BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Marco1 op 15 August 2011, 16:54:00

Titel: sporen kopstation
Bericht door: Marco1 op 15 August 2011, 16:54:00
hallo,

Na een tijd van twijfelen heb ik toch maar besloten om mijn N-baan te behouden.
Nu wil ik een kopstation maken met veel wisselpatronen in de aanrijsporen naar div perrons.
De lengte van een perron is ruw weg 1.40 en ik wil ongeveer 6 perrons hebben.
Wie heeft er wat tips voor mij, evt met foto/tekening.
Mag natuurlijk via PB

Gr Marco
Titel: Re:sporen kopstation
Bericht door: Kashmir47 op 16 August 2011, 11:02:59
Ik zou bekijken wat de langste trein is die er moet kunnen komen. Daar kun je alvast 1 of 2 perrons voor maken.
Heb je kortere treinen met minder dan de helft van de langste trein, dan zou je het rails langs de 1 of 2 lange perrons nog kunnen koppelen met wissels. Wanneer de lange trein er niet staat, kunnen er 2 korte treinen achter elkaar "invoegen" en een 3e nog net achter de wissel. (Zeg maar op 1a, 1b en 2b. 2a blijft dan vrij zodat alle 3 treinen op hun eigen moment zonder hinder weer verder kunnen)

Afhankelijk van de beschikbare ruimte zul je kunnen bedenken waar het spoor binnenkomt. Daar zul je (volgens mij) de aftakking maken naar de korte(re) perrons zodat lange treinen rechtdoor op het lange perron binnenkomen en je zo ook het meeste ruimte creëert voor extra wissels aangezien je aangeeft veel wisselpatronen te willen hebben. Kijk wel goed dat het aantal wissels niet te groot wordt.

Ik zou zeggen, kom maar met een tekening van de situatie hoe je het zelf ongeveer in gedachten had.  :D
En dan hebben we hier een idee hoe het één en ander ingepast moet worden.  ;)

Thijs.
Titel: Re:sporen kopstation
Bericht door: Anoniem op 16 August 2011, 11:24:41
Volgens mij zijn "gedeelde" perronsporen (in een a- en een b-zijde, met overloopwissels - zonder overloopwissels komt wel voor, maar dan blijft de "achterste" trein simpelweg opgesloten zolang de "voorste" nog niet weg is) niet bijzonder gebruikelijk bij kopstations, in geen enkel Europees land. Wel vind je soms één loclengte voor de stootjukken een overloop, teneinde een loc te kunnen laten omlopen.

Overigens is het wel handig om te weten in welk land je je kopstation wilt situeren. Verschillende spoorwegmaatschappijen volgden verschillende filosofieën... bovendien maakt het uit of er links of rechts gereden wordt, en hoeveel verschillende lijnen uit het kopstation vertrekken :).

En oh ja, wil je 6 perrons hebben (d.w.z. 10 tot 12 sporen) of 6 perronsporen? ;D
Titel: Re:sporen kopstation
Bericht door: JAB van Ree op 16 August 2011, 11:47:13
@Wesley : in Enschede werd dat wel structureel gedaan in het verleden, zie oa dit verhaal van Mispoes over de rode diesels (http://hetgroterdamproject.nl/files/engelen/FT9.pdf)
Titel: Re:sporen kopstation
Bericht door: Anoniem op 16 August 2011, 11:50:35
Euh ja...

(...) - zonder overloopwissels komt wel voor, maar dan blijft de "achterste" trein simpelweg opgesloten zolang de "voorste" nog niet weg is (...)
Titel: Re:sporen kopstation
Bericht door: JAB van Ree op 16 August 2011, 11:51:47
Tuurlijk heeft het beperkingen; maar het kan dus wel "volgens het voorbeeld" in bepaalde gevallen.
Titel: Re:sporen kopstation
Bericht door: Anoniem op 16 August 2011, 11:52:23
Dat zeg ik. ;D

Voor de duidelijkheid: Thijs zijn suggestie hield in dat een trein die op spoor 1b staat, kan overlopen naar spoor 2a en zo kan vertrekken terwijl spoor 1a bezet is. Daar heb je dus overloopwissels voor nodig, en hoewel dat tamelijk gebruikelijk is - zeker in Nederland, maar ook wel in het buitenland - bij doorgangsstations, zie je dat eigenlijk nooit bij een kopstation.

