BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: nscargo op 08 March 2007, 13:21:51
-
Hallo
Ik ben op zoek naar de kleuren van de bekleding van het interieur van de plan V.
Zowel in de groene als de gele plan V.
Er staat me vaag iets bij van rood, maar of dat eerste of tweede klas was dat weet ik niet meer
Op Google kan ik niet alles vinden.
vriendelijke groet
Harm
-
De tweede klas was bij de groene een soort van groen grijs ik had er een foto van via iemand, zal eens kijken of ik die nog weer kan vinden.
De eerste klas ben ik nog steets niet uit.
Mat 64 heeft in de werkelijkheid nooit rood interieur gehad, Alleen de Fleischmann modellen hadden dat in model dus niet in het echt.
Wat het interieur vanaf de V4 was bij aflevering weet ik niet, daar ben ik nog niet mee bezig geweest.
Later zijn de banken van de tweede klas de zitting dus lichtgoen en hoofdsteun donkergroen geworden.
En nu op het allerlaatst is het dan Paars in de tweede klas. Met koffiebonen print.
De eerste klas was na de eerste renovatie Donkerblauw dus samen met het groen tweede klas.
En later is dit donker Paars gerworden.
Zie hier foto's van hoe het nu is:
http://www.manuelspot.nl/manuelspot_bestanden/Page4092.htm
Manuel
-
Ook de kleur van de cabinewand? ;D
-
De tweede klas was bij de groene een soort van groen grijs ik had er een foto van via iemand, zal eens kijken of ik die nog weer kan vinden.
De eerste klas ben ik nog steets niet uit.
Mat 64 heeft in de werkelijkheid nooit rood interieur gehad, Alleen de Fleischmann modellen hadden dat in model dus niet in het echt.
Nou en of Mat'64 rood interieur heeft gehad! Zo woe zo in de jaren 80 en een heel stuk in de jaren 90. Eerste klas was rood met ik grijze hoofdsteunen en de tweede klas was rood kunstleer. Deze rode kleur zat in ieder geval ook in DDM-1 (nog steeds), SGM, DH, DE-2 en mat'54.
Bij Plan T waren in die tijd de zijwanden geel (van dat streepjesbehang) en de V's hadden een licht grijs behangetje (eigenlijk een soort horregaasbehang).
Wat dat betreft klopt het Fleischmann stel dus zeker wel! Ook qua opschriften aan de buitenkant.
Wil je een moderner interieur, dan hangt het van je stelnummer af wat je erin moet hebben. Er zijn stellen die blauw in de 1e hebben en zeegroen in de 2e en met zeeblauwe hoofdsteunen. Er zijn ook stellen met dat paarsige interieur (koffiebonenprint). Plan T is tegenwoordig helemaal anders, die heeft heel veel coach opstelling, waarbij de bekleding in de 2e klas hetzelfde is als wat SM'90 had en wat ook in DM'90 zit. Dus groen. In de 1e klas zitten ICRm stoelen, maar die zijn dan weer grijzig/paarsig van kleur. Lastig definieerbaar ;)\
Jeroen
-
De groene plan V heeft nummer 415, de gele 942.
De groene heeft een geheel wit interieur, dus dat zal zowiezo niet kloppen, De gele heeft een rood interieur.
Ik wil proberen om het interieur beter kloppend te maken, maar aan de buitenkant wil ik niet aankomen.
Oja, de groene plan V heeft geen ns logo's.
Voor wat het tijdperk aangaat, ik rijdt van pakweg 1970 to nu, dus epoche 4-5.
Alle treinstellen die niet in dat tijdperk horen rijden bij mij als museumtreinen.
Dus de ene keer zullen dat de plan V's zijn, de andere keer zijn dat de mat '46 treinstellen of een keer de hondekop(pen).
Ik wil er maar mee zeggen dat ik een klein beetje kan sjoemelen met het tijdperk van de plan V maar de kleuren moeten wel een beetje kloppen. Dat witte interieur kan echt niet.
Het interieur van de gele uitvoering is rood, maar echt van dat plastic rood, dus die wil ik ook gaan aanpakken.
