BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Eelco Storm op 24 August 2011, 15:58:40
-
Nadat ik met hulp van ene F. Dilz en een paar geplotte stukken styreen, er zowaar in slaagde een 1C tenderlocomotief van de Nederlands Indische Staatsspoor- en Tramwegen in elkaar te frotten, kon een nieuw project niet achterblijven.
Bij de Nederlandse Spoorwegen hebben nooit locomotieven van het type 2C1 (pacific) gereden (er is wel ooit een ontwerp gemaakt), maar de NEderlandse industrie heeft wel een dergelijke machine ontworpen en gebouwd voor de Staatsspoor en Tramwegen op Java. Het werden viercilinder compoundlocomotieven en ze vormden de serie JSS 1001 – 1020 (later C5301 – 5320). Ze werden gebouwd in de periode 1917 – 1921. Het waren de enige sneltreinlocomotieven die zowel in Nederland ontworpen als gebouwd zijn.
Op Java werden ze de paradepaardjes van de Staatsspoorwegen. Ze kenden hun zwakheden, maar er zijn ritten gereden waarbij deze locs met 120 km/u over Kaapspoor scheurden. Hoewel de stokers toen geen schep kool meer in het vuur kregen, toch een prestatie van formaat. De serie 1000 was vanaf 1929 de belangrijkste trekkracht van de zogenaamde Eendaagsche Expres. Een trein die in 12 uur tijd van Batavia naar Surabaya kon rijden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SS_1003_2_2.jpg)
SS1002, rond 1930 met proef-windleiplaten (eigen verzameling)
Ik ben ruim een half jaar geleden begonnen met het bouwen van de loc, maar twee jonge kinderen en andere drukte zorgen er helaas voor dat ik maar sporadisch kan werken. Deze loc gaat nummer 1006 krijgen omdat ik de trotse bezitter ben van een Werkspoor fabrieksplaat van deze loc:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/uitzoeken_376.jpg)
Als de loc klaar is komen deze platen er ook in model op. Als basis gebruik ik een Flm Br 01 voor de wielen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/br01_1_1.jpg)
en een Piko Br 38 voor de stoomverdeling:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BR38.jpg)
Als eerste heb ik het frame teruggebracht tot het strikt noodzakelijke. Daarna heb ik het frame naar voren en naar achteren verlengd en een draaistel voor de loopwielen uit styreen gesneden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2345.jpg)
De cilinders van de Br38 heb ik omgebouwd tot cilinders voor de 1006. Een beetje gemakzuchtig en het levert wat gepriegel op (vooral als kleine maar zeer essentiële onderdelen afbreken en bij het opnieuw vastplakken blijkt dat bewegende delen ook vast zitten, maar het uiteindelijke resultaat kan er mee door (foto is even kwijt)
Als basis voor de ketel heb ik een stukje koperen buis genomen en daar 1mm styreen omheen geplakt. Om de ketel zit een extra laagje styreen. De rookast had een kleinere diameter dan de ketelbeplating. Met een beetje rommelen paste het geheel aardig op het cilinderblok. Nadat de zijwanden van het machinstenhuis gesneden zijn en de 'looplanken' langs de ketel zijn gelegd, begint het al bijna op een stoomloc te lijken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2347_1.jpg)
Dit is de stand totnutoe. De grap is dat als je er even voor gaat zitten, het allemaal redelijk gaat. Ik hop op korte termijn weer een aanvulling te doen. Dit is de eerste keer dat ik helemaal vanaf nul begin met het bouwen van een loc. Sommige dingen zitten nog niet helemaal zoals ik het zou willen, maar het is een leerzaam oefenproject (en ook een vrij ambitieus beginnersproject).
Groet,
Eelco
-
Ben heel benieuwd naar het vervolg Eelco.
Groet Jaap
-
Mozeskriebel zeg dat! Maar het is wel een superstoer ding (y) Ben retebenieuwd...
-
(y) Prachtug!
-
Dat ziet er al goed uit Eelco (y)
Mijn tip: als je over een bepaald onderdeel niet helemaal tevreden bent maak het dan gewoon opnieuw, als je het laat zitten ga je je er toch aan ergeren en als een onderdeel een tweede of derde keer wel helemaal naar je zin is geeft dat toch meer voldoening.
Sander
-
Mag ik vragen wat je met het stangenwerk van de BR01 hebt gedaan...? Vooral dat kleine bovenste stangetje...?
Groet,
Richey
-
@ allen, dank voor de reacties, ik hoop zoals gezegd snel weer verder te kunnen. Ben benieuwd hoe ik het aanbrengen van de detaillering van de loc ga ervaren... ;D
@ Sander, dank voor de tip. In het geval van het cilinderblok ga ik niet overnieuw beginnen en neem ik het op de koop toe dat het niet helemaal klopt. De basis is namelijk het cilinderblok van de Br38 die ik in styreen geplakt heb. Die eruit krijgen (of een nieuwe vinden) gaat me teveel moeite kosten vrees ik...
@ Richey Het stangenwerk van de Br01 is nog redelijk compleet aanwezig in de rommelbak. Interesse?
Eellco
-
Nog even een stukje levensloop van deze serie. Het was een ontwerp van de Nederlandse industrie, gebouwd door Werkspoor. Een bedrijf dat in 1917 eigenlijk maar weinig ervaring had met het bouwen van locomotieven. De machines waren lastig in gebruik. Zoals gezegd konden ze theoretisch 120 km/u, maar werd de gang bij 90 km/u al onrustig en 'misselijkmakend'. Er is begin jaren '30 overwogen het compoundprincipe te verwijderen en er gewone viercilinder locomotieven van te maken. Door de crisisjaren kwam dit er niet van.
Kort na de oorlog zijn deze machines, vanwege hun complexe techniek, nauwelijks ingezet. In het boek 'Het Indisch spoor in oorlogstijd' staat een foto van de C5313 die desondanks wel werd opgeknapt door de Indonesiers. Daarna zakten deze machines snal af naar de lokaalspoordienst. Gedurende de jaren 60 werd de serie afgevoerd. Alleen de C5317 (ex-SS1017) ontsprong de dans. Deze staat nu in Taman Mini, Jakarta.
De loc in betere jaren, als laatste van haar serie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/C5317_surabaya_sidotopo_1972.jpg)
(C5317 te Surabaya Sidotopo, 1972, uit het archief van de NVBS)
Eelco
-
Het heeft als je de achterste loopas van de loc wegdenkt en daarmee de ketel ook wat inkort heel veel weg van de 4000 serie die na de oorlog voor de NS heeft gereden trouwens.
Sander
-
Vraagje:
Kan je het waarom uitleggen van het feit dat je het de wielen van de ene loc gebruikt en het drijfwerk van een ander type. Beide loc's hebben buitenliggende cilinders met Walschaerts schaaraandrijving, dus ik zie de reden voor het gebruik van twee loc's voor onderdelen levering niet voor me.
Verder erg benieuwd naar het eindresultaat. Wordt weer eens iets anders.
-
Het belangrijkste was dat de Br38 dubbele leibanen heeft, de Br01 heeft er maar eentje, dus die was niet 1:1 te gebruiken voor dit model. Vandaar.
-
Een veelbelovend project (y)
Ik zal dit draadje met interesse volgen.
De locs zijn qua concept aardig gelijk aan 'onze' A class uit 1906; DeGlehn compound 2'C1' machines die op kaapspoor rijden, al was de A class ook bedoeld om goederentreinen te trekken. Het zou me niks verbazen dat de ingenieurs van Werkspoor eens goed naar deze locs hebben gekeken.