Treinen behandelen op een bezet spoor, dat komt daarentegen regelmatig voor...
Titel: Re:sporen kopstation
Bericht door: Marco1 op 16 August 2011, 15:44:43
Hallo,

Ik zal eens aan de gang gaan om een tekening te maken maar eigenlijk vroeg ik om tekening/tips. ;)

Nu wil ik een kopstation maken met veel wisselpatronen in de aanrijsporen naar div perrons.
Wie heeft er wat tips voor mij, evt met foto/tekening.
Mag natuurlijk via PB

Gr Marco

Ik wil graag ongeveer 6 perrons hebben, inderdaad +/- 12 sporen.
Ik heb al een doorgangstation met de situatie zoals Thijs omschrijft, met overloopwissels.
Nu worden het allemaal kopsporen, waar enkele lange treinen kunnen staan.

Marco
Titel: Re:sporen kopstation
Bericht door: Jeronimos op 16 August 2011, 15:55:06
Kijk eens op sporenplan.nl naar Den Haag CS.

Edit:
Dit wordt wel een massaal plan.
Titel: Re:sporen kopstation
Bericht door: Anoniem op 16 August 2011, 16:45:55
(http://imagination.hu/bb/ssc/keleti_03.jpg) (http://imagination.hu/bb/ssc/keleti_03.jpg)

Zoiets dus? ;D
Titel: Re:sporen kopstation
Bericht door: Marco1 op 16 August 2011, 17:07:28
Hallo,

Ik heb eerder een redelijke Ho baan gehad op zolder.
Nu, met een N-baan en een ruime zolder tot mijn beschikking, hoef ik niet op een metertje te kijken ;D

Mooie foto overigens (y)

Marco
Titel: Re:sporen kopstation
Bericht door: hubertus op 16 August 2011, 17:13:21
Maar weinig uitdagend, dat Budapest. Doe dan Leipzig of zo.  ;D

Maar als het 12 sporen moeten worden, Den Haag CS in de oude situatie is dan inderdaad een goed voorbeeld.
Wiesbaden komt in de buurt met 10. Oostende nog wat dichter met 11.

Huub  ;)
Titel: Re:sporen kopstation
Bericht door: Anoniem op 16 August 2011, 18:16:37
Keleti heeft er 14 (waarvan 1 hele korte), zit ook aardig in de buurt ;D.
Titel: Re:sporen kopstation
Bericht door: HetRaafje op 16 August 2011, 21:07:52
Paris du Nord is toch ook een kopstation?

http://www.sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/sncf/paris_nord.html (http://www.sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/sncf/paris_nord.html)

Best leuk als je de ruimte heb :-)
Titel: Re:sporen kopstation
Bericht door: Anoniem op 16 August 2011, 21:19:41
Paris du Nord is toch ook een kopstation?

Ja en nee. Het ondergrondse deel (RER B en D) is doorgangsstation ;D.
Titel: Re:sporen kopstation
Bericht door: hubertus op 16 August 2011, 21:32:43
Ik zou dan ook voor Paris St. Lazare kiezen, heeft wat meer modelbaanvriendelijke oplossingen voor wat betreft het woekeren met ruimte.
Titel: Re:sporen kopstation
Bericht door: Marco1 op 16 August 2011, 21:34:26
Het hoeven er niet persee 12 te zijn hoor.
Een stuk of 10 is ook al aardig.

Marco
Titel: Re:sporen kopstation
Bericht door: Anoniem op 16 August 2011, 21:37:20
Ik zou dan ook voor Paris St. Lazare kiezen, heeft wat meer modelbaanvriendelijke oplossingen voor wat betreft het woekeren met ruimte.

Maar SAAI in de dienstuitvoering... daar word je niet goed van. Nee, dan liever het Gare de Lyon voor de TGV-invasie, of Austerlitz, da's ook niet zo groot (ten opzichte van de andere dan ;D).
Titel: Re:sporen kopstation
Bericht door: hubertus op 16 August 2011, 21:40:53
Maar dat zijn allebei doorgangsstations, net als Gare du Nord.
Montparnasse is lelijk maar wel makkelijk bouwen, je plempt gewoon een plaat mdf neer en zegt dat daaronder het station ligt.
Dan toch maar Gare de l'Est.
Titel: Re:sporen kopstation
Bericht door: JAB van Ree op 16 August 2011, 21:52:41
Paris gare Austerlitz dan? Met de tuin erbij volop atie :D
Titel: Re:sporen kopstation
Bericht door: Anoniem op 16 August 2011, 22:45:21
Klopt Huub, zowel Auster als het Gare de Lyon hebben een ondergronds (doorgaand) RER-deel. Maar dat kun je, net als bij het Gare du Nord, wel weglaten, ziet toch niemand ;D.

