BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: ivk op 05 September 2011, 14:08:58
-
Ik werd geattendeerd op het volgende filmpje: Young meets old (http://"http://www.youtube.com/watch?v=rRM2cnZOn3s&feature=youtu.be").
Leuk om te zien dat jong en oud elkaar óók in het groot tegen komen.
-
De juiste link: http://www.youtube.com/watch?v=rRM2cnZOn3s&feature=youtu.be (http://www.youtube.com/watch?v=rRM2cnZOn3s&feature=youtu.be)
-
Leuk filmpje, alleen zitten er twee fouten in de link.
Zo, klik (http://www.youtube.com/watch?v=rRM2cnZOn3s&feature=youtu.be), doet ie het wel.
:edit: ...en Jes was mij dus net voor. (y)
Vriendelijke groet,
Keesjan
-
Heren,
De stoomlok was overigens nog sneller dan zo'n ICE ;D
Begin ik oud te worden, of was vroeger alles beter..... ;)
Jan-Peter
-
@ Jan - Peter,
Jammer dat de treinen niet dezelfde kant op reden anders had die ouwe stoomreus er mooi voorbij gedenderd ;D
Vraag me nu wel af welke van de twee sneller op gang komt vanuit stilstand.....de ICE is wel modern maar ook behoorlijk lang en zwaar.....dus als je de stoomloc met 3 rijtuigen er naast zet en ze vertrekken gelijk.......
Heb het gevoel dat de stoomloc best een eind vooruit zou kunnen sprinten op het eerste stuk.....
Ik ken wat mensen bij de SSN, dus die stoomlok met 3 rijtuigen kan ik wel organiseren, wie regelt de ICE, dan kunnen we het testen. ( geintje )
Groeten Ruud B.
Groeten Ruud B.
-
de ICE is wel modern maar ook behoorlijk lang en zwaar.....dus als je de stoomloc met 3 rijtuigen er naast zet en ze vertrekken gelijk.......
Ja hallo.... een Fiat Panda trekt ook sneller op dan een Lamborghini die een caravan vol lood trekt. Dat is geen vergelijk natuurlijk ;D. Wat je werkelijk wilt weten, is of die stoomloc de ICE er ook uittrekt met 8 rijtuigen aan de haak. En dan is het antwoord meer dan hoogstwaarschijnlijk "nee" ;).
-
De juiste link: http://www.youtube.com/watch?v=rRM2cnZOn3s&feature=youtu.be (http://www.youtube.com/watch?v=rRM2cnZOn3s&feature=youtu.be)
Leuk filmpje, alleen zitten er twee fouten in de link.
Zo, klik (http://www.youtube.com/watch?v=rRM2cnZOn3s&feature=youtu.be), doet ie het wel.
Bedankt (y). Als je iets knipt en plakt moet je het natuurlijk wel goed doen :-[.
-
Ja hallo.... een Fiat Panda trekt ook sneller op dan een Lamborghini die een caravan vol lood trekt. Dat is geen vergelijk natuurlijk ;D. Wat je werkelijk wilt weten, is of die stoomloc de ICE er ook uittrekt met 8 rijtuigen aan de haak. En dan is het antwoord meer dan hoogstwaarschijnlijk "nee" ;).
Het vergelijk tussen het optrekken van een ICE of een stoomloc gaat sowieso mank, aangezien de ICE-3M geen motorwagen heeft, maar de tractiemotoren over meerdere draaistellen en dus onder een aantal bakken zijn aangebracht.
Jeroen
-
Dan zorg je toch voor een ICE en 8 stoomloc's? ;)
m.v.g.
Mark
-
Nou ja, dat hoeft nog niet mank te gaan. Je kunt een loc (eender welke) met een zooi rijtuigen best naast een ICE 3M zetten en kijken welke er sneller optrekt, juist om de verschillen bloot te leggen. Wat je alleen wèl moet doen, is zorgen voor dezelfde "payload"-capaciteit, in dit geval: hetzelfde aantal reizigers dat je zou kunnen vervoeren in dezelfde omstandigheden. Dus: x zitplaatsen 1e klas, y zitplaatsen 2e klas en een restauratierijtuig compleet met apparatuur. Dan zul je - logischerwijs - op ongeveer 8 rijtuigen uitkomen, en ik ben er nog steeds tamelijk van overtuigd dat de stoomloc dat verliest...
