BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Durksz op 11 March 2007, 11:35:41
-
Hallo,
na uit te zijn gekeken op mn huidige baan ben ik aan het ontwerpen geslagen, dit is de eerste variant die ik heb geschapen:
(http://i104.photobucket.com/albums/m165/durksz/railplan2.jpg)
http://i104.photobucket.com/albums/m165/durksz/railplan2.jpg (http://i104.photobucket.com/albums/m165/durksz/railplan2.jpg)
dit is het bijbehorende schaduwstation.
(http://i104.photobucket.com/albums/m165/durksz/schaduwstation2.jpg)
http://i104.photobucket.com/albums/m165/durksz/schaduwstation2.jpg (http://i104.photobucket.com/albums/m165/durksz/schaduwstation2.jpg)
variant 2:
(http://i104.photobucket.com/albums/m165/durksz/railplan1.jpg)
http://i104.photobucket.com/albums/m165/durksz/railplan1.jpg (http://i104.photobucket.com/albums/m165/durksz/railplan1.jpg)
plus schaduwstation:
(http://i104.photobucket.com/albums/m165/durksz/schaduwstation1.jpg)
http://i104.photobucket.com/albums/m165/durksz/schaduwstation1.jpg (http://i104.photobucket.com/albums/m165/durksz/schaduwstation1.jpg)
de maten zijn:
3 meter lange zijde
190 korte zijde
en de diepte is ca. 1 - 1,10 meter
het thema is, Duits heuvellandschap in tijdperk 3. met een doorgaandstation(blauw) en een rangeerterein met locdepot(rood).
wat vinden jullie van de plannen en welke is de betere?
Mvg.
Hedzer Durksz
-
wel gaaf alleen zie ik bij elke variant dat waar de verdieping naar het schaduwstation gaat niet aansluit ;) dus gaat hij links in het midden onder en bij het bijbehorende schaduwstation komt hij dubbelsporig omhoog bij rechtsmidden terwijl hij linkmidden enkelsporig erin gaat ? klopt niet helemaal toch want waar hij erin gaat moet hij ook verder lopen ?
-
k zie nu dat ik de schaduw stationnen heb omgedraait
is inmiddels verandert.
-
Ik zou voor variant 1 gaan als we het hebben over je bovenbaan.
Daar zitten namelijk veel minder bochten in.
Maar je schaduwstation van versie 2 is beter omdat je daar meer "parkeerruimte" hebt.
Misschien kan je dat bij elkaar voegen, en dan heb je wat mij betreft het beste van beide!
m.v.g.
Mark
-
(http://i104.photobucket.com/albums/m165/durksz/schaduwstation2verbetering.jpg)
http://i104.photobucket.com/albums/m165/durksz/schaduwstation2verbetering.jpg (http://i104.photobucket.com/albums/m165/durksz/schaduwstation2verbetering.jpg)
zo dus.....
dit geeft inderdaat een langer schaduwstation, en alle sporen zijn evenlang.
Mvg.
Hedzer
-
Ik vind de beide plannen van variant 2 het mooist.
Het station en depot komen hier rustiger over omdat niet alle sporen om een hoop liggen en je hebt meer rijlengte aan beide kanten van het station.
Misschien kun je de perronsporen langer maken en de bogen aan beide kanten van het station wat ruimer door gebruik te maken van meegebogen wissels.
m.vr.gr. Stephan.
-
Ik neig naar de 1e keuze, omdat er idd minder bochten in zitten. het grote nadeel is wel dat deze optie bijna 100 :o euro duurder is. voor een arme student een gigantisch bedrag.
kleine update.
(http://i104.photobucket.com/albums/m165/durksz/railplan1-1.jpg)
http://i104.photobucket.com/albums/m165/durksz/railplan1-1.jpg (http://i104.photobucket.com/albums/m165/durksz/railplan1-1.jpg)
(http://i104.photobucket.com/albums/m165/durksz/railspiraal.jpg)
http://i104.photobucket.com/albums/m165/durksz/railspiraal.jpg (http://i104.photobucket.com/albums/m165/durksz/railspiraal.jpg)
(http://i104.photobucket.com/albums/m165/durksz/schaduwstation1-1.jpg)
http://i104.photobucket.com/albums/m165/durksz/schaduwstation1-1.jpg (http://i104.photobucket.com/albums/m165/durksz/schaduwstation1-1.jpg)
de rails ligt iets strakker en de spiraal is nu kloppend gemaakt, geen onmogelijke hellingen en doorgangen.
Mvg.
Hedzer Durksz
-
@ prutser
geboden wissels vind ik persoonlijk niet mooi en is niet conform de realiteit. Er zit echter wel een gebogen wissel in het sporenplan maar deze was noodzakelijk.
Mvg.
Hedzer
-
In het nabootsen van de werkelijkheid moet je nagenoeg altijd consessies doen, en het is natuurlijk je eigen keuze welke dingen je daarin belangrijk vindt.
Jij kiest zelf al voor het 1ste plan hierin hebben meegebogen wissels toch al weinig meerwaarde en zijn er in ieder geval minder krappe bogen te zien.
Ik wens je veel succes met de bouw, en laat hiervan af en toe een foto zien dat is altijd leuk.
m.vr.gr. Stephan.