BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Beached op 04 August 2011, 13:06:32
-
Op 20 Maart 1877 werdt toestemming gevraagd aan "Head Office" om een oud drieassig wagentje te verlengen en om de bak volgens het "American Bogie Principle" te laten rijden. De ombouw kostte 50 pond, en later dat jaar was het eerste rijtuig op draaistellen een feit. Dit was A 1, later omgenummerd tot A 300. De ombouw was een succes, maar dit was de enige wagen volgens dit bestek. Later zijn 48 vierassers tot leven gebracht door anderhalve drieasser samen te voegen. Deze rijtuigen waren 4 voet langer dan A 300, die 39' 8 1/2" (11,9 m) lang was
A 300 heeft het uitgehouden tot 1924, het rijtuig is toen afgevoerd. Van de latere rijtuigen is A 222 bewaard gebleven.
Dit waren de "donorrijtuigen", 31' lang en gebouwd in Engeland. Degenen die niet werden omgebouwd tot vierassers waren of gebouwd met of kregen later een "Cleminsons Radial Underframe", waarbij de uiterste assen een soort half draaistel vormen. Dit exemplaar komt uit 1879.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3093.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3093.jpg)
De rollagers zijn niet orgineel ;D , de wagen was gevonden zonder wielen of scheenplaten, die moesten niew worden gemaakt
In het artikel waar dit is beschreven staat een schets van de wagen, maar lang niet alle details staan daarop, dus ik heb eerst een gedetailleerde tekening gemaakt. Daarbij is veel gebruik gemaakt van de drieasser en fotos van de latere rijtuigen. Van A 300 bestaan helaas geen fotos.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3870.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3870.jpg)
Het frame is toen samengeplakt van stukken kanaalijzer en dubbele stukken 1mm styreen(ik had geen zin om 2mm dik styreen te halen)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3828_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3828_1.jpg)
Als je goed kijkt is het frame niet symmetrisch, dat komt doordat het oude drieasser frame werdt hergebruikt.
mvg,
Rick
-
We gaan verder met de bovenbouw.
Als eerste zijn de zijkanten uitgesneden. Dit is alleen de onderste helft samen met wat lijstwerk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3829_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3829_1.jpg)
Na de zijwanden komen ook de kopwanden. Je kunt nu zien hoe laag het dak wel niet is op deze rijtuigjes. Ik geb al eens m'n hoofd gestoten aan een lamp die van het plafond van de drieasser op de foto hangt. Ze heetten ook niet voor niets "low roofed coaches"
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3831_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3831_3.jpg)
Het lijstwerk op het rijtuigje bestaat in het echt uit halfrond hout. Helaas maakt Evergreen geen halfrond van de juiste maat, maar wel rond styreen. Dus in plaats van halfrond op de platen te plakken wordt rond styreen tussen panelen geplakt, zodat de helft boven de panelen uitkomt, en de andere helft de panelen vast houdt.
Terwijl de kopwanden lagen te drogen heb ik ook de voormalige scheiding tussen eerste en tweede klasse gemaakt. Na 1905 was het hok geheel tweede klasse.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3832.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3832.jpg)
Ik heb ook maar een deur en wat beplanking aan de binnenkant van de kopwanden geplakt. er zitten aardig wat raampjes in het ding, dus de binnenkant is aardig goed te zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3865_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3865_2.jpg)
Toen duurde het ook niet lang meer voordat de kopwanden er ook in zaten
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3868.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3868.jpg)
Dat was het dan weer voor vandaag.
Rick
-
Dat ziet er al goed uit! (y)
-
Bedankt Sander
Ik ben verder gegaan met het decoreren van de binnenkant.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3877.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3877.jpg)
Dit soort banken waren aardig normaal voor die tijd, grotendeels omdat de wagens gewoonweg te smal waren om de banken in de breedte te plaatsen.
En toen kon ik het maken van de ramen niet langer vooruit schuiven :( De bovenste helft van de wagen bestaat bijna geheel uit ramen. Omdat het me nooit ging lukken om alle raamlijsten strak te maken zonder glas erachter, heb ik de raamlijsten maar op het glas geplakt, wel met Krystal Klear om vlekken te voorkomen.