Om te vergelijken:
(http://www.trainweb.org/nzsteam/images/a_class1.jpg)
Geleend van http://www.trainweb.org/nzsteam/a_4-6-2.html (http://www.trainweb.org/nzsteam/a_4-6-2.html)
Rick
-
@Beached: één van de oorzaken van de tegenvallende prestaties van deze machines, was dat de ontwerpers en Werkspoor juist niet naar andere machines hebben gekeken... ;D
-
Dat zou best kunnen, want de A's waren populaire machines, die na ombouw tot tweecylinderlocs het tot de jaren '70 hebben gehaald, en twee bestaan nog, waarvan een rijvaardig.
-
Zo, weer een klein beetje verder. Vooral detailgehannes waar veel tijd in gaat zitten.
De voorwandjes van met machinstenhuis waren een leuk puzzeltje, het uitvissen hoe ze rond de ketel lopen was een aardig klusje. Maar ook dat is gelukt. Ze staan er nog even los op tot de ketel definitief vastgezet kan worden.
Daarna door met de inrichting van het machinstenhuis. Het is een open loc, dus daar moest wel wat in. Het ketelfront heb ik opgesierd met wat leidingwerk, vuurdeur en wat metertjes:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2353_1.jpg)
Tot slot de dom in elkaar gezet. Plakjes styreen stapelen, lijmen en snijden/schuren,slijpen maar! Het resultaat tot zover:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2354_2.jpg)
Zo bouwende komt het model wat gedronger over dan het origineel, maar lengte en hoogte kloppen vrijwel exact. Het enige dat ik kan bedenken is dat de wielen een tikje kleiner zijn dan de originele op schaal waardoor het oorspronkelijke evenwichtige ontwerp wat veranderd is.
.
Eelco
-
Mooi werk (y)
Volgens mij gaat de loc er heel anders uit zien als je het cabinedak en de windleiplaten er op hebt zitten. dat had ik ook met mijn NS 3900
Rick
-
Deze krijgt geen windleiplaten, het wordt de originele uitvoering zonder platen. Maar uberhaupt een dak op het machinstenhuis zal al wel heel anders tonen denk ik. Laat staan met tender er achter. Maar dat wordt weer een heel andere uitdaging...
Eelco
-
jup, het dak van het machinistenhuis is behoorlijk lang, dat rekt m wat op, verder zit er een flink lange tender achter. Je gaat wel lekker zo moet ik zeggen, hulde!
-
Mjah, de loc valt nog wel mee (al moet ik nog beginnen met de detaillering), maar ik zie aardig op tegen de tenderdraaistellen. Vrees dat 't 100% doe-het-zelf met een hoog frustratiegehalte gaat worden. Maar we zullen zien... Ik kan het nog even voor me it schuiven ;D
-
Kom op zeg, niet piepen voor je geslagen wordt! Is er niks gelijksoortigs dan is zelf fabrieken echt geen rocket-science. En als het als draaistellen niet lukt kun je er nog altijd een star frame met schuivende assen van maken. Da's echt te simpel voor woorden.
-
;D
Dat is uiteraard een optie, ja. En uiteindelijk zal 't best wel goedkomen hoor, is het niet rechtsom dan wel linksom. Maar in schaal 1:66,6 is weinig direct voorhanden... ;D
-
Zijn draaistelkapjes van een roco br17 niet een goed startpunt? Die heb ik nog ergens liggen.
Henk
-
Zo,, vandaag stond in het teken van autistiseren: klinknageltjes prikken.
De tenderopbouw is gereed. Zo achter de loc toont het geheel al weer een stuk minder gedrongen. Het begint er zowaar op te lijken!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2377_1.jpg)
Voor de klinknagels op de tender heb ik de methode-Dilz gebruikt: papier aftekenen, klinknagels drukken en met veeeel secondelijm op de tender lijmen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2379.jpg)
Alles staat nog los, zoals duidelijk te zien, maar ik wilde toch nog even een update geven.
Eelco
-
Ziet er niet verkeerd uit Eelco (y)
Een tip voor de klinknagels. Ik heb laatst de rivet maker van trumpeter gekocht en hiermee kan je hele mooie fijne klinknagellijnen maken in dun materiaal. Ik gebruik sinds kort styreen 0,13mm. Het vraagt wat oefening, zeker met meerdere lijnen bij elkaar maar het geeft wel een strak resultaat.
Het gaat om deze tool:
http://www.trumpeter-china.com/a/en/product/tools/Modeling_tools/2010/1020/1180.html (http://www.trumpeter-china.com/a/en/product/tools/Modeling_tools/2010/1020/1180.html)
Er zitten 4 ronde bladen bij met verschillende afstanden.
-
Yep, erg handig geval ... was er bij bij de Wapstad tegen aan gebotst ... ;D
Heb echter wel een stuk van het kunstof houdertje afgevijld, want hij is anders erg moeilijk lang een liniaal te halen.
Groet,
Jeroen
-
Heb je toevallig een foto van wat je aanpassing is Jeroen?
(en ik hoop dat Eelco deze zijsprong niet erg vind)
Sander
-
Nee, geen foto ... boel zit in dozen aangezien de zolder wat verbouwd werd.
Slechte poging gedaan om het te "shoppen". Gewoon beide voorkanten afgeplat, zodat het mesje precies langs een liniaal gaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rivetm.jpg)
-
Duidelijk en dat ga ik ook maar eens toepassen,
dank! (y)
-
hmmmm, gaat goed daarzo! ;D
-
Zijnsprong is niet erg hoor, extra info voor het bouwen kan nooit kwaad.
Het gaat op zich aardig, maar de verhouding tenderhoogte/machinstenhuis is niet helemaal goed. De tender is te hoog. Zal er op neer komen dat ik de zijwandjes van het machinistenhuis even opnieuw doe zodat het verschil wat minder toont. Zie ook deze fabrieksfoto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SS1015_werkspoor.jpg)
Let wel, dit is een loc uit de 2e levering dus er zitten verschillen tussen mijn loc en de loc op de foto.
Maar verder is het prettig bouwen (y)
Eelco
-
zo te zien zit het m inderdaad in die machinistenhuiswandjes, op de foto zijn die even hoog als de ketel.
-
Inderdaad, als je naar de tender kijkt van het model, komt deze net als in het echt tot halverwege de ketel. Dat wordt dus (vooralsnog) een eenvoudige ingreep. Nieuwe wandjes zijn zo gesneden (y) Het rottige is dat ik voor de loc gebruik heb gemaakt van het boek van Oegema en voor de tender van de originele bouwwtekening. Maar ach, zo rommel ik lekker verder.
Verder moet de dom nog een stukje lager. Maar ik moet zeggen dat het verder allemaal relatief goed gaat. Het is een leuk, uitdagend en leerzaam project!
Eelco
-
Dat wordt echt een loebak van een lok!
Niks verkeerds over jouw klinknagels maar er zijn ook alternatieven: decals! dat zijn waterslide decals met puistjes erop in diverse configuraties. Ik heb ze uit de USA: Enerzijds bij www.archerdecals.com en en andere types te koop bij www. micromark.com (amerikaanse leverancier van het mooiste modelbouwgereedschap) de laatste is veel voordeliger; een veelvoud van klinknagels voor de helft van de prijs. Ik heb ze in huis maar nog niet aangebracht; ik weet dus nog niet of het echt werkt maar zodra ik ermee bezig ben geweest zullen jullie het weten!
Grtz
HansZ
-
probeer ze dan es? ik ben heel benieuwd hoe dat werkt, ook ivm afplakken enzo, trek je niet de hele decal er weer af met tape?
