BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: mDDM op 28 August 2011, 22:06:36
-
Was vanavond op Frans 8-uur journaal.
Zie o.a. dit bericht (http://alpes.france3.fr/info/savoie--explosion-d-un-train-de-collection-70166468.html).
-
Met ze 10'en op zo'n lok?!
-
Het lijkt me te gaan om het springen van een peilglas of zoiets... een echte ketelexplosie ziet er echt anders uit, dan liggen de stukken locomotief over honderden meters verspreid!
-
Het lijkt inderdaad op het springen van een peilglas
Een aantal personen met 2e en 3e graads brandwonden naar het brandwondencentrum.
3 mensen zeer ernstig, dus dit zal de bemanning van de lok zijn.
Ik heb de lok een tijdje terug nog gezien in le Creusot.
Ik wens de gewonden een spoedig herstel toe.
Henk
-
een echte ketelexplosie ziet er echt anders uit, dan liggen de stukken locomotief over honderden meters verspreid!
Een explosie hoeft niet altijd dramatisch te zijn.
Ik heb ergens een Eisenbahn Kurier liggen met een verhaal van een ketel-'explosie' van een Br 41. Bij het sluiten van de regelateur begaven 2 steunbouten het, waardoor i.p.v. een gigantische explosie een grote stoomwolk geleidelijk vrijkwam. Het lokpersoneel had brandwonden, maar was in leven. De ketel kon zelfs nog worden gerepareed d.m.v. een nieuwe vuurkist.
Eigenlijk is dit dan geen explosie in de zin van het woord, maar als het jou overkwam zou je zeggen 'de ketel explodeerde'. :-\
-
Bij een ketelexplosie liggen de brokstukken inderdaad over honderden meters verspreid en is de loc nauwelijks als zodanig herkenbaar. al het andere is GEEN ketelexplosie.
Dirk
-
In het bericht wordt gesproken over een vermoedelijke (il semble que) "la chaudière a explosé". Een chaudière is een ketel.
-
Lees en vertaal.
http://www.lejsl.com/faits-divers/2011/08/29/deux-brules-graves-dans-la-locomotive-241p17
Er wordt hier gesproken over "un jet du vapeur", dus ergens is een straal hete stoom uit de ketel gekomen door welke oorzaak dan ook.
De oude dame (1949) blijft ter beschikking van het arrondisement voor onderzoek.
Henk
-
Ik heb ergens een Eisenbahn Kurier liggen met een verhaal van een ketel-'explosie' van een Br 41. Bij het sluiten van de regelateur begaven 2 steunbouten het, waardoor i.p.v. een gigantische explosie een grote stoomwolk geleidelijk vrijkwam.
Dat is het breken van een (of meer) steunbouten, dat heeft weinig met een ketelexplosie te maken. Dat laatste is bijvoorbeeld als de topplaat droog komt te staan en eruit scheurt... of als je een kettingreactie van brekende steunbouten krijgt.
Als alleen stoom ontsnapt is het geen ketelexplosie, dat is het pas als in een veel kortere tijd de druk geheel wegvalt, dan wil ineens álle water (oververhit!) stoom worden.
-
Zie hier een foto van de gevolgen van een ketelexplosie in 1977 in de toenmalige DDR. Het lokpersoneel, dat volgens het artikel die dag eerder al bijna een dergelijke explosie had veroorzaakt, werd dood op de perronoverkapping gevonden.
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,3563382
-
Het ongeluk in Bitterfeld is inderdaad het meest beruchte voorbeeld. Daar zie je wat er gebeurt als je te lichtzinnig met stoom omgaat!
-
http://www.creusot-infos.com/article.php?sid=30045&mode&order=0#.TluwO5gZoys.facebook
http://www.creusot-infos.com/article.php?sid=30075&mode=&order=0
-
Als de bovenkant van de vuurkist droog komt te staan ,zou bij een NS lok een loodnagel smelten. er spuit dan stoom (en wss ook heet water ,dat in stoom verandert) direct naar beneden op het vuur ,dat dooft. Als de vuurdeur openstond toevallig spuit die stoom het machinistenhuis in.
Het lijkt idd meer op een leidingbreuk -in- het machinistenhuis ,dan spuit het direct op de menden die daar zijn.
Als er echter ook iemand gewond raakte (Volgens de Franse tekst),die niet op de lok stond ,is het mss toch weer anders geweest.