Van het bovenste raampartij zie je de binnenkant, en van de onderste raampartij ze je de buitenkant.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3880.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3880.jpg)
En als je die ramen in de bak plakt ziet het er dan zo uit
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3883.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3883.jpg)
Ik weet nu ook weer waarom ik altijd de ramen er pas na het spuiten in zet: Lijmvingerafdrukken >:( Die moet ik met een beetje Brasso er dus weer af poetsen.
-
Topwerk (y)
-
Mooi werk!
-
Dank u Ruud en Gert
Net als de ramen zijn de ventilators(of wat daar voor door moet gaan) boven de ramen ook een heel priegelwerk. Door vier stukken 0,5mm vierkant styreen op elkaar te stapelen heb ik hetzelfde effect verkregen als de echte dingen. Een paar keer met een vijltje erover om de bovenhoeken rond te maken en ze waren klaar. Pas nadat het gepriegel klaar was kreeg ik de geniale ingeving om voor de ventilators wat "clapboard siding" van Evergreen te gebruiken :-X Da's dus iets voor de volgende
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3887.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF3887.jpg)
Ik ben toen maar begonnen aan de onderkant. Ik ben begonnen met de spanbanden, uit messing gesoldeerd. Daarna een tweetal remcylinders uit wat spuitgietwerk gedraaid. Waarom twee? De eerste is ontsnapt toen het ding uit de dremel vloog ;D
Toen ik fotos aan het maken was voor het open wagentje in mijn andere draadje stond er toevallig ook een rijtuig boven de inspectieput. Het remwerk heb ik toen goed kunnen fotograferen. Aan de hand van die fotos heb ik toen maar het hele remwerk nagebootst. Omdat mijn vooraad 0,5mm rond messing op begon te raken heb ik de stang van de handrem (linksonder) maar uit dezelfde maat styreen gemaakt. Deze stang hoort met een stuk ketting verbonden te zijn met de rest van het remwerk, maar ik heb nog niets gevonden dat aardig op ketting lijkt(behalve heel fijne ketting, maar dat is moeilijk te krijgen) Heeft iemand nog andere ideen?
Als laatste heb ik een stuk pen van de juiste doorsnee gesloopt om er twee gastanks van te maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0060_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0060_3.jpg)
De draaistellen waren dan aan de beurt. als eerste maar een zijkant gemaakt om te kijken of het een en ander wel kan in styreen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0061_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0061_4.jpg)
De hoofdconstructie bestaat uit 1x0,5mm styreenstrip, wat wonder boven wonder stevig genoeg is en precies op schaal(al ontdekte ik dat pas een paar dagen later :D) Koperdraad voor de veren komt uit gesloopt telefoonsnoer.
Drie avondjes prutsen later en het hok staat op wielen (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0066_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0066_2.jpg)
mvg,
Rick
-
Ik ben weer verder met de details gegaan. Dit keer grotendeels soldeerwerk.
Als eerste een paar opstaptredes gemaakt uit styreen en aan de bak gelijmd. Ik heb meteen ook de draaistellen onder de bak geschroefd, want anders waren de aardig zwakke tredes weer binnen de kortste keren kapot. Daarna ben ik aan de slag gegaan met het hekwerk aan de uiteinden van de bak. Eerst het hoofd fame gesoldeerd en toen de kleine spijltjes gemaakt. Als je de stukjes draad op een plank MDF plakt met wat afplaktape, dan is het heel makkelijk solderen. Dan de twee delen samenvoegen en het hekwerk is klaar. Voor de handgrepen op de bak heb ik ook een malletje gemaakt en voordat het hekwerk op z'n plaats was gelijmd zijn de handgrepen aangebracht.
Aan een kant zit een handrem, een mooi ding maar lastig te bouwen. Ik ben begonnen met een stuk messing ring gebogen om een pijpje. Daarna uit telefoonsnoer de gebogen spaken gemaakt en vastgesoldeerd. Met low-melt soldeer zijn toen de pen en de as aangebracht. Met low melt zit het vast aan het hekwerk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/A300_30.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/A300_30.jpg)
Ik moet nog een verbinding maken tussen de kap en het onderstel, dus die spleet gaat nog verdwijnen ;)
Aan de onderkant heb ik ook nog het een en ander aangebracht waaronder remslangen en handrem onderdelen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/A_300_36.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/A_300_36.jpg)
En dan begint het er al aardig kiwi uit te zien
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/A_300_29.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/A_300_29.jpg)
Dat was het dan weer.