Paris-Bastille is wel te doen ;D.
Titel: Re:sporen kopstation
Bericht door: hubertus op 16 August 2011, 22:52:45
Ja, Bastille hebben we ook nog. Moet daar zelfs nog ergens een sporenplan van hebben.
Maar dat waren volgens mij wat minder sporen.

En als je het echt makkelijk wilt doen: Orsay. Heb je direkt ook een nuttige bestemming voor die lelijke schilderijtjes die je anders in de gang hebt hangen.  ;D
Titel: Re:sporen kopstation
Bericht door: Anoniem op 16 August 2011, 22:56:14
;D.
Titel: Re:sporen kopstation
Bericht door: Jeronimos op 17 August 2011, 12:46:43
OK Frankrijk besproken?  ;)

Gaan we naar Italië?   Venetië (http://maps.google.nl/maps?q=Veneti%C3%AB,+Itali%C3%AB&hl=en&ie=UTF8&ll=45.442707,12.315845&spn=0.005149,0.01545&sll=52.469397,3.416748&sspn=4.578655,15.820313&vpsrc=6&t=h&z=17).

Als we toch bezig zijn met opsommen van stations.

ipv sporen naast elkaar leggen zou je ook zoals op Amsterdam CS vroeger gebeurde het station doorgaand kunnen uitvoeren, maar dat de treinen zelf niet doorrijden. (edit) Er komen dus van beide kanten treinen, die sus ook weer naar dezelfde kant vertrekken.
Titel: Re:sporen kopstation
Bericht door: Anoniem op 17 August 2011, 13:01:51
Milano Centrale, Milano PG, Torino Porta Nuova, Firenze SMN, Roma Termini, Roma Ostiense, Napoli Centrale, Palermo Centrale. Zo, hebben we de belangrijkste Italiaanse kopstations ook weer gehad. Zwitserland is makelijk: Zürich HB, punt. ;D
Titel: Re:sporen kopstation
Bericht door: Jeronimos op 17 August 2011, 13:09:31
En nu de rest van de wereld, Wesley.  ;D
Titel: Re:sporen kopstation
Bericht door: Anoniem op 17 August 2011, 13:15:31
Ik ben alleen goed in continentaal Europa ;D.
Titel: Re:sporen kopstation
Bericht door: Jeronimos op 17 August 2011, 15:25:46
(http://smileys.on-my-web.com/repository/Happy/happy-french-077.gif)
Titel: Re:sporen kopstation
Bericht door: SBBcargo op 17 August 2011, 20:23:59

Zwitserland is makelijk: Zürich HB, punt. ;D

Wesley: Is punt niet komma?  ??? En Luzern dan? Genéve Airport. Om de grote maar te noemen.  ;D

Marius.
Titel: Re:sporen kopstation
Bericht door: Anoniem op 17 August 2011, 20:47:52
Luzern heb je gelijk in, daar was ik een tikje te snel in. Genève Aéroport vind ik niet bijzonder groot, daar liggen 4 sporen meen ik... dan is zelfs Zermatt nog groter ;D.
Titel: Re:sporen kopstation
Bericht door: Jeronimos op 17 August 2011, 21:30:09
Wien Sudbahnhof (http://maps.google.nl/maps?hl=en&ll=48.186118,16.380401&spn=0.004893,0.01545&t=h&z=17&vpsrc=6)



Titel: Re:sporen kopstation
Bericht door: erwin janssens op 17 August 2011, 21:40:43
Hoi Marco , ik heb zelf ook een 10-sporig kopstation , hier enkele plaatjes...........

(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/mijn%20baan/1285.jpg)

(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/mijn%20baan/treinen2168.jpg)

Toegang tot het kopstation...

(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/mijn%20baan/treinen2000.jpg)

Antwerpen-Centraal in model...

(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/Afbeelding002.jpg)

En Antwerpen-Centraal in het " echt"....

(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/treinen001.jpg)

Als je nog vragen moest hebben , vuur ze maar af hé. ;)
Titel: Re:sporen kopstation
Bericht door: Marco1 op 18 August 2011, 14:58:33
Hoi Erwin,

Nou, dat ziet er mooi uit. Als jij Ho rijd dan heb je wel een hele grote ruimte tot je beschikking.
Met de foto van de wisselstraten kan ik wel wat mee (y)
Super, bedankt!

Groet, Marco