-
Dat haalt het natuurlijk niet bij het ultieme zen-gevoel dat je ervaart als je geduldig prikkend een vel papier langzaam vol klinknagels ziet groeien.... ;D
-
be-klinknagelen = ont-haasten ? ;D
-
Is saai=goed (y).
Maar een fraaie inspiratiebron om ook eens te gaan zelfbouwen dit draadje...
-
Klein tegenslagje. Het papier met de klinknagels heeft niet goed gepakt op de tender, het ligt hier en daar gewoon los en dat levert lelijke bobbels op. Vanavond de tenderbak demonteren en opnieuw beginnen.
Goed nieuws is wel dat het bouwen van de draaistellen me 100% is meegevallen. Foto-update volgt zodra de tweede tenderbak gereed is.
Eelco
-
ja, dat papier volvlaks goed vast krijgen is best een gezeik... dikkere laag alleslijm eronder zou de truc moeten zijn. Mot het er alleen wel goed gelijkmatig op zitten.
-
Ja, en daar ben ik dus de fout ingegaan. Ik heb geen alleslijm gebruikt, maar secondelijm. Dat is niet gelijkmatig over de tenderbak uitgesmeerd geweest...
Nouja, hoort erbij, oefening en kunst enzo. We gaan vrolijk verder.
-
nou, met de vochtige zomer in dit zompige huis is er het een en ander aan indomeuk raar gaan doen, maar dat is t leuke aan de 1980-troep, dan boeit t niet. Bij de CC1007 (die nog steeds niet af is) werd het vrij erg, maar na bestudering van foto's bleek het precies op de goeie plek, dat ding zag er in t echt ook uit of er een hond op had liggen kauwen. Ook goed. ;D
-
Dat komt bij mij dan weer iets nauwer kijken. Hier mag alleen tiptop onderhouden materieel staan... ;)
Den Nederlandschen opzichters hadden vast met afgrijzen gereageerd als je ze foto's had laten zien van de door hen gekoesterde (en door de indo's onderhouden) locomotieven in de jaren 80... ;D (al was het alleen maar omdat de SS zelf verwachtte op vrij korte termijn (jaren 50) meer en meer diesel- en electrische tractie te gaan gebruiken. Dat hun locs het nog ruim 40 jaar langer volhielden, moet ze verbijsterd hebben...)
-
ja, dat lees je wel over die 2B-locjes van de SS, voor de oorlog moesten de ketels al extra vaak gecontroleerd worden omdat het staal niet fris was, reed er in 1980 nog gewoon een stel rond met de originele ketel, maar zodanig lekkend dat de druk toch nooit echt gevaarlijk werd. ;D
-
Hier hebbem ze ontdekt dat je zelfs ketels kunt gebruiken van loc's die 47 jaar in een rivier liggen te rotten ;D Maar na vijf jaar rijden is de ketel dan wel echt op.
Ik las laatst een artikel waar de bouwer een lijmstift gebruikt om papier aan styreen te plakken(Ja, zo'n ding waarvan je de staaf lekker kan kneden om er een bal van te maken dat aan het plafond van de klas blijft plakken ;D) Misschien is dat iets om te bprberen.
Veel geluk,
Rick
-
dat zou ik niet doen, dat spul is wel heel erg wateroplosbaar en laat vrij gemakkelijk los van styreen. Ik gebruik dat spul ook om plasticplaten op de frees te fixeren, vandaar.
-
Zo, het heeft een hele tijd geduurd maar ik heb weer even iets kunnen doen. De gehele tenderbak is vernieuwd na het mislukte klinknagelen op papier. Lijkt nu beter gelukt. Maar, roffelroffelroffel, de tender staat op zelfgebouwde diamond-trucks! De tenderbak (ook iets verder afgemaakt) staat nog los op de onderkant in afwachting van afbouw:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2488_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2488_1.jpg)
Geen idee wanneer ik weer verder kan, overmorgen verhuis ik naar Denemarken en geen idee wanneer ik dan weer eens tijd heb om verder te gaan. Maar alles gaat mee, inclusief een verse voorraad styreen!
Eelco
-
Ah, is het eindelijk zo ver... Tjonge wat een avontuur! Nou, heel veel succes met verhuizen (en inburgeren) en ik ben benieuwd naar je vorderingen. Succes!
Oh ja, ook een leuk kolenwagentje :P
-
Eelco,
zo,FF tussen neus en lippen door , morgen verhuis ik naar Denemarken ;D
Wat ga je doen in Denemarken
voor je werk of woont daar een lief ? andere reden
Wens je daar in iedergeval veel succes en laat ons niet te lang wachten op nieuwe bouwvorderingen
gr Jan
-
voor je werk of woont daar een lief ?
Een combinatie van die twee. Mijn vrouw heeft een baan in Aalborg aangeboden gekregen. Was een aanbod dat ze niet kon weigeren... (y)
Maarreh, het bouwen gaat gewoon door natuurlijk. Zodra ik weer tijd heb, ga ik verder met de 1006. En als die afkomt, staat er nog veel meer Nederlands Indisch op de planning!
EElco
-
nou, je kan ook gewoon met deens spul verdergaan, dat lijkt er knap veel op:
kleine versie C53:
http://www.tog-billeder.dk/fotos/danmark/stationer/plan-XIII-XIV/81-14-02_P%20917%20tog%20M%206370%20+%20Cl%20klar%20til%20afgang%20i%20Gedser_240981.jpg
grote versie:
http://www.tog-billeder.dk/fotos/danmark/dsb/damp/litra_e/e987/E987_tog2071_He_040768.jpg
C28-lookalike
http://www.denstoredanske.dk/@api/deki/files/78109/=DSB_Litra_S.jpg?size=webview
-
Ziet er goed uit Eelco (y)
heb je ook de spleet tussen de bovenste helft en de onderste helft van de veerpaketten nagebootst? Ik kan het zo niet op de foto zien.
Ook veel geluk met de verhuizing
Rick
-
@Rick: Inderdaad, er zit ruimte tussen beide verenpakketten. Ik heb de uiteindes op elkaar gelijmd en er aan de achterzijde een wigje tussen geschoven.
Eelco
-
Zo, tijd voor een kleine status update. Na het afronden van het B1 locje, heb ik deze joekel weer ter hand genomen. En ik moet zeggen, ik heb het mezelf enorm moeilijk gemaakt door een stuk koperen pijp als ketel te gebruiken. Want nu moet ik de voorzijde van het machinistenhuis dezelfde kromming als de ketel geven. En dat is een @#$%^! klus.... Als de ketel van kunststof was geweest, had ik gewoon een V-vorm kunnen inzagen en daar twee plaatjes styreen in kunnen zetten.
Maar goed. Ik ben gisteren begonnen aan het afmaken van het machinistenhuis. Ik heb veel minder kunnen doen dan gehoopt (iets met kleine kinderen...) maar het begin is er. Vanavond weer verder en morgen hopelijk foto's.
-
Ik heb veel minder kunnen doen dan gehoopt (iets met kleine kinderen...) maar het begin is er. Vanavond weer verder en morgen hopelijk foto's.
Tsja, Jacob Cats zei ooit al zoiets, iets met kinderen en hinderen ;D
Maarre, ben benieuwd naar je inventiviteit met de ketel!
-
Is geen inventiviteit hoor. Dat is gewoon huilend en snikkend met een scherp mes net zo lang styreen weg snijden en krabben tot het om de ketel heen past.... ;D
Zullen we kijken wat het eerst klaar is: een loc van jou naar keuze of deze 1006.... ;)
-
Hmm, zullen we geen weddenschappen hierover afsluiten. Trouwens, styreen is simpel en zo af ::) :P
-
;D :-*
-
*stofferdestofferdestof* *kuchekuchekuch!*
Zo, de metersdikke laag stof is er af. Na de 1006 een tijdlang strak genegeerd te hebben vanwege eindeloos geklooi met de spitse voorzijde van het machinistenhuis, gaat er weer verder gewerkt worden.