Daarom ben ik ook al vast begonnen met het zoeken van informatie over die kleuren zodat binnenkort als dat andere treinstel klaar is ik met de plan V's kan beginnen.
Harm
-
Wat het rode interieur betreft daar kan ik mij inderdaad in vergissen.
Volgens mij was de V1 V2 en V3 nooit met rood uitgerust.
Maar staat mij iets van bij dat er een serrie was die nooit rood heeft gereden.
Manuel
-
Hierzo zie ik blauw
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ouw.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ouw.jpg)
(v1 t/m v3)
-
Wat het rode interieur betreft daar kan ik mij inderdaad in vergissen.
Volgens mij was de V1 V2 en V3 nooit met rood uitgerust.
Maar staat mij iets van bij dat er een serrie was die nooit rood heeft gereden.
Manuel
Helaas. Met de invoering van 'spoorslag '70' werd al het materieel dat nog vrij lang mee moest gaan, voorzien van een geel jasje aan de buitenzijde. Zo ook dus alle plan V's, geen enkele uitgezonderd. Hierbij werden de banken in de 2eklas voorzien van rood skai en veelal rode (er waren ook gele en witte) tafeltjes. De eersta klas werd voorzien van rood/zwart gestreept trijp met veeal gijze hoofdsteunen met veelal blauwe tafels.
Overigens: van skai zijn meerdere soorten qua kleur in omloop geweest. Bij trijp zijn er meerdere soorten qua motief (streep-dikte) en qua kleur.
mvg,
Robin
-
Harm,
Even aangaande je gele 942: als je aan de buitenzijde niets wilt doen, dan heb je dus rood interieur nodig, waarbij je het beste de wanden lichtgrijs kunt schilderen. Was in het echt van dat horregaasmotief (witte wanden met donkergrijze lijnen, zowel verticaal als horizontaal, dus in model lijkt mij lichtgrijs zo'n beetje het beste. Wil je blauw of paars interieur hebben, dan ontkom je er niet aan om ook de buitenboel aan te passen. Denk hierbij aan het doichtmaken van de hoekruitjes van de cabines (geel schilderen) en het plaatsen van ophangbeugels voor de 'bh', beschermkap van de AK. Deze beschermkap moet je dan ook meteen geel kwasten, bij het rode interieur kun je hem het beste rood schilderen (rond de revisie werden deze kappen geel geschilderd, dus zullen er zeker ook stellen geweest zijn met oud interieur en gele kappen). Daarnaast zul je bij een blauw of paars interieur ook je klasse aanduidingsstickers uit moeten breiden (2e klas) en moeten er pictogrammen boven de schuifdeuren komen i.p.v. tekst. Sterker nog, bij de 942 zijn deze deuren verwijderd.
Voor wat betreft je 415: Dot stel klopt zo wie zo niet, want de bakindeling van dit groene stel is van een 800/900 serie en die zijn nooit groen geweest. De bakindeling van de serie 401-430 die wel groen geweest zijn, is totaal anders. Wat het interieur betreft van deze stellen, daar doe ik geen uitspraken over, omdat ik die stellen niet heb meegemaakt......
Succes en ook voor doit draadje: foto's van het eindresultaat zijn altijd welkom!
Jeroen
-
Die hoekruitjes dichtmaken is geen probleem, ik denk zelfs dat het mooier staat.
Dan ga ik de binnenkant lichtgrijs maken. Maar waar haal ik zo'n beschermkap en steuntjes voor de a.k? Dat zijn details die het treinstel mooier maken.
Ik ga er binnenkort mee beginnen, dat andere treinstel is nagenoeg klaar.
Nu ik dit draadje nog eens doorlees denk ik dat ik dit draadje beter in het Pimp my train topic had kunnen plaatsen. Heren moderators excuus hiervoor.
Harm
-
Harm,
De BH zit al op je koppeling, dus da's gewoon een kwestie van schilderen. Die steuntjes zal je zelf moeten maken.
Maar, ik ben bang dat je wat zaken door elkaar gaat halen.
Want wje schrijft dat je binnenkort je wanden lichtgrijs gaat schilderen, dat is alleen in combinatie met rood interieur. En deze combinatie is weer ZONDER dichtgemaakte hoekruitjes en bevestigingshaken voor de bh.
