BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: S.vanderZee op 11 March 2007, 22:25:59

Titel: Koppelingen
Bericht door: S.vanderZee op 11 March 2007, 22:25:59
Ik rijd in principe met Fleischmann materieel. De laatste maanden ben ik bezig geweest al m'n resterend materiaal om te bouwen naar profi-koppelingen.

Nu resten er nog 6 Roco wagons waarvoor ik nog geen oplossing heb.
De wagons zijn al op leeftijd (+/- 20jr) en dus nog niet gestandariseerd.

Is er iemand die hier een oplossing voor heeft. Wellicht NEM schachten o.i.d.

De huidige koppeling zitten met een schroefje gemonteerd en hebben een lang naar het midden van de wagon gerichte lans die als richtveer werk.

Groeten
S.vanderZee
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: henk op 11 March 2007, 22:46:56
Roco heeft/had vervanging voor die koppelingen. Precies zo'n lans, maar dan met een zwaluwstaart waarin profi 6570 past.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rocokoppeling.jpg)

Geen idee of ze nog leverbaar zijn.

Anders een kortkoppelmechaniek met nem-schacht plaatsen. Die heeft Roco zelf, maar er zijn ook andere merken.

Hieronder precies hetzelfde wagentje maar dan met Roco kortkoppelmechaniek.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppelingroco.jpg)

Het is handig als je vertelt om welke wagens het gaat.
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: Wicher op 11 March 2007, 22:49:30
Beste S.,

daar is een oplossing voor.  Ik had hetzelfde 'probleem'.  In Houten in de linker zaal (nee vraag me niet meer welke stand) heb ik dergelijke koppelingen meer dan een jaar geleden gekocht.
Ze bestaan uit een geval met een dubbel schroefgat, zeg maar een 8, en zo'n staart die als vering dient.
Aan de koppelingszijde zit geen NEM-schacht maar een bevestigingsmogelijkheid voor een verticaal verstelbare profi-kop.
Een paar zitten nog in het zakje van de leverancier, maar er staat geen nummer op.

Euh, aangezien ik ze prijzig vond (€ 3,50  p/s) heb ik alleen koppelingen vervangen aan het begin en/of einde van een 'stam'.

(henk was me voor)

Ach, dan ook nog maar een plaatje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_koppeling.jpg)
(koppeling en houder van de onderzijde gezien)

Groet,
Wicher.

Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: Gideon op 12 March 2007, 08:35:13
Wel eens gehoord van Symoba? Ik gebruik ze al jaren om materiaal te voorzien van NEM koppelingen!
Zie link: http://www.keuterman.nl/content/view/72/

Groet,

Gideon
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: S.vanderZee op 12 March 2007, 23:43:55
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_goederen.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_Plattebak_1.jpg)

Dank jullie antwoord.

Ik ga het liefst voor de kort koppelingen.
Henk zijn die koppelingen zomaar te monteren i.p.v. de bestaande koppelingen?
Waar zijn ze te koop?

Groeten
Sietse
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: henk op 13 March 2007, 08:26:37
Zo te zien hetzelfde korte onderstel als van mijn wagentje. Daarvoor is Roco nummer 40343, precies 12 kortkoppelmechanismen in een doosje voor ongeveer 20 euro. Is in iedere goede modelspoorwinkel op voorraad of te bestellen. Nummer 40344 is precies zo'n setje, maar dan voor tweeassers langer dan 14 centimeter.

Je moet de bodem ter plekke vlak maken, voornamelijk door wat balkimitaties weg te snijden/slijpen. Daarna met superlijm of tweecomponentenlijm het mechanisme vastlijmen en wel zo dat de kop van de nem-schacht ongeveer 7,5 mm achter de bufferkoppen zit. Er zit ook een gebruiksaanwijzing bij. Is in ieder geval niet moeilijk.
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: Durksz op 13 March 2007, 08:32:54
Ik heb ook een aantal van deze wagonnetjes. Ik heb echter niet vervangende koppelingen gekocht die er onder passen...
in een grote hoeveelheid(50) heb ik ooit eens profikoppelingen voor de nemschacht gekocht.
deze heb ik de nemschachtstokje afgesneden, en bij de roco koppeling heb ik de koppeling zelf afgehaald. deze 2 samengelijmt en voilà.
voor 2 euro per wagon een nieuwe profikoppeling.

Mvg.

Hedzer Durksz
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: S.vanderZee op 13 March 2007, 21:40:08
Wederom bedankt voor de reactie.

Henk, ik heb hetzelfde gedaan bij (blikken) marklin wagentjes. Daar heb ik alle "obstructie" weggeknipt/gebogen en een kortkoppel mechanisme van Fleischmann onder gelijmd.
Dat kan dus hier ook, het ging mij erom of die Roco koppelingen zonder meer pasten.

Ik vermoed overigens als je de roco kortkoppelingen eronder zet dan zitten ze te hoog voor de orginele fleischmann koppelingen. Met de fleischmann kortkoppel mechanisemen kun je de hoogte nastellen.
Het zelfde probleem heb je volgens mij met de oplossing van Hedzer.

