BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Tim Lubbers op 31 August 2011, 16:25:46
-
Hallo Allemaal ik heb een vraag.
ik wil een schakelbord maken om de wissels mee te bedienen.
ik wil deze graag met conrad wisselaandrijvingen aandrijven kan dat?
Groetjes Tim
-
Hallo Tim,
Dit kan perfect met de conrad aandrijving. Een tuimelschakelaar is al voldoende. Je kunt zelfs de eindafschakeling gebruiken om ledjes mee aan te sturen voor de wisselstand op je schakelbord.
Groeten, Mark
-
Bedankt Mark (y)
Groetjes Tim
die nu bezig gaat met het maken van een schakelbord ;D
-
Een tuimel wisselschakelaar is uitstekend maar let er wel op dat je een wisselspanning als voeding gebruikt en geen gelijkspanning. Bij gelijkspanning moet je namelijk plus en min ompolen om de conrad wisselmotor om te zetten en dat kan niet met een gewone tuimelschakelaar. Je hebt dan een dubbele wisselschakelaar nodig of een relais.
Overigens doen die conrad wisselmotors het uitstekend.
Groeten,
Henny
-
Ehh, gelijkstroom kan ook met een (dubbele) tuimelschakelaar hoor, je moet het zaakje dan alleen even op een wat andere en op het eerste oog rare manier aansluiten. Als je wilt weten hoe laat maar horen... Maar wisselstroom is inderdaad simpeler!
-
Hallo allemaal,
(Ik maak even gebruik van dit draadje, zodoende hoeft niet onnodig een nieuwe te worden gestart.)
Inmiddels is de onderbouwconstructie van mijn nieuwe baan gereed en heb ik in AnyRail een baanplan ontworpen. Nu bezig de eerste sporen te leggen en dan kom ik bij het punt van de wisselaandrijving. Ik heb veel gevolgd op dit forum en lees regelmatig goede verhalen over de Conrad wisselaandrijving. Daarover wel een vraagje.
Op de site van Conrad vond ik in ieder geval twee universele aandrijvingen, de ene met enkel eindafschakeling, de ander ook met polariteitsomschakeling.
Ik gebruik Roco-line zonder bedding. Kan iemand mij kort uitleggen welke van de twee genoemde aandrijvingen ik het beste kan kiezen (en vooral dus waarom). Voor zover relevant: of ik volsta met analoge wisselaandrijving of dat ik dit meeneem in de digitalisering weet ik nog niet.
Met vriendelijke groet,
Robbert
-
De polariteitsomschakeling is een extra contact waarmee je het puntstuk van het wissel omschakelt.
Ook als je dat daarvoor niet gebruikt zou ik toch die uitvoering kiezen, want daar kun je b.v. een terugmelding op aansluiten. En als je het niet gebruikt, het zit niet in de weg. Voor de prijs maakt het niks uit.
-
Dank!
Nog één aanvullende vraag: hoeveel wisselmotoren heb je nodig bij een "dubbel kruiswissel"? Ik dacht twee, klopt dat? (In verband met het bestellen van het goede aantal aandrijvingen.)
Groet,
Robbert
-
Dan moet je even vertellen wat je met een dubbel kruiswissel bedoelt, want dat woord wordt vaak verkeerd gebruikt.
Als je echt een kruiswissel bedoelt, dan heb je 4 aandrijvingen nodig. ;)
-
Goedenavond!
Ik bedoel inderdaad een echt kruiswissel, in het Duits volgens mij Doppelkreuzwechsel, bij ons ook wel hele Engelsman genoemd..
Vier aandrijvingen lijkt mij ook wel logischer dan mijn gedachte aan twee.. Hoe ik daar nu weer bij kom ???
Hoe dan ook bedankt, eerdaags maar eens kijken bij Conrad. Met het "zomerse" weer buiten kan ik net zo goed (of beter) gaan klooien met wisselmotoren. ;)
-
Ik bedoel inderdaad een echt kruiswissel, in het Duits volgens mij Doppelkreuzwechsel, bij ons ook wel hele Engelsman genoemd.
Zie je wel, ik was al bang dat je de zaak door elkaar haalde. ;)
Een Doppelkreuzungsweiche is hetzelfde als een Engelsman, maar een kruiswissel is toch echt wat anders.
Een kruiswissel is een samenstel van 4 wissels met een kruising er tussen, in het Duits heet dat een Hosenträger.
Maar goed, je bedoelt dus een Engelsman. En daar is het weer afhankelijk van het type.
Het Engels wissel met parallelbeweging heeft twee aandrijvingen nodig, een met een z.g. kruis- of schaarbeweging doet het met 1 aandrijving.
Dus kom maar op, over welke gaat het?
Toevoeging: het verschil wordt duidelijk als je deze twee wiki pagina's vergelijkt:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kruiswissel (http://nl.wikipedia.org/wiki/Kruiswissel)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Engels_wissel (http://nl.wikipedia.org/wiki/Engels_wissel)
-
Haha, voor mij is / was een kruiswissel altijd een Engelsman, maar nu je het zegt... :-[
Weer wat geleerd.
Op mijn baan ga ik voor een Roco line kruiswissel (dus een Engelsman). Maar of dit een parallel-of een schaarvariant is ??? Ik ga dit even nazoeken, maar als jij het direct al weet, hoor ik het natuurlijk ook graag.
Mvg,
Robbert
-
Roco heeft beide varianten in het programma gehad, dus een artikelnummer is wel handig.
-
42496
Hierover zegt Roco (op de website) overigens dat twee aandrijvingen nodig zijn.. Volgens mij ben ik er dan wel uit.
Dank voor het meedenken!