BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Materieelbespreking overige merken => Topic gestart door: MathynK op 30 August 2011, 09:50:31
-
Vorige week zat ik te kijken op de website van Steven Volp, en zag daar een
artikel over een (eventueel) bouwpakket van een SS620/NS8600. De prijs
hiervan is €90, wat ik zeer goedkoop vind. Maar van wat voor materiaal zou
het zijn gemaakt, en is het een compleet bouwpakket( inc. aandrijving ) of is het
alleen de kap? Ik hoop dat iemand meer weet over dit merk, en misschien over
dit project, want op zich lijkt het mij zeer interessant, zeker voor die prijs. Alleen
is het een beetje gedetailleerd? Is het een beetje goed materiaal? Die info zou
ik graag willen hebben.
http://www.stevenvolp.nl/index.php?itemid=1099
Alvast bedankt.
Gr,
Mathyn
-
Mathyn,
Dit is alleen een resin kap en details, het onderstel zul je er zelf bij moeten kopen,
een br 89 van fleischmann volgens mij. Die heb ik tenminste gebruikt bij mijn Philotrain 8600.
Het model was zaterdag ook te zien op Houten.
-
Ik denk dat het alleen de kap is en dat je zelf nog een T3 onderstel dient aan te schaffen, gezien de prijs van 90 euro. Maar klinkt zeker interessant! (y)
edit: zie de website: http://www.didorailwaymodels.nl/ns-serie-8600.html
-
Nou ik vind het alsnog wel HEEL interessant! Een mooie instap in de stomers van de NS
vind ik. Dat onderstel is denk ik nog duurder dan die hele kit. Maar ik wil hem zeker
aanschaffen als hij uitkomt. Dankjewel!
Gr,
Mathyn
-
Zeker interessant, is wat voor op mn FL T3!
Groeten,
Rutger
-
Dezelfde oplossing als de ombouwset van Philotrain. Alleen lijkt dit minder werk, omdat de kap compleet wordt geleverd.
mvg,
Ivo
-
Het is wel een leuke ontwikkeling. Er zijn vast meer kapjes te bedenken die je op bestaande onderstellen kunt plaatsen...
-
Ik zie ook wel kansen voor een ns8500 die je op een wielstel van een brawaloc schroeft. Ik weet niet helemaal zeker of het wielstel helemaal overeenkomt met een ns 8500. Dat heb ik nog niet nagezocht.
Andre van Zuijlen
-
Hoi,
Thnx voor de info.
Net een kit en een T3 besteld en gekocht.
Tip: Op Ebay.de staan nog voldoende goed geprijsde Fl* T3's te koop.
Grtzz,
Karst
-
@zuylen, ik heb zo'n brawa staan en deze is niet geheel gelijk. De wielen staan op ongelijke afstanden van elkaar tegen gelijke afstanden bij de 8500, verder komt het behoorlijk in de buurt. Ik ga de mijne wel gebruiken voor een 8500.
Dit Dido kitje ga ik denk ik ook maar aanschaffenals deze uitkomt, ik heb nog een T3 staan. Het drijfwerk ga ik dan wel aanpassen zodat er weer wat drijfwerk delen overblijven voor een ander projectje.
Sander
-
@Sander: nee joh, meteen bestellen. Wordt namelijk alleen in productie genomen bij voldoende belangstelling staat op de website...
Eelco
-
Ik vind het een erg interrssant project. Maar ik moet een beetje zuinig aan doen. Die 3700 was al een rib uit mijn lijf. Komt dus later.
Andre
-
Gereserveerd! ;D
-
Beste Forum Leden,
Even een open vraag, weet er iemand toevallig of deze locomotieven ook op het net van de NOLS hebben gereden?
Alvast Bedankt,
Mvg, Mark
-
@eelco, dat ga ik dan maar even doen!
-
Hoi,
Zie net dat Artitec de ontwikkeling van de SS620/NS8600 van Dido Railway Models ondersteund en er zelfs reclame voor maakt ... goede actie!
(http://www.modelspoorbeurs.nl/Images/2011-10-08.Artitec%202%20Web.jpg)
Groet,
Jeroen
-
Dat is leuk om te zien inderdaad. Dat er maar vele modellen mogen volgen (y)
Eelco
-
Ik volg de ontwikkelingen van dit lokkie met belangstelling. Moet op de volgende beurs maar es kijken naar een geschikt donor T3tje van Fleischmann.
Andre
-
Dit draadje had ik nog niet eerder gezien.
Heb website direct bij favorieten gezet en ook alvast een kapje besteld.
grt,
Marcel
-
Ik heb jaren geleden al een updatesetje van Philotrain gekocht om een Fleischmann lokje om te bouwen tot NS 8605.
Het lijkt me dat meerdere modelbouwers inmiddels voorzien zijn van zo'n lok. :'(
Als je kijkt naar deze NS8600 serie, dan is het opgebouwd uit twee verschillende loctypen met dezelfde radstand. Het is te verdelen in de nummers NS 8601 tot 8606 (met een duits uiterlijk) en de serie NS 8607 tot 8612 (met een Staatsspoor uiterlijk).
Deze laatste uitvoering is door niemand ooit in model geleverd. Als Dido toch een nieuwe kap hiervoor ontwerpt welke past op het Fleischnmann onderstel, dan lijkt me de belangstelling voor de tweede locserie groter! :)
Gerard
-
Alleen kent die tweede serie dan weer een ander onderstel en is dat van een T3 daar niet voor te gebruiken...
