BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: wimk op 05 August 2011, 19:33:35

Titel: Welk vet gebruiken voor onderhoud
Bericht door: wimk op 05 August 2011, 19:33:35
Een paar maanden geleden ben ik begonnen met deze hobby, en ben nu in het gelukkige bezit van een Brekina railbus. De gebruiksaanwijzing geeft wat reden tot vragen. Deze gebruiksaanwijzing schrijft voor:


Dat is duidelijk. Maar met welk soort vet? Kogellagervet, naaimachinevet, slaolie, boter, parafine, kippenvet, ......
Kortom, met welk soort vet moetje het onderhoud plegen?
Titel: Re:Welk vet gebruiken voor onderhoud
Bericht door: Menno op 05 August 2011, 19:37:49
Dat hangt vooral af van de materiaalsoort: metaal vereist een andere soort olie/vet dan kunststof, waarvan sommigen inderdaad zelfsmerend zijn (maar die worden bij mijn weten niet in de modelspoorwereld toegepast)

Ik heb wel eens iemand over Molykote horen spreken: ik weet dat het een prima vet is, maar of dat ook voor modelbouwspul opgaat weet ik niet.
Titel: Re:Welk vet gebruiken voor onderhoud
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 August 2011, 19:48:33
Kogellagervet lijkt me prima.
Al die andere vetsoorten zijn eetbaar, en moet je dus juist niet gebruiken om mechaniekjes te smeren.
Verder is het allemaal niet zo kritisch, er wordt vaak ingewikkeld gedaan over smering van spoormodellen, maar het meeste daarvan is mumbo-jumbo.
Bij ons op de club wordt alles gesmeerd met dunne motorolie, 0W-50 als ik het goed heb onthouden.
Titel: Re:Welk vet gebruiken voor onderhoud
Bericht door: Ekklesia op 05 August 2011, 20:07:10
Roco heeft een "speciaal"  smeervet (http://www.roco.cc/produkteshop/uebersicht/detail/cat/952/d/2/p/1017%2C952/pr/spezial-schmierfett-fuumlr-lokgetriebe.html) in het assortiment.

Groenten Rob
Titel: Re:Welk vet gebruiken voor onderhoud
Bericht door: wvdm op 05 August 2011, 22:23:41
Rob schreef:Roco heeft een "speciaal"  smeervet in het assortiment.
Ik schrijf:Trix ook.
Het handige van deze tubes is, dat je hele kleine dotjes vet op de goede plaats kan deponeren.
Je kan ook 1 of 2 mm. vet uit de tube drukken en dat met een horlogemakers schroevendraaiertje afstrijken en dan dat dotje op de te smeren plek duwen.

Groetjes
Wil
Titel: Re:Welk vet gebruiken voor onderhoud
Bericht door: Ronald Halma op 05 August 2011, 22:27:17
LaBelle vet of olie. Erg goed en in verschillende uitvoeringen leverbaar. Verkrijgbaar bij o.a. GM&S (Piet Peetoom).

Evt infolink: http://www.all-railroads.com/lablubes.htm
Titel: Re:Welk vet gebruiken voor onderhoud
Bericht door: Leen Stolk op 06 August 2011, 08:56:53
Goedemorgen allen,

Ik doe het heel simpel met een tube vet van de locale watersport winkel.
Dit is vet geschikt voor buitenboordmotoren, draaipunten en andere mechanieken.
Dit vet is vochtafstotend en bevat teflon voor langdurige smering, en hard niet uit zoals andere minerale vetten op olie basis.
Tube bevat 250gram heeft een spuitmondje voor dosering, maar ik gebruik meestal ook een horlogemakers schroevendraaiertje of een tandenstoker.

En ook niet onbelangerijk kost minder Euro's.
Verder maakt het het volgens mij niet zo heel veel uit als het maar een dunne soort lagervet is die niet uithard.
Ook de fietsenmakers verkopen dit soort geschikte vet in van die leuke ronde doosjes.

Succes ermee.

Groeten Leen.
Titel: Re:Welk vet gebruiken voor onderhoud
Bericht door: henk op 06 August 2011, 10:03:26
Weinig hobbyisten weten het fijne ervan en ik ook niet. Kan alleen vertellen wat ik gebruik en waarom.