Het front van het machinistenhuis wordt zo passend mogelijk om de ketel heen uit styreen gesneden, eventuele kieren worden daarna weggewerkt met het papierlaagje met klinknagels dat er nog overheen komt.
De stand tot zover:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_IMG_2808.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_IMG_2808.jpg)
Ketelbanden liggen om de ketel (in werkelijkheid niet zo geprononceerd), dom zit er op, spitse rookkastdeur is gemaakt. Eerste helft van het machinstenhuis zit er op. Nu eindelijk weer eens lekker verder bouwen (y)
Eelco
-
Wordt toch echt wel een wijs ding...
-
Vooral behoorlijk eigenwijs... Maar dat kan ook aan mij liggen.
Anyhow, ik heb eindelijk weer zin met dit mormel aan de gang te gaan (y)
-
Hier hetzelfde met al mijn kitjes, kom langzamerhand weer "in the mood" ;D
-
http://www.youtube.com/watch?v=_CI-0E_jses&feature=related
;D
(belegen bejaardenjazz, I know, doe mij maar Big Bad Voodoo Daddy als 't op swing aankomt... (y) )
-
;D
-
Mooi om te zien dat er weer wat beweging in het project komt (y)
-
Mooi gebouwd!!!! ;) (y)
Andre
-
Bij deze een vraag danwel oproepje.
De ketelbeplating van deze locs was van zogenaamd ´geblauwd staal´, iets dat vergelijkbaar is met een soort glimmend donkerblauw. Omdat er geen kleurenopnames van deze locs in Staatsspoordienst zijn, is het lastig deze kleur vast te stellen. Na overleg met Floris stelde hij voor revell Panzergrau te nemen en na het schilderen hier potloodslijpsel overheen te vegen voor het glimmende effect.
Nu bekeek ik afgelopen week een kleurenfoto uit 1975 van een loc uit deze serie, de C5317. Op deze foto is heel duidelijk een blauwe ketel te zien. Het blauw benadert de kleur blauw van de blauwe S3/6 van Roco.
Geen idee of het overkomt op jullie beeldschermen, maar dit is de foto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/C5317.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/C5317.jpg)
En nu weet ik dus even niet zo goed meer wat ik moet doen. Enerzijds zal deze SS1006 er volgens mij briljant uit zien, met een lichtblauwe ketel als de S3/6, maar de vraag is hoe realistisch dat is.
Mijn vraag is nu of er een photoshopkundige aanwezig is die de volgende foto op twee manieren kan bewerken voor me:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SS1015_werkspoor_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SS1015_werkspoor_1.jpg)
De eerste manier is met een lichtblauwe ketel a la de blauwe S3/6 van Roco, tender/machinistenhuis/rookkast zwart.
De tweede manier is met een donkerblauwe, licht glanzende ketel (panzergrau revell 78).
Het hoeft echt niet supergedetailleerd, het gaat me om de indruk.
Alvast ontzettend veel dank voor de hulp!
Eelco
-
Zou geblauwd staal soms gerelateerd zijn aan Russian Iron? Dat werd door de Amerikanen voor hetzelfde doel gebruikt en het komt ook ongeveer overeen met jouw beschrijving.
In Ronald Halma's Civil War draadje is de kleur en het nabootsen ervan goed besproken.
De discussie:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,31899.msg600719.html#msg600719 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,31899.msg600719.html#msg600719)
mvg,
Rick
-
Het lijkt meer op het blauw van de loc van de zlsm. Heel licht en aardig fel van kleur...
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
@Rick Russian Iron is in principe net iets anders, begreep ik, maar de kleur komt inderdaad overeen.
@Tomasso De kleur op die ZLSM loc is geverfd om het geblauwde staal te imiteren. Het kent dus maar een kleur terwijl echt geblauwd staal verschillende schakeringen kan hebben.
Vandaar ook de vraag of er iemand kan fotoshoppen om beide genoemde versies tegen elkaar af te wegen. Dat felle blauw heeft ook wel iets moois...
-
Oh sorry hoor...
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
:-*
-
Voorbeelden zat van geblauwd staal overigens als je ff googled, de juiste kleur zal nog lastig worden aangezien er zoveel kleurdieptes zijn.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
Precies, het scala is enorm. Vandaar de vraag of iemand de twee mogelijke versies eens kan photoshoppen. Ben wel benieuwd naar de 1006 met een lichtblauwe ketel. Helemaal na het zien van de foto van de C5317...
En anders wordt het toch gewoon de methode Dilz...
-
Iets met wodka?
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
k heb nu pas goed naar de foto kunnen kijken, zie toch echt geen overtuigend blauw hier... wel een andere grauwige tint met een wat naar blauw neigende gloed erover, dat zie je hier ook: http://www.internationalsteam.co.uk/java/ford/display.htm?small=ford06&large=Java&number=283 maar goed, die hele foto is zo blauw als een maleier. Dat de ketelbeplating een andere kleur had dan de rest van de loc en dat die wat blauwgrijzigs had is duidelijk, maar het zlsm-blauwgrijs is wel héél licht. Grappig eigenlijk dat alleen de c5317 tot het laatst duidelijk geblauwde beplating had, alle andere locs hadden toch duidelijk gewoon een geschilderde ketel ik de jaren '70. (wel glansverschil tussen rookkast en ketel maar das normaal, temperatuurverschil enzo)
-
k heb nu pas goed naar de foto kunnen kijken, zie toch echt geen overtuigend blauw hier... wel een andere grauwige tint met een wat naar blauw neigende gloed erover, dat zie je hier ook: http://www.internationalsteam.co.uk/java/ford/display.htm?small=ford06&large=Java&number=283 maar goed, die hele foto is zo blauw als een maleier. Dat de ketelbeplating een andere kleur had dan de rest van de loc en dat die wat blauwgrijzigs had is duidelijk, maar het zlsm-blauwgrijs is wel héél licht. Grappig eigenlijk dat alleen de c5317 tot het laatst duidelijk geblauwde beplating had, alle andere locs hadden toch duidelijk gewoon een geschilderde ketel ik de jaren '70. (wel glansverschil tussen rookkast en ketel maar das normaal, temperatuurverschil enzo)
Leuk om bevestiging te krijgen dat de kleur van de ketel in elk geval een andere tint lijkt te hebben. Die foto is idd niet helemaal jofel, zeker als je 'm een beetje bewerkt ziet in het topic waarin ik een photoshopdeskundige zoek.
Ik ga de kleur in mijn geval op het eerder voorgestelde panzergrau met potloodslijpsel houden.
-
jup. Eventueel een druppie extra blauw erdoor, maar ik zou er niet een te "volle" kleur van maken. (das sowieso zelden mooi, daarom maak ik mn tsjechische rangeerhobbel wel knalblauw, dan wordt ie goed lelijk. ;D)
-
Dat wordt nog even lekker mengen :)
De prioriteiten voor de 1006 liggen nu op de tender. Er staan hier twee locjes te wachten op een zwart jasje, dan kan de tender meteen mee.
-
Even tijdens de koffie wat zitten spelen met google:
http://www.kachelconcurrent.com/kachelpijp-geblauwd-staal-1mtr-200mm.html. Dit is volgens mij de industriele manier van "blauwen". Quick & dirty (en vermoedelijk goedkoop). Het eindresultat is dus bijna (kachel) zwart
http://www.smederijatelieralkmaar.nl/default.asp?pagepath=Messen%20en%20zwaarden/Historische%20replica's/Harnas%20Maurits%20van%20Oranje/Het%20werkproces/&webgroupfilter=-
Dit geeft inderdaad een blauw(er) resultaat. Vermoedelijk veel meer ambachtelijk en meer op uiterlijk resultaat gericht.