Rick
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0061_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0061_4.jpg)
Interesssant! Hoe heb je die verenpakketten gemaakt?
Eelco
-
dat wordt wel een retevet apparaat zeg! (y)
-
Absoluut mooi Rick! (y) En hyperstrak ook, als ik naar die raampjes kijk. Echt strak werken is geen sinecure bij het uitsnijden van raampjes.
@Eelco; Zelf koperdraad winden denkik?
Ik heb wel eens een imitatie-schroefveer gemaakt door een staafje styreen door een moertje te wringen. Dan kun je zo'n staafje makkelijk aan een draaistel lijmen en alstie te dik is (bv bij H0m) kun je de achterkant vlak maken terwijl de voorkant er nogs steeds als schroefveer uitziet.
-
Zelf koperdraad winden denkik?
Het ging mij om de verenpakketten tussen die veren van koperdraad ;)
-
Deze rijtuigjes doet mij denken aan een kindertelevisieserie van lang geleden (1982 ongeveer) over een australische stoomloc genaamd 'Wombat". Daar stonden ongeveer dezelfde rijtuigjes achter. De serie was opgenomen bij museum "Puffing Billy".
Officieel heette de serie iets van Midnight Monday wat het einde van het spoorlijntje inluidde. door enkele kinderen werd de sluiting natuurlijk tegengehouden. Ik zat aan de buis gekluisterd. Helaas is de serie nooit meer herhaald in Nederland. ;)
Andre
-
Bedankt iedereen (y)
De verenpakketen bestaan uit 0,25x1mm styreen strips op elkaar gelijmd. Voor deze veerpakketten heb ik vier strips per helft op elkaar gelijmd, elk 2,5 mm korter dan de vorige. Als de lijm nog nat is buig ik ze voorzichtig. Ik heb een stukje styreen in het midden van de holle kant gelijmd en toen zijn twee helften op elkaar gelijmd met de holle kanten naar elkaar. Omdat ik lui ben heb ik toen de verenpakketten door midden gesneden zodat ik maar de helft hoef te maken.
Een stukje rond styreen maakt de set van drie af.
Gert, de ramen zelf bestaan maar uit 4 stukken doorzichtig styreen. De lijsten zij er op geplakt met KK. het wordt nog een rotlus met verven, maar anders werden de muren te zwak. De echte rijtuigen waren ook niet echt stevig, en na ongelukken zagen ze er vaak uit als de bekende wokkel rijtuigen. Daarom werden vaak ramen dichtgemaakt om verstevegingen in te bouwen, net zoals de drieasser op de foto.
De rijtuigen van de Puffing Billy Railway hebben inderdaad wat weg van de NZR. Sommige locs lijken ook wel op onze Wb en Wd class locs. Waarschijnlijk ook een product van Baldwin.(Wc komt niet voor in de nummerschema's. Geen idee waarom ;D)
mvg,
Rick
-
Dank voor je antwoord, was ook wat ik in gedachten had om te doen (y)
-
Graag gedaan. Is dit voor jouw Pacifc?
-
Wat nog op de balkons ontbrak waren de deurtjes. In het echt bestaan ze uit ijzeren strips en staf. Helaas betekent dat in model erg veel gepriegel met breekbaar en dun spul. Het is me uiteindelijk gelukt om vier aardig gelijke deurtjes te maken, met de hulp van een malletje en een beetje hitte van de soldeerbout. Verwijderbare handrails voor de overloopplank zijn ook gemaakt, bestaand uit koperdraad en dun papier.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/A_300_39.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/A_300_39.jpg)
Remblokken zijn ook gemaakt. De eerste set die ik maakte waren ongeveer goed voor H0, maar dat zag er niet uit op de 1:64 draaistellen ;D De tweede set waren wel goed op schaal, die hangen er nu onder. Nu hoef ik lekker geen remblokken te maken voor m'n volgende NS wagentje 8)
Omdat de binnenkant moeilijk te berijken is als het dak er op zit ben ik toen het interieur maar een houtkleurtje gegeven.