-
Moet je de test wel eerlijk doen en dan dus in Duitsland, want onder Nederlandse gelijkstroom
wordt de ICE3M behoorlijk geknepen, slechts 4400 kW ipv 8000 kW.
Overigens kan ik je uit persoonlijke ervaring vertellen dat een ICE3 op droge rails onder wisselstroom een aardige 0 tot 100 sprint in de benen heeft.
Ik denk dat de stoomlok zelfs met slechts 3 rijtuigen weinig kans maakt.
Groet Peter,
-
Nee, je kunt die test ook gewoon in Nederland doen, je vraag is immers of de ICE zou winnen onder Nederlandse omstandigheden, niet of-ie zou winnen onder optimale omstandigheden. Bovendien zegt het vermogen niet zo veel over de acceleratie van een voertuig. Vrachtwagens hebben veel meer vermogen dan standaard personenauto's, en toch trek ik altijd alle vrachtwagens eruit bij het stoplicht ;D.
-
Hey Wesley,
Heb jij ook een dikke oplegger achter je wagentje hangen dan?
(Om niet mank te gaan natuurlijk ;))
m.v.g.
Mark
-
Dat zou alleen kloppen als het aanzetkoppel van de ICE onder beide stroomsystemen gelijk is.
Dat maakt voor de stoomlok in ieder geval niet uit, die heeft altijd evenveel koppel, mits er genoeg druk is.
@Wesley, heb je dat ook al eens geprobeerd met een vrachtwagentrekker zonder trailer.
Die trekken je er namelijk dik uit bij het stoplicht met je middenklassertje.
Groet Peter,
-
Jongens, nooit het idee van een metafoor meegekregen? Die neem je dus niet letterlijk... ::)
Wat ik aan wilde geven, is dat motorvermogen niets zegt over acceleratie. Daar heb je andere gegevens voor nodig, zoals - inderdaad - het aanzetkoppel. En dát wordt weer bepaald door een groot aantal variabelen, waaronder motorvermogen, maar ook de massa van het voertuig (which is why ik geen enorme oplegger achter mijn Volvo hoef te hangen, noch de truck zijn oplegger hoeft achter te laten...).
-
Heren,
De stoomlok was overigens nog sneller dan zo'n ICE ;D
Begin ik oud te worden, of was vroeger alles beter..... ;)
Jan-Peter
Ik denk beide Jan-Peter hahaha
Trouwens erg gaaf filmpje, ik ga voor de stoomlok natuurlijk
-
Wat ik aan wilde geven, is dat motorvermogen niets zegt over acceleratie. Daar heb je andere gegevens voor nodig, zoals - inderdaad - het aanzetkoppel.
Nee hoor; voor acceleratie heb je vermogen nodig en slechts weinig koppel.
Bart
-
Een vehikel dat 3000 ton weegt en 300 kW aan vermogen heeft, trekt minder snel op dan een een vehikel dat 300 kilo weegt en 100 kW aan vermogen heeft. Je mag van mij wel vinden van niet hoor...
-
Dat zeg ik toch ??? ???
Bart
-
Nee, jij zegt dat het vehikel van 300 kW sneller optrekt dan dat van 100 kW ("voor acceleratie heb je vermogen nodig") en dat het dus niet uitmaakt of dat eerste vehikel 300 kilo weegt of 3000 ton. Ik zeg van niet.
-
Het antwoord van mij is een principe antwoord.
Daarbij ga je van gelijk gewicht uit. Het ging mij erom dat koppel voor acceleratie niet zo belangrijk is als altijd wordt gedacht.
bart
-
Zeg dat er dan bij, en begin je bericht niet met "nee hoor"...
-
Lees je eigen oorpronkelijke bericht een door!
Bart
-
Goh? Tis droog buiten.....
vrgr Steef