Volgens mij is in alle gevallen de bedoeling van het "blauwen" dat je een oxidelaag vormt die voldoende dicht is om roestvorming te voorkomen. Vergelijkbaar met wat er min of meer standaard bij aluminium gebeurd.
Kortom, zoals iedere keer weer als het bij dit soort topics om kleuren gaat: je kan er alle kanten mee op. Gegeven het tijdperk waarin de loc's gebouwd zijn schat ik in dat er meer op eindresultaat dan op kosten gelet werd. Dus is een dieper donker blauw waarschijnlijker dan helemaal zwart.
DEUVM
-
Vond dit plaatje na wat verder zoeken:
http://www.smederijatelieralkmaar.nl/popups/Harnas%20voll%20aanz/index.html
-
Enorm bedankt Paul! Die kleur in dat laatste linkje, wauw! Wat een gave kleur. Ik denk inderdaad dat gezien de periode waarin deze locs gebouwd werden (1917 - 1922) de uiterlijke verschijning nog prevaleerde en dat kosten er minder toe deden... Dat gaat wat worden om dat in model na te bootsen.... Ik zou bijna denken een een blauwgrijze verf met potloodslijpsel en tot slot een glanzende lak er over heen...
En vooral dat laatste levert vast nog een boeiende puzzle op omdat ik van plan was het zwart (mat) een zijdeglanslak te geven zoals op mijn SS 326 (de Ned Indische tenderloc, voor de goede orde).
-
Volgens mij als je kijkt naar een ouderwetse veer (zoals die b.v. in opwindlocomotieven zitten / zaten) dan heb je een goed voorbeeld van de kleuren. Ik vermoed dat het principe waardoor de verkleuring ontstaat hetzelfde is.
Bij het harnas zal de kleur (en egaliteit) een van de belangrijkste redenen zijn geweest voor het proces. Dat zal bij de loc niet veel anders geweest zijn, alleen gaat het daarbij om veel grotere oppervlakten. Of je daarbij ook een dusdanig (relatief) lichte kleur egaal kan bereiken............
Als ik e.a. van m'n MTS fijnmechanica goed kan herinnneren is het met name een kwestie van je temperatuur goed in de gaten houden en dit op alle plaatsen gelijk houden. Het zal vroeger (1910-1920) wel een van de standaard technieken zijn geweest die je leerde. Of die kennis nu nog ruim voorhande is........
-
En via de mail kwam weer een berg interessante info binnen:
"In de Duitstalige landen noemt men deze "kleur" van ketelbeplating ook wel 'Glanzblech', en misschien dat je daarmee via Google nuttige info kunt vinden over zowel grootbedrijf als model (bijv. "Glanzblech Länderbahn"). Ik heb i.i.g. al nuttige info gevonden op www.hafenbahnhof.de (o.a. http://hafenbahnhof.de/vorbild/farben/wuerttemberg/glanzblech.htm voor een model en http://www.hafenbahnhof.de/vorbild/farben/wuerttemberg/wuertt_lokomotiven_farben.htm voor grootbedrijf) en http://www.diehugs.de/Vorbild/Lokomotiven/Farbgebung/Glanzblech/glanzblech.html en via deze sites is er vast nog veel meer te vinden"
Onwijs bedankt Patrick! (y)
-
Ik ben nu met vakantie in Wenen; in het technisch museum aldaar een model van een Goelsdorf 1C2 loc (serie 310, als ik me niet vergis) met Glanzblech ketelbekleding. De serie 310 is gebouwd in de jaren 1911-1916.
Helaas wel in vitrine maar ik heb toch maar twee fotootjes gemaakt, mocht het hier van pas komen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG8913.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG8913.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG8914.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG8914.jpg)
-
Ik ben ook weer eens wezen zoeken:
2 voorbeelden van een zwaar verroeste c5317:
http://www.flickr.com/photos/edan_sepur/5444863214/sizes/l/in/photostream/
http://www.flickr.com/photos/edan_sepur/5444863226/in/photostream/
-
Hallo allemaal,
Ik volg dit draadje al een tijdje, vooral nu het over de kleur gaat. Het blauw in de metaalkleur is volgens mij een vorm van verzinken. Het is een reactie van een metaal op metaal, waarbij de bedekkende laag een blauwe glans na laat. Het zogenaamde passiveren. Coaten met metaal dus.
Voordeel van dit proces is dat eigenschappen van beide metalen elkaar versterken.
Intensiteit van de kleur blauw is dus eigenlijk inherent aan de eigenschappen van het andere metaal.
Groente,
Robert Jan
-
Volgens mij is blauwen het gevolg van verhitten en NIET het gevolg van het opbrengen van een ander product / metaal
-
Hallo
Tik op google maar eens "blauwen van metaal" in en er gaat een wereld voor je open.
Er zijn wel degelijk allerlei chemische methoden om metaal te blauwen.
Wordt veel in de wapenmakerij toegepast. Dergelijke methoden zouden zomaar eens
kunnen zijn toegepast op rollend materieel.
Gr. Ron
-
sterker nog, dat is dus zo, want anders stond er niet specifiek vermeld dat die bekleding "geblauwd staal" was.
-
Hallo,
De techniek, of het proces, is een natuurkundig proefje. Je leerde het vroeger als electrolyse.
Het 'verzinken van metalen' met meer 'hoogwaardig' materiaal dus. Er is ook een gele variant. Chromatiseren is een ander voorbeeld van zo'n proces.
Ik heb de vraag eens bij mijn broertje, in zijn topic aangaande restauratie van een Laagdak CX Prestige,(auto)....sorry, voorbij zien komen. In het conserveren van kwetsbare onderdelen, na restauratie een misschien iets duurdere manier, maar op de lange termijn erg goed.
Groente,
Robert Jan
-
ah, een laagdaks prestige, ik proef enige ambitie. (y)
-
@Floris
De ambitie in beeld is zoeken op Citroën forum Afdeling CX en kijken bij F.SvM Restauratie CX Prestige Laagdaks. Heel even off topic. Passie deel ik namelijk ook. Autodidact is ware kunst.
Groente, RJG. SvM
-
Hallo Speedy
In principe is blauwen van grote objecten geen elektrolyse. Wat jij bedoeld is galvaniseren
Blauwen is gewoon een kwestie van de juiste chemicalien op het metaal aanbrengen
Een mengsel van Natronloog en Natriumnitriet oplossing (verwarmd) doet al wonderen.
Voor de juiste procedures gewoon eens een wapenforum openen. 8)
Gr. Ron
-
@Ron,
Te vergelijken met het beitsen van RVS dus.
Robert Jan
-
Yep !
Da's een betere vergelijking.
En gezien de chemicalien is het redelijk heftig werk
Gr. Ron
-
Ik zal het je nog anders vertellen, samen met mijn oom bouwde ik enkele Harley Davidsons en daar zag je regelmatig gebeuren dat waar het verchroomde uitlaatspruitstuk aan het blok bevestigd was het metaal helemaal blauw werd door de hitte. Niks met elektrolyse te maken dus, maar wel door hitte. Anyway, ben blij dat ik niet met dit klusje opgezadeld ben, maar ben wel des te nieuwschieriger naar het uiteindelijke resultaat.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
Bedenk wel dat het blauw worden van een uitlaat een heel ander soort 'blauwen' is. Bij de Harley wordt het veroorzaakt door hitte in combinatie met restanten polijstmiddel in de buitenste chroomlaag. Met bepaalde poetsmiddelen is dat blauw ook weer weg te poetsen. Door de motor rustig 'in te rijden' en de uitlaat een aantal maal heet te laten worden en weer afkoelen kun je zelfs het blauw worden voorkomen.