Na alle ramen afgeplakt waren heb ik eerst de binnenkant zandgeel geverfd. Het hoeft niet 100% dekkend te zijn, zolang de kleur maar aardig gelijk is. Nadat dat droog is heb ik een roodbruin kleurtje gemengd. Daar heb ik zijdeglans vernis aan toegevoegd, en dat mengseltje op de wagen aan gebracht, met dit resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/A_300_45.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/A_300_45.jpg)
Toen kon het dak worden gemaakt. De basis bestaat uit 0,5mm styreen. Daarin zijn planken gekrast(voor dit doel vond ik Evergreen V-groove te duur). Om de dakronding er mooi in te krijgen heb ik met een malletje de dakspanten uit 1mm styreen gesneden. Voetjes voor de lampen bestaan uit twee stukjes 0,5mm styreen, geponst door scherpgemaakte messing buisjes. Door de binnenrand van een buisje scherp te maken door de buitenrand er af vijlen krijg je een circeltje met een rechte rand en een gat met een schuine rand, en door de binnenkant van het buisje uit te vijlen krijg je precies het omgekeerde. Ik heb een van elk gebruikt voor de lampvoetjes.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/A_300_44.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/A_300_44.jpg)
De onderkant van het dak is toen wit gespoten, met messing randjes voor de lampvoetjes. Bagagerekken zijn van messing draad gesoldeerd. De lampen zelf zijn gemaakt door een stuk vacuform plasstic te verhitten met een verfafbrander. Met een stuk spuitgietwerk van de juiste vorm is het warme plastic in een gat gedrukt en voor je het weet heb je vijf mooie lichtkoepels.
En als die dan op hun plaats zitten ziet het er zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/A_300_56.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/A_300_56.jpg)
Ten slotte nog de gasontluchters op het dak gemaakt en gespoten. Het dak was in het echt linnen bestreken met loodwit verf, maar het loodwit reageerde met zwavel in de rook van de stoomlocs zodat de daken er binnen de kortste keren zo uitzagen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/A_300_57.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/A_300_57.jpg)
nu alleen nog wat verf en koppelingen, en dan is het ding klaar 8)
mvg,
Rick
-
Voetjes voor de lampen bestaan uit twee stukjes 0,5mm styreen, geponst door scherpgemaakte messing buisjes. Door de binnenrand van een buisje scherp te maken door de buitenrand er af vijlen krijg je een circeltje met een rechte rand en een gat met een schuine rand, en door de binnenkant van het buisje uit te vijlen krijg je precies het omgekeerde.
Psssst: http://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/-/article1740496.jpg Zeer nuttig aparaat!
Verder: schitterend bakkie!
Eelco
Ohja:
Graag gedaan. Is dit voor jouw Pacifc?
Inderdaad, voor de tenderdraaistellen. Ik ga binnenkort eens een poging wagen!
-
Bedankt Eelco. Zo'n ponsje zou inderdaad wel handig zijn, maar zo lukt het ook aardig 8)
Niet bang zijn voor die draaistellen hoor, het is echt niet moeilijk ;)
-
Niet bang zijn voor die draaistellen hoor, het is echt niet moeilijk ;)
Dat klopt. Tot mijn verbazing knutselde ik in een uurtje of twee een compleet diamond-draaistel in elkaar! (y)
-
jup, ziet er moeilijker uit dan het is, naja, het is best lastig maar wel dermate geinig dat je het toch wel afmaakt.
-
Dat wordt een heel fraai rijtuigje Rick! (y)
-
Het rijtuigje heedt een tijdje stil gelegen, maar vorige week ben ik er weer mee aan de slag gegaan. Rond dezelfde tijd als m'n andere NZR wagentje heeft het hok koppelingen gekregen. Bij gebrek aan informatie over de juiste kleur van het ding heeft het toen een tijdje stof liggen te verzamelen. Uiteindelijk heb ik de knoop maar doorgehakt, en heb ik een paar fotos opgezocht van gerestaureerde rijtuigen in dezelfde kleur. Met de bekende potjes Humbrol heb ik toen maar een midagje zitten te kliederen totdat ik tevreden was met de kleur. Toen volgens hetzelfde recept genoeg gemaakt voor het hele rijtuig plus extra voor later. De compressor werdt dan aangeslingerd, en de bak was rood. De kopwanden heb ik toen tegrazen genomen met een ander kleurtje, en nadat die kleur ook droog was werdt het lijstwerk afgeplakt en zwart gespoten.
