BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Noppie. op 23 June 2006, 21:02:36
-
In de naar ik meen laatste Railmagazine(heb hem zelluf niet) stond een foto van een witte, nou ja wit, 2400 op een lijn in het zonnige Frankrijk. Nu probeer ik wat te Googelen maar ik vind niet de juisten platen. Waar o waar vind ik die wel?? Weet niet meer de type aanduiding in dat land.
Noppie.
-
Je moet er 2 zessen voor zetten, 662400.
-
*** klik *** (http://www.train-rail.com/materiel/motrices/diesel/bb_62400/index.html)
Gr/Kees
-
Richard en Kees.
Bedankt voor de reactie.
Mooie platen en filmpjes. Zeer de moeite waard. Mochten jullie nog meer sites tegen komen dan houd ik mij aanbevolen.
Klaas Rein.
-
In 2004 ben ik zelf in die buurt geweest, niet op de TGV-in-aanleg, maar wel bij de werkplaats in Petite Roselle, en bij de mijnen waar ook nog zustermachines in gebruik zijn. De foto's worden in het forum automatisch verkleind, maar als je er op klikt opent hij in een nieuw scherm op volledige grootte.
(http://www.richardkrol.nl/temp/2400petiteroselle.jpg) (http://www.richardkrol.nl/temp/2400petiteroselle.jpg)
(http://www.richardkrol.nl/temp/2400freymingmerlebach.jpg) (http://www.richardkrol.nl/temp/2400freymingmerlebach.jpg)
(http://www.richardkrol.nl/temp/662450bb02freymingmerlebach.jpg) (http://www.richardkrol.nl/temp/662450bb02freymingmerlebach.jpg)
(http://www.richardkrol.nl/temp/bb07bb03carling.jpg) (http://www.richardkrol.nl/temp/bb07bb03carling.jpg)
(http://www.richardkrol.nl/temp/bb03bb07diesen.jpg) (http://www.richardkrol.nl/temp/bb03bb07diesen.jpg)
-
Hebben ze daar een witte 2400 (-achtige) staan op de eerste foto? Dat is een merkwaardige en gedurfde kleur voor een diesel. Of is het soms grondverf?
Mooie foto's trouwens!
- Peter
-
Helemaal links staan 2 mint-groene 2400'en, voorheen gebruikt door Lafarge. Voor de loods zie je nog een stukje van een al opgeknapte 2400 zoals ze nu op de TGV in aanleg lijn rijden: wit, grijs dak en geel front.
(http://www.richardkrol.nl/temp/lafarge1en2.jpg) (http://www.richardkrol.nl/temp/lafarge1en2.jpg)
(http://www.richardkrol.nl/temp/662439.jpg) (http://www.richardkrol.nl/temp/662439.jpg)
-
Hoeveel 2400'en zijn er eigelijk naar Frankrijk gegaan?
Marcel.
-
Bijna allemaal die er toen nog over waren dacht ik, behalve de 2530 en de 2498 van het NSM.
-
Dus een stuk of 120. Rijden die nu nog?
Marcel.
-
Een aantal worden dus bij de aanleg van de TGV lijn aldaar gebruikt, maar de meeste staan terzijde. Of de zustermachines ook nog gebruikt worden weet ik niet.
-
Waar staan deze terzijde.?
Marcel.
-
Richard.
Bedankt voor de mooie platen. Een aantal van de nummertjes heb ik hier nog rond zien rijden in het Friesche Land. Geweldig.
Ik zal nog eens in mijn fotoboeken rondkijken of ik nog wat plaatjes heb van de nummers.
Er zou toch weer een firma moeten opstaan die ze in model gaat uitbrengen. En dan in al die kleurstelling op de markt brengen.
Klaas Rein.
-
Dus een stuk of 120. Rijden die nu nog?
Marcel.
Bijna goed, het waren er 50.
-
Waar staan deze terzijde.?
Zie de tweede foto: Freyming-Merlebach, althans dat was dus 2 jaar geleden.