Desondanks nogmaals bedankt.
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: DHG500 op 13 March 2007, 22:06:23
... Met de fleischmann kortkoppel mechanisemen kun je de hoogte nastellen.....

Zo ook met de Symoba's. Daar is trouwens ook een afstelmalletje voor de juiste hoogte verkrijgbaar; kan je al je koppelingen op gelijke hoogte afstellen.
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: tinus op 13 March 2007, 22:08:58
goh, heb er hier ook nog zo'n 150 nodig,
moesten ze maar weer eens gaan produceren
daar bij Roco!!
heb hier steeds meer tp 3 wagentjes waar ze nog
onder moeten.
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: Durksz op 14 March 2007, 08:19:55
@ s.van der zee.
ik heb niet het probleem dat de koppelingen te hoog zitten. Ik heb namelijk de fl* koppeling afgesneden tot de vlakke plaat(met opstaand randje). Die heb ik vervolgens op de roco gelijmt, door de vlakke plaat was dit volledig variabel instelbaar(zolang de lijm vochtig was natuurlijk)

Mvg.

Hedzer Durksz
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: henk op 14 March 2007, 10:17:01
Wederom bedankt voor de reactie.

Henk, ik heb hetzelfde gedaan bij (blikken) marklin wagentjes. Daar heb ik alle "obstructie" weggeknipt/gebogen en een kortkoppel mechanisme van Fleischmann onder gelijmd.
Dat kan dus hier ook, het ging mij erom of die Roco koppelingen zonder meer pasten.

Ik vermoed overigens als je de roco kortkoppelingen eronder zet dan zitten ze te hoog voor de orginele fleischmann koppelingen. Met de fleischmann kortkoppel mechanisemen kun je de hoogte nastellen.
Het zelfde probleem heb je volgens mij met de oplossing van Hedzer.

Desondanks nogmaals bedankt.

Die kortkoppelmechanismen van Roco zijn voor deze wagentjes gemaakt. Roco gebruikte intertijd maar een beperkt aantal onderstellen voor gangbare wagens. Als je de mechaniekjes op de plankenimitatie plakt (en dus alles wat daaronder uitsteekt weghaalt), dan zit de schacht precies op de door NEM voorgeschreven hoogte. Zal vanavond een fotootje van een met Fleischmann gekoppelde wagen plaatsen.

De Roco mechaniekjes zijn erg goed en veel goedkoper dan de mechaniekjes van Fleischmann of Symoba. Helaas zijn ze alleen bruikbaar op die paar oude onderstellen van Roco, want inderdaad, bij andere onderstellen klopt de hoogte meestal niet. Maar als je juist die onderstellen van een mechaniek/nieuwe koppeling wil voorzien, dan zou ik niets anders nemen.
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: henk op 14 March 2007, 21:28:28
Hierbij het beloofde fotootje. Het al eerder getoonde wagentje gekoppeld met een Fleischmann containerwagen. Lijkt me toch prima gepositioneerd.  :)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rf.jpg)
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: BR103 op 26 March 2007, 12:11:13
Ik heb onlangs de klassieke "Franse Krokodil" ( Fleischmann model 1331) kunnen overnemen, bouwjaar rond 1964.

(http://img156.imageshack.us/img156/6780/fl1331bb12001bkm9.jpg)

Nu wil ik bij deze zware 500 gram lok de haakkoppeling 6520 vervangen door de Fleischmann profi-schuifkoppeling 6516.

(http://img248.imageshack.us/img248/5430/13316mq4.jpg)

Ik heb echter vernomen, dat door deze ingreep deze lok haar collectors-itemwaarde verliest; wie weet of dat klopt?


(Immers, middels dat losse pinnetje kun je ook weer de haakkopeling terugzetten.)
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: NS1124 op 26 March 2007, 12:20:42
dat is inderdaad een van de problemen bij deze klassieke fleischmann locomotief.

Ik ben zelf in ook bezit van 1 van deze supergave modellen en deze heeft ook nog een haakkoppeling. Voor het eventuele rijden met een trein heb ik een haakkoppeling voor een Nen schacht voor in de wagons.

Het nadeel van de ingreep in dit model is dat je een deel van het draaistel moet afvijlen / frezen. Dit omdat de nieuwe koppelingen met een pennetje voor nieuwe dunnere draaistellen zijn en dus niet op het dikker uitgevoerde draaistel passen van oudere locomotieven. (de plek waar de koppeling zit is te dik)

Het wordt er denk ik niet mooier op maar voor het rijden met diverse soorten materieel is het wel handig.

Succes er mee !
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: henk op 26 March 2007, 12:24:49
Ik zie een zo op het oog puntgaaf en dus zeldzaam exemplaar van dit model. Verzamelaars zullen het heiligschennis vinden om de koppeling zelfs maar te verwijderen, laat staan het model met boor/frees/vijl te lijf te gaan. Natuurlijk verliest het model dan niet de volledige verzamelaarswaarde, maar wel een flink deel.

