BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Interessegroepen (IG's) => Topic gestart door: Tjalling op 02 September 2011, 17:09:03
-
Hallo allemaal,
Een tijdje geleden ben ik begonnen met het bouwen van een brug, die uitneembaar moet zijn zodat het deel er achter bereikbaar is (geen deur, maar een stukje zolder).
Hier op het forum staan de meest fantastische bouwsels, die eigenlijk allemaal 1 ding gemeen hebben: ze zien er heel erg kwetsbaar uit.
Om dat te ondervangen kwam ik op het idee om een brug te maken gebaseerd op de huidige spoorbrug bij Culemborg. Dat is een mooie boogbrug, maar zo modern dat er niet teveel frutsels aan zitten.
Hier staan een aantal foto's (niet van mij!): http://picasaweb.google.com/118190144344787659051/DeSpoorbrugOverDeLekBijCulemborg (http://picasaweb.google.com/118190144344787659051/DeSpoorbrugOverDeLekBijCulemborg)
Mijn brug is geen model van de brug bij Culemborg, in die zin dat die op schaal veel te groot zou zijn.
Het dek heb ik nu voor een deel af, en is opgebouwd uit houten latjes van 12 mm vierkant, strips aluminium en profielen van styreen.
Dit is hoe ver ik nu ben:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_2161.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_2161.jpg)
Voor het aftekenen van de boog heb ik een foto genomen, deze geïmporteerd in inkscape en vervolgens (via pdf) afgedrukt op ware grootte van mijn brug.
Het idee is om de boog uit multiplex of mdf te zagen, maar met een decoupeerzaag is het heel erg moeilijk de boog netjes en strak te zagen. Heeft iemand nog een idee hoe ik dat zou kunnen doen? De brug wordt ongeveer 1 meter lang.
Groet,
Tjalling
-
boog n beetje krap zagen en daarna bekleden met styreen, dan boeit het niet als de boog niet helemaal strak gezaagd is.
-
Whoei!!!! Weer een zelfbouw Hollandse brug! Top!! Ziet er al goed uit Tjalling.
Ik zal namens de Bruggen InteresseGroep aan de moderatoren vragen of ze Bruggen-IG: willen toevoegen in de titel van je draad. Dan is deze draad in de toekomst veel makkelijker terug te zoeken.
Veel succes met de bouw verder, ik ga je volgen!!!
Jeroen
-
De bogen kunnen met een laser uit een plaat triplex gesneden worden.
Je kunt e.e.a. tekenen met een gewoon vector gestuurd tekenprogramma. Bijvoorbeeld CorelDraw.
Bij het Protospace FabLab te Utrecht kun je dit zelf gratis doen onder begeleiding.
Wel wordt verwacht dat je zelf je materiaal meebrengt.
Meer info: http://www.protospace.nl/
Grzz,
Hans
-
Hoi Hans,
Bedankt voor de suggestie. Ik zal eens kijken. Lijkt wel heel interessant.
Groet,
Tjalling
-
Ook namens mij welkom bij de bruggenbouwers. En ik zal dit zeker met interesse volgen.
Groeten Jaap
-
Bedankt voor het welkom!
Zoals ik in de openingspost al een beetje aangaf was het de bedoeling "met grote stappen snel thuis" een brug te maken die ook in het dagelijks gebruik tegen een stootje kan.
Een van de dingen die moeilijk is met dit soort projecten zijn de verhoudingen tussen dikte brugdek, dikte bogen etc. Om zo dicht mogelijk bij de verhoudingen van de originele brug te blijven heb ik een aantal foto's genomen van de brug (kan vrij eenvoudig, je kunt in de uiterwaarden aan de westkant wandelen, en dan kun je een foto nemen van het midden van de zijkant van de brug).
Deze foto heb ik in Inkscape geïmporteerd en geconverteerd naar een vector-tekening. Deze tekening heb ik afgedrukt naar PDF, en op ware grootte afgedrukt op papier.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BrugCulemborg.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BrugCulemborg.jpg)
Dat is de mal van waaruit ik de rest opgebouwd heb. Voor de liefhebbers heb ik deze tekening als Inkscape bestand.