Eelco
-
@ Eelco,
De beide series van de 8600 hebben een gekoppelde radstand van 3000 mm, allebei Walschaerts stoomverdeling en alles gebouwd door Hohenzollern tussen 1912 en 1914. De l.o.b. bij de 8601 serie bedraagt 9344 mm, bij de 8607 serie 9310 mm.
Oftewel in 1:87 een lengteverschil van 0,37 mm.
Ik denk dat dit in model te verwaarlozen is.
Gerard
-
Gerard,
Dat is nu precies de grootste misser van een T3 chassis onder een 8600. De stoomverdeling is niet correct. Ik heb bijvoorbeeld ook bij Weinert nog geen bruikbaar alternatief gevonden.
mvg,
Ivo
P.S., ik heb al een T3 en een Philotrain ombouwset
-
@ Eelco,
De beide series van de 8600 hebben een gekoppelde radstand van 3000 mm, allebei Walschaerts stoomverdeling en alles gebouwd door Hohenzollern tussen 1912 en 1914. De l.o.b. bij de 8601 serie bedraagt 9344 mm, bij de 8607 serie 9310 mm.
Oftewel in 1:87 een lengteverschil van 0,37 mm.
Ik denk dat dit in model te verwaarlozen is.
Gerard
Beide NS 8600 serie zijn bijna gelijk aan elkaar. ECHTER beide hebben een WALSCHAERT (of Heusinger / von Waldegg) schaarbeweging.
Een T3 heeft een ALLAN (Trick) schaarbeweging.
Hoewel veel schaarbewgingen op elkaar lijken (Stephonson - Gooch- Allan/Trick) zijn de verschillen tussen Walschaerts en Allan aanzienlijk.
- Allan gebruikt twee excentrieken voor de schaarbeweging
- Walschaert gebruikt een excentriek voor de schaarbeweging.
Dat scheelt een HELEBOEL botten om schoon te maken aan het einde van de dag ::)
PPPPS:
- Stephonson -> schaarboog naar de excentrieken toe
- Gooch -> schaarboog van de excentrieken af
- Allen/Trick -> niks geen gedoe met kromme schaarbogen, een RECHTE schaargeleiding (y)
-
@ Paul, heb je een tekening van De Stephenson- Gooch - Allan-trick bewegingen?
Groeten,
Rutger
-
Info van De Stephenson- Gooch - Allan-trick (http://en.wikipedia.org/wiki/Stephenson_valve_gear) bewegingen.
-
De eerste setjes worden uitgeleverd: http://www.didorailwaymodels.nl/ns-serie-8600-update19-05-12.html
Eelco
-
Klopt,
Ik had gisteravond een mailtje ;) Dus binnenkort in dit theater... ;) ;D (y)
Grtzz,
Karst
-
Ik had inderdaad ook een mailtje, dus binnenkort in elk geval bij de nieuwe aanwinsten... ;D
-
Yep,
...dus binnenkort in elk geval bij de nieuwe aanwinsten... ;D
Binnenkort is eind volgende week.
Bron: Dido Models
Grtzz,
Karst
-
Ik sta inmiddels ook maar op de wachtlijst. Een T3 heb ik al. Nu nog kijken hoe het drijfwerk aangepast gaat worden want dat moet wel wat meer conform de werkelijkheid wat mij betreft.
-
Yep,
Binnenkort is eind volgende week.
Bron: Dido Models
Grtzz,
Karst
Yep, nou ben ik toevallig volgende week in NL dus met een beetje geluk... Maar goed, eerst nog maar een onderstel zien te vinden.
Het locje past strikt gesproken niet in mijn tijdspunt (1954) maar dat mag de pret niet drukken. ;D
Eelco
-
Dan ben je wel erg strikt: 8602 en 8603 werden pas in 1952 buiten dienst gesteld.
Grtz,
Ton
-
Ach, strikt, ik probeer het beeld van de jaren '50 een beetje te vangen door als jaartal 1954 aan te houden. Ik weet dat twee 8600'den het tot 1952 hebben uit gehouden, en dat is voor mij ook prima. Het gaat me om het beeld. Het moet immers wel een beetje leuk blijven... ;)
-
Gerard,
Dat is nu precies de grootste misser van een T3 chassis onder een 8600. De stoomverdeling is niet correct. Ik heb bijvoorbeeld ook bij Weinert nog geen bruikbaar alternatief gevonden.
mvg,
Ivo
P.S., ik heb al een T3 en een Philotrain ombouwset
Hallo Ivo,
Brawa heeft in zijn assortiment ook een br89, die is met Heusinger schuifbeweging. Het lijkt er op dat de radstand heel dicht bij die van de Flm T3 ligt. Zie hier: http://www.brawa.de/produkte/h0/lokomotiven/dampflokomotiven/40036-dampflok-br-89-db.html (http://www.brawa.de/produkte/h0/lokomotiven/dampflokomotiven/40036-dampflok-br-89-db.html)
Ik heb hier zelf een oud model van Bühler Bahnen van dezelfde loc, en de totale radstand is 34,5 mm, eerste naar tweede as is 19 mm. Of de maten bij de Brawa exact gelijk zijn weet ik niet.
Wellicht dat er onderdelen te bestellen zijn bij Brawa?
Groet,
Tjalling
-
@Tjalling, @Ivo
Even doorgeborduurd op de Brawa link.
In Duitsland hebben diverse series 89 rondgereden, ondermeer als Pruissische T8, alsdEinheitslok, als Pfalzische T3, als Saksische T3, als Wurtemburgse T3, als Beierse T3, enzovoort.
En allemaal gebouwd in verschillende jaren bij verschillende fabrikanten en uiteraard met totaal verschillende radstanden.
