000 ton weegt en 300 kW aan vermogen heeft, trekt minder snel op dan een een vehikel dat 300 kilo weegt en 100 kW aan vermogen heeft. Je mag van mij wel vinden van niet hoor...
Titel: Re:Young meets old
Bericht door: Lokpaint op 08 September 2011, 16:07:34
Dat zeg ik toch ??? ???

Bart
Titel: Re:Young meets old
Bericht door: Anoniem op 08 September 2011, 16:09:01
Nee, jij zegt dat het vehikel van 300 kW sneller optrekt dan dat van 100 kW ("voor acceleratie heb je vermogen nodig") en dat het dus niet uitmaakt of dat eerste vehikel 300 kilo weegt of 3000 ton. Ik zeg van niet.
Titel: Re:Young meets old
Bericht door: Lokpaint op 08 September 2011, 16:12:01
Het antwoord van mij is een principe antwoord.
Daarbij ga je van gelijk gewicht uit. Het ging mij erom dat koppel voor acceleratie niet zo belangrijk is als altijd wordt gedacht.

bart
Titel: Re:Young meets old
Bericht door: Anoniem op 08 September 2011, 16:17:19
Zeg dat er dan bij, en begin je bericht niet met "nee hoor"...
Titel: Re:Young meets old
Bericht door: Lokpaint op 08 September 2011, 16:30:32
Lees je eigen oorpronkelijke bericht een door!

Bart
Titel: Re:Young meets old
Bericht door: Simplex op 08 September 2011, 16:36:20
Goh? Tis droog buiten.....


vrgr Steef