BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Frankh0 op 04 August 2011, 13:24:28
-
Advies welke booster
Ik wil graag advies over het aanschaffen van een extra booster voor mijn baan.
Ik rij H0 gelijkstroom met sound en een aantal treinstellen heeft verlichting. De centrale welke ik gebruik is een roco multimaus met betreffende booster 10764 in samenwerking met S88XpressnetLI en koploper. Gelijktijdig kunnen er nu ongeveer maximaal 5 treinen rijden in verband met de maximaal te leveren stroom van 3,2A.
Omdat ik met meer dan 5 treinen ga rijden heb ik extra power nodig.
Een tweede roco booster heb ik aangesloten, echter deze komt regelmatig in de kortsluit mode als een trein over de geïsoleerde sectie rijdt. Ik heb alles korrekt aangesloten volgens de beschrijving in diverse topics van dit forum. Het aanspreken van de kortsluitbeveiliging wordt veroorzaakt door spanningsverlies in de bedrading. (De ontvangende booster heeft een hogere baanspanning waardoor de beveiliging aanspreekt.)
Mijn vraag is nu welke booster kan ik op de roco multimaus centrale aansluiten die 5A levert en de hele baan van spanning voorziet.
Graag jullie advies
Groet, Frank
-
Dan klopt er toch iets niet in de aansluitingen... Ik heb twee versterkers 10764 aangesloten en geen problemen. Hoe weet je dat de kortsluitbeveiliging komt door het spanningsverlies? Heb je dat gemeten? Is het dan niet verstandiger om de bedrading aan te passen? Voordat je weer geld gaat uitgeven aan een extra versterker met bijhorende trafo?
Aangezien Roco Xpressnet gebruikt moet je ervoor zorgen dat de booster hierop aangesloten kan worden. Bij deze website kan je extra info vinden over het aansluiten van een booster via de CDE Paco's website (http://usuaris.tinet.cat/fmco/lokmaus_en.html#lokmaus2cde) of even zoeken hier op het forum, er zijn een aantal draadjes over dit onderwerp.
Groeten Ronald.
-
Zijn de trafo's die de boosters voeden wel identiek? Als die te veel van elkaar verschillen kan je ook kortsluitmeldingen krijgen.
Als je zeker weet dat het in de bedrading zit, dan is de beste oplossing om dikkere draden aan te leggen.
-
@Ronald
Boosters zijn goed aangesloten, Ik heb het spanningsverschil gemeten dit is circa 0,7V hoger van de ontvangende (onbelaste) booster. De meeste treinen rijden goed over de sectie heen zonder dat de beveiliging aanspreekt. Bedrading aanpassen is voor mij geen optie. Op dit moment heb ik de gehele baan op 1 booster aangesloten en met maximaal 5 tot 6 treinen laten rijden werkt het samen met koploper foutloos.
@Klaas
Boosters en trafo’s zijn beide identiek namelijk de zware types ( volgens mij 50VA) uit de startsets.
Over de bediening van de multimaus als centrale ben ik zeer tevreden, dus een andere centrale zoals de Ecos2 welke wel 5A kan leveren is voor mij niet nodig. Ik zoek dus een losse booster die 5A kan leveren welke je kan aansluiten op een Roco Xpressnet multimaus
-
@Ronald
Boosters zijn goed aangesloten, Ik heb het spanningsverschil gemeten dit is circa 0,7V hoger van de ontvangende (onbelaste) booster.
Dat is toch bijna geen verschil? 0,7 volt.
De meeste treinen rijden goed over de sectie heen zonder dat de beveiliging aanspreekt.
Welke treinen rijden er niet foutloos over heen? Want de meeste zegt niet zoveel... Heb je al eens geprobeerd de fase om te draaien? Door één van de stekkers van de trafo's om te draaien?
Over de bediening van de multimaus als centrale ben ik zeer tevreden, dus een andere centrale zoals de Ecos2 welke wel 5A kan leveren is voor mij niet nodig. Ik zoek dus een losse booster die 5A kan leveren welke je kan aansluiten op een Roco Xpressnet multimaus
Dat zijn er niet veel, zonder hulpstukken er tussen... Zie ook mijn eerste post en lees draadje van Karst Drenth (http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=13491.0) eens door. Daar staat veel informatie over de roco 10764 en ook eventueel koppelen van andere merken versterkers...
Groeten Ronald.
-
Wat je nog kunt overwegen is een overgangsblok te maken van de ene boostersectie naar de ander boostersectie.
Dit blok voed je via een relais dat of op de ene of op de andere booster is aangesloten.
Zodra de trein zich volledig in het lok bevindt, laat je het relais omschakelen.
Vergelijkbaar met een keerlusschakeling, maar nu schakel je tussen twee boosters ipv dat je de spanning op de baan ompoolt.
Huub
-
@Ronald
Loks die de beveiliging aanspreken zijn een Roco krokodil maar ook 2 Fleischmann loks BR215 Deze lokomotieven zijn allen digitaal voorbereid (dus geen oudere modellen).
De stekker van de trafo omdraaien heb ik nog niet geprobeerd.
Het draadje waar jij naar verwijst is bij mij wel bekend. Is er een mogelijkheid om de kortsluitbeveiliging bij een roco booster 10764 minder gevoelig te maken. Bij mij spreekt de beveiliging aan op een spanningsverschil en niet op een overbelasting.
Groeten, Frank
-
Laat dat nu ook net in het stuk van karst staan...
- Mogelijk zou de interne 1k2 weerstand in een als booster gebruikte 10764 verwijderd moeten worden ???, daar door meer parallel schakelen van deze versterkers op deze manier de kortsluitbeveiliging minder gevoelig kunnen worden ( niet getest :( )
Staat erbij dat het niet getest is... Dus met zekerheid is het niet te zeggen. En je moet je versterker open schroeven. Ik weet niet hoe handig je bent. Heb je al gekeken naar de andere link in het eerste bericht? De website van Paco? voor een adapter van Xpressnet naar CDE-aansluiting?
Groeten Ronald.