Zeer geringe hoeveelheden olie gebruik je voor het smeren van lagertjes als dat volgens de fabrikant nodig is. Heb ik een flesje van Faller voor, al een jaar of tien hetzelfde flesje met zo'n handige naald.

Tandwielen smeer je eerder met vet als dat volgens de fabrikant nodig is.
Ik gebruik op advies van een voormalig medewerker van Philotrain zogenaamd B52 vet voor metalen onderdelen. Wordt door een Duits bedrijf geleverd. Is dunner dan kogellagervet en zou daarmee geschikter zijn voor de tandwieltjes van mijn modellocomotiefjes. Mijn huidige tubetje heb ik bijna 7 jaar geleden op de beurs in Keulen gekocht.
Iemand die ervoor had doorgeleerd heeft me ooit eens verteld dat minerale vetten sommige soorten kunststof op den duur aantasten. Voor kunststof tandwielen gebruik ik dus het al genoemde Rocovet. Dat is een of andere verbinding waar geen organisch materiaal aan te pas komt. Het zal wel een of andere siliconenverbinding zijn (ik zou het ook niet eten Klaas  ;)).

Als die railbus kunststof tandwielen heeft, zou ik dus Rocovet gebruiken. Faller heeft ook iets dergelijks, speciaal voor kunststof bewegende delen.

Uit mijn verhaal kun je opmaken, dat mijn keuzes vooral zijn gebaseerd op adviezen waar ik om een of andere reden vertrouwen in kon hebben en niet zozeer op eigen kennis van zaken. Het zal dan ook wel gewoon onzekerheidsreductie zijn.  ;D
Ik gebruik dus ook spul van Roco en Faller, hoewel dat per gram ongetwijfeld prijzig is. Gezien het geringe verbruik, vind ik dat nauwelijks een argument. Ik heb een flinke verzameling rijdende modellen en ik schat dat ik per jaar toch minstens voor 2 euro aan smeerstoffen verbruik, terwijl het voor 2 dubbeltjes misschien ook wel zou kunnen. Oei.
Titel: Re:Welk vet gebruiken voor onderhoud
Bericht door: zuylen op 06 August 2011, 10:54:50
Ik gebruik zowel Roco als Trix vet. Helaas is de Trix tube kwijt. Ik ben altijd goed in het zodanig opbergen dat je nooit meer wat terugvindt. Blijft de roco tube over. Maar ik wil best experimenteren met sileconenvetten. Deze schijnen uitstekend te werken zonder dat ze stof aantrekken.
Andre
Titel: Re:Welk vet gebruiken voor onderhoud
Bericht door: TonM op 06 August 2011, 11:07:18
De speciale vetten en oliën voor modelspoor (Roco, Trix, LaBelle) zijn natuurlijk best aan de prijs, maar ze zijn in ieder geval gemaakt om je modeltreinen mee te smeren.
Experimenteren met andere vetten is besti, als je goed weet waar je mee bezig bent: Wat zijn de smerende eigenschappen? Welke stoffen zitten in het vet en wat doet dat met de materialen in je loc? Wat gebeurt er op langere termijn met het vet en wat doet dat met je loc?
Omdat ik niet heb doorgeleerd op smeervetten is mijn redenering altijd, dat een paar euro meer voor een tubetje vet of een flesje olie niet in verhouding staat tot de prijs van de loc waar ik het in gebruik.

Grtz,
Ton
Titel: Re:Welk vet gebruiken voor onderhoud
Bericht door: Grumpy op 06 August 2011, 13:01:46
Zelf pas ik, als het om tandwielen gaat, voor kunststof: Teflonvet toe, en voor metaal/koper/messing: Molykoot lagervet.
Voor draaiende as- onderdelen, motorolie 10W30.
Deze laatste zit ook in de Märklin en Faller olieflesjes.

