BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: MdR op 01 September 2011, 19:54:22

Titel: De eerste jaren van de 1601
Bericht door: MdR op 01 September 2011, 19:54:22
Hallo,

Ik heb een treinbaan heb met als tijdperk rond 1981/1982, waarop ook de 1601 van roco rijdt. Aangezien rond 1981/82 de 1600 in dienst kwam, heb ik de vraag: Met welke (test)treinen reedt de 1600 in zijn eerste 2 jaar? Met treinen doel ik op de dienst van de 1600 in de normale reizigers- of goederendienst.

Mvg, Maarten
Titel: Re:De eerste jaren van de 1601
Bericht door: Totty op 01 September 2011, 20:33:00
De lok 1601 werd eerst ingezet voor opleiding van machinisten. Daarbij stond de lok vaak voor afgekeurd reizigersmat, als ik mij goed herinner plan D, plan N en Plan E. Zelf kreeg ik opleiding op het baanvak Amsterdam/ Deventer. Heen met het reizigersmat, terug met een goederentrein, hoofdzakelijk Gs, ook uitlopend.
Later verscheen de lok voor ertstreinen, bestaande uit Fals en hoogoventreinen met Eaos.
De 1601 en de laatste 1600 deden ook dienst met de kon.trein bij de indienst stelling van de Hemtunnel en bij behorende sporen.
Hoop dat je er wat aan hebt.

Groeten Fred.
Titel: Re:De eerste jaren van de 1601
Bericht door: CKLX op 01 September 2011, 20:39:36
Er was ook nog een testtrein met een flinke sleep Gls'en, de voormalige Van Gend en Loos-wagens.
Misschien een goede reden om 30 Artitec-modellen te kopen...

CKLX
Titel: Re:De eerste jaren van de 1601
Bericht door: Treinhobbijist op 01 September 2011, 20:58:03
De 1600 kwam oa in dienst op de route Den Haag CS<>Venlo. Alwaar er de eerste periode met twee machinisten werd gereden, onder het motto: twee weten meer dan één.
Natuurlijk viel het rijden in de praktijk erg mee, de lok is simpeler te bedienden dan welke voorganger dan ook........

Het enige "probleem" was het kleine rempookje, vooral voor machinisten welke nog op de stoom hadden gereden en soms flinke kolenschoppen bezaten.... ;D
Titel: Re:De eerste jaren van de 1601
Bericht door: Mispoes op 01 September 2011, 21:22:15
De lok 1601 werd eerst ingezet voor opleiding van machinisten. Daarbij stond de lok vaak voor afgekeurd reizigersmat, als ik mij goed herinner plan D, plan N en Plan E.

Plan D = plan K, ik heb ook postrijtuigen plan E en L gezien in die treinen.
Titel: Re:De eerste jaren van de 1601
Bericht door: Totty op 01 September 2011, 21:47:53
Sorry Mispoes, je hebt gelijk.

Groeten van je DE1 mcn bij de NVBS rondrit.
Titel: Re:De eerste jaren van de 1601
Bericht door: Illya Vaes op 01 September 2011, 21:54:33
Ik heb in 1981 de eerste 1600-en gezien/-fotografeerd tussen Zandvoort en Maastricht / Heerlen, nog met nummers in het midden (hoogste nummer toen 1613 meen ik).
Titel: Re:De eerste jaren van de 1601
Bericht door: Re 6/6 op 02 September 2011, 08:57:48
De test ritten starten vaak in de Watergraafsmeer waar ik destijds nog in de rangeerdienst rondliep.
De treinen bestonden uit oude Plan N rijtuigen als nabootsing van een reizigerstrein en de goederentreinen bestonden uit Gls wagons beladen met bakken met oude ballast om gewicht te geven aan deze treinen. Vanuit de Wgm starte 's morgens altijd 1 trein met Plan N en 2 treinen met de Gls goederenwagons. Hoelang dit zo gereden heeft weet ik na zoveel jaren niet meer.

Groet,

Ron
Titel: Re:De eerste jaren van de 1601
Bericht door: Rob46 op 02 September 2011, 09:06:30
Na alle proef- en instructieritten werden de 1600-en m.i.v. de zomerdienst 1981 (31-5) ingezet in de treinseries 800/900 (Mt/Hrl-Asd).
Titel: Re:De eerste jaren van de 1601
Bericht door: Mispoes op 02 September 2011, 09:17:06
Groeten van je DE1 mcn bij de NVBS rondrit.