Echter, de Brawa lok is er een van de serie B89 hoch 3 en heeft als asafstanden 1280 mm - 1720 mm en drijfwieldiameter o 1045 mm.
De andere experts moeten ook maar eens kijken, het lijkt verrekte veel op een Walschaertsverdeling.
De NS loc 8606-8612 serie heeft als asafstand 1300 mm - 1700 mm en drijfwieldiameter o 1100 mm. De afwijking in model van 0,2 mm is voor mij geen punt, de totale radstand is gelijk aan bovenstaande.
Volgens mij is deze Brawa lok dan nog een beter uitgangspunt dan de Fleischmann machine.
Gerard
-
Hallo Gerard,
Volgens mijn gegevens is dit het model van de Wurtemburgse T3. Waar haal je de indeling BR89 hoch 3 vandaan?
De maten die je noemt komen aardig overeen.
De Brawa-machine is nog niet zo heel erg lang in productie, dus lastiger te vinden dan de Flm-machine. 't Zal ook een stuk duurder zijn.
Met de set van Dido zal ook op dit onderstel toch wel wat te maken zijn?
Groet,
Tjalling
-
En de wielen van de brawa machine hebben hele andere contragewichten en zijn daardoor juist weer minder bruikbaar dan die van de flm machine.
-
Yep,
en daarom vragen of de schuifbeweging los te koop is (en past ::) )
Dan heb je het beste uit twee werelden.
Groet,
Tjalling
-
Tjalling,
Dat is een mooie vondst. (y) (y) Ik zal het eens meten aan mijn Flm T3 chassis. Het is vast wel los te bestellen. Alleen even zien te komen aan een onderdelenlijst van de Brawa. Brawa komt op mij altijd over als een degelijke modelspoorfabrikant, die toch wel losse onderdelen levert.
Overigens is dit waarschijnlijk een Heusinger schuifbeweging, maar volgens mij is dat (vrijwel) hetzelfde als een Walschaerts.
Misschien is deze lok een beter uitgangspunt dan de Flm, maar dat geldt dan niet voor de opbouw. Die lijkt toch echt meer op de Flm.
mvg,
Ivo
-
vandaag de mijne betaald (y)
-
sh*t ! Dan moet ik nog opschieten met spuiten als ik weer thuis ben :p ;)
Grtzz,
Karst
-
@Tjalling
Ik heb een boek met de hoofdmaten van Duitse loks, zodoende kom ik aan de maatvoering.
De Brawa loc is geplaatst in de serie 89hoch3 cq. 89hoch3-4 en is inderdaad de Wurtemburgse T3, gebouwd tussen 1891 en 1913. Lengte over buffers 8505 mm.
Tja, de contragewichten dat is een ander verhaal, die zijn wel behoorlijk dichtgegoten. En uitfrezen is ook een monnikenklus.
Op de website van Brawa is niets te vinden over losse onderdelen.
Misschien ben je geeneens zoveel duurder uit om een complete lok te bestellen in plaats van losse onderdelen. Je zit ook nog eens met de aandrijving.
Gerard
-
Even meten aan het Flm chassis.
Radstand (voorste en achterste as) is 34mm
De achterste en de middelste as zitten 14,7mm van elkaar en de middelste en de voorste 19,3mm.
Dit lijkt dus veel op de maten van Tjalling, maar niet op de maten van Gerard. Wat is het nu bij het Brawa model. De afwijking tov de maten van Tjalling van de Flm valt wel mee. De speling op de koppelas van de Flm is vrij fors, dus dat zou dan moeten kunnen. Het Flm chassis is alleen op de middelste as met tandwielen vanaf de motor aangedreven. De andere assen worden door de koppelassen meegenomen.
mvg,
Ivo
-
O, wacht even de maten van Gerard zijn de werkelijk maten ;D. Dus die vergelijking moet ik niet maken.
mvg,
Ivo
-
Op de website van Brawa is niets te vinden over losse onderdelen.
Toch wel. Kijk maar hier (http://www.brawa.de/markenwelt/liebe-zum-detail/technik-und-qualitaet/technik-qualitaet-grosszuegiger-service.html). Er wordt zelfs beweerd dat alle onderdelen zijn na te bestellen. Alleen moet ik nu nog de juiste bestelnummers uitzoeken.
mvg,
Ivo
-
Hierbij de maatschetsen van genoemde loks. Een plaatje zegt altijd meer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BR89var.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BR89var.jpg)
De bovenste is de NS 8600.
De middelste is de BR89 hoch 3 van Brawa
De onderste is de BR89 hoch 7 van Fleischmann.
Gerard
-
Dank,
Het zou dus moeten kunnen; het drijfwerk van de Brawa gebruiken op een Fleischmann onderstel. Dan nu op zoek naar de juiste bestelnummers.
mvg,
Ivo
-
Zie hier:
http://www.brawa.de/fileadmin/Produkte/Bedienungsanleitungen_H0/dampfloks/40036_40037_Dampflok_T3_DB.pdf
aan het eind van het document.
Groet,
Tjalling
-
Mooi, ik zie dat alle onderdelen apart zijn te bestellen. Dat betekent voor het ombouwen van een Fleischmann T3 naar een NS 8600 alleen de volgende onderdelen besteld moeten worden:
Drijfstang links en rechts
Excentriekstang links en rechts
Schuifbeweging links en rechts
Nu nog even of een handelaar zoeken of direkt met Brawa contact opnemen.
mvg,
Ivo
-
Hoi Ivo
prijsopgaaf had ik al gevraagd.
ik laat het je wel weten.