Daarnaast als je een moderne Plan V wilt, zul je OF het treinstel moeten omnummeren naar een stel waar de postdeuren nog in zitten (zij het tegenwoordig afgesloten), OF als je stel 942 wilt houden, de postdeuren moeten verwijderen en vervangen voor ramen. Maar dan zijn de wanden ook niet lichtgrijs en het interieur ook niet rood.
Merk op: als je besluit om je stelnummer aan te passen, de 942 heeft afwijkende kopdraaistellen t.o.v. de Plan V's die nu nog met postdeuren rondrijden. De laatste series Plan V's waaronder de 942 hebben namelijk draaistellen met schijfremmen gekregen, terwijl de rest remblokken heeft. Het is maar hoe belangrijk je het in model vindt, maar ik wil je er wel op gewezen hebben, voordat je er straks de balen van hebt.......
Jeroen
-
Hierzo zie ik blauw
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ouw.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ouw.jpg)
(v1 t/m v3)
Dat is niet het 'blauwe' interieur maar de nieuwste paarsige versie. (Wat voegt het trouwens toe om een afbeelding die [hier] (http://nltrein.net/site/sitepagina/specials/special2/index.htm) onderaan staat nogmaals hier in de upload te gooien?)In de 1e klas zitten ICRm stoelen, maar die zijn dan weer grijzig/paarsig van kleur. Lastig definieerbaar
Tweede klas ICR-stoelen wel te verstaan in 2+1 opstelling ;)
Groet, Julius
-
Ik heb nog niet genoeg ervaring om de zaag in de plan V te zetten om de postdeuren te vervangen. Op de site van Chris staat wel hoe het één en ander is gedaan, maar zover ben ik nog niet.
Dus dan zal het blijven bij de gele zonder gele hoekraampjes (wat ik wel jammer vind) en zonder beugeltjes, waarvan ik niet weet hoe ze er uit zien en hoe ik die zou moeten maken.
Het treinstel omnummeren vind ik geen probleem, maar om dan weer andere draaistellen te maken, ja ook daar weet ik niet hoe ze er uit zien en hoe ik die moet aanpassen. Ik hoef niet beslist een rood interieur en grijze wanden, als een andere combinatie kan heb ik daar ook geen probleem mee.
En datzelfde geld eigenlijk ook voor het groene treinstel. Je vertelt dat dit treinstel zowiezo niet klopt, maar ook hier te weinig ervaring om het aan te passen. Het helemaal witte interieur is eigenlijk wel een doorn in het oog, dus dat wil ik wel graag aanpassen.
Harm
-
Harm,
Die ophangbeugels van Mat'64 zijn hetzelfde als die van ICM. Weet je van dat materieel wel hoe het eruit ziet?
Draaistellen: De hoge 900en hebben Ls draaistellen onder de kop, de andere Plan V's en Plan T hebben Elk's. Het verschil zit m erin dat je bij de Elk's de remblokken ziet zitten, en bij de Ls niet, simpelweg omdat de Ls'en geen remblokken hebben. Dus het is maar hoe kritisch je bent, of jue het niet zien zitten van remblokken storend vindt. Fleischmann in ieder geval niet, want hun laatste versie van Plan V, de 888, heeft bij hun dus Ls draaistellen, terwijl in het eggie er Elk's onder zitten.
Aangaande het groen treinstel, ik kan me voorstellen dat je wit interieur niet mooi vindt. Maar ik heb geen enkel idee hoe dat er uit heeft gezien, boven in dit draadje werd gemeld dat het om grijs interieur gaat. Iemad die het zich nog kan herinneren?
Jeroen
-
Plan T en V1 tot V3 hebben in de tweede klas groene banken gehad en dikke dubbel onderramen gehad (kon je je arm niet op leunen als je wilde slapen) bij de R4 beurt in de jaren 80 kreeg dit materieel rode banken in de tweede klas, al die tijd is in de eerste klas hetzelfde gebleven grijs hoofdstuk met grijsrood trijp op de rugleuning en zitting.