Ik neem aan dat je het model zelf ook mooi vindt, onder andere vanwege zijn klassieke modeluitstraling. Dan moet je die ingreep niet willen, vind ik eigenlijk.  ;)

Een koppelwagentje is dan een heel wat vriendelijker methode.
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: BR103 op 26 March 2007, 12:36:37
dat is inderdaad een van de problemen bij deze klassieke fleischmann locomotief.

Ik ben zelf in ook bezit van 1 van deze supergave modellen en deze heeft ook nog een haakkoppeling. Voor het eventuele rijden met een trein heb ik een haakkoppeling voor een Nen schacht voor in de wagons.

Het nadeel van de ingreep in dit model is dat je een deel van het draaistel moet afvijlen / frezen. Dit omdat de nieuwe koppelingen met een pennetje voor nieuwe dunnere draaistellen zijn en dus niet op het dikker uitgevoerde draaistel passen van oudere locomotieven. (de plek waar de koppeling zit is te dik)

Het wordt er denk ik niet mooier op maar voor het rijden met diverse soorten materieel is het wel handig.Succes er mee !
Bedankt voor de snelle reaktie!
Op 't eerste gezicht lijkt de 6516 te passen. Dacht eerst daar iets af te vijlen/scheuren, maar bij de 1331 moet ik (met beleid) met een M-3 boortje eerst die rand van die koperen inbus wegboren (zie foto vorig bericht).  Alleen het verwijderen van deze koren pin zou al waarde daling betekenen heb ik begrepen...
Mijn compromis is nu een "verloopwagon" (1 kant profi-, andere kant haak-).

Los van bovestaande, zijn de meeste jaren-50/begin 60 wagons (zoals de 1491) nog met om te zetten naar profikoppeling. Meestal met de 6516 en soms  de 6517.
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: henk op 26 March 2007, 12:39:29
Ja ja, maar dan moet je het popnageltje verwijderen en alleen daarvan krijgen verzamelaars al acute huiduitslag.
Overigens heeft Fleischmann in die tijd geëxperimenteerd met verschillende typen haakkoppelingen. Dus als je ze vervangt, altijd bewaren en voor een eventuele verkoop met een popnageltje weer terugzetten.
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: BR103 op 26 March 2007, 12:45:10
Ik zie een zo op het oog puntgaaf en dus zeldzaam exemplaar van dit model. Verzamelaars zullen het heiligschennis vinden om de koppeling zelfs maar te verwijderen, laat staan het model met boor/frees/vijl te lijf te gaan. Natuurlijk verliest het model dan niet de volledige verzamelaarswaarde, maar wel een flink deel.
Ik neem aan dat je het model zelf ook mooi vindt, onder andere vanwege zijn klassieke modeluitstraling. Dan moet je die ingreep niet willen, vind ik eigenlijk.  ;)
Daarom heb ik 'm ook nog origineel gelaten.
Off-topic: ben nog niet tevreden over 't motortje. Wanneer de deksel met koolborsteltjes met de 3 schroeven wordt vastgedraagd, begint motor gigantisch te gieren. Draai je 1 schroefje wat los, verandert de toonhoogte. Ongebruikelijk, maar er zat al tussen 1 van die schroeven en  de deksel 1 een kunststof ringetje. Inderdaad, laat je die ertussen en zit deksel wat scheef, dan is gieren eigenlijk weg. Maar motor mag van mij wel stiller zij zoals mijn jaren 90 loks. Maar... misschien is dit jaren60 geluid.


Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: BR103 op 26 March 2007, 12:47:25
Een koppelwagentje is dan een heel wat vriendelijker methode.
Zie mijn voorlaatste bericht.
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: NS1124 op 26 March 2007, 13:11:06
Dat klopt, het kunststof ringetje zit er voor een reden, daar zit normaal een soort weerstandje aan (zo'n zwart staafje met rode draad er om heen).

Het schroefje wat daar door heen gaat is ook een 2 á 3 mm langer dan de andere 2 schroefjes.

Het gieren van het motortje kan komen door een versleten lager of dat het lager gewoon droog is en iets smering nodig heeft.
Dat het lager niet perfect recht op de as zit mag opzich geen grote problemen opleveren.

Wat ook wel een goed idee is: het motordraaistel helemaal strippen en goed schoonmaken en dan alleen de wielassen en de motorlagers smeren.
We uitkijken dat de rotor niet uit de magneet komt dat kan het einde betekenen voor het motortje.

Ik heb vorige week nog exact zo'n type motor in handen gehad en uitmekaar gehaald. (deze was van een oude V100)
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: BR103 op 26 March 2007, 16:04:46
Bedankt voor de interessanteinfo. Omdat "motorproblemen" hier off-topic is, ga ik deze thread (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=4050.0)  hierover verder.
Titel: Re: Koppelingen
Bericht door: S.vanderZee op 09 April 2007, 23:30:28
Hierbij het beloofde fotootje. Het al eerder getoonde wagentje gekoppeld met een Fleischmann containerwagen. Lijkt me toch prima gepositioneerd.  :)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rf.jpg)