Daar was ik helaas niet bij, wel bij de Stibans lustrumrit op 27-10-1984...
Titel: Re:De eerste jaren van de 1601
Bericht door: spoorzeven op 02 September 2011, 09:29:39
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dordrecht___1616_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dordrecht___1616_1.jpg)
De 1616 (met nummer al links) op proefrit met de Gls'en te Dordrecht.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Boxtel___1605_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Boxtel___1605_6.jpg)
En de 1605 op proefrit te Boxtel met Plan K en Plan N

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Boxtel___1601.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Boxtel___1601.jpg)
En ongeveer de enige dia die ik heb van de 1601 (daar gaat dit draadje over) in de oorspronkelijke uitvoering.
Titel: Re:De eerste jaren van de 1601
Bericht door: Gert1 op 02 September 2011, 09:56:48
Ik heb in 1981 de eerste 1600-en gezien/-fotografeerd tussen Zandvoort en Maastricht / Heerlen, nog met nummers in het midden (hoogste nummer toen 1613 meen ik).

Ik ook. Ik ging in die tijd vaak naar Zandvoort met de trein. In Utrecht liep ik dan zo ver mogelijk door op het perron om maar in het eerste rijtuig achter de loc te kunnen zitten. Hoewel zitten...  vaak stond ik dan op het balkon door de deuren te kijken naar die wonderbaarlijk prachtige nieuwe machine. Het viel me dan vooral op hoe zijdezacht de loc optrok. Vergeleken met de 1100 en 1200 die daarvoor vaak de trein naar Zandvoort trok was de serie 1600 toen echt het nonultraplus op loc-gebied!

mvg,
Gert
Titel: Re:De eerste jaren van de 1601
Bericht door: Anoniem op 02 September 2011, 10:01:55
Het non plus ultra bedoel je? ;D
Titel: Re:De eerste jaren van de 1601
Bericht door: Gert1 op 02 September 2011, 10:21:35
Yep. Gelukkig heb ik jou altijd achter de hand om mij te verbeteren of aan te vullen!   8)

mvg,
Gert
Titel: Re:De eerste jaren van de 1601
Bericht door: MdR op 02 September 2011, 19:20:43
Hallo iedereen,

Bedankt voor de reacties!

De lok 1601 werd eerst ingezet voor opleiding van machinisten. Daarbij stond de lok vaak voor afgekeurd reizigersmat, als ik mij goed herinner plan D, plan N en Plan E.

Hallo,

Uit hoeveel wagons bestond deze trein dan ongeveer? Moet ik dan denken aan een volwaardige trein van 8 wagons of aan een trein bestaande uit laten we zeggen 5 wagons?

Er was ook nog een testtrein met een flinke sleep Gls'en, de voormalige Van Gend en Loos-wagens.
Misschien een goede reden om 30 Artitec-modellen te kopen...


Haha, dat kan inderdaad, maar ik wil al een 2400/2200 met buurtsuper gaan nabootsen dus dan heb ik al een goederentrein, dus het lijkt mij ook nog wel leuk om een getrokken passagierstrein te gaan nabootsen.

De 1600 kwam oa in dienst op de route Den Haag CS<>Venlo. Alwaar er de eerste periode met twee machinisten werd gereden, onder het motto: twee weten meer dan één.


Uit welke wagons bestond deze trein? En hoelang was deze trein? Zijn hier ook foto's van?  :)

Ik heb in 1981 de eerste 1600-en gezien/-fotografeerd tussen Zandvoort en Maastricht / Heerlen, nog met nummers in het midden (hoogste nummer toen 1613 meen ik).

Net zoals net; Uit welke wagons bestond deze trein? En hoelang was deze trein? Zijn hier ook foto's van?  ::)

<foto>
De 1616 (met nummer al links) op proefrit met de Gls'en te Dordrecht.

<foto>
En de 1605 op proefrit te Boxtel met Plan K en Plan N

<foto>
En ongeveer de enige dia die ik heb van de 1601 (daar gaat dit draadje over) in de oorspronkelijke uitvoering.

Mooie foto's! Vooral die 1605 met plan K en N vind ik leuk!

@All

Alle foto's van de 1600'en in hun beginperiode zijn welkom! Ik ben erg benieuwd voor welke treinen de 1600 nog meer heeft gestaan!  :)

Mvg, Maarten




Titel: Re:De eerste jaren van de 1601
Bericht door: Totty op 02 September 2011, 21:52:37
Zo'n oefentrein bestond uit ongeveer 5 a 6 rijtuigen en dat was in die tijd de normale lengte van getrokken reizigers treinen. Op de route Zandvoort / Maastricht werd veelal met plan E en plan W gereden. De remkraan van de 1600 was trapsgewijs losbaar maar het remsysteem van plan E loste dan geheel, zodat je met een gedeeltelijk geloste trein langs een perron kon binnenkomen. Plan W was n.l ook trapsgewijs losbaar. Na wat doorschietingen werd bepaald dat de trein altijd geheel gelost worden.