BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: manuelspot op 11 March 2007, 19:02:50
-
Een groot aantal mat 64's krijgen een levensduurverlenging inverband met het grote matrieel te kort.
Vandaag zag ik één van de eerste mat 64 die al onder handen is genomen. het gaat om de 443.
het ziet er weer fraai uit zo die mat 64. Ik blijf het een bijzonder treinstel vinden.
http://www.manuelspot.nl/manuelspot_bestanden/Page776.htm
Dus we zullen voorlopig nog steeds mooie oude treinstellen rond zien rijden door Nederland ;D
Manuel
-
Berichtje uit de 'Rail Magazine'.
Plan V
De Plan V's van de serie 441-483 worden grondig gerenoveerd. Naast een complete schilderbeurt wordt een belangrijk deel van de bedrading vervangen. Al met al kunnen deze treinstellen hun carriere met een aantal jaren verlengen.
Bron: Rail magazine 241
Inderdaad een fris treinstel na zo'n schildersbeurt.
Gr,
Teun.
-
Dacht ik eindelijk de sloper om een bank uit een vtje te kunnen vragen...
Nog een paar jaartjes wachten... :)
-
Op de pagina van Manuel staan anders ook zat foto's van sloopstellen. Zo'n bank moet dan wel ergens te vinden zijn!
Koen
-
Mag je die dan zo een mee nemen, een bank. Want zoja, zou toch ook wel de machinistenstoel mee te krijgen zijn. ;D
Zou wel mooi zijn in ieder geval.
Gr,
Teun.
-
Worden de 800 en 900 serie ook grondig gerenoveerd ? en een nieuw laagje verf ?
Want die plan Vs zien er tegenwoordig behoorlijk slecht uit vooral de neuzen vol postzegels en krassen graffiti ramen vol scheuren ;)
goedzo NS opknappen die oudjes hopelijk nooit Lightrail bij de NS
-
Mag je die dan zo een mee nemen, een bank. Want zoja, zou toch ook wel de machinistenstoel mee te krijgen zijn. ;D
Zou wel mooi zijn in ieder geval.
Gr,
Teun.
Geloof je nog in sinterklaas?
-
Worden de 800 en 900 serie ook grondig gerenoveerd ? en een nieuw laagje verf ?
HOV railnieuws schrijft hier over het volgende;
De revisie van Plan V4 – V6 is momenteel in volle gang, maar duidelijk is inmiddels dat de treinstellen van V7 en hoger
eveneens een levensduurverlengende revisie zullen moeten ondergaan indien NSR ze de komende jaren wil kunnen blijven
gebruiken. Dat is niet verwonderlijk, want begin jaren negentig ging hoofdwerkplaats Haarlem na een korte onderbreking direct
door met de grote revisies aan 800-en nadat de 441-ers behandeld waren.
Groetjes Michiel
Ps; het maart nummer is nu te downloaden op www.hov-rn.nl
-
Naar mijn weten zijn de Plan T als eerstvolgende aan de beurt.
Van binnen zijn de gereviseerde >441 serie te herkennen aan de nieuwe ronde tafeltjes, die inmiddels ook in de latere 900-serie te zien zijn en (zelfde model als in de Plan T maar dan donkerblauw)
-
grondige beurt niet dus, het is zelfs een kleinere beurt als een R beurt, het enige is dat de bedrading geperst word maar meer ook niet en tot nu toe is er geeneen geweest die daar problemen mee had, het is gewoon een beurtje omdat ze tegen de A-status aanliepen en echt het hoogst noodzakelijke word gedaan, alleen aan de buitenkant zouden er zoveel postzegels opkomen dat men beter helemaal kan spuiten over de oude verflaag, meer niet.
-
echt het hoogst noodzakelijke word gedaan
Zo'n noodbeurtje voor enkele jaren was eerst het plan, maar uiteindelijk is dat naar mijn idee nogal bijgedraaid; berichten op OVL waarin wordt gesproken over een volwaardige revisie bevestigen dat ook. Het verschijningsbeeld van de stellen laat dat ook wel erg duidelijk zien. Vanmiddag zat ik in het bedoelde stel 443 en het ding is niet alleen geheel opnieuw gespoten, maar ook (nagenoeg?) geheel voorzien van nieuwe ramen. Zeker dat laatste valt gezien de verschijning van veel ander materieel niet bepaald in de categorie hoogst noodzakelijk...de vorig jaar gereviseerde stellen uit de hoge 900-nummering hebben dat niet eens gekregen.
Groet, Julius
-
;) ach werk er zelf per ongeluk af en toe aan, dus zal ik het niet weten, kijk verf en raampjes zegt niets, pneumatisch blijft meerendeel zitten op basis van een H1 beurt.
-
Plaatsen van nieuwe raampjes zegt natuurlijk niks over het technische aspect van een revisie, maar dan mogen we wel spreken van een opvallende ommezwaai ten opzichte van eerdere revisieprojecten bij Mat '64. :) Dingen moeten naar ik begreep voorlopig ook nog wel even mee...
-
Manuel,
Ik heb wel wat om mij heen gehoord over het opknappen van de Mat 64. Dus ik ben gisteren weer even wezen spotten. En met resultaat een nieuwe frisse Mat 64 gespot. Het verschil kun je goed zien tussen de kop en het Koppelingsplaatje. De bovenste foto op jouw site vind ik persoonlijk niet zo duidelijk. Als je deze foto wil gebruiken hoor ik het wel.
Foto Mat 64 Gouda Goverwelle (http://i92.photobucket.com/albums/l22/Spoorwegen/16Maart2007007.jpg)
Groetjes,
Robbert
-
Hallo Johnny,
Had je ook niet gedacht, dat je weer aan Plan-V moet knutselen
om hem weer een gereed te maken voor de A-status.
Groetjes Marc de Ipio'er
-
ach sleutel liever aan een plan V als aan zo'n V-IRM, daar repareer je het ene en achter je gaat er wel weer wat stuk.
-
Beter een Vtje dan een IRMpje, Helemaal mee eens! :)
-
;D Even nog een berichtje wat eerder in een paar andere draadjes gevraagd werd maar geen antwoord op kon geven, weet nu waar de ATB kasten van V1-V3 gebeleven zijn en zo ook die van SM90, deze week was ik aan het knutselen aan de BDs023 en keek even in de ATB kast, wat schets mijn verbazing geen nieuwe maar een aangepaste van de 402, navraag bevestigde mijn vermoeden, alle het sloop spul is ZONDER atb kast naar de sloper gegaan en word weer gebruikt, zoals een kast van sm 90 die deze week omgebouwd moet worden voor een bots V-IRM (nummer weet ik effe niet).
-
Dat zijn dan aardig wat kastjes lijkt mij. Trouwens, wat versta je precies onder kast? Is dat gewoon een soort doos met wat mechanische en electronische spulletjes er in? :P
-
Met de ATB-kast wordt bedoeld de kast waar de "besturings-"elektronica in zit. Daarnaast hem je o.a. cabine-displays/snelheidsmeters opneemspoelen (die het ATB-signaal opnemen uit het spoor en doorgeven hoe hard een trein mag rijden) voor de wielen op het draaistel en asgevers (snelheidsgevers). Daarnaast wordt o.a. de stand van de remkraan "uitgelezen".
Of wel de ATB bestaat uit meer dan alleen één kast met wat elektronica in de trein. ;)
Groeten Marco
-
Wat ATB is en doet was mij wel duidelijk, niet duidelijk was of het nou echt ging om een soort plug and play doos of een compleet bouwpakket met allerlij draden en onderdelen :P
Maar dat is nu wel duidelijk dus ;D