BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Mark D. op 19 August 2011, 11:51:59

Titel: kortsluiting keerlus
Bericht door: Mark D. op 19 August 2011, 11:51:59
Ik heb een raar sluitings probleempje, wie heeft enig idee waar het zou kunnen zitten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BALLOON_TRACK.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BALLOON_TRACK.jpg)


de wissel wordt electrisch bedient, op de extra contacten van de wissel motor zitten de rail staven aangesloten en het puntstuk. Ik rij digitaal.

Ik rij de wissel nooit open.

grtz Mark
Titel: Re:kortsluiting keerlus
Bericht door: JAB van Ree op 19 August 2011, 12:00:15
Van de site van Klaas Zondervan (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/index.html)

(http://people.zeelandnet.nl/zondervan/keerlus1.gif)

Zoek de verschillen....



Hint kijk eens naar de locatie en het aantal van de isolatielassen
Titel: Re:kortsluiting keerlus
Bericht door: Mark D. op 19 August 2011, 12:27:34
aanvulling:

Ik gebruik peco streamline wissels, puntstuk is volledig electrisch gescheiden, dus aan de tong zijde en aan de zijde waar de balloon zit.

dus mocht mijn tekening op dat punt niet helemaal duidelijk zijn, de tongen zijn gescheiden van et puntstuk.
Titel: Re:kortsluiting keerlus
Bericht door: JAB van Ree op 19 August 2011, 12:56:01
Overal lees je dat bij Peco electrofrogs je toch WEL na het wissel moet isoleren, dus doe dat gewoon eens en probeer het nogmaals. Zie oa http://www.newrailwaymodellers.co.uk/track%20layout.htm#frogs
Titel: Re:kortsluiting keerlus
Bericht door: Mark D. op 19 August 2011, 13:09:52
Overal lees je dat bij Peco electrofrogs je toch WEL na het wissel moet isoleren, dus doe dat gewoon eens en probeer het nogmaals. Zie oa http://www.newrailwaymodellers.co.uk/track%20layout.htm#frogs

Het systeem werkt gewoon, bedankt voor het meedenken.
Na het puntstuk issoleren is bij de keerlus niet nodig omdat de binnenste cirkel altijd de zelfde polariteit heeft als het puntstuk.



Zijn een paar clowns op het internet, die mij aan het twijfelen maakte, bedankt voor het meedenken.

Titel: Re:kortsluiting keerlus
Bericht door: gvandersel op 19 August 2011, 13:13:09
Mark,

Je hebt als het werkelijk is zoals getekent een andere manier gevonden om een keerlus aan te sluiten. Het is een wat ongebruikelijke.
Als ik je tekening goed begrijp, dan zijn de buiterails van je wissel, aan de kant van de keerlus, geisoleerd. De buitenrails van de keerlus voorzie jij afhankelijk van de stand van het wissel van spanning. De binnenrail van de keerlus is electrisch gekoppeld met het hartstuk. Dit voorzie jij ook afhankelijk van de stand van het wissel van spanning.
Dit is een andere manier om het voor elkaar te krijgen, en zal zeker goed werken.

Kun je weat duidelijker zijn wanneer je kortsluiting hebt?

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. Kennen we elkaar niet uit een ander draadje?
Zo ja, bedankt voor het schema (en originele manier van oplossen).
Zo nee, graag antwoorden.

Een van de clowns.
Titel: Re:kortsluiting keerlus
Bericht door: Mark D. op 19 August 2011, 13:40:41


PS. Kennen we elkaar niet uit een ander draadje?
Zo ja, bedankt voor het schema (en originele manier van oplossen).
Zo nee, graag antwoorden.

Een van de clowns.

op het plaatje is goed te zien waar de peco geïsoleerd is

http://www.pls-layouts.co.uk/pls_images/peco_livefrog_wiring.jpg


nee, jij bent geen clown, dat is als je lacherig gaat doen.
Jou post was er een met serieuze uitleg.  Dat vind ik al heel anders.
Titel: Re:kortsluiting keerlus
Bericht door: gvandersel op 19 August 2011, 13:51:50
Mark,

Bedankt voor het compliment.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re:kortsluiting keerlus
Bericht door: DE2225 op 28 August 2011, 08:50:33
de wissel wordt electrisch bedient, op de extra contacten van de wissel motor zitten de rail staven aangesloten en het puntstuk.
Hoi Mark,

Hee, dit klinkt bekend....
De sleutel zou wel een de wisselmotor kunnen zijn. Of dat zo is, hangt af van de contacten die door de wisselmotor worden bediend.
Teneerste, de wisseltongen worden door je wisselmotor bediend, dat houd in dat ze langzamer bewegen dan een standaard relais. Ten tweede liggen de Peco wisseltongen verend tegen de railstaven aan waarmee de spanning van de railstaven doorgegeven wordt naar het puntstuk. Ik weet niet of de contacten van je wisselmotor bestaan uit een relais of dat ze gekoppeld zijn aan de beweging van de wisseltongen.
Er zijn twee mogelijkheden. Ofwel moet het puntstuk geschakeld worden als BEIDE wisseltongen los zijn van de railstaven. Of het contact met het puntstuk wordt verbroken, de wissel omgezet en vervolgens wordt het andere puntstuk contact gesloten.

De tweede optie lijkt me sterk, dat zou betekenen dat het puntstuk (en in jouw geval de binnenste railstaaf) kortstondig zonder spanning komt te staan.

Dan blijft de eerste optie over. Waarschijnlijk raakt bij het schakelen van het puntstuk een van de wisseltongen nog steeds een railstaaf. Hierdoor onstaat kortstondig kortsluiting.
Schuif eens een papiertje tussen je wisseltongen, daarmee isoleer je de tongen van de railstaaf. Ik ben vrijwel zeker dat je dan geen kortsluiting meer zal zien.

Groetjes,

Rik
Titel: Re:kortsluiting keerlus
Bericht door: Mark D. op 28 August 2011, 12:22:13
Hoi Rik

Probleem is uit de wereld en ik ben niet in staat om de openings-post aan te passen.

Het hele stroom gebeuren van de peco wissel wordt bij mij door de motor bedient. Deze motor schakelt ook de lus achter de wissel.

Ik deponeerde een stelling (in een ander linjte) dat het keerlus probleem in het digitale tijdperk geen probleem is zolang men maar geen wissels open rijdt.  (dat gedoe met omkeren van de rijrichting bestaat niet meer) Daar werd ik uitgelachen en belachelijk gemaakt en dat wilde ik recht zetten
Het betreffende lijntje was op slot vandaar deze post en een beetje uitleg over de schakeling.

Het wordt pas leuk als de wissel ook bij cv29 van de loc decoder een bitje optelt of weer aftrekt

grtz Mark.