BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: NS-freak op 22 August 2011, 13:17:31

Titel: Vouwbalg i.c.m. Gummiwulst
Bericht door: NS-freak op 22 August 2011, 13:17:31
N.a.v het in model combineren van o.a. Plan W met Plan D en E, heb ik een vraag over de onderlinge compatibiliteit van de klassieke vouwbalg met de modernere zgn. Gummiwulst.
Elders op dit forum las ik al dat voornoemde rijtuig- en balg-typen in het NS-grootbedrijf te combineren waren/zijn. Gebeurde dit echter bij de DB ook, gezien verschillende mij bekende foto's van oudere types rijtuigen waarvan de klassieke vouwbalg vervangen is door een soort doosachtig omhulsel met aan het uiteinde een Gummiwulst?

Eric
Titel: Re:Vouwbalg i.c.m. Gummiwulst
Bericht door: gvandersel op 22 August 2011, 13:32:02
Eric,

Bij de DB gebeurde het heel sporadisch. Combinatie van rijtuigtypen gebeurde niet veel.
De constructie waar jij op doelt is aan het einde van de vouwbalg periode ontstaan. Veel vouwbalgen waren toen niet meer voorradig en nieuwplaatsen wsd duuurder dan deze constructie. Dus werd een rijtuigserie voorzien van deze ombouw, zodat er weer vouwbalgen vrij kwamen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re:Vouwbalg i.c.m. Gummiwulst
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 August 2011, 13:52:13
Volgens mij hebben (hadden) rijtuigen met een buisbalg (Gummiwulst) ook nog haken waarmee de vouwbalg van het andere rijtuig kan worden aangetrokken.
Buisbalgen en vouwbalgen zijn dus compatibel.
Titel: Re:Vouwbalg i.c.m. Gummiwulst
Bericht door: Mispoes op 22 August 2011, 15:19:44
Bij de DB gebeurde het heel sporadisch. Combinatie van rijtuigtypen gebeurde niet veel.
De constructie waar jij op doelt is aan het einde van de vouwbalg periode ontstaan. Veel vouwbalgen waren toen niet meer voorradig en nieuwplaatsen wsd duuurder dan deze constructie. Dus werd een rijtuigserie voorzien van deze ombouw, zodat er weer vouwbalgen vrij kwamen.

Klopt het wel wat je daar allemaal zegt???
Titel: Re:Vouwbalg i.c.m. Gummiwulst
Bericht door: GerardvV op 22 August 2011, 16:32:23
Bij DB zijn oudere wagentypen welke vaak met nieuwbouwwagens (met buis overgang) moesten worden gecombineerd voorzien van een opbouw met buisbalg omdat er een behoorlijk maatverschil is in breedte met de vouwbalg en de overgang niet als ideaal werd gezien ivm veiligheid en comfort (inregenen e.d.). Wagentypen welke in de normale dienst niet gecombineerd zouden worden met wagens met buisbalg kregen deze ombouw niet of pas veel later.
Buisbalgrijtuigen hebben heel lang ook haken en kettingen voor vouwbalgrijtuigen gehad.
Plan E, stalen D, plan K met ICR en ook plan N met DB rijtuigen met buisbalg was geen enkel probleem en best vaak gezien.
Wel waren de voetplaten van de vouwbalgwagens langer, hetgeen niet tot al te grote problemen leidde.

Voor modelnormen vouwbalg en buisbalg;
http://morop.org/de/normes/nem304_d.pdf (http://morop.org/de/normes/nem304_d.pdf)
Titel: Re:Vouwbalg i.c.m. Gummiwulst
Bericht door: JAB van Ree op 22 August 2011, 16:52:48
Gerard, vergeet Plan W met Plan E niet; jarenlang de standaard op oa Amsterdam-Enschede
Titel: Re:Vouwbalg i.c.m. Gummiwulst
Bericht door: Mispoes op 22 August 2011, 19:10:14
In Duitsland reden de oude groene Eilzugwagens (vouwbalg) vaak met Silberlinge gecombineerd.
Titel: Re:Vouwbalg i.c.m. Gummiwulst
Bericht door: sneek op 22 August 2011, 20:13:01
ik verwijs maar even naar mijn eerdere uiteenzetting:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,12804.msg196788.html#msg196788

grtz,
Wim
Titel: Re:Vouwbalg i.c.m. Gummiwulst
Bericht door: NS-freak op 22 August 2011, 20:36:18
Thx Wim,

Dat is inderdaad het bericht dat ik bedoelde (en al noemde).
Ook de anderen bedankt voor jullie reacties.
Met name in Tp. 3 reed bij de DB rijp en groen door elkaar, lijkt het wel. De vele mij bekende foto's geven daar fraaie en inspirerende sfeerbeelden van, maar zijn evenwel lang niet altijd duidelijk genoeg om uitsluitsel over de balgen enz. te geven.
Plus dat ik als NS-freak natuurlijk minder bekend ben met het DB-gebeuren  ;D

Eric