Groetjes Jan
-
Via hun contactformulier heb ik de 6 onderdelen gewoon besteld. Ik merk het wel.
mvg,
Ivo
-
die gaan zich achter de oren krabben ;D
-
Misschien leest Brawa hier ook wel mee. Het schijnt dat meer fabrikanten dat wel eens doen ;)
mvg,
Ivo
-
komt op 39,34 incl verzend kosten
-
Dank u.
-
Niet echt goedkoop, maar wel een beter kloppende 8600. Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren, voordat de onderdelen worden bezorgd.
Ik bouw overigens niet de Dido kit, maar gebruik de Philotrain ombouwset.
Ook nog chassistje zwart spuiten en zo.
mvg,
Ivo
-
http://www.ebay.de/itm/BRAWA-40034-H0-Tenderlok-BR-89-der-DRG-EP-II-/300679376626?pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item4601e32ef2
-
Is 105 euro duurder dan de onderdelen. En wat moet je dan met de rest??
mvg,
Ivo
-
Kijk, dat is nog eens deutsche Grundlichkeit.
Vanmiddag via het contactformulier een bestelling geplaatst en nu ligt er al een rekening in mijn E-mail met een bevestiging dat het pakket al volledig klaar ligt en na betaling zal worden verstuurd.
Wel een iets andere prijs dan bij Jan: 28,50 euro ex BTW en ex administratiekosten buitenland a 7,12 euro en dan wordt het totaal bedrag 42,39 euro.
mvg,
Ivo
-
Voor dat geld ga ik eerst maar eens zelf in de onderdelenbak kijken wat ik heb en waar nodig de frees wat werk laten doen. Maar goed, eerst maar eens mijn 8600 kit afwachten :)
-
Mysterie van de verschillende bedragen van Jan en mij is opgelost via PB.
Hij heeft een andere bestellijst dan ik.
Mijn bestellijst met referentie aan de lijst die Tjalling eerder postte:
59, 60, 65, 66, 69 en 70
Lijst van Jan:
58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65 en 66
Beetje cryptisch, maar in de lijst van Jan staan ook de koppelstangen en de schroeven om die te bevestigen, terwijl ik ervan uit ga dat ik die koppelstangen gewoon van het Fleischmann chassis kan blijven gebruiken en Jan heeft delen 69 en 70 niet besteld, die denk ik wel nodig zijn om de schuifbeweging af te maken.
mvg,
Ivo
-
Ivo
ik denk dat je gelijk hebt en beter gewoon de Flm kopelstangen over kunt nemen.
ik had ook al getwijfeld of ik niet ook de cilinders er bij zou nemen
die tragerplate heb ik over het hoofd gezien.
gr Jan
-
Eindelijk de onderdelen van Brawa ontvangen. Nu blijkt dat ik nog steeds teveel heb besteld, maar dat was op de onderdelentekening niet te zien. Aan de schuifbeweging zit de drijfstang al gemonteerd, dus die heb ik nu dubbel.
Ik zal vanavond eens kijken of dit eenvoudig aan het Flm chassis is te bevestigen. Zoja, dan heb ik eindelijk een correcte schuifbeweging voor de 8600.
mvg,
Ivo
-
Ik zal vanavond eens kijken of dit eenvoudig aan het Flm chassis is te bevestigen. Zoja, dan heb ik eindelijk een correcte schuifbeweging voor de 8600.
Ben zeer benieuwd, ga 1 september m'n bestelde 8600 in Houten afhalen en als bovengenoemde verandering gaat werken dan zal ik zeker overwegen dit ook te gaan doen.
grt,
Marcel
-
Ja, inderdaad Ivo, ben ook wel benieuwd of het een beetje past. Heb gisteren voor 4 tientjes een donorlok op ebay op de kop getikt en heb dus nog wat budget over ;D
Kun je ook een aangepaste onderdelenlijst posten?
Grt,
Ger
-
Mijn bestellijst met referentie aan de lijst die Tjalling eerder postte:
59, 60, 65, 66, 69 en 70
Dit was mijn bestellijst. De onderdelen 60 en 65 lijken bij nader inzien niet nodig. Dit zijn de losse drijfstangen.
Aan een kant van de lok heb ik nu deze Brawa onderdelen:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/IMG_1726Kopiren.jpg)
Zoals je kunt zien zit aan de leibanen met schuifbeweging ook de kruiskop met drijfstang geklonken. ik heb hier nog een losse drijfstang bijbesteld. Op de onderdelentekening van Brawa zit de drijfstang niet vast aan de schuifbeweging. Rechts ligt de excentriekstang met de excentriek zelf. Deze klikt met het gat links zo tussen de kunststof schaar. Dus dit is rechttoe rechtaan monteren.
Vergelijking met het Fleischmann chassis:
(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/IMG_1727Kopiren.jpg)
Ik heb het geheel met de schuifmaat opgemeten en volgens mij gaat dit zonder problemen passen. Zeker als je de messing gegoten cylinders met schuifkasten (bij de Philotrain ombouwset) aan het chassis monteert. Dat moet je volgens mij nog zelf pas maken. Er zijn 3 aandachtspunten bij de montage volgens mij:
1. de leibanen moeten blank metaal worden en niet kunststof rood ;) .