Al het mat 64 had bij nieuwbouw wit kunstof met een grijs draadjes patroon.
Het gekke is dat V4 en hoger bij hun R4 het laaste groen en witte wanden kregen.
-
heb wel wat foto's voor je maar ik weet niet hoe je foto's invoert hier..... ???
-
Aan de linkerzijde, onder hoofdmenu klikken op Uploaden?
Weet het ook niet zeker, maar ik denk dat het zo werkt.
Moet vanavond ook de nodige foto's hier laten zien, niet over de plan V maar over "dat andere treinstel "
Harm
-
Via het uploaden aan de linkerzijde onder hoofdmenu is mij ook niet gelukt.
Ik heb het gedaan via photobucket, en dat werkte wel.
Ik ben zeer geinteresseerd in je foto's en de kleur van het interieur.
En ik zit er zeer aan te denken om toch maar eens de zaag in de kap van de plan V te zetten en de bagageruimte te verwijderen.
Alleen ga ik geen donorwand gebruiken, maar ik zal Gerco vragen of hij die stukjes wand wil plotten.
Blijf ik wel zitten met het probleem van de ramen die er dan in moeten.
In die ruimte wat dan verbouwd is tot passagiersgedeelte zit daar gewoon hetzelfde inetrieur als de tweede klas? Dus dan moet ik ook nog een stuk van een interieur van een plan V zien te regelen. Heeft iemand ook een duidelijke foto van de ophangbeugel? Ik heb al op Google zitten zoeken maar kan niets vinden.
Harm
ps dat "andere treinstel is klaar ;D"
-
Jeroen
Je schrijft dat de ophangbeugels hetzelfde zijn als die van een I.C.M
Ik dacht natuurlijk weer veel te moeilijk. Een I.C.M is een koploper en die komen wel hier in Leeuwarden.
Dus morgen met fotocamera, geel vestje en rolmaat naar het station. Ik zal wel geen kans krijgen om daadwerkelijk zo,n ophangbeugel op te meten, maar ik kan het wel proberen. Met vragen kom je een heel eind.
Als dat lukt dan kan ik ze gaan maken. Het is wel heel erg klein, maar ik ga het proberen. Bij de plan V van Fleishmann zitten die beschermplaten dus nog op de koppeling, dus dat is alleen een kwestie van geel maken ?
Harm
-
Bedoel je zo'n begel die voor de BH is?
Want die heb ik hier wel hangen kan hem zo opmeten.
Manuel
-
Nou Manuel, als je dat zou willen doen dan heel graag.
Harm
-
Nou heb het gelijk gedaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9114.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9114.jpg
Met witte beugel bedoel ik dus die witte strepen op het bruine, Dat steekt naar voren.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9104.jpg
https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9101.jpg
https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9105.jpg
https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9107.jpg
Ik heb er ook gelijk foto's van het orgineel bij gedaan. Het gaat hier om een beugel van de Mat 64.
Manuel
-
Harm,
Het gaat inderdaad om de beugel zoals manuel gefotografeerd heeft. Maar ik begrijp je nog steeds niet hoor.
Je hebt het maar over het geel schilderen van je bh, terwijl je (nog) niet de schuifdeuren van je Plan V wilt verwijderen.
Die combinatie KAN wel, maar is representatief voor maar een paar jaar. Want al snel gingen de beugels erop, de zijruitjes dicht en de schuifdeuren eruit. Daarmee werd ook het interieur omgekleurd.
Dus weet waar je aan begint Harm! Als je je Plan V een braad aantal jaren in wilt zetten, bouw hem dan of volledig om (dan rijdt je zeg maar eind 90 tot heden) of pimp alleen je interieur (rode banekn, lichtgrijze wanden) en dan rijdt je jaren 80 tot half 90. Maar in DAT geval: bh rood, schuifdeuren erin, geen ophangbeugels en glazen zijruitjes in je cabine.
Succes!
Jeroen
-
Nou naar mij wten heeft mat 64 942 en de 888 nog steeds schuifdeuren. deze zijn alleen vergrendeld en kunnen dus niet open.
Ik zal als ik thuis ben eens kijken of ik de fotos van de 942 en de 888 kan vinden zoals ze nu rijden.