Het brugdek is nu in aanbouw, en bestaat uit een frame van 12 mm houten balkjes, met onder de spoorstaven aluminium strips. Deze constructie is sterk genoeg voor de gewenste overspanning. De rest is versiering.
Met de styreen profielen probeer ik een indruk te geven van de constructie zoals die op de brug zit. De roosters probeer ik na te maken door roosters te printen op overhead-sheet, en dat te spuiten met matte lak. Eerste proefstukje ligt nu te drogen, ziet er veelbelovend uit! Zodra alle profielen op het dek zitten ga ik het dek spuiten, om te kijken waar de onvolkomenheden zitten.
Groet,
Tjalling
-
Gaaf hoor Tjalling! Leuk om nu weer een heel andere bouwmethode te zien! Ik ben heel beneiuwd, zal vast een fraaie brug worden!
Als je nou een beetje opschiet, kun je nog exposeren op Eurospoor eind oktober ;D ;D
Jeroen
-
Eind oktober ga ik sowieso niet halen.
Het grootste probleem is het vinden van genoeg Evergreen profiel :'(. Kent iemand een goede webwinkel?
Het grootste deel van de balkjes in het dek liggen nu vast. Verder ben ik bezig geweest met de roosters in het dek. Uitprinten op overheadsheet, en inspuiten met zijdematte lak werkt! Geeft de indruk van een goor rooster, precies wat wilt op een brug.
De volgende stap is het op maat maken van het spoor (dwarsliggers inkorten) en de ondersteuning voor het spoor en voor het loopdek maken.
Op het plaatje een overzicht van hoe het ongeveer moet worden. Als je heel goed kijkt zie je aan de voorkant ook een stuk rooster liggen. Dat is niet gespoten en glimt in de praktijk nogal. Het achterste rooster (tussen de sporen) is wel gespoten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stukjebrug.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stukjebrug.jpg)
Dat was het weer vandaag.
Groet,
Tjalling
-
Hoi Tjalling,
Dat rooster ziet er gaaf uit man! (y) (y)
Jeroen
-
Hoi Tjalling.
Voor kunststofprofielen kun je kijken bij http://www.quartel.nl, klikken op benodigdheden en dan bij kunststof.
Groeten Jaap
-
Hallo allemaal,
Eindelijk weer een update.
Het is gelukt om de juiste profielen te vinden. Verder heb ik de bovenkant waar de rails op moet komen voorzien van stripjes.
Zo zag de brug er vanmiddag uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_2222.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_2222.jpg)
Het brugdek is nu zo ver dat het in de primer gezet kan worden. Dat heb ik vanmiddag gedaan, in de loop van de week volgt wel weer een plaatje.
Groet,
Tjalling
-
Zo, jij zit ook niet stil! Mooi hoor. (y)
Jeroen
-
Hoi Jeroen,
Het tempo is aanzienlijk lager dan bij jou brug.
Met name het vinden van voldoende Evergreen profiel was een uitdaging.
Zodra het dek in de definitieve kleur is zal de bouw een aantal maanden stil liggen wegens andere prioriteiten.
Groet,
Tjalling
-
Ja ik ken dat. Als je niet op past met het bouwen van zo'n brug, verstouw je zo een paar meter styreen in een uur tijd..... Overigens verkoopt Steven Volp in Amersfoort ook styreenstrips en profielen van een meter lengte. Kan wel eens handig zijn.
Even een gedachtenspinsel:
Zou het voor de bezoekers van Eurospoor interessant zijn om je dek in aanbouw te bewonderen? Er komen zoals wellicht bekend vijf bruggen op de stand van Eurospoor, maar daar kijk je meer van bovenaf op. De dekken zullen daardoor minder zichtbaar zijn. Misschien een idee om jouw dek (als je het wilt en hem naar Utrecht kan brengen natuurlijk) bij de expositie te voegen?
Jeroen
-
Ja, een WIP (work in progress) project, is vaak net zo leerzaam als een gereed zijnd project (zo niet leerzamer)
-
Even een gedachtenspinsel:
Zou het voor de bezoekers van Eurospoor interessant zijn om je dek in aanbouw te bewonderen? Er komen zoals wellicht bekend vijf bruggen op de stand van Eurospoor, maar daar kijk je meer van bovenaf op. De dekken zullen daardoor minder zichtbaar zijn. Misschien een idee om jouw dek (als je het wilt en hem naar Utrecht kan brengen natuurlijk) bij de expositie te voegen?
