BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Modelauto's => Topic gestart door: eric10nl op 05 August 2011, 13:43:57
-
Hoi,
Ik wil graag weten wat de minimale afstand is tussen een spoorstaaf en de rijdraad van het Faller Car Systeem, om deze parallel te laten lopen.
Heb namelijk een fabrieksingang het spoor wordt straatspoor, dat is nog niet klaar.
Optie 1:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_7929.jpg)
Kan de rijdraad op deze manier aan de linkerkant van het spoor liggen zodat auto's van het FCS de rijdraad blijven volgen en niet de railstaaf gaan volgen
Optie 2:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_7934_2.jpg)
D.m.v. een overweg komt de rijdraad in het midden tussen de railstaven te liggen.
De auto's komen van de linkerkant van de railstaaf en gaan daar dan ook weer naar toe terug, dus dan zal ik de overweg ook wel moeten aanpassen.
Andere ideeën en of suggesties zijn uiteraard ook welkom.
Eric
-
Waarom zouden ze de railstaaf gaan volgen?
De meeste railstaven in het 2-rail gebeuren zijn van nieuwzilver, en dat is niet magnetisch.
-
Nooit over nagedacht.
Dus er is helemaal geen minimale afstand nodig.
Hiervoor gebruik ik overigs Piko A rails.
Eric
-
Volgens de website van Piko is A-gleis van nieuwzilver gemaakt. Zou dus geen probleem moeten zijn.
Anders maak je even een proefstukje. Als de rijdraad het spoor oversteekt onder een flauwe hoek, dan zal er in de rijdraad een tamelijk lange onderbreking moeten komen, en ik denk dat die onderbreking meer problemen gaat veroorzaken dan de spoorstaaf zelf.
-
Misschien kan je de rijdraad net aan de buitenkant van de linkerspoorstaaf aanbrengen. Hoef je er geen onderbreking in aan te brengen, en kan een trein daar ook niet over uit de rails lopen. Ook lijkt mij het effect te geven dat een auto hierdoor niet op de spoorstaven rijdt, maar net ernaast. In werkelijkheid gebeurt dat meestal ook, omdat spoorstaven wat gladder zijn, en dus de kans van wegglijden vergroot.
Dus zeg maar daar (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_7929_1.jpg). Om maar een idee te opperen ;)
-
Het idee van Erwin (alias nederduitsemeester) lijkt mij juist. De banden van de (vracht)auto komen dan niet vast te zitten in de uitsparingen voor de wielflenzen van de trein in het wegdek. Als de FCS-rijdraad in het midden van het spoor zou zitten, is de kans groter dat een (vracht)auto kan blijven steken.
-
Ik wilde idd gaan proberen wat Erwin tikte.
Ben nu eerst de gaten aan het opvullen tussen de rails en het mdf, zodra dat klaar is komt de faller draad erin te liggen.
Bedankt voor de adviezen en suggesties.
-
Hallo Eric,
als je klaar bent met het opvullen van het spoor kun je mogelijk even uitproberen wat er gebeurt.
De wielen van het fcs willen ook graag tegen de sporen opbotsen waardoor er een extra druk op de stuurinrichting wordt uitgeoefend. Soms wil het voertuigje dan de andere kant opgaan.
Plak de draad met plakband eerst op de weg voor je het infreesd, maak daarna even een aantal proefritjes.
Groeten,
Christoph
PS. ik ben wel benieuwd naar je ervaringen, ik hoop dat je deze ook hier wilt afgeven.
-
ja zodra ik zover ben ga ik hem zeker eerst met plakband neer leggen.
Ik heb helaas geen rijdende auto/vrachtwagen.
Ik heb goedkoop een set op de kop getikt waar een klein puntje onder een wiel was afgebroken.
Maar als ik zover ben post ik het hier en lees je mijn ervaringen hiermee.
Eric