Manuel
-
Hallo Jeroen.
Ik heb er lang tegenop gekeken, maar ik ga het toch proberen. De schuifdeuren gaan eruit en er komen gewoon ramen in. Ik wil eigenlijk geen donorwand gebruiken (die heb ik trouwens ook niet) maar ik heb Gerco een berichtje gestuurd en gevraagd of hij die stukjes zijwand wil plotten.
Daarmee zijn de problemen nog niet opgelost (nou ja, problemen) want als het inzetten van die wandstukjes is gelukt dan heb ik nog geen ramen en geen interieur om in het omgebouwde gedeelte te zetten.
De beugels ga ik alvast wel maken, allereerst om te oefenen, en als het een beetje wil dan ga ik ze eerst maken voor de koplopers en daarna voor de plan V.
Ik zit er heel voorzichtig aan te denken om het groene treinstel om te bouwen naar een gele, ook met die verwijderde schuifdeuren maar dan met dat kleine raampje schuin onder de koersrol. Zoals ook Chris hem heeft staan op zijn site.
Probleem daar weer van is dat ik nergens enige informatie over dat treinstel kan vinden en zodoende ook geen maten heb.
Maar de dingen één voor één. Eerst bericht van Gerco afwachten of hij die stukjes wand wil maken en het probleem van de ramen oplossen. Zien we daarna weer verder. En kom ik nog graag en keertje bij je langs om te vragen welke kleur bekleding er dan het beste bij past.
Harm
-
Manuel,
Even googelen helpt je binnen 3 minuten aan een antwoord. De 942 heeft GEEN schuifdeuren meer. De 888 wel, maar die heeft andere kopdraaistellen (wat ik eerder al noemde). Ik geef toe, de draaistellenverschillen zijn klein, maar mensen die de werkelijkheid zo exact mogelijk willen nabouwen, moeten dit wel weten vind ik. Keuze aan Harm natuurlijk wat hij met zijn 942 doet.....
Jeroen
-
Manuel nogmaals als je dat wil doen.
Bedankt voor de foto en maatschets van de ophangbeugel.
Ik ga de beugel nu in Autocad natekenen en zet hem meteen in 3d.
Morgen eens kijken of ik Evergreen stripjes in de goede maat kan vinden.
Het enige wat ik nu thuis heb zijn nog stukjes plaat maar die zijn veel te dik (2 mm)
Harm
-
Hoi Harm,
Ik ben erg benieuwd naar je ombouwproject! Ramen zou je volgens mij makkelijk moeten kunnen bestellen bij Fleischmann. Dan heb je in ieder geval exact dezelfde als in de rest van je treinstel.
Als dat ombouwen nou erg goed gaat......... ik zou nog wel een groene kloppende 400 in model willen.... ;D
-
Ik ken goevallig iemand die al een paar van die V1 V2 V3 stellen heeft gemaakt in het groen. Het gaat hier dan om de 419 in model. Het zag er zeer fraai uit moet ik zeggen. Ik denk er over om voor mijzelf ook eens een V1 te maken.
maar alvast veel succes met je vebouwing.
Manuel
-
Hi hi. Ik ben nog in de onderzoekende fase.
Als ik begin met verbouwen dan laat ik het jullie zker weten, Ik moet eerst antwoord van Gerco hebben of hij die stukjes wand wil maken
Harm
-
Ik heb nog geen bericht van Gerco ontvangen, dus daar zal ik eerst op moeten wachten.
Het heeft geen zin om nu al vast de zaag in het model te zetten voordat ik weet of Gerco die stukjes wand wil maken.
Als ik echt ga beginnen met de verbouw van de plan V dan denk ik dat het handiger en beter is om dan een nieuw draadje te beginnen in Pimp My Train.
Ik ga wel beginnen met het maken van de ophangbeugel. Dankzij de foto's van Manuel en de tips van Jeroen heb ik nu de maten en vorm van die beugel. Ik heb hem meteen ook maar even in Autocad 3 d gezet.
Het wordt wel priegelwerk om zo'n beugel te maken maar met evergreenstripjes ga ik het gewoon proberen.
Harm