-
Er zou toch weer een firma moeten opstaan die ze in model gaat uitbrengen. En dan in al die kleurstelling op de markt brengen.
Klaas Rein.
Klaas, die firma is er al en heet SAI. Zie link, klik eerst op trains en dan rechtsonder op exclusivites sncf klikken:
http://www.maquettes-sai.fr/ (http://www.maquettes-sai.fr/)
groet,
marco-
-
Bijna goed, het waren er 50.
Ik dacht 44 complete, en een stuk of 4 plukloc's. Een aantal zijn er in Frankrijk gesloopt (zeker de plukloc's) en een aantal staat aan de kant.
-
Ja, dat kan ook best. Ik deed even een snel Googlezoekje en vond dat het er 50 waren. Het RM speciaalnummer uit '91 geeft aan dat er 38 gingen .
-
hm, waarschijnlijk waren het er 50, waarvan er maar 38 werkten.
OF:
Rond 1991 werden de loks verkocht. De SNCF wou er zo veel zo snel, dat de NS het niet kon bijbenen. Ze zijn dus in stadia naar de Overzuiderburen verhuisd.
-
De SNCF wilde er zelfs nog meer hebben, maar omdat het slopen in de maanden ervoor heel voortvarend werd uitgevoerd, haalde NS het gewenste aantal niet meer...(en dat terwijl de prijs die de SNCF betaalde vele malen hoger lag dan de sloopprijs...)
Er zouden er nog 38 rijvaardig zijn (geweest) in 2005. Hoeveel dat er nu zijn?
In ieder geval zijn ze dat niet allemaal:
(http://yvaugeois.free.fr/DIESELS/BB62400/62453.JPG)
-
De laaste 4 nummers zijn dat de oude 2400 nummers?
Marcel.
-
Zover ik weet zijn de 62403, 62405, 62406, 62407, 62409, 62411, 62412, 62413 (blauw), 62414, 62418, 62419, 62424, 62425, 62429, 62430,62432, 62439, 62440, 62443, 62444, 62447, 62449, 62450 (bruin), 62452, 62453, 62454, 62456, 62458, 62459 (nu VSM), 62462, 62465, 62466, 62467, 62470, 62477, 62491, 62501 (bruin), 62502, 62504, 62506, 62508, 62510, 62513, 62518, 62526, 62528 naar Frankrijk verkocht. Totaal 46 stuks.
Groetjes, Tim
-
Er zou toch weer een firma moeten opstaan die ze in model gaat uitbrengen. En dan in al die kleurstelling op de markt brengen.
Ik vond het de uitdaging om het zelf te doen:
(http://img524.imageshack.us/img524/9239/dscn11680015ce.th.jpg) (http://img524.imageshack.us/my.php?image=dscn11680015ce.jpg)
(http://img161.imageshack.us/img161/8607/dscn11750011oy.th.jpg) (http://img161.imageshack.us/my.php?image=dscn11750011oy.jpg)
In 2003 werden de 40 nog aanwezig 662400'en door de SNCF overgedaan aan de VFLI die er ongeveer 14 voor Fertis heeft opgeknapt t.b.v. de aanleg van de TGV Est. Die lijn moet in 2007 klaar zijn. Ze zijn bedoeld voor de rangeerdienst op de werkterreinen St. Hilaire (nabij Reims), Ocquerre en Pagny (beide nabij Metz), maar ze zijn ook wel te zien op de lijn zelf.
De twee mintgroene locs op de foto kunnen de ex-662411 en 662425 die in 1996 aan de steengroeve Redland LaFarge zijn verkocht. De VFLI heeft in 2003 ook dat spoorbedrijf overgenomen.
De blauwe "2400'en" op de foto's in dit topic zijn geen ex-NS'ers maar van de HBL, de voorloper van de VFLI.
Ik heb zelf aardig wat foto's, en zelfs zijtekeningen van de VFLI-livrei, gevonden waarvoor aardig wat Google-sessie's voor nodig waren.