Jeroen
Zou kunnen, als het iets verder is dan nu geeft het een aardig beeld denk ik. Dat lukt ook wel voor eurospoor. Logistiek gezien is het een uitdaging: ik heb donderdagavond geen tijd.
De constructie van dit brugdek is volgens mij wel heel anders dan van de andere bruggen.
Groet,
Tjalling
-
We PB'en wel even verder!
Hoe denken anderen er over? Vinden jullie het interessant als dit frame eventueel te zien zou zijn op Eurospoor?
Jeroen
-
We PB'en wel even verder!
Hoe denken anderen er over? Vinden jullie het interessant als dit frame eventueel te zien zou zijn op Eurospoor?
Jeroen
Roept u maar!!
Jeroen
-
Mijn antwoord had je al (y)
-
En daar is het tot nu toe ook bij gebleven..... ;D ;D ;D
Jeroen
-
Tuurlijk is het interessant om jouw werk op eurospoor te zien.
-
Goede avond,
Even weer een update en een extra verhaal.
Ik ben begonnen met de brug om deze uitneembaar te maken zodat de sporen en de zolder er achter bereikbaar zullen zijn. Onder de brug is de opslagruimte van een smalspoorbaantje (een ander projectje). Verder was ik nog op zoek naar een plek om een haventje te maken.
Een baanplan op papier maken is me nog nooit gelukt. Met dozen stapelen en een beetje proberen ontstaat meestal wel een goede oplossing.
Gisteravond heb ik het hele geheel er eens bij gepakt, en ben ik gaan proberen wat er gebeurd als het deel onder de brug dicht is. Dat wordt dan een soort "deksel" boven de smalspoormodule. Dit deksel kan afgewerkt worden als water. Naast de brug kan dan een haventje komen. Ik zit er over te denken om de haven een enkel spoor te geven, het spoor onder de brug door te laten lopen en aan de voorkant de aansluiting te maken op het spoor op het onderste niveau met een inhaalspoor. De trein naar de haven wordt dan altijd geduwd.
De loodsen van de haven zijn gevels die voor het spoor op het lage niveau geplaatst zijn, en zo het spoor uit het zicht houden. De daken kunnen tot aan de muur doorlopen, met daarachter een achtergrond. De plank achter moet een Hollandse Wolkenlucht worden. De gele Peco-doos is de kade.
Maar genoeg gepraat, foto's!
Slechte kwaliteit, tijdens daglicht geen tijd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_2238.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_2238.jpg)
en
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_2240.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_2240.jpg)
De boog die er op staat is provisorisch, het brugdek staat in de grondverf. Deze delen kan ik niet meer bij als de sporen en de roosters gelegd zijn. Dat is de volgende stap.
Het is de bedoeling dat het donkergrijze deel op Eurospoor te zien zal zijn. Hopelijk lukt het nog alle logistieke probleempjes op te lossen.
Groet,
Tjalling
-
Gaaf hoor!
Kan de boog ook niet mee, die geeft wel heel mooi de vorm van de brug weer! Hoe heb je de boog nu gemaakt?
Jeroen
-
Hoi Jeroen,
Die boog is een probeersel, dat op de foto heel wat lijkt, maar in het echt behoorlijk tegenvalt. Die boog is met een decoupeerzaag uitgezaagd uit 9 mm multiplex. De rand is erg hobbelig, en de breedte is niet constant (genoeg).
Groet,
Tjalling
-
Ai da's jammer. Het lijkt meteen zoveel meer zo!
Jeroen
-
Hoi Jeroen,
De twee grootste problemen bij het maken van een boog zijn het netjes tekenen van het lijntje, en er daarna netjes overheen gaan met de decoupeerzaag. Als het eerste (de lijntjes tekenen) al niet helemaal goed gaat, is de tweede stap echt gedoemd te mislukken.
Ik wil proberen de boog op de juiste grootte uit te printen op de laserprinter, en dan de lijnen overzetten met thinner. Misschien dat dat beter gaat.
