BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Gouda op 12 March 2007, 18:51:52
-
http://www.nu.nl/news/1005491/10/Treinbotsing_bij_Amsterdam.html (http://www.nu.nl/news/1005491/10/Treinbotsing_bij_Amsterdam.html)
Er zij twee treinen gebots op elkaar in het Muiderpoort station.
-
1 van de treinen zou op z'n kant liggen. :-|
Laten we hopen dat die leeg was.
We wachten af. Maar zeker is wel dat dit al de 3e keer op niet al te lange tijd van elkaar is, dat we treinen hebben die met elkaar in contact komen.
Doet me denken aan Engelse toestanden.
Maar eerst maar even wachten tot er meer bekend is.
m.v.g.
Mark
-
En net (19:00 uur) hoorde ik op Skyradio dat op of bij station Amsterdam Muiderpoort 2 treinen tegen elkaar zijn gereden. Één van de treinen zou zijn omgevallen. Over doden en gewonden was op dat moment nog niets bekend.
-
Nou die DDm die op de net geplaatste foto's staat ligt inderdaad behoorlijk omver. Hoeveel kracht daar voor nodig is geweest kan ik moeilijk inschatten maar ik hoop echt dat dat de lege trein was!
m.v.g.
Mark
-
Op het RTL nieuws is te zien dat het gaat om een 6 bak DDm met een 1800 loc. Nummers waren zo vlug niet te zien.
De DDm was leeg en is door de intercity met passagiers geraakt terweil de DDm aan het rangeren was. Aldus RTL
De machinist van de DDm is gewond geraakt, de passagiers zijn allemaal naar het station gelopen terweil de intercity verderop op het spoor is komen stil te staan.
m.v.g.
Mark
-
DDM rijdt niet met 1700'en ;)
-
Van Somda gehaald, origineel van dumpert.nl: Foto (http://www.dumpert.nl/mediabase/foto/01954cab_treintjes_kijken_003gs.jpg).
Wel handig voor de mensen die hun DDM van een goed lijkende panto wilden voorzien.
-
Ja hoor we zijn nog geen uur verder en Rover heeft ook wat gehoord, blijkt uit de blaat die ze al weer gepubliceerd hebben. Zucht...
m.v.g.
Mark
-
(http://www.nu.nl/img.db/1005507+s(350!x234!))
(http://www.nu.nl/img.db/1005644+s(345!x243!))
Bron: Nu.nl
-
Wel een apart gezicht: die stuurstand ligt op z'n kant en de frontseinen branden nog...
Koen
-
Zo gaan die dingen :(
-
Krijgt denk ik voeding van de bovenleiding via de lok??
mvg,
Matthijs
-
Wel een apart gezicht: die stuurstand ligt op z'n kant en de frontseinen branden nog...
Koen
Ja dat gebeurd thuis niet zo vaak! ;D
m.v.g
Mark
-
Krijgt denk ik voeding van de bovenleiding via de lok??
Er kan ook gemakkelijk ergens nog wat accu's verstopt zitten ofzo...
Mark: inderdaad! ;D
Koen
-
verlichting gaat inderdaad meestal op eigen accu's van een rijtuig (bij DDM dat in vaste stammen rijdt kan dat anders zijn...), die accu's worden dan vaak opgeladen door een door de wielen aangedreven dynamo. (fiets-idee dus eigenlijk). De verwarming komt wel van de loc, omdat het daarbij om een veel groter vermogen gaat.
-
Uiteraard gaat het seinbeeld via de accu, een gestrande trein (bovenleidingprobleem) is zo altijd zichtbaar op het spoor!
-
Zal die DDM-1 nog hersteld worden?
Is dat de olifant?
-
verlichting gaat inderdaad meestal op eigen accu's van een rijtuig (bij DDM dat in vaste stammen rijdt kan dat anders zijn...), die accu's worden dan vaak opgeladen door een door de wielen aangedreven dynamo. (fiets-idee dus eigenlijk). De verwarming komt wel van de loc, omdat het daarbij om een veel groter vermogen gaat.
Wat je nu schets is een wat oudere situatie, asgeneratoren zaten op op oa Plan E K en D.
Plan Willem was er oorspronkelijk ook mee uitgerust, maar daarvan zijn de asgeneratoren vervangen door statische omzetters.
Deze omzetters gebruiken de 1800 volt van de HS Verwarmingskabel en vormen dat om tot een boorspanning waarmee de batterijen worden bijgeladen.