2.het lijkt alsof de afstand van het middelpunt van de as tot het aangrijppunt van de drijfstang bij Fleischmann groter (te groot) is, waardoor mogelijk iets moet worden aangepast aan de leibanen. De bovenste en de onderste liggen bij het Brawa mechaniek veel dichter bij elkaar dan bij Fleischmann. Dit is een algemeen modelbouwprobleem, want dat komt meer voor, ook bij zelfbouwloks
3. Het vierkante gat voor de bevestiging van de drijfstang, koppelstang en excentriek is in het middelste Fleischmann wiel veel groter dan de vierkante pen aan de excentriek van Brawa. Dat wordt voorzichtig passen met vierkante passtukjes. Misschien gaat het wel gewoon met voorzichtig wikkelen van een stukje tape om het vierkante uiteinde van het Brawa mechaniek.
Maar eerst moet het chassis en de wielen zwart worden gespoten en aangepast voordat ik dit ga proberen.
Als je dit ook zou bestellen is het te overwegen om toch ook de koppelstangen van Brawa te monteren. Er zit verschil in metaal tussen Fleischmann en Brawa. Fleischmann neigt meer naar chroom en Brawa meer naar blauwig staal.
mvg,
Ivo
-
Ha Ivo,
Punt 2 is mij nog niet helemaal duidelijk. Betekent dit dat de leibanen verder uit elkaar moeten? Ik heb het even aangeduid met de twee gele pijlen. Als ik het goed heb zou het dus betekenen dat in deze situatie de drijfstang niet ver genoeg naar boven/naar beneden kan scharnieren. Correct me if I'm wrong.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/8600_mechaniek.jpg)
Maar hoe ga je die leibanen dan precies aanpassen? Lijkt mij dat je dan met de schuifbeweging in zijn geheel in de knoei komt. Maar allicht baseer ik dit verhaaltje op mijn verkeerde aanname.
Overigens is het metaalkleurig houden van de leibanen ook nog een uitdaging. Als je ze verft zit daar natuurlijk behoorlijk wat slijtage op. Of ga je ze vervangen door metalen, zelfgemaakte exemplaren, die je -tja,- vastlijmt ofzo? ???
Hoor het wel.
Grt,
Ger.
-
Ger,
Je hebt het goed begrepen. Je pijltje linksboven is het aandachtspunt. Misschien valt het allemaal wel mee, want ik heb dit op het oog beordeeld. Het enige probleem kan zijn dat de zogenaamde crank throw bij de Brawa kleiner is dan bij de Fleischmann, maar ik heb geen Brawa lok, dus dat kan ik niet nagaan. Het heeft voor de rest van de schuifbeweging geen gevolgen, want dat blijft er buiten. Wat je kunt doen is de leibanen aan de binnenkant rechts nog iets verder opschuinen. Dit is al gedaan om dezelfde reden (zowel bij Flm als Brawa) en in het meest extreme geval kun je misschien zelfs de drijfstang een beetje naar binnen buigen. Daar zit iets meer ruimte. Maar ik hoop dat dit allemaal niet nodig is.
En inderdaad, ik vraag me ook af hoe de leibanen als ze geschilderd zijn zich gedragen onder de schuivende kruiskop. Mogelijk wordt dat stukje uiteindelijk toch rood. Het is trouwens wel een heel mooi fijn uitgevoerde schuifbeweging, die ook volledig functioneert. Meestal staan deze in model neutraal, zodat de schuifstang niet hoeft te bewegen, maar dat gaat deze volgens mij wel doen straks.
mvg,
Ivo
-
Hier even een link naar de schuifbeweging. Voorzien van een prachtige Weense wals van iemand die vast al een poosje uit zijn mond stinkt. ;D
http://www.youtube.com/watch?v=whBEqlsidDc
Goed te zien dat de kruiskop behoorlijk ver heen en weer schuift. Ter vergelijking een iets minder bruikbaar filmpje van een FL-T3:
http://www.youtube.com/watch?v=JCIm5iGBICg
Zeg het maar. ;D
Grt,
Ger.
-
Ger,
Ziet er goed uit. Je kunt wel het verschil in crank throw zien. Maar het filmpje van de Brawa geeft me toch de indruk dat het allemaal moet kunnen. En inderdaad beweegt de schuifstang ook, zoals ik al vermoedde. Dit wordt een mooi mechaniek voor de 8600.
mvg,
Ivo
-
Ha Ivo
Hier een nog beter filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=wF3cvv1giiw&feature=youtube_gdata_player
Jij bedoelt met de " crank throw" de slag die het excentriek maakt, toch? Ik dacht dat de Duitsers dit de " Gegenkurbel" noemen. Die lijkt overigens redelijk dezelfde zwaai te maken.
Als dit echt gaat lukken wordt het een prachtig machientje, dat is zeker. Houd ons op de hoogte!
Grt,
Ger.
-
Ger,
Nee, met crank throw bedoel ik de afstand van de kruk op het wiel tot het middelpunt van het wiel.
Leen "stoomboy" heeft het op dit forum al eens als volgt beschreven naar aanleiding van een vraag van Jan "Roadster":
Throw betekent crank throw. Dat geeft de afstand aan tussen de crankpin en het centrum van de as. Als de throw in het echt 12" is, dan is hij op het Gibson wiel 4mm.
De asdiameter van Gibson aandrijfwielen is altijd 1/8" (ca. 3,2mm) van tender- en bogiewielen is de asdiameter 2mm.
Over de slag van het excentriek maak ik me helemaal geen zorgen. Die verschillen zijn zo klein dat je dat nauwelijks ziet. Het enige waar je daar weer op moet letten, is dat die aan de goede kant van de as zit, anders ziet dat er weer absurd uit. Soms gaat dat fout, bijvoorbeeld bij het toepassen van een mechaniek van de Br93 voor een NS 6200. Daar zit de excentriek precies 180 graden verdraait ten opzichte van elkaar. Dat heeft weer te maken met de bediening van de schaar door het ganghendel. Is nogal lastig op te schrijven, maar is aan de hand van een plaatje wel uit te leggen.
