BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: arentjan op 18 August 2011, 15:48:29
-
Beste mensen,
Al tig jaar plannen voor een baan, maar geen ruimte en helemaal niet voor een ovaal. Dus 'in delen' maken, rails er op en die aan elkaar koppelen. Modules dus. Nou heb ik de hele maand september vrij, dus wellicht gaat het straks gebeuren. Op dit forum en de rest van het internet en op Fremo staan aardig wat beschrijvingen in woord, beeld en tekeningen, maar het is het allemaal niet niet wat ik zoek:
-NS/DB, TP IV
-Enkelspoor
-Max. treinlengte 1 lok plus 3 bakken 1:93 Silberling. Dus ca 1,10 meter.
-Met bogen of keerlus door kunnen rijden
-Diesel
-Eerst analoog
-Heb plenty Fleischmann Profirails liggen
-Niet veel gereedschap ter beschikking: decoupeerzag, figuurzaag, simpele boormachine.
Mijn vragen aan jullie:
-Is Fremo hiervoor een goede? Ik hoef niet aan een rijdag mee te doen, maar het is wel een mooie standaard gebaseerd op jaren ervaring.
-Weten jullie een site waarop stap voor stap met foto's wordt beschreven hoe je zo'n module in elkaar zet. Soort bouwbeschrijving dus a la een bouwpakketje van Kibri.
-
Hoi,
Hier een link ,in principe heb je bij deze lasergesneden bouwpakketten een vlakke tafel en houtlijm nodig en twee mega lijmklemmen ,ook wel sergeanten genoemd, da's alles.Wil je meer weten en woon je in de buurt van rotterdam wil ik je alles uitleggen want als je dit eenmaal hebt gebouwd ben je gelijk van je "" vastebaanhetluktnietgeenruimte"trauma af,het is de ideale manier van modelbaanbouwen,ook bogen rechte stukken dubbel/enkelspoor en meerdere soorten landschap.
http://www.williwinsen.de/werkstatt/index.shtml
Groeten Henry Visser
-
Voor Fremo-bijeenkomsten is je plan minder geschikt, want de rijlengte en het railsmateriaal lijken niet compatibel met de daar gebruikte standaarden. Maar als je voor jezelf iets wilt bouwen, kan natuurlijk alles. Dan gaat het om een keuze voor eindprofielen en de railsovergang (met of zonder koppelstukje).
De Fremo-eindprofielen hebben allemaal hoogteverschil (dus geen platte kist). Het voordeel: het dwingt je een landschap te maken en het levert aan levendiger baantje op, het nadeel: een platte kist is makkelijker bouwen.
De railsovergang zonder koppelstuk (zie bijv. hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37070.msg589338.html#msg589338)) eist met name bij dubbelspoor nauwkeurig werk. Bij enkelspoor is het niet zo moeilijk, en ook met profirails wel te doen, denk ik (goeie railzaag kopen). Koppelstukjes vind ik niet zo mooi.
Een ander typisch Fremo aspect is dat de besturing van wissels en de besturing van treinen strikt van elkaar gescheiden zijn. Daar hoef je je thuis natuurlijk niets van aan te trekken. Sterker: dat zou ik thuis niet doen, want voor je het weet heb je twee centrales nodig.
Een online bouwbeschrijving weet ik zo niet. Juist de verslaglegging van het houtbouwdeel wordt meestal snel overgeslagen (ben ik zelf ook schuldig aan)
Veel plezier met plannen! (en daarna bouwen natuurlijk)
Toevoeging: ken je deze link (http://www.williwinsen.de/werkstatt/H0-Bogen-B96hoch/index.shtml)?
-
Lieve mensen,
Bedankt tot nu toe. Geeft mij extra inspiratie en energie.