Het blauwen, zoals bij wapenstaal, is iets heel anders. Dat poets je ook niet weg.
Sander
-
Oh, en voor al diegenen die denken dat ik alleen maar slap aan het bazelen ben op ons fijne BNLS, achter de schermen wordt er nog steeds gewerkt aan deze fijne machine... ;)
Binnenkort weer een update. Het is allemaal detailmeuk dus het schiet niet op om van elk stukje foto's te gaan schieten. Eerst maar eens doorbuffelen, dan foto's.
Eelco
-
Wat erg leuk was, is deze foto die ik nog niet kende:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SS1011.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SS1011.jpg)
SS1011 ergens in de jaren '30, vermoedelijk te Kroja. Collectie tropenmuseum.
Precies uit de deelserie waar de 1006 ook deel van uit maakte. Het belangrijkste op deze foto is dat je een deeltje van het scherm op de tender kunt zien dat bedoeld was om het machinstenhuis af te schermen voor eventuele regenbuien. De tweede deelserie kreeg deze schermen niet.
De 'grap' is dat het ruitje dat je net in het scherm kunt zien zitten, natuurlijk wel afwijkt van de oorspronkelijke bouwtekening... ;D
Eelco
-
Blauwen kun je misschien ook wel vergelijken met bruineren. Met chemische middelen metaal (koper of messing ) zwartmaken.
Andre
-
Nou, eventjes een klein teasertje dan...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/teaser1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/teaser1.jpg)
(extreme close-up, om Wayne's World maar even te citeren... ;D )
-
Netjes (y) Kom maar op met de rest van de fotos.
-
Alles op z'n tijd, eerst maar even verder mieren op de mm2.... ;D
-
Is het ding al klaar?
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
Even kijken.....
Nee. ;D
-
:D
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
Zo, ook hier het stof weer even vanaf blazen. Na de inspirerende wederopleving van mijn NIS bouwsels, mag nu de SS 1006 zich weer in mijn bouwbelangstelling verheugen. Zojuist een overzichtje op papier gemaakt wat er nog aan detailmeuk op de loc gefrommeld moet worden. Ik kwam tot 53 dingen. De meeste niet bepaald complex, maar wel klein en mm2 werk. Dus nog een leuke uitdaging. Kwestie van bij de voorkant beginnen en rustig naar achteren werken.
Foto-update volgt vrijdag. Want detailgepriegel is beter terug te zien als er meer details gemaakt zijn.
Eelco
-
Hoi
Interessante lok, vooral als het de kleur betreft.
Een tijdje geleden heb ik me ook al eens bezig gehouden met het zogenaamde Glanzblech, waar deze lok volgens mij ook van voorzien lijkt te zijn.
Aangezien ik nogal lui ben ;D geef ik de link gewoon van mijn draadje bij DSO.
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?10,5956034,5956034#msg-5956034
Bart
-
(y)
Ik denk dat ik, voor ik de loc ga spuiten, eerst maar eens wat ga proefverven op wat electriciteitsbuis. Er zijn onderhand al zoveel mogelijkheden en opties voorbij gekomen ;D
-
Later dan gehoopt, maar weer tijd voor een sneak:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/teaser3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/teaser3.jpg)
-
Kan beter facebooken zie ik al, daar is de sneak preview al lang te zien ;D
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
;D
Ik heb 't lijstje even nagelopen. Nog 42 details te gaan...
-
Hebbie een link naar facebook ben wel benieuwd waarom er een hangslot op de bufferbalk staat.
Stephan.
-
Nou, vooruit. Zoom uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3092_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3092_1.jpg)
-
Dat cylinderblok is best lastig geweest, of niet?
-
Het blok an sich viel nog mee. Ik heb het om het oorspronkelijke blok van een Br01 gebouwd. Wat een rotwerkje was, waren de cilinderdeksels. De beplating zit er niet helemaal 100% goed op, maar ja, ik ben ook maar een beginner...
Voor mijn gevoel heb ik nu de vervelendste dingen gehad en is het nu alleen nog maar lekker details frommelen.
-
Dat gevoel heb ik ook elke keer :P
Maarre, is inderdaad een superlastig klusje, vooral met die rondingen er in. Die cilinderdeksels lijken me dan weer niet zo moeilijk. Stuk styreen aan en spie lijmen, in de dremel, ding aan, vijl er tegen en mooi de vorm er in vijlen. Maar goed, is misschien te simpel gedacht. Hoe dan ook, onmiskenbaar indisch (y)
-
Dremel heb ik helaas niet, allemaal handgevijld.. ;D
Eens zien hoe ver ik morgen kom. Ik moet eigenlijk een examenopdracht Deens maken. Maar veel zin heb ik daar niet in ;D
-
Hmmm, tsja, het 1 moet, maar het ander moet ook ;D
-
Zo, front is klaar:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3095_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3095_2.jpg)
door naar de ketel (y)
-
En mocht het iemand boeien, de soundtrack bij mijn geknutsel wordt verzorgd door: http://floydpodcast.com/ (y)
-
Spannend dagje vandaag: gaatjes in de ketel boren, handgreephouders draaien en dan maar eens kijken of ik de eerste handgreep langs de ketel er een beetje recht op krijg...
-
Dat gaat je vast en zeker lukken (y)
Groet
Jeff
-
Ik doe mijn best. ;D
Vandaag niet zo heel veel kunnen doen: zandstrooileidingen en de handgreep langs de ketel gemaakt. Ziet er prima uit, als de lijm droog is even proberen of de rail ook weer uit de handgreephouders wil. Maakt het spuiten een stuk makkelijker... ;D
-
Fijn therapeutisch muziekje... ;D
Hendrik Jan
-
Afgezien van een sollicitatiegesprek stonden de afgelopen dagen in het teken van mm2 gepruts. Fotootje schiet nog niet zo op nu, maar ik heb al wel weer wat van mijn to do-lijstje af kunnen strepen.
Na enig wikken en wegen heb ik de eerder aangebrachte handrail langs de ketel weer verwijderd omdat deze te ver van de ketel af stond naar mijn zin. Soms moet je gewoon even opnieuw beginnen.
-
Even een kleine update met foto aan het eind van de werkzaamheden van vandaag. Na het draaien van 19 handrailhouders (eigenlijk wat meer, sommigen mislukten), kon ik daarna beginnen met de diverse handrails plaatsen. Foto van werk in uitvoering (dus be gentle met uw commentaar... ;) ):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3111_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3111_1.jpg)
Handrails zitten nog niet vast aan de rookkast en ze steken aanzienlijk uit, maar het idee begint wel duidelijk te worden dacht ik zo. Als alle houders vast zitten moeten er een paar nog een tikje omhoog of omlaag gebogen worden om de boel mooi recht te krijgen.
Onder de twee handrails komt nog een leiding, de houders daarvan zitten al op hun plek.
Het wordt nog wel eens wat... ;D
-
Het wordt echt een imposante machine! En die details zien er goed uit...
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
De handrails zitten overigens los in de houders. Dat vergemakkelijkt het schilderwerk tegen de tijd dat de loc af is... ;)
-
Anderhalve week verder en er is weer veel gefrommeld. Mijn to do lijstje is inmiddels geslonken tot tien dingen die nog aan de loc moeten gebeuren (voornamelijk handgrepen aan het machinistenhuis) en acht dingen die nog aan de tender moeten gebeuren. et voornemen is om de loc in elk geval deze week af te hebben.