Ik pas deze vetten en olie toe voor N- H0-(2/3 rail) LGB.
Titel: Re:Welk vet gebruiken voor onderhoud
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 August 2011, 13:10:50
Deze laatste zit ook in de Märklin en Faller olieflesjes.
Precies, dat bedoel ik. Ze noemen het wel "Spezialöl", maar het is gewoon motorolie.
Daarom doe ik er ook niet moeilijk over. Alles waarmee je je auto, je fiets en je naaimachine kan smeren is ook geschikt voor modeltreintjes. ;D
Titel: Re:Welk vet gebruiken voor onderhoud
Bericht door: henk op 06 August 2011, 14:17:50
Mogelijk, maar waarom zou ik moeilijk doen met een liter motorolie als de modelspoorfabrikanten me een handig flesje met doseernaald leveren?
Titel: Re:Welk vet gebruiken voor onderhoud
Bericht door: HansQ op 06 August 2011, 14:31:46
Nog belangrijker, waarom zou je voor honderden Euros aan lokjes mollen als je voor een paar Euro zeker kunt zijn dat je het goede spul hebt?
De ellende met verkeerd vet of olie is dat de gevolgen vaak pas na maanden/jaren duidelijk worden door corrosie en/of vastgelopen onderdelen.

Het schijnt dat vooral sommige Japanse/Chinese lokjes met nylon tandwielen ofwel helemaal niet, ofwel alleen met siliconenolie mogen worden gesmeerd!
Als iemand dit kan bevestigen (of weerleggen) en zoja kan vertellen hoe je deze lokjes kunt onderscheiden hoor ik dat heel graag!?
Titel: Re:Welk vet gebruiken voor onderhoud
Bericht door: Grumpy op 06 August 2011, 14:40:12
Heren,

Een ieder moet gewoon doen waar hij zich prettig bij voelt. (y)
Gelukkig heeft men deze vrijheid. ;)
Titel: Re:Welk vet gebruiken voor onderhoud
Bericht door: HansQ op 06 August 2011, 15:00:05
OK, we wonen in een vrij land dus als je je lokje wilt smeren met goedkop(er)e en dus eventueel zuurhoudende olie of vet moet je dat helemaal zelf weten...   (y)
Maar ikzelf had als 12-jarige graag een waarschuwing gehad toen ik het advies van een (achteraf) onwetende oom opvolgde en vervolgens m'n Marklinlokje helemaal vastroestte!    :'(
Titel: Re:Welk vet gebruiken voor onderhoud
Bericht door: Grumpy op 06 August 2011, 15:28:35
Hans,

Geloof mij, Klaas en ik weten, door ruime ervaring, waar wij het over hebben.
Zelf ben ik dagelijks bezig met onderhoud en ombouw van locs, zoals al aangegeven, in de schalen N- H0- LGB.
Wij zullen echt niets plaatsen (reageren) wat schade toe kan brengen aan andermans materialen.
Aan onwaarheden heeft niemand iets.

Mogelijk, maar waarom zou ik moeilijk doen met een liter motorolie als de modelspoorfabrikanten me een handig flesje met doseernaald leveren?

Reken even uit hoeveel flesjes men kan vullen met 1 liter 10W30? :o
Ik denk dat het een flinke besparing oplevert en dat voor exact dezelfde olie. ;D
Titel: Re:Welk vet gebruiken voor onderhoud
Bericht door: WimC op 06 August 2011, 15:41:47
Citaat van: Grumpy link=topic=38310.msg589544#msg589544 date=1312637315
Ik denk dat het een flinke besparing oplevert en dat voor [u
exact dezelfde[/u] olie. ;D

Ik denk dat die besparing aardig tegenvalt als ik op de vorige pagina lees dat iemand al 7 jaar doet met hetzelfde tubetje vet. Als dat ook voor olie geldt, dan is de besparing nihil.
Titel: Re:Welk vet gebruiken voor onderhoud
Bericht door: Deka op 06 August 2011, 16:08:41
Heren,