Peter
-
Ik ken de constructie van dit type niet exact, maar als er stoom in de vuurkist op het rooster spuit, dan kan er onderlangs via de luchtkleppen of de aslade ook best stoom naar buiten spuiten. Maar dat is het betere gokwerk.
-
Wat jij zegt zou best kunnen ,en als er dan iemand buiten de lok naast de vuurkist staat ,krijgt ook hij de volle laag stoom tegen zich aan.
Verder speculeren moesten we maar niet doen. Dat horen we morgen wel.
Groet ,Peter
-
Volgens de machinist van de loc spoot er een stoomstraal van ca. 15 bar.
De machinist kreeg de volle laag schijnbaar want die ligt in het Brandwondencentrum Lyon
Een ander heeft de noodrem in werking gesteld.
Men was op de terugweg van water nemen en draaien, het ongeval gebeurde bij een snelheid van 70 km/h.
Zie deze link en vertaal via Google translate:
http://www.creusot-infos.com/article.php?sid=30075&mode=&order=0
Groet,
henk
-
Bij deze de vertaling voor een ieders gemak:
"Ik zag Yann Janaudy Hospital op maandag eind van de middag en we konden praten", zegt Serge Chevalier, voorzitter van de spoorwegen in Le Creusot, samen met ons in de avond op maandag.
Natuurlijk, net als alle leden van de vereniging en als liefhebbers van deze krachtige locomotief, dat is de 241P17, Serge Chevalier is nog aan het bijkomen van het incident gebeurde zondagmiddag op de lijn station, Baldoph St., in de buurt van Chambery in de Savoie.
Op het moment van het incident, de machine was ongeveer 70 km / uur. "Yann vertelde me dat het niet eens kon hij op de rem. Orders werden koken en ongrijpbaar. Dit is een ander lid die in staat was om de noodrem te activeren ", zegt Serge Chevalier. En specificeer "Al het bewijs wijst erop dat het incident een enorme wolk van hete stoom veroorzaakt," dat verklaart de brandwonden, een deel van de derde graad, zoals Yann Janaudy, die waarschijnlijk in het ziekenhuis moeten blijven voor enkele weken.
De twee gewonden werden naar het ziekenhuis Edouard Herriot zijn nog steeds in de zorg, maar hun levens zijn niet in gevaar, hoewel, zoals we hebben de gelegenheid gehad om te schrijven, verwondingen en brandwonden zijn belangrijk .
Een derde persoon, jonge Manu, was nog steeds in het ziekenhuis maandagavond in het ziekenhuis van Chambery.
Dit zijn de agenten van Challes-les-Eaux brigade Research Company Chambery, die zijn belast met het onderzoek. Een expert in spoorwegmaterieel moeten worden aangewezen door de vloer van Chambery, in een poging om de oorzaak van de storing te bepalen.
Ook al moet voorzichtig blijven, het eerste gevoel van Janaudy Yann, die weet goed de machine, voor het zijn de architect van het herstel en de renovatie, is dat de projecties van stoom zou waarschijnlijk komen, niet van de ketel van 241P17, maar zeker een pijp die gebroken zou worden, het vrijgeven van de stoom onder druk, tot meer dan 15 bar.
Dit alles zal uiteraard worden bevestigd. Serge Chevalier kwam op maandag, onderzoekers ontmoeting met de luitenant belast met het onderzoek. De voorzitter Railway Creusot is door ons, te danken iedereen die boodschappen van medeleven gestuurd naar de vereniging en boodschappen van aanmoediging en spoedig herstel aan de gewonden. Ondanks de pijn en ernstige verwondingen, is het natuurlijk hartverwarmend.
-
Google Translate? Van sommige delen is geen chocola te maken hoor ;D.
-
Ik dacht dat jij dat Crabtree-frans wel begreep ;D
-
@Wesley: yeb, klopt, de tekst is mbv Google translator omgezet in het chinees van europa ;D
Ook van Frans is soms geen chocola te maken, bij mij tenminste niet ;D
-
"Yann vertelde me dat het niet eens kon hij op de rem. Orders werden koken en ongrijpbaar. Dit is een ander lid die in staat was om de noodrem te activeren " (y) ;D
Zie ook >hier, vanaf 2:48< (http://www.youtube.com/watch?v=r6YBIHc0LAY) ;D
-
Gebruik je fantasie eens, dan kom je een aardig eind om er toch nog iets van te begrijpen ;D
-
Die middelste zin van die drie echt niet hoor ;D.