Het rijtuigje staat nu dus in de "Indian red and chocolate" kleurstelling
Het Indian red
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/A_300_65.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/A_300_65.jpg)
En het chocolate
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/A_300_66.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/A_300_66.jpg)
Het is weer eens wat anders dan dat eeuwige standgroen :P
Nu het houtwerk aan de buitenkant nog afmaken, het dak en enkele andere dingen voordat het hok af is.
mvg,
Rick
-
Mooi (y)
Groetjes Tim.
-
Tof apparaat (y)
Maar, er is nu een goederenwagentje, en er is nu een personenwagen. Hoog tijd voor een locje ;D
Het is weer eens wat anders dan dat eeuwige standgroen :P
Je kan natuurlijk ook gewoon wat ouder spul gaan bouwen. Dat NS-gedoe ook altijd ;)
-
Complimenten, dat is een fraai stukje zelfbouw! (y)
-
Een heel mooi dingetje dat je daar gemaakt hebt zeg! (y)
Groetjes Ferdinand
-
Heel erg mooi. Ik moet dit draadje geheel gemist hebben.
-
Bedankt iedereen (y)
Matthijs, Je hebt natuurlijk helemaal gelijk ;) Het zal nog wel even duren voordat het komt, eerst maar eens een NS loc bouwen, de wielen zijn al besteld. Maar de S class ziet er wel erg leuk uit.
mvg,
Rick
PS. Ik blijf maar NS in '35 bouwen, anders heb ik nog meer rommel waar ik weinig mee kan doen.
-
Zoals ik een jaar terug meldde, het rijtuig was bijna af. Het grootste probleem was decals ergens vandaan halen, en die heb ik uiteindelijk laten printen. De decals heb ik zelf overgretrokken van fotos van echte platen, en de stencils op de frames is een font die ik had gevonden. De platen zijn op stukjes geponst 0,25mm styreen geplakt en op de wagen gemonteerd om een mooi relief te krijgen.
Nadat de frames ook de juiste text had gekregen is het frame in de blanke lak gezet, gevolgd door een licht laagje vuil en een beetje vet dat uit de aspotten is ontsnapt.
Het resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/A_300_74.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/A_300_74.jpg)
Draaistel detail
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/A_300_76.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/A_300_76.jpg)
Statieportret
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/A_300_78.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/A_300_78.jpg)
Doorkijkje
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/A_300_87.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/A_300_87.jpg)
mvg,
Rick
-
Waanzinnig mooi Rick! Echt fantastisch...
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
Knap stukje werk. (y)
-
Ik ben weer eens aan wat nieuws begonnen.ondanks dat ik nog heel veel moet afmaken ::)
Een tijdje terug heb ik samen met een open wagentje een zgn. car van gekocht, oftewel een rijtuig met bagageafdeling. De kit is voor een exemplaar van een redelijk grote serie met een lengte van 47 1/2' (14.5m). Ik ga rijtuig AF 804 nabouwen. Dit rijtuig is gebouwd als rijtuig in 1903, en kreeg een bagageafdeling in 1943. in 1970 is het rijtuig door de Glenbrook Vintage Railway gekocht. Na een revisie kreeg het de naam Tainui, vernoemd naar een van de zeevarende waka(kano's) waar de oorspronkelijke bewoners van het land in arriveerden.
Het rijtuig doet nog altijd trouw dienst zoals hieronder voor een serie fotoritten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0224_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0224_6.jpg)
Het interieur is niet echt veel veranderd sinds de aflevering, grotendeels inheems hout met omklapbare stoelen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2140_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2140_1.jpg)
Laat ik nou toevallig vrijwilliger zijn op deze spoorweg ::) dus detailfotos nemen is een makkie.