Uit zeer ruime ervaring (5 jaar onderzoekswerk op het gebied van motoroliën) kan ik zeggen dat Riny volgens mij gelijk heeft.
Motorolie, de synthetische dan natuurlijk, is een uitgebalanceerd mengsel van vele stoffen. Daarmee wordt onder meer voorkomen:
- verzuring van het smeermiddel (vermindert de werking)
- slijtage door de wrijving tussen de bewegende delen
- vermindering van smerende werking bij hogere temperatuur.
De werking van smeervet komt in feite neer op vorming van een heel dun laagje (enkele micons=duizendste mm) tussen de bewegende delen. Dat zorgt dan voor verminderde wrijving (=weerstand). Daarvoor komen teflonpoeder of molybdeensulfide (Molycote) in aanmerking, of bv. grafietpoeder.
Doordat het dunne, smerende filmpje het gewenste effect oplevert, is het onnodig om veel olie en/of vet te gebruiken. Daarom liever zorgen voor regelmatig onderhoud, dus restjes smeermiddel verwijderen en vervangen door vers.
Ikzelf heb altijd een wegwerp-injectiespuitje met naald (en beschermkap) liggen, gevuld met motorolie, en daarnaast een beetje teflonvet. Dat blijkt al jaren voldoende te zijn.
Titel: Re:Welk vet gebruiken voor onderhoud
Bericht door: Swiss_fan op 06 August 2011, 16:17:13
En het natuurlijk ook nog zo dat motorolie voor verbrandingsmotoren is bedoeld, waarin heel andere (extreme) toestanden voorkomen zoals b.v. hitte.
Dus dan lijkt het me dat motorolie zeker geschikt is voor modelspoor.
Titel: Re:Welk vet gebruiken voor onderhoud
Bericht door: henk op 06 August 2011, 16:28:41
Reken even uit hoeveel flesjes men kan vullen met 1 liter 10W30? :o
Ik denk dat het een flinke besparing oplevert en dat voor exact dezelfde olie. ;D


Daar heb ik moeite mee hoor, zo zonder rekenmachine, dus vertel me eens, hoeveel geld zou ik per jaar kunnen besparen denk je? Als aanwijzing, mijn huidige flesje Fallerolie heb ik al zeker een jaar of 5, maar ik denk eigenlijk langer.
Titel: Re:Welk vet gebruiken voor onderhoud
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 August 2011, 20:22:12
Henk, het gaat mij niet eens in de eerste plaats om de financiële besparing. Ik heb er niet zo veel moeite mee om 10 of 20 euro neer te tellen voor een flesje olie als ik wist dat die olie de enige goede is.
Waar ik wel moeite mee heb is dat fabrikanten de hoofdprijs vragen voor een paar ml. olie en het het doen voorkomen alsof ze iets speciaals verkopen, terwijl het gewoon motorolie is.
En als je ze dan vraagt wat er zo speciaal is aan die olie, dan krijg je niet eens antwoord. Ze verkopen dus gewone smeerolie, maar willen graag de mythe overeind houden dat het iets bijzonders is.
Titel: Re:Welk vet gebruiken voor onderhoud
Bericht door: HansQ op 06 August 2011, 20:36:20
Ik weet dat er verschil is tussen synthetische olie en dat andere spul waar zuur in schijnt te kunnen zitten. Maar in welke flesjes/bussen/kannen dat zit weet ik niet, ik ben geen expert.
Wat als iemand jullie advies maar half opvolgt en de verkeerde soort gebruikt? Ik vind een paar Euro niet de moeite als je een veelvoud aan de loks uitgeeft die je moet onderhouden...