-
En jubelmomentje: zojuist het laatste 'te doen' onderdeel van de loc weg kunnen strepen. Jeuj! (y)
Nu de tender nog. Het zou zowaar wat kunnen gaan worden ;D
-
(y) (y)
Maar euh, ......... praatjes vullen geen plaatjes ...... en dat is wat we (of in ieder geval ik) hier wil zien ::)
-
Plaoties komen pas weer als ook de tender af is... ;D Dus nog even geduld...
-
Ziet er goed uit zover (y)
*is die tender nou al klaar,dan krijgen we tenminste wat fotos te zien ;) :-X *
-
Nou, vooruit. De stand van zaken nu:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3125_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3125_1.jpg)
De handgrepen langs de ketel heb ik er af gehaald en liggen gelabeld te wachten tot de loc gespoten is. De tender heeft nog een paar dingen nodig (handgrepen, gereedschapskast, krikken, dat soort spul).
En dan binnenkort maar eens zoeken naar iemand die messing fabrieksplaatjes, nummerplaten een SS-platen voor me kan maken...
Eelco
-
Fraaie lok, ook mooi uitgewerkt (y)
Groet,
Michel
-
Dankjewel (y) Het valt me alles mee. Er komt nog een evaluatie, maar gezien het feit dat deze loc één groot modelbouwleermoment is, ben ik aardig tevreden met het resultaat totnutoe... :)
-
Het complete plaatje (y) Mooi zeg en eigenlijk vanaf 0 helemaal zelf gebouwd, een topprestatie. Chapeau!
-
Het complete plaatje (y) Mooi zeg en eigenlijk vanaf 0 helemaal zelf gebouwd, een topprestatie. Chapeau!
Nou, helemaaaaal vanaf 0? :P
Hup lakken dat ding, dit ziet er niet uit!
-
Goed, de wielen, drijfwerk en de koperen buis van de ketel heb ik niet zelf gemaakt. Eerlijk is eerlijk.
Voor 't mormel in de verf gaat, ga ik eerst eens wat experimenteren qua weergave van geblauwd staal.
-
Ben benieuwd naar wat daar uit gaat komen ;)
-
*pakt stofdoek, dweil en emmer met sop*
Even m'n draadje oppoetsen, want binnenkort is hier iets fraais te verwachten. De ketel van de loc is gisteren gespoten in een kleur die voor mij het geblauwd staal aardig weergeeft. Zodra de verf goed gedroogd is wordt de rest van de loc geverfd. Voor de nummer- en fabrieksplaten heb ik ook al een maker gevonden.
Stay tuned (y)
-
Dan ben ik heel erg benieuwd. Moeten we de wekker zetten.:D
Groet,
Robert Jan
-
Nee hoor, de verf op de ketel wil ik eerst goed droog hebben voor ik het zwart aan ga brengen. Sneak preview doe ik niet, omdat dat het hele verrassingseffect weg is. Ik wil wel meteen de complete loc laten zien natuurlijk.
Eelco
-
Potjandosie, geen foto's? ???
-
Oh, ik wil wel foto's plaatsen hoor. Maar nog niet van het model. Die komen pas als 't ding af is ;)
-
Doe dan maar van Doutzen Kroes... :P
-
Pffffff, de ultieme voorspelbaarheid. Die vind ik dus niet de moeite van een foto in dit topic waard. Suffe muts.
-
@Eelco: ;D ;D ;D ;D ;D
-
Ik hou van suffe mutsen als doutzen :D Jij zou ook heus geen nee gezegd hebben als ze je huidige wederhelft voor geweest was, dus... En om het bij treinen te houden, ze heeft een paar mooie stroomafnemers en is behoorlijk aërodynamisch, daarnaast heeft ze voor mij de juiste spoorbreedte, so let's ride! ;D
Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD ;D
-
Ik val niet op blond, Tom... Maar goed, misschien in het donker met een zak over d'r hoofd... ;D
-
Ik hou van suffe mutsen als doutzen :D Jij zou ook heus geen nee gezegd hebben als ze je huidige wederhelft voor geweest was, dus... En om het bij treinen te houden, ze heeft een paar mooie stroomafnemers en is behoorlijk aërodynamisch, daarnaast heeft ze voor mij de juiste spoorbreedte, so let's ride! ;D
Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD ;D
Zou wel een geldig "kaartje" kopen anders wordt je dr als "zwart"rijder zo uitgedonderd ;D
Afijn ben benieuwd naar wat er van dat opdroogwerk terecht komt ;)
-
Nou, vooruit. Een sneak preview. In zwart-wit ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3227_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3227_1.jpg)
Paar opmerkingen erbij: nu is de hele loc even in geblauwd staal gespoten, uiteindelijk wordt alleen de ketel van geblauwd staal. Daarnaast is dit een aardige detailopname dus zijn er de onvermijdelijke plekjes te zien. Van een afstandje zie je daar maar weinig van gelukkig. Het is matte verf maar er komt een laagje glanzende lak overheen.
Eelco
-
kwijl, dat smaakt naar meer (y)
-
De loc staat eindelijk in de matzwarte verf:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3228.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3228.jpg)
Als de verf droog is, en de details netjes zijn bijgewerkt, gaat er een laagje glanzende lak overheen. Het zwart zou dan mooi donker moeten worden en de ketel mooi glanzend. Hoop ik ;D
Eelco
-
Ziet er goed uit Eelco!
-
Dit wel... Het afplakken van de ketel was een drama en hier en daar is er toch zwarte verf op terecht gekomen. Vooral de onderzijde. Dat moet nog even aangestipt worden met het restje verf van de ketel. Verder ben ik niet ontevreden.
-
Kon het niet laten, even een Nederlands Indisch line-upje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3230.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3230.jpg)
vlnr: NISM 27 (B1), SS 1006 (2C1), SS 326 (1C).
De SS 1006 krijgt na de laklaag de zelfde kleur zwart als de SS 326.
Eelco
-
En nu in kleur?
Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD ;D
-
Zo. 4 jaar, 5 verhuizingen, 1 emigratie en 1 echtscheiding later is het wel eens tijd dat dit ding af komt. Vandaag voor het eerst in anderhalf jaar al mijn modelbouwspul weer bij elkaar, een lijstje met af te maken zooi gemaakt en deze met stip op 1 gezet. Wordt snel vervolgd (y)
-
Woooooohoooo! Mooi man ;D
-
Kijk, dat zijn nog eens offers voor de modelbouw! ;D
-
...en 1 echtscheiding later ...
:-X
Serieus Niet Leuk.
De rest kom je makkelijker overheen. Sterkte met de naweeën Eelco.
-
Serieus Niet Leuk.
Dat ligt eraan Gert, ikzelf ben er 10 stappen op vooruit gegaan.
Geen hobbygezeur meer, maar juist aanmoedigd worden.
-
Nee, leuk was het zeker niet. Maar goed, anderhalf jaar verder en de lust tot bouwen is weer terug. Dus bij deze even een ploatie van hoe de boel er nu bij staat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4349_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4349_2.jpg)
Zoals goed te zien is, is het zwart niet overal goed tussen gekomen bij het airbrushen, dit gaat uiteraard bijgewerkt worden. De ketel heeft mijn interpretatie van geblauwd staal gekregen. De tint had misschien iets grijzer gekund maar ik ben er niet geheel ontevreden over.
Als het zwart is bijgewerkt gaan de laatste details er op en dan vind ik het wel mooi geweest ;D
-
Gaaf ding, kleurtje vind ik niet eens zo slecht op dat grijs na dan, maar goed, dat wordt volgens jou na het aflakken zwart toch?
