BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Peter Kleton op 27 August 2011, 22:33:31
-
Hallo,
Als beginneling in het verfspuiten met een compressortje van Revell uit de Basic set ,heb ik een vraag over de Phildie Wash primer nr 911.
De Firma Phildie zal wel gesloten zijn op dit moment van de dag. ;D
Op hun website over de verfsoorten en hoe te gebruiken ,lees ik dat de wash primer gereed voor gebruik is ,als die gespoten wordt op vetvrij gemaakt metaalplaat .Dus niet verdunnen. ???
Nu heb ik problemen omdat het spuitje wel spuit ,maar er eigenlijk nauwelijks iets op de ondergrond terecht komt .Ik spuit ca 10cm van de ondergrond af.De luchtstroom neemt gewoon geen verf mee..
Bij vroegere spuitwerkzaamheden moest de verf zo dun als melk zijn ,dus iets dikker dan water. :-\
Moet ik nu toch verdunnen ?
Vr iendelijke groet ,Peter
-
Hallo Peter,
Onderstaand heb ik van Karst.
mvg Frank
Phildie/Philotrain washprimer uit de pot, verdund met ML-verdunner, ook van Phildie.
Verhouding 1:1.25 ( verf / verdunner ) dan in de airbrush ! En spuiten maar.
-
Dag Frank, Bedasnkt voor je antwoord.
Uit de website van Phildie maak ik op, dat ze het over ''hun'' ML verdunner hebben -of- thinner. Maakt blijkbaar niet veel uit. ??? Dat gebruik ik.
Of is ML verdunner mss wat minder agressief ? Ik gebruik een spuitcabine ,dus vieze thinner dampen worden grotendeels meteen naar buiten geblazen.
Ik ga zo weer eens spuiten met de nieuwe mengverhouding.
Groeten ,Peter
-
Hpo
Verdun het zo dat het iets dunner als karnemelk is.
Bart
-
Dag Bart,
Ik heb 1,5 deel thinner en 1 deel verf genomen ,we hebben geen karnemelk als vergelijk.. ;D :D
Moet die grondprimer ook goed dekken ? Ik neem aan van wel. Dus een paar maal spuiten.
Groeten ,Peter
-
Hoi Peter,
Ik neem aan dat je die geel-groene primer hebt ;)
Nee, hoeft niet geheel dekkend gespoten te worden. Daar zit wel een addertje onder het gras. De primer blijft 'nat' een tikkeltje transparant ( zodat je denkt dat het niet dekt !! ), maar droogt daarna zo goed als opaque op. Als je wel dekkend spuit, zit het er veel te dik op !
En ook niet in 2 lagen spuiten, geeft hetzelfde, te dikke effect.
Grtzz en succes.
Karst
-
Hallo Karst ,
Goed dat je waarschuwt voor het addertje.
Ik gebruik idd dat geel/groene spul. En het lijkt een beetje glasachtig .
Er zitten inmiddels toch 2 lagen op, ik laat die nu eerst hard worden, om te zien of alles vlak en glad is.
Met een sterke lamp heb ik langs de dakrondingen geschenen ,de bobbels en kuilen waren al weg voor ik ging spuiten.
Groeten ,Peter
-
Hallo ,
Nog een vervolg.
Het verfspuiten gaat nu helemaal goed , heb nu ook de eindkleur , blauw gespoten.
Na 3 keer spuiten ,met een uur verschil ,was het eigenlijk gauw klaar.
Toch ben ik niet trevreden. :-\
Want nu pas zie ik, dat de ondergrond roodkoperplaat van 0,8 mm niet echt vlak is ,het lijkt wel of ik te dunne plaat heb gebruikt...
Ik zie ook veel krasjes , die niet hlemaal weggeschuurd zijn, die zouden msx weggeplauurd moeten worden.Die zag ik niet ,toen ik alles voor het gronden had glad geschuurd.
Eigenlijk zou het geplamuurd moeten worden ,maar ook een schaal 0 lok is wel klein ,om overal goed te kunnen schuren.
Wie heeft er ervaring mee ?
Vr Groet,Peter
-
Dat dacht ik ook bij m'n O&K locje van Fleischmann dat al een jaar of 3 in de ombouw ligt: langzaam maar zeker gaan al die richeltjes bij deuren en dergelijke je toch irriteren, en besluit je dan maar eens te kijken wat je met een klein houtje, plastic trimmerschroevendraaiertje en andere dingen omwikkeld of beplakt met schuurpapier kan bereiken. En dan blijk je overal heel aardig bij te kunnen ;)
Bij een stoomlok wordt het vast wat anders, maar daar heb ik geen ervaring mee.