Het kitje bestaat uit een combinatie van onbewerkt styreen, giethars onderdelen, witmetalen gietstukken en nog wat klein grut.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tainui_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tainui_1_1.jpg)
De bak was aardig wat schuurwerk nodig om overtollig giethars te verwijderen, maar met een beetje geduld was het best te doen. De veren van de draaistellen waren ook een beetje lomp, en zijn samen met de wiegbalk vervangen met wat styreen. Ondanks het hak en breekwerk rolt alles netjes over de rails.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tainui_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tainui_3.jpg)
Het onderstel bestaat uit een paar stukken meegeleverd styreen die op maat gesneden en gevijld zijn om op de bak te passen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tainui_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tainui_4.jpg)
En nu verder met het detailwerk.
mvg,
Rick
-
Het volgende deel dat aangepakt was waren de bufferbalken. De meegeleverde bufferbalken waren de latere stalen variant, niet de houten dingen op mijn voorbeeld. Met een beetje styren was dat snel opgelost. De basisvorm van de bufferbalk bestaat uit 1mm styreen, met een lapje dun 0,4mm styreen erop gelijmd. Op deze manier krijg ik mooie fijne klinknageldetails zonder de ellende van dik styreen uitboren. De vloer van het balcon is ook opnieuw gemaakt. Trapjes bestaan uit een combinatie van styreen en messing strip. De tredes van A 300 waren geheel uit styreen gebouwd, maar die braken om de haverklap af dus ben ik overgegaan op messing. Gisteravond ben ik bezig geweest met de koppelingen, maar die hangen nu nog te laag dus die worden nog aangepakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tainui_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tainui_10.jpg)
In het interieur zijn ook een paar wandjes gekomen. Linksboven zit de WC, met in het midden ruimte voor de reizigers. Daaronder het hok voor de conducteur, die ook nog een klein potkacheltje heeft in het hokje aan de rechterkant.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tainui_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tainui_11.jpg)
mvg,
Rick
-
is dat tussen schotje niet te breed?? wanden staan daar een beetje bol..... verder toppie (y)
eric
-
Goed gespot. De schotten zijn goed. Ik had de wagen nadat de schotjes er al in gelijmd waren een ochtendje in de auto laten liggen. Ondanks dat het hier winter is kan de zon nog aardig sterk zijn ::) Dat wordt later nog opgelost met wat heet water. ;)
En verder, bedankt (y)
mvg,
Rick
-
Zo tussendoor heb ik wat samengeprutst van het remwerk. De remcylinder komt uit de kit, de rest is zelfbouw.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tainui_12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tainui_12.jpg)
Dat komt ervan als je het echte rijtuig ook van onderen fotografeert ::)
mvg,
Rick
-
Mooi rijtuigje, wat is dat voor type koppeling aan dat rijtuig? Het lijkt wel een soort tramkoppeling.
-
Bedankst Gert. De koppeling is een schaalmodel van de echte hoofdspoor koppelingen die hier worden gebruikt, het zogenaamde "Norwegian meat chopper coupler"
Hier een foto uit een ander draadje met zo'n kopelling erop.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1214_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1214_1.jpg)
Een voertuig heeft normaliter een haak, die door een verwijderbare pen omgewisseld naar de andere kant kan worden. De haak hoort hierbij naar het Zuiden te wijzen, wat best te doen is omdat het spoorwegnetwerk toch Noord-Zuid is georienteerd. Het heeft weel een vreemde situatie opgeleverd waar men een keerlus heeft gebouwd om te voorkomen dat de koppelhaken aan het eind van de rit allemaal de verkeerde kant op wijzen.
mvg,
Rick
-
rare jongens daar in Nieuw Zeeland .
