BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: ruudns op 31 August 2011, 12:42:41
-
Mijn rails zijn van de merken Fleischmann, Roco, Hornby, Lima en Joueff. Deze zijn al ca 35 jaar oud en zijn de laatste 30 jaar niet gebruikt. Nu merk ik bij het testrijden van mijn net gedigitaliseerde loks dat de wielen vaak vonken bij digitaal rijden op mijn twee meter testspoortje van oudere rails van Lima en Joueff. Iemand een idee waardoor dit komt en zorgt dit in praktijk straks voor extra storingen. Ik zou niet graag al mijn rails willen vervangen. De wissels zijn veelal van Roco en fleischmann in nieuw zilver en messing.
-
Zijn rails en wielen wel schoon?
-
Dit moet na een tijdje vanzelf overgaan, oude rails vervuilen sneller, en haal anders eens zo'n railgum erover voor 1 keer.
-
Ja, rails en wielen zijn schoon. Floris maakte een tijd terug bij een dergelijke questie hier op het forum eens de opmerking dat hij zich wel in kon denken waarom dit was bij mn de Lima rails. De vraag waarom dan is nooit beantwoord.
-
bij zulke oude rails (vooral de wat goedkopere) kun je verwachten dat er een isolerende
oxidelaag op komt. Die poets je er niet (zomaar) af, een gum komt er wel doorheen
fred
-
Wasbenzine en rode gum zijn er al overheen geweest. De rode gum gebruikten we bij het repareren van US communicatie apparatuur ook voor het schoonmaken van printcontacten op modules. Dat werkt prima.
-
Een rode gum kan misschien wel helpen bij printcontacten, maar schuurt geen oxidelaag van oude Lima of Jouef rail. Ook wasbenzine niet, die maakt alleen maar schoon.
En er is een verschil tussen een railgum en een schuurblokje, maar meestal worden beide railgum genoemd.
Een echte railgum haalt geen oxidelaag van je rail, een schuurblokje wel.
En in jouw geval zou ik eerst zelfs een vrij grove schuurblok gebruiken, om de laag te verwijderen, en daarna een fijnere om de zaak weer wat te polijsten.
En een slijpschijf doet wonderen, maar dan hou je geen rail meer over. ;D
Maar ter zake: na een tijdje zul je merken, dat je weer opnieuw kunt beginnen. De kwaliteit van de rail is gewoon te slecht. Het risico op destructie van je decoders wordt dan steeds groter. Dan kun je je toch gaan afvragen, of dat opweegt tegen vervanging van de rail. En niet te vergeten de ergernis die het iedere keer oplevert.
Mijn advies: gooi het op een akkoordje met de Hoogovens, misschien krijg je er nog een leuk prijsje voor terug.
Maarten.
-
Lima rails kun je alleen nog maar weggooien, daar moet je niet mee blijven tobben.
Mogelijke verklaringen kunnen zijn: het slechte metaal en het brede loopvlak en ik heb zelfs het idee dat het loopvlak enigszins hol is waardoor vuil opgesloten wordt.
Stephan.
-
Het risico op destructie van je decoders wordt dan steeds groter. Dan kun je je toch gaan afvragen, of dat opweegt tegen vervanging van de rail.
Ho, wacht ff, die mag je me uitleggen: hoe zorgt vuile rails voor het overlijden van decoders?
Verder wat betreft de Lima rails: die kun je beter weggooien: dat is gewoon messing of een meer ijzer-achtig spul dat gewoon geen enkele beschermlaag heeft en oxideert waar je bijstaat.
Poetsen en schuren helpt niet, want het feit is gewoon dat het materiaal gewoon erg gevoelig is voor oxidatie.
-
als je zou vervangen behalve je wissels zou je eens naar piko kunnen kijken, geloof dat dat redelijk aansluit op oud spul.
-
Verder wat betreft de Lima rails: die kun je beter weggooien: dat is gewoon messing of een meer ijzer-achtig spul dat gewoon geen enkele beschermlaag heeft en oxideert waar je bijstaat.
Poetsen en schuren helpt niet, want het feit is gewoon dat het materiaal gewoon erg gevoelig is voor oxidatie.
Wat na het poetsen en schuren alleen maar erger zal worden :)
-
??? Toch moet ik zeggen dat ze er na al die jaren opslag als nieuw uit zien. Bovendien, wat ik vreemd vind, vonken ze niet als er een analoge lok op rijd met een gewone trafo.
-
Ruud, een analoge baan heeft geen 18 Volt 32 kHz blokgolf. Dit geeft hele andere gedragingen, alhoewel het geen erg hoge frequentie an sich is, zitten deze er wel degelijk in op de flanken. Daardoor heb je een heel ander gedrag.
Het is nou eenmaal niet makkelijk met elkaar te vergelijken, analoog en digitaal, zoals al weer blijkt. 8)
Ook het overlijden van decoders is inderdaad geen fabel: Doordat er iedere keer heel kort de spanning af en op de decoder gaat staan door slecht kontakt, krijg je iedere keer hoge aanloopstromen naar de decoder, welke een zeer funeste uitwerking op chips hebben. ( Werk zelf bij Neerlands enige grote chipfabrikant en zie deze effecten dagelijks)
We noemen dit EOS, of wel Electrical OverStress, niet te verwarren met End Of line Shortening, een andere semiconductor kreet. Ik ben bang dat je beter alle rails kunt vervangen. Ik heb hetzelfde helaas moeten doen en ben overgestapt. overigens naar Geoline, maar dat raad ik niet meer aan. Heb daar redelijk spijt van en zou nu voor Rocoline zonder bedding gaan, maar dat is weer een ander draadje momenteel. :)
Groetjes, Hans
-
Hallo Ruud,
Het is een paardenmiddel, maar met een doekje met chroompolish krijg je zeker de oxidatie-aanslag van de rails. Zo krijg je ook oude chromen onderdelen weer in concours-staat. Daarna wel de polish er goed weer afhalen en de rails goed blijven reinigen met een rail reiniger. Ik rij met een stukje 35 jaar oude Jouef-rails (ook "topkwaliteit"), maar heb geen enkel probleem met de stroomafname of vonken. Chroompolish kun je bij Halfords of een auto-onderdelenwinkel krijgen.