Maar weer bedankt voor het mooie filmpje.
mvg,
Ivo
-
Ha, nu is me duidelijk wat je bedoeld. Om dat vergelijk te maken heb je inderdaad de Brawa nodig.
-
Even het stof van dit draadje verwijderen. Heb het er nu zelf aan toe om met mijn 8600 aan de gang te gaan en vroeg mij af of het inderdaad zinvol is om de hier genoemde Brawa onderdelen te bestellen....
Grt,
Marcel
Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
-
Ik heb gewoon het drijfwerk van FLM laten zitten.
Gerke en Ivo hebben het nog niet voor elkaar gekregen geloof ik .
-
Hoi In het draadje van Karst Drenth wordt iets gezegd over Thonis van der Weel in RM, die het model met een correcte schuif beweging heeft gemaakt of zou maken. Heeft iemand het artikel gezien, of heeft iemand het artikel beschikbaar. In dat geval zou het probleem van de juiste schuifbeweging toch opgelost zijn. Weet iemand meer?
Groeten, NS2408
-
Klopt, Het past allemaal nét niet. Het één op één omzetten is niet mogelijk. Je bent dan al gauw de Brawa schuifbeweging aan het slopen. Die kost ook het nodige, dus zonde om die ook nog te verzagen. Ik ga er de gewone (foutieve) Fleischmann schuifbeweging in zetten. Loopt zijdezacht en is wat mij betreft een concessie die te accepteren is.
-
Hoi In het draadje van Karst Drenth wordt iets gezegd over Thonis van der Weel in RM, die het model met een correcte schuif beweging heeft gemaakt of zou maken. Heeft iemand het artikel gezien, of heeft iemand het artikel beschikbaar. In dat geval zou het probleem van de juiste schuifbeweging toch opgelost zijn. Weet iemand meer?
Groeten, NS2408
Je bent al aardig geïndoctrineerd door de discussie van de laatste dagen :P; Thonis van der Weel schrijft, net als Karst Drenth, voor Railhobby en dat is toch echt een ander blad!!!!!
-
Ok....Ik weet genoeg, het loont dus niet om de Brawa onderdelen te bestellen.
grt,
Marcel
Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
-
Oke Sobat, kennelijk moet de M een H zijn. Ligt klaarblijkelijk gevoelig maar ik snap je antwoord niet. Weet jij het antwoord op mijn vraag; kun je met een ander locje (dus niet de T3 van FLM) toch de juiste schuif beweging in de Dido-kast monteren. Of stel ik nu een onzindelijke vraag? Ik hoor graag van je, met vriendelijke groet, NS2408
-
Kan niet. De kit is gemaakt op een onderstel van de T3 van FLM. De juiste schuifbeweging komt van een loc met een heel ander onderstel. Die loc heeft ook een volledig andere opbouw.
-
Ik het gewoon het drijfwerk van FLM laten zitten.
Gerke en Ivo hebben het nog niet voor elkaar gekregen geloof ik .
Ben er nog niet aan toegekomen. Ik zie dat ik de onderdelen al 3 jaar in huis heb. Soms duurt het lang. Ik weet dat Gerke aangeeft dat het niet gaat, maar ik ben eigenwijs genoeg om het ook nog eens te proberen. Maar ik kan je nu dus geen goed advies geven.
mvg,
Ivo
-
Dag Ivo tb, dank voor je reactie, iig nog ff wachten. Zou graag met de difo kit aan de gang gaan maar dan wel met de juiste of nagenoeg juiste schuifbeweging, groet, ns2408
-
Hoi hoi!
Bij de bouw van de 8600 heb ik gekeken of ik een drijfwerk van een Liliput Tigerli, dat ik nog had liggen, kon gebruiken. Het kwam er op neer, dat je alles moest doorzagen en weer aan elkaar moest plakken, kortom: gepruts zonder garantie op resultaat. Ik heb daarom het originele drijfwerk maar zo gelaten. Misschien dat het Brawa drijfwerk wel past. Als het iemand lukt hoor ik het graag!
Groet van Thonis
-
Hoi,
het foutieve Allan-drijfwerk is ook mij een doorn in het oog. Daarom heb ik op basis van de hier rondzwervende tekening en foto's een Walschaerts versie getekend. Toevallig heb ik de ets vorige week besteld. Ik zal het resultaat over een tijdje hier wel tonen.
Mvg, Tinus
-
Kijk, da's mooi. Als je het bij succes beschikbaar wilt maken voor mede bouwers: nog mooier! (y) Uiteraard tegen voorafbetaling, wat mij betreft.
-
Ik lees ook ff mee, want als Ger het interessant vindt, dan is het ook goed genoeg voor mij ;D
-
precies , ik heb ook belangstelling.
-
Hier ook belangstelling (y)
-
Schrijf mijn naam ook maar op voor 2.
Grt,
Marcel
Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
-
ook wel belangstelling .
-
Ik ook 2 overigens. ;D
-
Ik sluit me aan bij de voorgaande sprekers c.q. schrijvers. Heb ook nog 2 kitjes met donorloc liggen.
-
Hier ook 2. (y)
Groet
Jeff
-
Hier ook 2.
Andries
-
Blijkbaar ben ik de enige sukkel die die kit niet heeft gekocht...
Wie heeft er een over? ;D
-
Alleen half gebouwd
-
Blijkbaar ben ik de enige sukkel die die kit niet heeft gekocht...