-
Rare jongens inderdaad. Maar goeie stoomlocs bouwen, dat kunnen ze wel (y)
Om te voorkomen dat mensen van het open balkon afstappen als de trein rijd zijn de balkons van traliewerk voorzien. Het is een standaard ontwerp dat nagenoeg op alle rijtuigen zit dat bestaat uit een verzameling stalen strips en staf. Na de bouw van A 300 hiervoor heb ik afgezien van een toch eigenijk te slappe messing en styreen constructie. Voor Tainui bestaat de constructie uit messing strips. Om messing strips zonder moeite op maat te knippen heb ik het volgende high-tech gereedschap gebruikt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tainui_13.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tainui_13.jpg)
Met de hulp van een paar buigmalletjes, draad, strip en een hoop geduld is het allemaal tot een paar mooie balkonrailings en hekjes gesoldeerd. Omdat low-melt soldeer voor mietjes is heb ik alles met gewone electronicasoldeer in elkaar gebakken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tainui_14.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tainui_14.jpg)
Groeten,
Rick
-
Wow! (y)
Groet van Thonis
-
In de kit worden ook wat stukjes resin geleverd dat stoelen moeten voorstellen. De dingen waren vlakgegoten en aardig lomp. De echte stoelen horen omkeerbaar te zijn, en hebben dus ook een beklede achterkant. De vlakke zijdes van de banken zijn dus ook in het juiste profiel gevijld. Omdat het niet een supergedetailleerd interieur wordt heb ik de zijkanten van de stoelen gesuggereerd met een plaatje styreen. De stoelen op de kopwanden zijn vast en hebben een meer uitgebreide leuning, wat weer met een beetje plaat werd nagebootst. Toen een beetje met verf gekliederd totdat het er redelijk uitzag en toen was het interieur in de reizigerscoupe zo ongeveer af.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tainui_16.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tainui_16.jpg)
Het hok voor de conducteur is een beetje minder royaal ingericht. Op de basis van fotos heb ik wat frutsels gemaakt voor het interieur. Ik had geen zin om er al te veel moeite in te stopen, je ziet er toch niks meer van.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tainui_17.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tainui_17.jpg)
Het potkacheltje is de bovenkant van een oude Bic pen die gladgeschuurd is. Verder is alles met de hand geschilderd omdat ik geen zin had om met afplaktape te rommelen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tainui_18.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tainui_18.jpg)
Al met al toch wel veel leuker dan de studie waar ik ook mee bezig was...
Groet,
Rick
-
Nadat het interieur afgerond was kon het dak erop. Het dak is een massief stuk resin, en was net 2mm te kort. Op een strategisch plekje is het dak maar doormidden gezaagd en de twee helften zijn op het rijtuig gelijmd. De spleet werd daarna met plamuur gevuld.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tainui_21.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tainui_21.jpg)
Toen maar alle details aan de buitenkant afgemaakt. Gastanks waren in een vorig leven een pen, de rest is grotendels styreen en draad. Nu nog een beetje plamuur en dan kan het hok naar de spuiter.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tainui_22.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tainui_22.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tainui_23.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tainui_23.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tainui_24.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tainui_24.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tainui_25.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tainui_25.jpg)
Groet,
Rick
-
Mooi hoor! Doe het je nog niet na. Creatief met die pennen. (y)
-
Bedankt Edsko (y)
-
Spuiten is een klusje dat ik liever vooruit schuif. Eindelijk ben ik maar eens aan de slag gegaan. De score vandaag: 2 onderstellen, 4 draaistellen, 2 rijtuigbakken en een wagenbak in de primer, 4 onderstellen en 6 draaistellen in het zwart. Naast wat spul van anderen waren Tainui en de werps CHD ook vertegenwoordigd.
De bak heeft een lagje primer gekregen, en de gaatjes hebben wat plamuur gekregen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tainui_26.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tainui_26.jpg)
Het frame is grotendeels styreen, dus direct maar in het zwart.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tainui_27.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tainui_27.jpg)
mvg,
Rick
-
Met het spuitgeweld is oon tainui meegenomen. Na de primer en schuurbeurt is eerst het witte dak gespoten. Toen de bak geel gespoten voor de biezen. Dunne strips afplaktape zijn toen gesneden en angebracht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tainui_28.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tainui_28.jpg)
Daarna weer de airbrush opgepakt en het groen gespoten. Nadat alles droog was en al het afplaktape in de prullebak ws verdwenen de bak maar eens op het frame gezet. Het begint er al aardig uit te zien 8)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tainui_29.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tainui_29.jpg)
Nu met de kwast de krullen om de biezen afmaken en ander grut bijwerken.
mvg
Rick