Groet,
Tjalling
-
boog (zo) netjes (mogelijk) aftekenen, grof uitzagen en met grof en dan fijn schuurpapier naar het lijntje toe schuren. Regelmatig met het timmermansoog langs de kant kijken of de boog mooi rond wordt. Zou het zo niet lukken?
Ik denk zelfs dat je een heel mooi resultaat krijgt als je een bandschuurmachine ondersteboven kunt monteren en dan als een 'slijpsteen' gebruikt.
Maar allemaal zonder garantie, mijn projectjes kwamen veel minder nauwkeurig!
Groet, Sicco Jan
-
Tjalling,
Ik heb de thinnermethode net even getest op hout omdat ik niet zeker was dat het ging werken, maar het is mogelijk om lijnen over te zetten op hout (een gamma roerstaafje in dit geval). Gaat wel een stuk minder dan op styreen, maar wel een wat dikkere lijn moet het denk ik wel lukken.
Sander
-
Hoi Sander,
Bedankt voor de test! De dikte van het lijntje maakt niet zo heel veel uit, en het bestand van waaruit ik werk heeft behoorlijk dikke lijnen. Ik ga dit proberen.
@Sicco Jan:
Je beschrijft wat ik als tweede stap in gedachte had. Het eerste lijntje moet goed staan, en dat viel bij de eerste poging erg tegen.
groet,
Tjalling
-
Hallo allemaal,
Weer een stapje verder!
Gisteren heb ik de boog afgetekend met thinner, zoals Sander ook al had laten zien in zijn draadje. Ook op hout werkt dat goed:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/GetekendeBoog_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/GetekendeBoog_1.jpg)
De lijnen lopen niet helemaal door, maar zijn eenvoudig met een potlood aan te vullen. Hier nog een plaatje van de uitdraai samen met het hout en de afgetekende boog:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/brugboogtekenen_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/brugboogtekenen_1.jpg)
De boog is inmiddels ook uitgezaagd en kan met een paar klemmetjes aan het brugdek bevestigd worden. Op de boog zijn de lijnen nog zichtbaar, alleen de grootste splinters heb ik er af geschuurd. De rest komt wel na Eurospoor.
Groet,
Tjalling
-
Mooi, Tjalling, ik ben heel benieuwd vrijdag!
-
Geweldig Tjalling! dat zal goed staan op eurospoor!
Ik neem aan dat je de klemmetjes ook mee levert?
Tot van het weekend!
Jeroen
-
Hoi Jeroen,
Uiteraard worden de klemmen meegeleverd (en de instructies voor de bevestiging).
Er zal een klein stukje "af" zijn met roosters en sporen. Dat deel is ongeschilderd.
Groet,
Tjalling
-
Of te wel een prachtige brug in aanbouw, zodat iedereen goed kan zien hoe je zoiets kunt opbouwen! geweldig Tjalling! Fijn dat je mee doet!
Jeroen
-
Hallo Allemaal,
Laatste update voor Eurospoor:
Het brugdek met een proefboog zijn ingepakt en weggebracht. Vanaf vrijdag te zien op Eurospoor.
Een klein deel is voorzien van spoor en roosters. Zowel het spoor als de roosters zullen na Eurospoor weer weggehaald worden zodat ik het brugdek in de juiste kleur kan spuiten (wat lichter). Het gaat er vooral om om te laten zien hoe zo'n brug er in aanbouw uit kan zien.
Als iemand vragen heeft: op zondag ben ik er op Eurospoor.
Hier nog een foto van de brug met proefboog:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2259.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2259.jpg)
en een foto van de tijdelijke bevestiging van de boog:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2260.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2260.jpg)
Tot zondag!
Groet,
Tjalling
-
Hallo allemaal,
Na Eurospoor 2011 is er nog niet veel veranderd aan de brug zelf. Ik ben wel verder gegaan met het zoeken van een oplossing voor de boog. Uiteindelijk heb ik besloten de boog met laser te laten snijden uit 2,5 mm MDF, en dan iedere boog uit 3 lagen op te bouwen.
Via-via ben ik bij Paul Colson terecht gekomen (paul[apedingesgeval]colsonit.be). Hij is in staat de boogdelen te snijden en heeft op basis van een foto een tekening gemaakt en een voorstel gedaan om de boog in segmenten op te delen. Door de boog in 4 of 5 segmenten te delen en deze op te bouwen uit meerdere lagen ontstaat er een stijve boog.