-
Klopt, wordt zo zwart:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1272_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1272_2.jpg)
-
Dat ziet er al beter uit...
-
En dat was de tweede poging. In eerste instantie had ik dat locje glanzend zwart gekliederd. Dit was het resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1233_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1233_3.jpg)
Toen fluisterde Floris D. me in dat matzwart en dan glanslak beter werken...
-
Dat kan je wel stellen ja, wat een verschil zeg. Leuk locje wel...
-
Verrek zeg, het lijkt erop dat hij echt wat gaat doen. Moet niet gekker worden! (y)
-
Hoi Eelco,
Leuk dat je hier verder mee gaat (y) Het zie er al heel veelbelovend uit.
Groet,
Tjalling
-
Toch nog even terug komen op de geblauwde ketel. Ik heb de dom ook blauw gemaakt, maar van Dilz begreep ik dat die waarschijnlijker zwart zou zijn geweest. Wat zeggen de anderen?
-
Even dit draadje nieuw leven in blazen.
Hopelijk gaat onze vriend dan ook weer verder met de bouw. ;)
Voor de geblauwde ketel van deze Badische IV f heb ik deze kleur gekozen.
(https://farm1.staticflickr.com/834/29838283348_d57cb63f7e_k.jpg) (https://flic.kr/p/MsH16b)Br 18.2 (https://flic.kr/p/MsH16b) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Hopelijk heb je er iets aan.
Kees.
-
Zo is dat.
Niet lullen maar poetsen.
selamat makam.
Hendrik Jan
-
Ik dacht dat deze begraven was, moet ik dat kreng ook weer opgraven..... ;D
Mijn persoonlijke relatie met deze loc is niet bijster goed, de bouw heeft zich uitgestrekt over de geboorte van zowel mijn zoon als mijn dochter, een emigratie, een scheiding en vele, vele verhuizingen. Ik ga kijken wat ik er nog van kan maken...
-
Goed zo lui kreng.
Afbouwen die handel en niet laten verstoffen, ik blijf je op de voet volgen, hahahahah. ;)
Kees.
-
Welke machine ben je aan het maken, zo'n 1 B loc van de van de Indische SS? Ziet er al leuk uit. Ik had begrepen dat ze staal geblauwd waren. Ik zou dan voor een iets donkere tint blauw kiezen, dan van die Badische sneltreinloc. Het is antracietgrijs met een vleugje zeer donkerblauw. Het is overigens lastig een kleur te omschrijven.
vr gr Andre
-
Hoi hoi!
Probeer eens donkerblauw met daarin een beetje grafietpoeder uitgewreven. Even experimenteren voor het resultaat.
-
Of google op "plastic rifle blue metal shine"
-
Eerst dit...
Zo. 4 jaar, 5 verhuizingen, 1 emigratie en 1 echtscheiding later is het wel eens tijd dat dit ding af komt.
Dan dit:
de bouw heeft zich uitgestrekt over de geboorte van zowel mijn zoon als mijn dochter, een emigratie, een scheiding en vele, vele verhuizingen.
Ik wil natuurlijk wel een exacte update over het aantal bouwjaren, verhuizingen, geboorten en echtscheidingen. 8)
Anyway, on topic (kan het niet in het draadje vinden) is dit smalspoor 1067mm en derhalve in S (1:64)?
Marc
-
Schaal 1:66,6 om precies te zijn. Schaal Dilz.
Ik moet mezelf verbeteren. Mijn kinderen waren reeds geboren toen ik aan dit geval begon. Start van dit draadje was in 2011. Sindsdien ben ik idd vijf keer verhuisd, godzijdank maar een keer gescheiden en een keer geëmigreerd. Dus die post uit 2015 klopt aardig.
Goed, goed, goed, ik ga proberen het ding dit jaar af te krijgen. Dan kan dat boek ook dicht ;)
-
Uiteindelijk zijn 1:66,6 en 1:42 de heerschende schalen. 8)
-
Ik las nogal wat over de kleur van de ketel in dit draadje. Ik heb ook geen kleurenfoto, maar... (om de verwarring te vergroten).
Mijn vader werkte in de twintiger/dertiger jaren bij Werkspoor en had een Werkspoor boekje met omreken-tabellen en allerlei informatie over materialen. Dat boekje heb ik geërfd. Het boekje was verluchtigd met een aantal foto's en een van de foto's (van de Javaanse mallet-loc) was gekleurd (geen kleurenfoto maar een gekleurde foto). De kleur van de tender-zijkant, het cabine-dak en de ketelbeplating lijkt gelijk en iets blauwig.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180607.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180607.jpg)
Ook had het boekje een zwart-wit foto van de Pacific:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180608.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180608.jpg)
Groet
Fred
-
Ik moet mezelf verbeteren. Mijn kinderen waren reeds geboren toen ik aan dit geval begon. Start van dit draadje was in 2011. Sindsdien ben ik idd vijf keer verhuisd, godzijdank maar een keer gescheiden en een keer geëmigreerd. Dus die post uit 2015 klopt aardig.
Goed, goed, goed, ik ga proberen het ding dit jaar af te krijgen. Dan kan dat boek ook dicht ;)
Gelukkig is dit een kuthobby, daarbij vergeleken kan de rest alleen maar meevallen, en niks "proberen" je gaat nu gewoon beginnen.
-
Hallo
Ooit heb ik het zo gedaan:
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?010,5956034,5956034#msg-5956034
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?010,5956034,5962491#msg-5962491
Bart
-
Ik ken welgeteld 1 voorbeeld van een Nederlands Indische stoomloc met geblauwde ketel in kleur, en dat betreft deze filmopname:
https://www.youtube.com/watch?v=2yK0AcVgl44
Kijken vanaf 7:57, met doekje tegen het kwijlen, rond 8:30 komt de betreffende loc uit een tunnel gestoomd en is er een blauwe glinstering te zien rond de ketel.
Het betreft een 1DD mallet. Waar ik, gloeiende gloeiende, ook een model van een het bouwen ben.... Fijn joh, oprakelen van oud zeer.... Volgens mij is het makkelijker de fabrieksplaten die ik van deze locs heb te verkopen. Die waren de reden dat ik aan deze projecten ben begonnen..... :-X
-
Hier ook nog even een link naar een film waar de SS in voorkomt op de draaischijf.
Zij is te zien vanaf 28 min, veel kijk plezier. ;D
https://www.youtube.com/watch?v=x7AKNX4hax8
Kees.
-
Gelukkig is dit een kuthobby, daarbij vergeleken kan de rest alleen maar meevallen, en niks "proberen" je gaat nu gewoon beginnen.
precies dit, en dan ook exact zo verwoord. (y)
-
https://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/modeltreinen-h0/m1315014189-fleischmann-4170.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr (https://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/modeltreinen-h0/m1315014189-fleischmann-4170.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr)
Zagen, kreng!
-
Allang gedaan, kijk maar op pagina 1.... (y)
-
Oh ja.
Sorry.
Maar man, je gaat zo snel. Ik hou het allemaal niet meer bij.
Dat blauw op die film, is dat niet de weerschijn van de blauwe lucht in de glimmend zwarte lak?
Dit in het kader van de vertwijfelingzaaierij.
selamat makan
Hendrik Jan
-
Dat blauw op die film, is dat niet de weerschijn van de blauwe lucht in de glimmend zwarte lak?
Ik zeg: chemtrails! 8)
-
Zou zomaar kunnen. Voor mij is dit je reinste spoorwegpornografie, dus die twijfel raakt me niet. Ik hoop alleen dat ik tissues genoeg in de buurt heb.... ;D