-
Hallo Menno,
Ja ,ik ben al bezig met kleine stukjes schuurpapier ,een Stanley mes om hobbels weg te schrapen en nr 600 schuurpapier.
Als de eindlaag ,die er nu op zit ,ook een beetje te gebruiken is als plamuur, en ik die plamuur weg schuur ,is mss de kras ook een beetje minder zichtbaar,als er een nieuwe eindlaag op zit. ;)
Groeten ,Peter
-
Tip: als je over de geschuurde plamuur een heel klein beetje zwart nevelt, dan zie je na het schuren alle oneffenheden gelijk zitten. Deze blijven dan namelijk zwart. Dat is een oude truck die we vroeger gebruikte bij het schuren van auto's in de spuiterij.
-
Hallo Ruud ,
Ja dat is een goed idee.
Maar ik denk dat je bedoeld dat de plamuur voor het schuren even zwart geneveld wordt ?
Ik heb net weer de eerste blauwe eindkleur er op gespoten, maar het moet nog blijken ,of ik genoeg geschuurd heb.
Maar het is ook een idee voor de meelezertjes natuurlijk. :D
Groet ,Peter
N.B.Vraagje :
Welk plamuur gebruik je op metaal?
Of mag plastic putty van Tamiya ook ?
-
Ik gebruik zelf auto-plamuur met verharder en mes-plamuur voor de fijne krasjes. Maar elke andere plamuur zal ook goed zijn.
Met het Tamiya spul heb ik geen ervaring. Volgens mij gebruikt "mispoes" het wel, als ik zo hier en daar zijn posten lees.
-
@ Peter: Hij bedoelt dat je de aangebrachte plamuur op het model, even zwart nevelt: als je dan gaat schuren, en er zitten nog krasjes, dan zit daar zwarte verf, en op de hoger gelegen plekken niet meer: zo is/zijn je kras/krasjes goed zichtbaar.
Wat betreft plamuren en schuren: dat is een kwestie van geduld, en vooral van zelfbeheersing: als ik twijfel over een bepaalde plek, dan wacht ik met het spuiten, want ik ken mezelf goed genoeg, zo tegen het eindresultaat aan (dus met alle verflagen er (bijna) op) denk ik dan: nee... die krasjes daar vallen toch teveel op, had ik maar meer geschuurd.
Als ik plamuur en schuur, en ik wil weten of ik zover ben, dan gaat er een dunne laag primer op, en dan weet ik vaak genoeg: als ik dan dus twijfel, ga ik gewoon weer over tot schuren en plamuren, en herhaal ik bovenstaand geintje.
Wat betreft Putty van Tamiya: op metaal heb ik het idee dat het niet zo goed hecht. Ik gebruik het soms op mesjes om mee te plamuren, maar klodders evenals uitgestreken resten plamuur zijn er zo af te schrapen.
Ik kan het overigens al tijden niet meer krijgen bij de zaak waar ik normaal kom, en het iljkt dan ook op een zoveelste milieumaatregel uit Brussel die de verkoop van dat spul verbiedt.
Sindsdien gebruik ik Plasto van Revell, dat een stuk beter op metaal houdt (op m'n 'rommelwagon' blijft het in ieder geval prima zitten)
De geur van dat spul is overigens nogal gelijk aan de bekende Contacta van hetzelfde merk.
-
@ Peter: Hij bedoelt dat je de aangebrachte plamuur op het model, even zwart nevelt: als je dan gaat schuren, en er zitten nog krasjes, dan zit daar zwarte verf, en op de hoger gelegen plekken niet meer: zo is/zijn je kras/krasjes goed zichtbaar.
(y) precies!
-
Dit is een deel van de lok zoals hij voor hij gespoten en geplamuurd zou worden :
De tussenwanden moeten er nog tussen komen ,maar de koppen waren klaar .
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_5136.jpg)
Vr Groet ,Peter
-
Hallo,
Even een plaatje van het vervolg over het spuitwerk .
De Phildie verf is prima ,(uiteraard ) goed van kleur en verwerkbaarheid.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_5926.jpg)
Op de foto van de 1300 zie je een paar (Verf) foutjes ,die inmiddels al weggehaald zijn.
Nu nog ramen erin, stroomafnemers , lampen en ledjes, en de schakeling...
Ik heb geleerd dat je beter de koppen niet apart moet maken ,maar in een stuk met een zijwand.
Nog kritischer zijn bij aftekenen van in dit geval de frontseinen, die zitten te laag... :o
Groeten ,Peter
De volgende dag: Ik heb besloten de ramen en frontseinen op hun juiste plaats te gaan zetten.
De foto is niet om aan te zien ... >:( :o :'(