Ik ook niet hoor. Ik gebruik gewoon een Philo ombouw kit hiervoor op hetzelfde Fleischmann onderstel met Brawa onderdelen (of niet...)
mvg,
Ivo
-
Volgens mij gewoon te bestellen bij Dido
Wiebe
-
volgens mij gewoon uitverkocht.
-
Inderdaad.
-
Dan koop je die van Dennis toch ;D
-
Als het wat wordt met dat drijfwerk, dan heb ik uiteraard ook belangstelling!
Groet van Thonis
-
Ik heb opeens ook belangstelling in een drijfwerkvervangset. ;D
-
Verse kit gevonden ;D
-
;D
-
wow, no pressure at all ;D
Het idee was om een deel van het Fleischmann drijfwerk te recyclen, namelijk de leibanen, kruiskop en zuigerstang, bril en wellicht ook drijfstang. Overige delen etsen uit 0.5 mm nieuwzilver, hetzelfde materiaal als het Fleischmann drijfwerk zodat er hopelijk weinig kleurverschil is. Voor hinge pins wil ik 0.5 mm spelden gebruiken omdat ik met klinken niet zulke goede ervaringen heb en de minimale diameter alweer 0.3 mm groter wordt.
Alvast wat plaatjes:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_18.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_18.png)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel2_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel2_1.png)
Ik verwacht de bestelde proto over ongeveer anderhalve week en zal de bevindingen hier dan posten.
-
(y)
-
doe je netjes! ;)
-
Kniesoor kan slechts erkennen dat hij niet uit zijn hoofd weet hoe de voorloophefboom zit mbt zuiger en bakschuiven. Indien gewenst wil ik het wel even na zoeken.
Ik weet alleen dat dit bepaald of de schaarstang boven of onder de schuifstang aan moet grijpen. :-[
Maar anders dan dat wederom weer eens diep onder de indruk (y)
-
Bij zuigerschuiven grijpt de schaarstang boven de zuigerstang aan.
Bij bakschuiven grijpt de schaarstang onder de zuigerstang aan.
Indien de 8600 bakschuiven heeft zit het nu dus goed
-
Ziet er goed uit (y)
Van mijn kant ook interesse!
-
Een 8600 heeft bakschuiven. Op een foto van het Utrechts Archief o.a. te zien op pagina 1 van het andere 8600 draadje. Bij het Utrechts Archief is ook een mooi zijaanzicht beschikbaar waar de voorloophefboom goed te zien is.
Eigenlijk is een Hohenzollern Crefeld C zoals onze oosterburen zeggen: "eine leistungsgesteigerte Variante der preußischen T 3". Een opgevoerde T3 dus ;D.
-
bakschuiven of zuigerschuiven kun je vaak zo zien aan de vorm van het cilindergietstuk. Bovenkant rond -> ronde schuiven (zuigerschuiven), zit er zo'n plat stuk bovenop dan zijn het bakschuiven.
Hier zie je beide types op 1 loc, een indische mallet met op de hogedrukcilinders (achter) zuigerschuiven, op de lagedrukcilinders (voor) bakschuiven. Bakschuiven doen het niet goed bij oververhitte stoom (gaan lekken, omdat ze dan aan 1 kant heet worden en enigszins kromtrekken), locs met oververhitter hebben dus eigenlijk altijd zuigerschuiven.
-
Het verschil tussen bak- en zuigerschuiven is ook te zien aan de manier waarop de voorloophefboom is aangesloten
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_10_26_HW_01_PB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_10_26_HW_01_PB.jpg)
Links zie je de configuratie bij een bakschuif en rechts de configuratie bij een zuigerschuif.
Helemaal strikt genomen is dit niet juist, omdat de configuratie feitelijk wordt bepaald door het binnen of buitladend zijn van de schuif. Maar ......... bakschuiven kunnen (in de praktijk) alleen maar buitenladend zijn en het is wel zo handig om zuigerschuiven binnenladend te laten zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Walschaerts_Heusingerschaarbeweging.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Walschaerts_Heusingerschaarbeweging.jpg)
Tekening uit het standaard werk van Rob van Dort en Joop Oegema
Hierbij dus de configuratie bij een zuigerschuif. De schaarstang grijpt aan op de voorloophefboom boven het draaipunt van de schuifstang
-
Joepie, het regent ;D en de onderdelen zijn gearriveerd. De boel maar eens snel (provisorisch) in elkaar zetten.
Eerst het FM drijfwerk reduceren tot dit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1070480_b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1070480_b.jpg)
Waarbij de rood omcirkelde onderdelen de rommeldoos in kunnen.
Deze onderdelen moeten dan samen met bovenstaande delen het Walschaerts drijfwerk gaan vormen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1070478_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1070478_1.jpg)
En na een uurtje klussen krijg je dit (let op; losjes gemonteerd):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1070481_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1070481_1.jpg)
Ik ben redelijk tevreden. Waar ik nog niet helemaal tevreden mee ben:
- Ik wilde eerst de FM contrakruk hergebruiken (geen kortsluiting en geen risico op breuk). Helaas staat deze niet onder de juiste hoek en ik vind dit wel erg zichtbaar. Deels vervangen door een nieuwzilver deel dus.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/contrakruk_8600.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/contrakruk_8600.jpg)
- Meenemer is nu verbonden met klinknagel van de drijfstang, wat soms in kortsluiting resulteert. Daarnaast heeft deze niet helemaal de goede vorm. Als ik de klinknagel van de drijfstang vervang en iets verzink zou een meer realistische meenemer mogelijk moeten zijn zonder kortsluiting.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kruishoofd_8600_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kruishoofd_8600_1.jpg)
- Contrakrukstang en voorloophefboom zijn nu gebogen. Ik ga nog kijken of ik door iets te spelen met horizontale speling en uitlijning en het vervangen van de contrakruk dit kan vermijden (eenvoudigere montage en minder kans op uitlijnfouten).