-
;D klopt, vertaal je het Frans naar Engels (je zou verwachten dat dat beter moet gaan) maakt hij er dezelfde onzin van (y). Als je de twee teksten in Google translator naast elkaar ziet staan, kun je er wel meer uit opmaken bij de fouten in de vertaling. "Les commandes étaient bouillantes et insaisissables." zou ik dan vertalen in:"de bedieningshandels waren kokend heet en niet te bedienen". En dat met maar twee jaar school frans van pak weg 35 jaar geleden 8)
-
Misschien kan Wesley even een echte vertaling maken?
Ik zou het ook wel kunnen, maar dan duurt het 10 keer zo lang. 8)
-
@ Klaas. Exact.
@ Ruud. Je pogingen worden wel gewaardeerd. (y) Maar er zijn hier een aantal Francofielen die er meer verstand van hebben. Ik zwijg over lieden die roepen dat ze er verstand van hebben. ;D
-
Niet geschoten is ook gewoon mis ;D
-
Ik geloof dat ik voortaan maar mijn mond moet houden en niks posten
Henk
-
Ik geloof dat ik voortaan maar mijn mond moet houden en niks posten
Henk
AJB niet doen. Lees het topic nog even een keertje door vanaf je een na laatste posting t/m deze en kijk hoeveel informatie je verliest als je alle tussenliggende postings weggooid :-[
Mocht je in het Franse taalgebied nog iets tegen komen wat aangeeft wat er nu echt aan de hand was hoor ik (en waarschijnlijk meerderen) dat graag van je. Gegeven jou achtergrond, kennis en huidige woonplaats zit je redelijk dicht bij het vuur.
Dat het GEEN ketelexplosie is geweest kunnen we allemaal wel zien aan de plaatjes. Dat er "ergens" stoom heeft gelekt / staan spuiten, kunnen we ook allemaal wel verzinnen. Waar het heeft staan lekken en hoe is, voor sommigen, wel interessant om te weten. Dat voor dit soort teksten vertaalprogramma's niet de optimale oplossing is moeten we maar voor lief nemen en moeten we maar hopen dat iemand de essentiele stukken tekst even handmatig en met vakkennis wil vertalen. Tot die tijd moeten we het maar even met de Franse teksten doen.
-
Ik geloof dat ik voortaan maar mijn mond moet houden en niks posten
En hoe kom je tot die conclusie?
-
@Henk: zeker wel blijven posten. Frans blijft moeilijk en we willen toch nog graag weten wat het nu werkelijk is geweest. Al dan niet uit de franse bericht geving waarvan je je ook mag afvragen of daar stoomketel expers bij zitten (hopelijk wel) ;)
-
Zou me zeker niet uit het veld laten slaan door het feit dat je de moeite neemt voor anderen om een (hopeloos vertaalprogje) te gebruiken zodat de mensen die geen Frans kennen toch iets kunnen snappen van het verhaal.
(Het zou beter zijn als er is echt een stuk software kwam wat werkelijk goed vertaald van een taal naar een taal.)
Dat zou alles een stuk makkelijker maken,verder ben ik erg benieuwd naar wat de uitkomst zal zijn van dit toch best bijzonder ongeval.
(ketel explosie is gezien voorgaande voorbeelde een te groot woord) ;D
Hopelijk komt alles goed met de betrokkene en natuurlijk ook de loc.
-
Dan maar gewoon zo/
Bericht van iemand uit de groap 241P17:
Je tien a prevenir tout le monde , Certain rumeurs sont fausse , sortent de l'imagination de personne qui veulent avoir l'air intéligent , faire ceux qui on tout vue , tout entendue
j'ai pu en entendre , parler de yann janaudy comme d'un imbécille car il ne voulait pas faire passer la machine sur la rotonde de chambery , et la elle i est passé ... il faut savoir qu'elle est rentrer par une autre voie , et non les voies habbituel d'entrée et de sortie de la plaque
des personne qui savent deja la nature de l'accident , qui vous disent , c'est un plomb fusible , ou quoi que se soit ... , je rapelle que la machine est sous scelée judiciaire , nous ne pouvons pas l'approcher , donc même nous , fesant partie de l'équipe technique ne savont pas encore se qui c'est passer !