Voordeel is dat met materieel wat bv alleen als spits versteking word gebruikt [zoals dus plan W] ook bij stilstand de batterijen bijladen.
Voorheen met asgeneratoren was het als een trein stil stond, en er stonden nog verbruikers in, nogweleens snel gebeurt met de boordspanning waardoor als het materieel in de spits weer werd ingezet, het eerst nog een tijd donker bleef door de batterijen waren uitgeput.
Een statische omzetter heeft dat probleem niet en is dus een groot voordeel tov van een asgenerator, en heeft ook minder onderhoud nodig.
Sinds plan Willem deze aanpassing had hebben de navolgende rijtuigen allemaal statische omzetters gehad.
Totzover dit Offtopic bericht.
is dit trouwens ook niet meer een grootspoor onderwerp ipv een ditje en datje?
-
Je wordt niet vrolijk van al die ongelukken bij de spoorwegen. Zal er ooit geinvesteerd worden in een echt veiligheidssysteem ? ??? :P
Als er weer iemand door een rood zijn heeft gereden moet er toch echt wat gebeuren!
(de reactie van Rover is trouwens zeer bescheiden)
-
Unieke kans om een DDM van onderen te bekijken...Hmmm Lima klopt niet of.. grootspoor klopt niet, ik zie geen label van "Lima Made In Italy" ;D
-
Vandaag zat ik nog hobbeldebobbel in ONE van London Liverpool naar Stanstead; Tjongejonge wat een oud bakken troep. Had nog niet de woorden'doe mij de NS maar" tegen een stel mensen uitgesproken of hier loopt de boel ook weer uit de rails. Klungels.
-
Ach ja, het zoveelste treinongeluk van de afgelopen jaren....... ::)
Je begint er haast gewend aan te raken.
De oorzaak kan in ieder geval weer gekopieerd worden uit 90% van de andere rapporten.
één van de treinen rijd door rood, onder de 40km/u grijpt de ATB niet in en kaboem, nummer zoveel in de rij :o ::) :P
Of loop ik nu weer op de bekende feiten vooruit :-X :-X :-X
Groetjes Ronald, die overigens blij is dat slechts alleen de machinist gewond geraakt is.
Het blijft tenslotte wachten tot er echt doden vallen.
-
Nog een foto:
(http://www.refdag.nl/media/foto/2007/38864-a.jpg)
(bron: www.refdag.nl)
Hier rijdt de trein ineens de andere kant op gezien de sluitseinen ;)
Ook brand zo te zien in de stuurstand de binnenverlichting nog :)
Blijft een apart gezicht zo.
Koen
-
Berichtgeving was trouwens ook weer lekker: teletekst NOS had het om 21:00 (2.5uur na ongeval) over een rangerende personentrein, RTL had het toen over een rangerende goederentrein. Ik weet dat er, dankzij het nieuwe spoorboekje, veel overvolle treinen zijn, maar om een DDM dan gelijk als veewagens (o.i.d.) te gaan zien.... :P
-
Hier rijdt de trein ineens de andere kant op gezien de sluitseinen ;)
Ook brand zo te zien in de stuurstand de binnenverlichting nog :)
Wees zuinig met elektriciteit! ;D
-
Aan Kned,
Mooi sfeerplaatje! (m.u.v. die onnatuurlijke parkeer manoeuvre van de DDm)
m.v.g.
Mark
-
Vanmorgen stond het stuurstandrijtuig al weer op de wielen, vanmiddag was het hele spul afgevoerd. Snel gewerkt.
-
Wellicht vragen die ik wat te vroeg stel,..
- Maar weten we al of het een DDm was met een dieren logo? (ik dacht zelf te zien van niet maar zeker weten doe ik het niet)
- Weten we al welke trein als intercity reed?
- Weten we al of het stel gerepareerd word of dat er toch te veel schade is opgetreden? (Ik denk grote kans op reparatie vanwege materieel tekort)
- En weten we al waardoor het ongeluk gebeurd is? (rood sein genegeerd of toch iets anders?)
m.v.g.
Mark
-
Hoorde vanmiddag op de radio dat er een sein buitengebruik was voor onderhoud. Maar ja in hoeverre kunnen we op het nieuws afgaan?
Groet Gerrit
-
Ja, het was een DDM. Zie de foto die ik postte op de vorige pagina, de pantograaf zegt genoeg. ;) Op Somda stond welke het was (de Zeehond als ik het goed onthouden heb).
De IC bestond uit de gehuurde Duitse rijtuigen met de 1748 en 1847.