Opmerkingen / verbeteringen zijn overigens welkom!
-
Ziet er mooi uit. Mijn belangstelling wordt groter :) .
Twee dingen begrijp ik niet: Zit er een knik in de Flm drijfstang? Was me niet eerder opgevallen. En ook de door jou gemaakte excentriekstang lijkt net voor de schaar een knik te hebben. Gaat die daar dan niet tegen de drijfstang aankomen?
mvg,
Ivo
-
Ivo, je dacht toch niet werkelijk dat een Fleischmann locje proto87 ready zou zijn? Oftewel, de cilinders staan natuurlijk te ver naar buiten.
-
Nee, maar zo'n knikje vind ik veel lelijker dan om de stang gewoon een tikje schuin te laten lopen. Even gecontroleerd, die van mij heeft natuurlijk hetzelfde knikje.
mvg,
Ivo
-
Ja, maar je moet nou eenmaal vrij blijven van de andere stangen en als je alles maar schuin zet, krijg je in het midden een knooppunt van raakpunten.
-
Ondertussen heb ik een nieuwe versie van de stangen getekend waarbij onder andere de hier boven genoemde verbeterpuntjes meegenomen zijn.
De ets:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1070743_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stangen_nrs.png)
49 onderdelen, 0.45mm nieuwzilver
11a is de korte en rechte variant van de excentriek stang, 11b is een excentriekstang met knik zoals eerder getoond.
Drijfstang (10) is optioneel. Deze rechte drijfstang kan het gebogen Fleischmann exemplaar vervangen.
Rechtsonder zijn nog een paar ringetjes te vinden. Deze zijn te gebruiken als afstand bus wanneer de schaarstang in de voor of achteruit rijden positie geplaatst wordt.
Wat moet waar?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stangen_nrs.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stangen_nrs.png)
(versie met geknikte drijfstang en excentriek stang)
Bouwen:
Weer beginnen met het demonteren van het Fleischmann drijfwerk waarbij de rood omcirkelde onderdelen de rommeldoos in kunnen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1070480_b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stangen_nrs.png)
Als eerste stap deel 2 vouwen en plaatsen, eventueel in combinatie met de nieuwe drijfstang (10). Normaal gezien zou dit zonder problemen rond moeten lopen, maar check dit eerst voordat je verder gaat.
Hierna de voorloophefboom (13), ophanging van de schaar (5) en de ophanging van de schuifstang (3) buigen. De ophanging van de schuifstang is geschikt voor een maximale schuifstangdiameter van 0.7 mm.
Vervolgens de geleiding van de schuifstang (6) , welke uit 2 delen bestaat aan elkaar solderen.
Het is mogelijk om de plastic contrakruk van Fleischmann te hergebruiken, maar ik kies ervoor om deze gedeeltelijk te vervangen voor een ge-etst deel (4) zodat de hoek die de schaar tijdens het rijden maakt correct is. Ik heb de Fleischmann contrakruk afgezaagd en in het midden een 0.5 mm gaatje geboord waarna het ge-etste deel met een afgeknipte speld en wat lijm in de juiste positie vast gezet kan worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/aanpassing_contrakruk.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/aanpassing_contrakruk.png)
Vervolgens alles in elkaar solderen en assembleren levert het volgende resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1070744_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1070744_1.jpg)
De puristen kunnen nog onderdeel 1 rond de bril vouwen, maar dat heb ik niet gedaan aangezien mijn frame weldra uit elkaar gaat voor een thinnerbadje.
Trivia:
Solderen van de stangen doe ik door eerst een speld (0.5 mm) door de buitenste stang te steken, vervolgens een dun (!) papiertje (bijvoorbeeld telefoonboek, vloeitje etc.) en dan het andere deel te plaatsen. Even de speld en het achterste onderdeel verwarmen, beetje soldeer toevoegen en het zit vast. Vervolgens papiertje verwijderen en soldering netjes maken.
Let op bij het verbinden van de drijfstang, deze moet bij de kruiskop elektrisch gescheiden blijven van de rest van het drijfwerk anders heb je kortsluiting !
Ik heb voor de liefhebbers nog wat setjes beschikbaar. Bij interesse: PB me even.
Mvg,
-
OP!
Dat ging sneller dan ooit verwacht. Mochten er nog meer liefhebbers zijn: PM me even, bij voldoende vraag doe ik nog een bestelling.
Mvg,
-
Heel knap werk chef! (y)
-
Dat ziet er hel erg fraai uit!!! ;) (y)
-
Hoi,
omdat de vorige voorraad ondanks de forumcrash in een recordtijd weg was en ik zelf een setje te weinig heb ::) ga ik weer een order plaatsen voor nieuwe etsen.
Verwachting is dat het een weekje of 2-3 duurt voordat ik ze in huis heb. Liefhebbers voor ook een setje: stuur me even een PB.
Mvg, Tinus
-
Hoi,
Iemand al (lok)sound in dit hok gemeubeld? De decoder lijkt mooi tussen de motor en het machinistenhuis te passen maar de speaker (ESU 50321) is net te groot om daar te passen. Suggesties?
Tinus
-
En zo is er hernieuwde belangstelling voor deze loc en dit drijfwerk. Heb de kit compleet en ook dit vervangende drijfwerk. Binnenkort eens een poging wagen (nu nog de spelden zien te vinden).
Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)