Donc je vous invite , a ne pas croire les paroles de certaine personne , qui veulent paraitre intéligent , débalée leur science pour se faire passer pour des personne qui savent tout , mais qui en réalitée sortent leur propos de leur imagination !
Voila pour se que je devait dire
Titouan
Kortom, men kan zelf nog niet bij de loc hangende het onderzoek.
Eerst de gendarmerie, justitie etc, dan de vereniging.
Er wordt gevraagd om niet te speculeren, iets wat ik volledig kan onderschrijven!
Zodra ze zelf iets weten zal het best bekend worden, laten we dus maar even afwachten en ondertussen hopen op een voorspopedig herstel van de gewonden.
Ik hoop dat de loc nog eens op het net te zien zal zijn, maar prioriteit 1 is nu de opvang van het personeel en technisch/justitieel onderzoek.
Henk Boshuyzen
Oud Chef Materieel & Onderhoud werkgroep materieel Spoorwegmuseum
-
Ça n'inclus pas un seul mot d'Espagnol ;-)
Dirk
-
Ja, als je zulke bronteksten hebt, kun je Google Translate ook niet meer de schuld geven... wat een lading spelfouten ;D.
-
Ik heb de tekst even gelezen.
De voorzitter verteld dat hij de machinist (die zelf achter het 15 jarig project heeft gezeten om de lok terug rijvaardig te krijgen) heeft kunnen spreken op zijn ziekenhuisbed.
Die wist enkel te vertellen dat er een sterke stoomontsnapping is geweest in de machinistenhuis.
Alle bedieningshendels waren kokend heet. Niet meer door hem te bedienen.
Gelukkig heeft een van de andere machinisten de noodrem kunnen activeren.
Momenteel kunnen zij aan de lok niet aan, staat onder bewarend beslag ten behoefte van het gerechtelijk onderzoek.
Waarschijnlijk is er een leiding gebroken met een stoomdruk van 15 bar.
Mvg
Olivier (die een beetje tweetalig is)
-
Even een update:
Op de site van de 241P17 zag ik wat nieuws.
De loc is terug in le Creusot, de machinist is weer uit het ziekenhuis.
men is, aan de hand van de onderzoeksresultaten aan het demonteren geslagen en alles wat nodig is te vervangen.
In 2012 zal de loc nog niet rijden maar men heeft goede hoop dat de loc in 2013 weer onder stoom komt.
Voor degene die het zelf willen lezen:
http://parcdescombes.free.fr/html_fr/presse/travauxp17dec11.pdf
Groet
Henk Boshuyzen
Toulon sur Arroux, Frankrijk
(het is wel geen 1202 maar tocfh een byzonder fraaie en imposante locomotief)
-
M'n Frans is niet geweldig (dus ik laat me graag corrigeren), maar ik krijg de indruk uit dit interne stuk dat er dus een vlambuis/pijp geklapt is.
Komt / kwam vaker voor. Meestal gaat het goed als dat gebeurd, maar het gaat / ging ook wel eens fout.
Blij in ieder geval dat iedereen weer het ziekenhuis uit is en ik hoop dat de getroffenen er niet al te veel aan over hebben gehouden.
-
Inderdaad wordt er over "galvanische corrosie" gesproken.
Oftewel de corrosie die ontstaan door gebruik van 2 verschillende materialen.
In dit geval voor zover ik opmaak koper en ijzer.
Waarschijnlijk zat dat op meer plekken want men heeft/zal meer demonteren.
In ieder geval suggereert de laatste alinea dat er geen totaal rij/inzetverbod is gelegd op de locomotief.
Ik duim er in ieder geval voor dat de machine in 2013 weer op het net mag verschijnen.
Henk Boshuyzen
-
Inderdaad wordt er over "galvanische corrosie" gesproken.
Oftewel de corrosie die ontstaan door gebruik van 2 verschillende materialen.
In dit geval voor zover ik opmaak koper en ijzer.
Daar waar de (ijzeren) vlam-pijp/buis in de koperen vuurkist zit? Dan heeft de lekkage dus dicht tegen de vuurkist aangezeten, waardoor je inderdaad de klap wel erg recht in je gezicht / vuurmond krijgt.
