BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: dito op 31 August 2011, 22:41:08
-
Ik heb reeds verscheidene locs welke elk verschillen van snelheid bij een gelijk aantal stappen
maar nu heb ik een nieuwe bijgekocht en deze loopt wel zichtbaar trager dan de andere.
Kan ik deze bij regelen door cv instellingen van de decoder welke een uhlenbrock 76420 is
of is er een andere mogelijkheid.
Herman
-
De maximum snelheid is in te stellen met CV5.
Maar om welke loc gaat het? Sommige locs horen langzaam te lopen.
-
Hallo Henk Het is de elektrische loc 4006 van piko
Herman
-
Volgens mij word bedoelt welk soort loc stoom, diesel, elektrisch en eventueel catalogusnummer.
-
Hallo Johnny
Het is de elektrolok class 4000 nr 96701.Hij staat niet meer in de katalogus van 2011.
Herman
-
Als je deze bedoelt (http://en.wikipedia.org/wiki/NIR_Class_4000), dan is de maximum snelheid 145kmh.
Kalibreren op die snelheid en dan eens kijken of het goed gaat zou ik zeggen.
-
Heb je de versie met nieuwe of oude lastregeling?
Nieuwe versie kun je met CV47 (vooruit) & CV48 (achteruit) de snelheid corrigeren.
Met de oude versie is dat CV64 & CV95.
Heb dit zelf nooit aangepast, brengt me wel op een idee. (y)
De oude handleiding heeft wat meer uitleg dan de nieuwe, in de nieuwe handleiding staat uitleg voor de nieuwe lastregeling waar je de P, I, D-constanten kunt aanpassen.
CV56 (Regelreferenz) staat in de oude handleiding het volgende:
Wert verkleinern, wenn die Höchstgeschindigkeit zu gering ist.
CV58 (Zeitschlitz für AD Wandlermessing) staat in de oude handleiding:
Wert verkleinern, wenn bei heruntergesetztem Wert in der CV53 die Höchstgeschwindigkeit der Lok zu gering ist.
Wees echter voorzichtig met het aanpassen. Wanneer de lok een te hoog zingend geluid maakt, kan het zijn dat er te veel stroom loopt of de frequentie te hoog is ??? waardoor het voor opwarmen of rooksignalen zorgt (Heb dat zelf al gehad, gelukkig kunnen die oude Lima motoren wat hebben) Houdt dit goed in de gaten !!! Bij mij was CV53 te laag.
Hopelijk heb je hier wat aan, of brengt het de ervaren mensen hier op ideeën ;D
-
Hallo Kashmir
Het is zeker de nieuwe versie want de cv's 64 en 95 staan niet meer vermeld.De 47 en 48
staan ingesteld op 32.Kan dit gewijzigd worden zonder problemen voor de loc.
Herman
-
Dag Herman.
Ik heb het zojuist bij mijn eigen loc getest. Dat werkt prima.
Standaard staat CV47 volgens mijn handleiding op 32 ingesteld. Ik denk dat je moet beginnen deze met 5 te verhogen. Daarna met stappen van 2 of misschien 3 wanneer het resultaat nog niet goed is. Het kan ook zijn, dat 5 al te extreem is, maar dat merkt u snel.
Net wat henk zegt, moet je er goed om denken dat je loc niet te snel rijdt. (ik zeg dit, omdat ik niet kan beoordelen wat u te langzaam vindt.)
1) Meestal gaan de locs te snel over de baan en dat lijkt het niet realistisch
2) Sommige motoren hebben een lagere snelheid. Het is zeker mogelijk om de motor te overbelasten zonder dat de decoder dit "weet".
Houdt gewoon de motor temperatuur goed in de gaten. Wanneer je deze na een aantal rondes al niet meer beet kunt houden gaat het veel te gek. Dattie na 5 min rijden wat warm aan voelt is volgens mij niet erg.
Gr. Thijs.
-
Hallo Thys
Ik vergelijk twee locs van eenzelfde merk.Nl de loc waarvan eerst sprake(de 96701) en een tweede de piko 95155,beide met een identieke decoder nl 76420 van uhlenbrock.De 95155
heeft een bepaalde snelheid(niet zo heel snel) bij 10 stappen ,maar de 96701 moet ik aan
18 stappen laten rijden om eenzelfde snelheid te bereiken.Vandaar mijn vorige vragen.Kalibreren kan ik nu nog niet want daarvoor moet ik een afzonderlijke aangepast baantje maken.
Herman
-
Beste Herman,
Duidelijk. Waarschijnlijk zitten in beide locs, verschillende type motoren ondanks hetzelfde merk. 8 stappen beschrijft namelijk een duidelijk verschil.
Waar ik nu vanuit ga (graag aangeven wanneer ik er naast zit):
* Loc / stroomafnemers zijn schoon
* Baan is schoon (andere loc rijdt immers wel sneller)
* De motorinstellingen zijn goed, dus zonder schokken op lage snelheid. Stap 1 t/m 3. En stabiele snelheid rond stap 7 t/m 12.
Noot: Wanneer de motor nog niet fijn en zachtjes loopt en je gaat hier later verder mee, loop je de kans dat de aanpassing in CV47 & CV48 in de weg zit.
* De motor draait soepel, dwz: Wanneer je van beide locs zelf de motor-as draait, gaat deze even makkelijk. Anders zul je dat eerst moeten oplossen.
Dan kun je nu (misschien in stappen van 2 of 3, ipv 5 wat ik eerder zei) CV47 aanpassen. Er moet dat zeker verschil merkbaar zijn. En natuurlijk CV48 wanneer achteruit ook niet goed is.
Gr. Thijs.
-
Ik denk eerst maar eens kijken met het verlagen van CV5 of het gewenste resultaat word bereikt.
Voor jouw decoder is dat ergens tussen 1-63, af fabriek = 48
Daarna CV6 verlagen tot ongeveer 1/3 van de waarde van CV5 om een mooie curve te krijgen zodat die in de lagere stappen mooier rijdt.
Af fabriek staat CV6 die op 24, dat is de helft van CV5, dan krijg je dus een rechte snelheids lijn.
http://www.uhlenbrock.de/intern/20/1/Deutsch/I96EEA63-054.apd/Bes76420.pdf
owja een reset van de decoder gaat bij Uhlenbrock niet via CV8, zoals bij de meeste fabrikanten, maar via CV59 > waarde 1 ingeven.
Mocht je nu teveel geëxpirimenteerd hebben met de instellingen van de CV waardes dan kun je hem resetten naar fabrieks instellingen.
-
CV5 is inderdaad beter om mee te beginnen. Goed gezien Thurbo (y)
Maar dan denk ik dat die hoger moet worden aangezien de klacht is dat de loc te langzaam rijdt. ;)
-
oeps daar heb ik mij in vergist, Hoger inderdaad.
Meestal rijden loks te hard vandaar dat ik automatisch lager schreef.
-
Hallo
Hartelijk bedankt voor de tips,maar in de eerste weken kan ik het niet uitproberen want ik ga op reis,dus voor het ogenblik geen tijd,maar ik kom er later op terug
Herman