BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Wersitime op 28 August 2011, 23:16:18

Titel: Puntstuk Fleischmann wissels maakt soms sluiting op wielflenzen.
Bericht door: Wersitime op 28 August 2011, 23:16:18
Wie herkent dit probleem. Wanneer de Rivarossi IRM over Fleischmann slanke wissels of kruiswissels rijdt dan treedt er soms kortsluiting op. Je ziet de vonk overspringen op het moment dat de binnenkant van de flens langs de railstaaf net voor het puntstuk rijdt, dit is de railstaaf met de andere polariteit. Die mag dus nooit worden geraakt. Blijkbaar is de afstand tussen de wielflenzen niet geschikt voor profirails.

Het lijkt mij dat de wielen mogelijk een andere afstand moeten krijgen  ???. Zelfs een Fleischmann lok, de 1200 geeft dit probleem wel eens. Nu heb ik de flenzen gemeten en meet het volgende:

Piko ICE3 14,26 mm
Rivarossi IRM 14,53 mm (geeft wel eens kortsluiting)
Fleischmann 1200 14 mm (geeft wel eens kortsluiting)
Roco 1100 14,5 mm

Ik vindt hier niet de oplossing want de Roco heeft dezelfde flensafstand als de Rivarossi, maar de Roco geeft geen problemen. De logica is dus nog ver te zoeken.

1 - Wie heeft de gouden tip.
2 - Wat is de gebruikelijke afstand tussen de binnenkant van de wielflenzen voor Fleischmann Profirails.
3 - Hoe verander je de afstand tussen de wielen. Is hier speciaal gereedschap voor.

Bijvoorbaat dank voor het meedenken.

Groeten,
Henny
Titel: Re:Puntstuk Fleischmann wissels maakt soms sluiting op wielflenzen.
Bericht door: Wersitime op 29 August 2011, 19:32:07
Het probleem is opgelost. Ik heb vandaag even een stukje gereedschap gemaakt omdat ik zoiets (nog) niet kon vinden. Ik zet nu de flenzen op een afstand van 14,60 mm en de binnenkant van de wielen maakt nu geen kortsluiting meer.

(http://www.hbouman.scarlet.nl/wielklem.jpg)

Groeten,
Henny

Titel: Re:Puntstuk Fleischmann wissels maakt soms sluiting op wielflenzen.
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 August 2011, 20:32:49
Let er wel op dat 14,60 mm de maximale afstand is.
Zie: Morop norm (http://www.morop.org/de/normes/nem310_d.pdf)

Er zijn wel gereedschapjes om wielen op de as te verschuiven. De gebruikelijke naam is wielenpers. Maar die zijn niet overal zomaar te verkrijgen.

Je hebt het probleem nu wel opgelost, maar het echte probleem zit blijkbaar in de constructie van de wissels. Als de wielafstand tussen de voorgeschreven waardes 14,4 en 14,6 mm ligt zou er eigenlijk nooit kortsluiting mogen optreden.
Wat er dan precies fout is aan de wissels zou ik niet zo kunnen zeggen, daarvoor ken ik de Profi rails niet goed genoeg.
Titel: Re:Puntstuk Fleischmann wissels maakt soms sluiting op wielflenzen.
Bericht door: Wersitime op 29 August 2011, 22:20:01
Klaas bedankt voor de Morop norm, hier heb ik wat aan. Die 14,60 mm kan inderdaad wel ietsje minder, dan is er nog steeds geen kortsluiting. Ik heb ze wat ruimer gezet om te zien of dan alle problemen zijn opgelost. Zojuist nog een loc aangepakt en weer het probleem opgelost. Het valt me wel op dat van dezelfde fabrikant er tussen exact dezelfde treinstellen toch grote verschillen zitten in wielafstand.

Groeten,
Henny
Titel: Re:Puntstuk Fleischmann wissels maakt soms sluiting op wielflenzen.
Bericht door: Mark D. op 29 August 2011, 22:47:29
Is het niet beter om ook de wissel aan te passen?

Ik weet niet hoe de boel nu geschakeld is, puntstuk en sluitrail, maar kritisch is het wel.
Titel: Re:Puntstuk Fleischmann wissels maakt soms sluiting op wielflenzen.
Bericht door: Wersitime op 29 August 2011, 22:52:19
Nee de afstand van de wielstellen was echt de oorzaak. Nu ik de Morop norm heb van Klaas blijkt dat sommige wielstellen ruim onder de norm liggen. De wissels zijn originele Fleischmann Profirails. Je zou een stukje weg moeten slijpen maar dat is dan definitief en wat krijg je dan met het Fleischmann rijdend materieel, weer nieuwe problemen ???.

Groeten,
Henny