PS Henk, ik heb de vrijheid genomen je postings ook even op NMLD als quote neer te zetten
-
Het was even schrikken, maar de club van de 241P17 heeft niet stilgezeten. Integendeel, ze kondigen aan dat de loc medio 2013 weer zal rijden.
Hoe het met het personeel is afgelopen... daar wordt op de site niets over vermeld.
http://www.train-vapeur.fr/actualités/ (http://www.train-vapeur.fr/actualités/).
en passant een plaatje van de vorderingen van mijn schaal 0 model.
(http://farm9.staticflickr.com/8081/8290948695_b97b0b3723_c.jpg)
zie ook: http://www.spoornul.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=814941&p=8087887#p8087887 (http://www.spoornul.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=814941&p=8087887#p8087887)
-
:( Tsja, we hebben met elkaar een geweldige passie, het maakt me nu niet uit of dat (stoom-)treinen, trams, bussen op ware grootte of in model zijn, maar zéker dat grote spul heeft zo zijn risico's: Volgens mij zijn alle clubs daarvan ook volledig doordrongen en houden ze zich béter aan de regels dan de diverse commerciële bedrijven :-X...
Tóch gaat het wel eens mis en ontstaat er grote persoonlijke en materiële schade, helaas.
Sterkte dus voor die franse vrienden! En inderdaad kon ik van de "vertaalde teksten" ook geen chocola maken, dan snapte ik nog méér van het originele Frans (terwijl ik ook niet veel verder kom, dan 'papa fume une pipe"...)
Ik moet weer even heel erg denken aan Wim Maarse (inderdaad: van Maarse&Kroon) die als medewerker van de SVA als voorbereiding voor een verhuurd vervoertje nog "even gauw" de banden van die bus op spanning zou brengen: de velgring vloog los en kwam tegen zijn hoofd: hij was nog net niet dood... :'(
Het was voor ons als museumbusmensen een gigantische schok en weer eens een hele harde les, dat de veiligheidsregels er niet voor niets zijn, maar het desondanks tóch fout kan gaan!
Bussen, trams en treinen zijn GROOT EN ZWAAR en iets dat groot en zwaar is kan dan ook een HEEL GROOT GEVAAR zijn...
Toch hoop ik dat we met zijn allen lekker veel van dit heerlijke historische erfgoed in bedrijf houden!
Nu ik dit terug lees: Ik klink wel heel erg als de dominee die bij de ARD het "Wort-zum-Sonntag" spreekt, en dan nu zelfs nog aan de vooravond van de (vermeende) Ondergang-van-de-Wereld ??? 8) :-X
-
UPDATE:
Op 5 Mei 2013 zal het voor de derde keer zijn dat loc 241P17 zijn maidentrip gaat rijden.
Nu tussen Le Creusot en Nevers.
De ketelrestauratie is afgerond en alle keuringen zijn geslaagd!
De 241P17 gaat dan op 26 mei 2013 al weer zijn volgende rit maken naar Besançon.
Zie nadere info op http://www.train-vapeur.fr/voyages-vapeur/programme-2013/
Het ongeluk heeft dus gelukkig niet geleid tot het niet meer toelaten op het Franse spoorwegnet.
-
Hoe ze dat in zo'n korte tijd weer op de rit hebben gekregen... chapeau.
Nu nog horen hoe het met het locpersoneel is afgelopen. Dat lezen we vanzelf wel of zien we bij een boezoek aan de club.
Voor mij nadert ook het tijdstip van de eerste testrit van het schaal 0 model.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5378_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5378_2.jpg)
http://spoor0.blogspot.nl/search/label/241P (http://spoor0.blogspot.nl/search/label/241P)
-
Aanstaande zondag ga ik maar even kijken als de loc in Luzy langskomt.
Voorzover ik begrepen heb is de voltallige crew er weer bij.
In iets meer als anderhalf jaar alle onderzoeken naar de oorzaak afgerond, alle herstellingen gedaan en opnieuw door de keuringen geloodst, inclusief alle juridische rompslomp. Petje af voor deze groep!
Nu maar hopen op mooi weer zondag.
http://www.train-vapeur.fr/voyages-vapeur/programme-2013/le-retour-de-la-241p17/
De rit draagt de toepasselijke naam: "Le retour de la 241P17"
Weten we ook weer gelijk dat we niet moeten zeggen "Hij is terug" maar "Zij is terug".
La 241P17 is Vrouwelijk.
Groetend;
Henk Boshuyzen