Dit is ongeveer de indeling:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/brug_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/brug_11.jpg)
Binnenkort zullen de segmenten geleverd worden en laat ik weer van me horen.
Groet,
Tjalling
-
Hallo allemaal,
De eerste melding is al niet hoopgevend: " er zijn al zo'n 30 dagen geen berichten geplaatst..."
Typisch weer zo'n project dat op een plank is beland, en daar veel te lang is blijven liggen.
De segmenten waren snel geleverd, en hebben dus al heel lang op de plank gelegen. De uitvoering is perfect!
Ondertussen ben ik wel iets verder gegaan: ik heb nog meer foto's van de brug gemaakt, en alle foto's in een album gezet. Dat album vindt je hier: http://www.photobucket.com/culembrug (http://www.photobucket.com/culembrug).
Binnen kort verdere resultaten van de brug zelf.
Groet,
Tjalling
-
Hallo Tjalling,
Ik bewonder je werk aan de modelbrug absoluut.
Wat ik mij afvraag wanneer ik naar de lengte kijk, is er wel voldoende stijfheid om te voorkomen dat hij gaat doorbuigen?
Als verbindingen tussen twee baandelen heb ik wel geen brug, maar een plank en al snel bleek dat ik daar haaks onder nog twee latjes moest monteren om doorzakken te voorkomen (ondanks 12 mm multiplex).
Een andere uitdaging is de bevestiging tussen de twee baandelen en dan met name het nauwkeurig aansluiten van de (K)rails.
Ik heb dat slechts kunnen oplossen door het koppelstuk toch aan een kant met een bout vast te zetten (die er wel snel uit te halen is indien noodzakelijk).
Ik ben benieuwd hoe jij dit hebt opgelost.
(bijgaand een plaatje van mijn situatie).
Succes, René(http://D:\Foto\Treinhobby\treinbaan\koppelstukweb.jpg)
-
Hallo René,
Bedankt voor het compliment! (y)
Ik zie alleen geen plaatje ::)
Wat betreft de stijfheid: Dat is absoluut geen probleem. Het brugdek is stijf genoeg om er met treinen overheen te rijden.
In dit bericht: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38824.msg603761.html#msg603761 kun je zien hoe het brugdek is opgebouwd: latjes van 12 mm vierkant en 4 aluminium strips van 1 cm verticaal.
De rest, inclusief de bogen, is puur cosmetisch.
Er komen pennen aan de uiteindes van de brug die in de brughoofden verdwijnen, voor de uitlijning. De aansluiting van het spoor is een kwestie van raillasjes er op schijven.
Groet,
Tjalling
-
Hallo Tjalling,
Heb even de hele draad doorgelezen want ik zie em voor het eerst.
Echt prachtig om te zien. (y)
Als ik dit eerder had gezien had ik je wel kunnen helpen met de bogen misschien.
De brug die op mijn baan staat is helemaal van MDF en uitgefreesd.
Hier staan een paar foto's
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41243.0.html
Succes met de bouw.
-
Hoi Tjalling,
Naar die pennen ben ik wel benieuwd. Schuiven die in voorgeboorde gaten of vallen ze in sleuven? Raillasjes zou bij mij niet kunnen omdat de rails tegen elkaar aan liggen toch?
Ik heb geprobeerd de foto mee te sturen, maar op de een of andere manier lukt dat niet.
Ik probeer het nog een keer!
groeten René
(http://D:\Foto\Treinhobby\treinbaan\koppelstukweb.jpg)
-
Hallo allemaal,
@Henk: bedankt voor het compliment! (y)
Het is toch vaak dat je achteraf weer een andere oplossing hoort om een probleem op te lossen. ;D Ik vind het geweldig wat jij weet te maken uit reststukjes, en ik volg je draadjes altijd met veel belangstelling.
@René: Ik wil 4 pennen maken onder het brugdek, en die laten vallen in gaten in de landhoofden. Dat wil ik zo maken dat ik daar de exacte hoogte-afstelling kan maken om de brug vlak te leggen. Het worden gaten met een diameter van een halve mm groter dan de pennen. Ik wil ze camoufleren met een weergave van de originele oplegpunten.
