BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Harold Content op 04 August 2011, 09:30:50
-
Ik kwam deze uitleg tegen over drybrushen:
De drybrush-techniek:
Neem een wat grotere (oude) penseel en knip hiervan de haren af op een dusdanige manier dat er nog ongeveer 5 mm haar overblijft. Hierdoor wordt de penseel een wat stuggere borstel. Neem nu uit het verfbusje een klodder bijvoorbeeld witte verf en tip met het uiteinden van de haren van de “borstelpenseel” in de onverdunde verf. De kwast moet absoluut droog zijn. Vervolgens borstelt u de penseel op het plankje vrijwel droog. Borstel nu licht over de oneffenheden van het model. Er moeten nu witte sporen achterblijven op de oneffenheden (bijvoorbeeld de voegen). Als het model witte vlekken krijgt is de borstel te nat, ziet u geen sporen dan is de borstel te droog. Ook hier geldt weer: probeer deze techniek eerst uit op een oefenobject. Gaat het mis op uw echte object dan kunt u met terpentine de witte vlekken weer verwijderen. Nu zult u het nut zien van het laten doorharden van de ondergrond. Wacht niet te lang met het verwijderen van de vlek en wrijf ook niet te lang met een kwast of doek over de onderliggende verflaag, omdat hij uiteindelijk toch zal oplossen. Neemt de spoorvorming af dan moet u nieuwe verf aan de kwast doen en het ritueel herhalen. Nadat u dit een tijdje geoefend heeft zult u zien dat u tot goede resultaten zult komen. Het drybrush-werk moet ca. 1 uur drogen.
Wetbrushen:
Is dat de verf aanlenken ongeveer 50/50 zodat hij bijna vloerbaar word en als een soort waterige film over het model gepoetst word?
-
Dag,
Ik dacht dat dry brushen met poederpigment bedoeld werd.
-
Die drybrush komt bij artitec vandaan, zelf ook wel eens gelezen dat het met poeder gedaan kan worden.
-
De drybrush techniek klopt zo wel, alleen zul je met deze methode niet bij alle huisje witte verf op de voegen krijgen.
Bij enkele kleinserie (Resin) huisjes zal dat wel lukken, maar bij Hollandscale of Faller huisjes zul je dat niet kunnen toepassen want daar liggen de voegen verdiept ten opzichte van de stenen.
Wetbrushen (Wetwash) is inderdaad met (sterk-)verdunde verf je model 'in smeren' en eventueel naar wens het teveel met een doek, die niet pluist, weg deppen. Dit kun je een paar keer herhalen tot het resultaat naar wens is.
Mvg,
Romar
-
Dan zit je dus goed wanneer je met Slaters plastic platen met 1/2 Steens verband met een verdiepte voeg gaat werken?
Ben dan wel benieuwd welke techniek het beste is om de basis kleur aan te passen van de plaat
en welke techniek geschikt is om de verdiepte voeg op kleur te krijgen.
Waar verdun je je Revell verf dan mee als je met styreen en Slaters werk.
Net zoals bij Airbrush wasbenzine?
-
Als je slaters plaat hebt welke verdiepte voegen heeft spuitje de plaat eerst in een steenkleur die je bevalt, en vervolgens doe je middels de wetwash methode de voegen op kleur brengen. het voordeel is dat de muur hierdoor ook al wat ouder er uit gaat zien, het knalrode van het steenrood is gelijk wat afgezwakt.
Als je Revell Email colors gebruikt is wasbenzine een optie ja.
Als je Revell Aqua colors gebruikt is water wel een optie denk ik. :P
Mvg,
Romar
-
Acryl verf verdun ik niet met water..... ik gebruik voor de airbrush de verdunner van Vallejo zelf en dat werk perfect. Als je het met de penseel/kwast wil aanbrengen is water wel een optie, nadeel daarvan vindt ik dat het pigment te veel op het water kan gaan drijven en dus niet egaal dekt.....
Jeffrey
-
Dan heb je het misschien te veel verdund?
Ik gebruik zelf veel acryl verf van Gunze en dit verdun ik gewoon met water als het de airbrush in gaat, totaal geen problemen mee eigenlijk. Voor het schoonmaken gebruik ik voor het verwijderen van de meeste verf water, en als laatste doe ik alles met een speciale cleaner voor deze verf om er zeker van te zijn dat ook echt alles weg ik.
Mvg,
Romar
-
Dat je het dan te veel verdund is duidelijk maar dat gaat al vrij snel..... 50/50 vindt ik te veel.
In de airbrush heb ik het voorheen wel met water verdund en dat werkt wel maar nu ik de verdunner van Vallejo gebruik spuit dat zoveel lekkerder dat ik niet anders meer wil. ;D ;)
Jeffrey
-
Volgens mij kun je geen voegen inkleuren dmv. drybrushen. Als je iets drybrusht, dan komt de verf juist op de hoger liggende randjes van het object. Als je dus bijvoorbeeld een baksteenplaat met witte verf drybrusht, dan krijgen de randjes van elke baksteen een witte kleur, maar de voegen blijven ongeverfd.
Je hoeft ook geen kwast te verknippen. Neem gewoon een oudere, niet al te ketterharde kwast. Dat is ruim voldoende.
Om voegen in baksteenplaat te krijgen kun je of de hele plaat een wash geven(sterk verdunde verf) wat dan in de kiertjes tussen de bakstenen trekt (en ook andere kiertjes, bijvoorbeeld hoeken)
Je kunt ook de hele plaat in de kleur van de voegen verven, en dan voorzichtig met de baksteenkleur drybrushen.
Elke techniek heeft z'n voor en nadelen. Ik zou zeggen, neem een stuk (afval) steentjesplaat en probeer de technieken zelf.
mvg,
Rick
-
met n zacht penseeltje kun je ook prima drybrushen. Wil de de basiskleur van een plaat aanpassen? spuiten of kwasten in de gewenste kleur. Een muur met verdiepte voegen voeg je met plakkaatverf, van die basisschool-bussen, maak een ietwat gelige tint lichtgrijs (veel wit, druppie zwart, druppie geel) en smeer de muur ermee in, veeg meteen daarna met een heel iets vochtige doek schuin op de richting van de voegen de stenen schoon. Belangrijk is wel dat de muur wel al geverfd is, op kaal plastic houdt de plakkaatverf niet, de voegen vallen er dan na verloop van tijd weer uit.
-
Net echt dus. :P