BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: swarol op 07 August 2011, 13:09:08
-
hallo iedereen,
ik ben in het begin van dit jaar aan deze mooie hobby begonnen, met roco digitaal. nu zal ik wel een veelgestelde vraag stellen en zal voor jullie mms simpel zijn maar ik ben een totale echte leek, nu mijn vraag is, ik zou graag een tweede trein invoeren maar telkens als ik dit doe volgens de handleiding, komen de 2 treinen op het zelfde adres, dus op loc 1 en krijg de 2de maar niet op lok 2, kan mss iemand me hier mee helpen bij voorbaat dank.
groetjes swarol
-
Hoi,
Je moet er wel voor zorgen dat er maar één loc op de rails staat als je 'm een ander nummer wilt geven.
Gr, Wim.
-
HAY WimC,
heb ik gedaan maar wanneer hij is ingevoerd rijden ze alle 2 op het zelfde adres
;D
-
Dan heb je ze beiden hetzelfde adres gegeven.
Op welk adres reageren ze?
-
awel denk dat daar mijn probleem zit, dat de decoder en de bib niet overeenkomen maar zoals gezegt weet ik niet hoe heb de handleiding al zot gelezen en telkens weer gevolgd, new, dan naam, L 2, 28 voor de snelheiden ok
-
L3 wim de fabrieks instelling
-
Nogmaals het hele basis verhaaltje om een lok te programmeren.
Basis programmeren van een lok met de multimaus,
Bij het programmeren alleen de lok die je veranderen wilt op de rails zetten.
Alleen de lokadres veranderen doe je met menu + 1
zie bijna onderaan dit bericht
wisseling tussen rijden in de bibliotheekmodus en adresmodus, dit geschied door de shifttoets in te drukken gelijk met de lok/wisseltoets.
Je kunt de lok op twee manieren besturen,
1. met een lokadres, dus gewoon de multumaus op het juiste adres van de decoder zetten.
2. je kunt rijden met het ingevoerde in de bibliotheek, hieronder een beschrijving hoe je dat moet doen,
Er zij twee dingen die gedaan moeten worden, de lok (trein) moet een
plaatsje krijgen in de multimaus (geheugen, bibliotheek) en de decoder in de lok moet een adres krijgen, beide moeten gelijk zijn.
Zet alleen de lok die je wilt programen op de rails. haal de andere eraf
anders rijden ze allemaal op hetzelfde adres zoals nu op adres no 3, nummer 3 is meestal de standaard instelling van fabriek.
Ik werk zelf met de Duitse taal versie.
Eerst het plaatsje in de multmaus.
druk ongeveer 5 seconden op de knop menu,
er staat nu Lok.
druk op Ok,
er staat nu Neu,
druk op Ok,
er staat nu een streepje en voeg nu een naam in van de lok (bv TEE max 5 cijfers of letters naar eigen keuze), op dezelfde wijze als bij de
telefoon
druk op OK,
er staat nu L 3 deze knipperd verander dit in het gewenste lokadres bv 8
of ander naar eigen keuze, als hier een foutmelding komt dan is dit
nummer al in gebruik, kies een ander
druk op OK
er staat nu F5 14 dit kun je zo laten of maak van die 14 een ander getal
met de pijltes toets die naast stop zit in bv 28 of 128 meestal 28.
druk op OK,
nu staat er de naam die je zelf aan de lok hebt gegeven (bv TEE).
multimaus is gereed
Nu het adres in de lokdecoder.
Lok die je wilt programmeren op de rails, alle andere loks eraf
druk op menu + 1
er staat nu,
W=3 verander dit in hetzelfde nummer als bij de multimaus bv 8
druk op OK
Het moet nu gereed zijn.
Je kunt dus nu met het lokadres rijden door gewoon de multimaus op het adres te zetten die je nu op bv 8 hebt gezet of via de multimaus bibliotheek op naam die je ingegeven hebt.
Als de verlichting niet juist werkt dan staat meestal de rijstappen in de decoder in de lok en in multimuis niet gelijk, zet deze beide op 14 stappen dan gaat het meestal goed.
Groetjes Piet
-
Okay, Locomotieven krijgen vanaf de fabriek allemaal adres 3.
Jouw eerste loc zou dus op adres drie kunnen staan.
Kijk maar eens in je multimaus wat het adres van je eerste loc is:
- druk tegelijk op "shift" en "menu" (links en rechtsonder)
- met de pijltjes aan weerszijden van de STOP knop ga je heen en weer totdat je "LOC" in je display ziet staan
- dan druk je op "* OK"
- met de pijltjes aan weerszijden van de STOP knop ga je heen en weer totdat je "BEWERKEN" in je display ziet staan
- dan druk je op "* OK"
- met de pijltjes aan weerszijden van de STOP knop ga je heen en weer totdat je de naam van je eerste loc in je display ziet staan
- dan druk je op "* OK"
- Nu zie je een knipperende cursos en ZOU je de naam van je loc kunnen veranderen. Dat hoeft niet.
- druk op "* OK"
- Nu zie je een "L", gevolgd door het ADRES van je loc (dus waarschijnlijk 0003)
- druk op "* OK"
- Nu zie je een getal (waarschijnlijk 28) met daarachter de tekst "STAPPEN"
Door middel van de STOP knop kun je weer terug komen.
Vertel ons hier svp even wat je hiervan hebt gedaan en wat de uitkomsten waren.
Gerard
-
-
thx piet is ineens uitproberen ,iedereen heel hartelijk bedankt voor de hulp en hou jullie op de hoogte van men geklungel ;D
groetjes swarol
-
Overigens kun je voor heel veel Roco vragen en handleidingen ook hier terecht: http://www.dutchroco.nl/ (http://www.dutchroco.nl/)
Gerard
-
en....het werkt, 'k wist dat ik het aan slimme mensen moest vragen ;D (y), nu sta men tafel nog maar in kinderschoenen de volgende stap die ik moet uitzoeken is welk seinsystheem,
groetjes swarol
-
Hallo Swarol,
Niet te hard van stapel lopen. Ik zou eens een kijkje nemen in de Encyclopedie: Seinen digitaliseren (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.12_-_Seinen_digitaliseren) en verder in het hoofdstuk digitaal besturen (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.00_-_Digitale_baanbesturing).
In principe staan seinen alleen voor de sier langs een digitale baan. Er zijn wel oplossingen waarbij je seinen kan aansturen en ook de treinbeïnvloeden. Daar zitten nog al wel haken en ogen aan.
Groeten Ronald.
-
thx voor de tip, voor landschappen te creëren heb ik ervaring maar...begint over stroom en het licht gaat uit bij mij :D,maar dat maakt deze hobby zo intresant ge leert van alles.
groetjes swarol
-
goede tip, ben nu een stuk wijzer en de seinen moeten even wachten het volgende doel zijn de wissels, nogmaals thx
groetjes swarol