Voor de raillasjes heb ik de railschoentjes van de eerste 2 dwarsliggers op de landhoofden weggesneden zodat de raillasjes helemaal op deze spoorstaven kunnen schuiven. Met een klein schroevendraaiertje is dat zo gepiept. Of het ook kan werken met Märklin rails weet ik niet.
Update van de brug:
Dit weekend eindelijk de tijd gevonden de eerste boog in elkaar te zetten. Ik heb de boog in segmenten laten snijden met een laser via www.Laserlabo.be , ook bereikbaar via www.c-traccs.be . Met name de hulp bij het maken van een goede tekening was onmisbaar!
Op de foto ziet het er dan zo uit (Met dank aan Jeroen voor de foto in lijst die op Eurospoor heeft gestaan):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Vergelijk.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Vergelijk.jpg)
Omdat niets zo veranderlijk is als een modelbouwer (of was het vrouw ??? ) wilde ik de boog uit 4 lagen opbouwen in plaats van 3. Gelukkig waren er meer segmenten geleverd dan besteld, dus dat kon nog. Ik heb wel een paar segmenten gehalveerd om genoeg materiaal te hebben. Het ziet er dan zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4laagjes.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4laagjes.jpg)
Op basis van deze boog wordt de tweede gelijmd, zodat er zo min mogelijk verschil is tussen de twee bogen.
Daarna worden de bogen bekleed met styreen, en kan er begonnen worden met het maken van de balken tussen de bogen en de stangen waar het brugdek aan hangt.
Deze week eerst de tweede boog maken, en dan verder.....
Groet,
Tjalling
-
Hallo allemaal,
Even een korte update:
De tweede boog zit ook in elkaar, en de ronding van beide bogen is gelijk! (netjes gelijmd dus)
Ik heb beide bogen op het dek gehad, even met de hand vastgehouden, en het ziet er goed uit!
De volgende stap is om de bogen op maat te maken zodat ze pop het dek gemonteerd kunnen worden, en een bevestiging maken zodat de bogen vast staan.
Groet,
Tjalling
-
Oh leuk, afgelopen week voor de eerste keer de brug bereden.
-
Ucheucheuche, wat een stof.......
Dit project heeft heel lang stil gelegen. Enerzijds omdat er andere dingen waren die belangrijker zijn, en anderzijds omdat de brug niet zo werd als ik in gedachte had.
Het doel was een overtuigende weergave van een brug te maken, geïnspireerd door de "nieuwe" brug bij Zaltbommel. Op schaal maken heb ik de ruimte niet voor, en dat komt ook niet goed uit met de rest van de baan waar de brug deel van uitmaakt.
Uiteindelijk heb ik besloten om de brug om te bouwen naar enkelspoor, en eindelijk de bogen eens op maat te zagen. Dat leidt tot het volgende plaatje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Brug1_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Brug1_3.jpg)
De zijkanten zijn met elkaar verbonden door 3 gelijmde houtenklosjes. De boog staat los op het dek.
Dit beeld komt beter overeen met wat ik in gedachte had dan de dubbelsporige uitvoering.
Van de zijkant ziet het er zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Brug2_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Brug2_2.jpg)
Met excuses voor de slechte kwaliteit van de foto's.
Zo zal de brug voorlopig wel blijven staan: hij is functioneel en ziet er beter uit dan voorheen. Bovendien ben ik erg druk met veel te veel andere modelbouwprojecten.
Groet,
Tjalling
-
Waarom enkelspoor? Als dubbelspoor had de brug ook heel goed tot z'n recht gekomen.
-
Hallo Richard,
Er zijn twee redenen voor de keuze voor enkelspoor:
In de eerste plaats past het beter in mijn baanplan. In de tweede plaats kloppen de verhoudingen naar mijn gevoel beter. De brug is op schaal de halve lengte van wat de brug bij Culemborg zou zijn, en heeft ook de geringere hoogte van de bogen. Vanuit de kop gezien leek de brug mij daarmee te breed te ogen. Nu de brug enkelsporig is, komt het beeld (voor mij!) beter over.
Groet,
Tjalling