BTW: Weet een van de experts het antwoord op mijn eerdere vraag:
Bestaan er loks (van Kato of Tomix bijvoorbeeld) met nylon tandwielen die je NIET mag smeren met olie of vet? Ik heb begrepen dat de Tomix class 66 er zoeen is...?
Titel: Re:Welk vet gebruiken voor onderhoud
Bericht door: Leen Stolk op 06 August 2011, 21:23:38
Ja het blijft een lastig verhaal mensen te overtuigen dat de te gebruiken olie normale smeerolie betreft.
Wel kan ik zeggen als expert op industriele dieselmotoren gebied, (ombouw van de BERTA/JOSE/ANNEKE was ik op het generatorset project verantwoordelijk) dat er een groot verschil zit in kwaliteit van verschillende olien.
In mijn vooropleidingen zit ook een gedeelte olie en vetten, ik kan je zeggen dat met het draaien van motoren heel veel zuren in de smeerolie terechtkomen, dit dient opgevangen en geneutraliseerd te worden om stilstand corrosie op blankmetalen delen te voorkomen in het inwendige van de motor.
Ook vocht als gevolg van compressie doorblaasgassen(carterventilatie) en temperatuurverchillen dienen opgenomen te worden.
veel kleine lichtbelaste aandrijvingen in kleinere motoren worden ook uitgevoerd met kunstof tandwielen om bv gewicht/wrijving en geluidsreductie, ondanks de optredende vervuilingen en belastingen ontstaat er geen schade aan de tandwielen en inwendige delen.
Ik denk (weet haast wel zeker) dat er geen normale motorolie verkrijgbaar meer is waar deze beschermende dopes niet in aanwezig zijn.
Wel gebruik ik een goede smeerolie die overblijft na het verversen van mijn motor en buitenboord motor van mijn boot, deze zijn speciaal geschikt om corrosie en tandwiel fretting te voorkomen als gevolg van een tekort aan smering (uitstekende en langdurige hechting)
Voor het vet gebruik ik ook dun vet op teflon basis voor de in mijn vorige bericht omschreven redenen.
Terug komende op de vraag, schade aan nylon tandwielen door gebuik van verkeerd vet?, ik denk dat dat wel mee zal vallen, ik zou er in het geheel niet bang voor zijn.
Ik denk dat er niemand hier kan roepen ik heb een aandrijvinkje kapot gehad als gevolg van het gebruik van verkeerd olie of vet.
Wel is het zo en dit is al eerder aangehaald dat schade kan ontstaan door verkeerd gebruik en onderhoud, regelmatig reinigen oude olie en vet resten verwijderen goed droogmaken en spaarzaam voorzien van nieuwe olie en vet.
Als je de voorschriften leest in de handleidingen denk ik gezien mijn gebruik dat dit uitkomt op elk jaar goed reinigen en voorzien van nieuwe smeermiddelen.

Wel moet een ieder het zelf weten hoe hij dit wil doen, en met wat, ik kan me niet voorstellen dat er iemand is die in zijn schuur geen fles motorolie heeft staan om zijn auto/motor/scooter of wat dan ook bij te vullen inplaats van dit weg te doen als chemisch afval is hier een goede besteding voor te bedenken, ditzelfde geldt meetal ook voor een tubetje of doosje smeervet voor fietsen of andere te smeren objecten.

Wat ook al eerder is gezegd deel ik de mening om geen geld uit te geven voor iets wat niets maar dan ook niets bijzonders is, er is echt geen olie maatschappij die voor deze zeer kleine hoeveelheden een speciaal olie/vet gaat ontwikkelen alleen voor modelbaanspoorders.

Wat ieders keuze ook is veel succes, en bij normaal gebruik kan er mijnz inziens niets misgaan en bespaar je de extra kosten.

Groeten Leen.
Titel: Re:Welk vet gebruiken voor onderhoud
Bericht door: WimC op 06 August 2011, 21:49:28
Wel moet een ieder het zelf weten hoe hij dit wil doen, en met wat, ik kan me niet voorstellen dat er iemand is die in zijn schuur geen fles motorolie heeft staan om zijn auto/motor/scooter of wat dan ook bij te vullen inplaats van dit weg te doen als chemisch afval is hier een goede besteding voor te bedenken,
Nou, ik dus.
Titel: Re:Welk vet gebruiken voor onderhoud
Bericht door: henk op 06 August 2011, 22:50:37
Ik ook niet, waarom zou ik motorolie of een pot vet in mijn schuur hebben staan? Motorolie zit in de motor van mijn auto en die pot vet bewaart de fietsenmaker voor me.

Alles waar ik op het punt van smeermiddelen behoefte aan heb is een klein tubetje vet en een klein flesje olie met doseernaald. En laat de modelspoorindustrie dat nou net leveren voor pakweg 2 euro per jaar.
Titel: Re:Welk vet gebruiken voor onderhoud
Bericht door: hubertus op 06 August 2011, 22:58:38
Lijkt me in mijn geval zeker een stuk goedkoper dan eerst een schuur bouwen om die motorolie die ik ook nog moet kopen, weg te kunnen zetten.  ;D
 
groeten, Huub
Titel: Re:Welk vet gebruiken voor onderhoud
Bericht door: wimk op 08 August 2011, 08:50:20
Oké mensen, bedankt voor het meedenken. Ik merk al, de meningen zijn verdeeld.